Custom Caféracer bygge

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipsen grabbar!

Tog en bit trallvirke som hade blitt över ifrån i somras och "bjö på ordentligt".
Nu har skiten iaf släppt en mm runt om. Skall tilläggas att en av de genomgående bultarna hade rostat ihop fullständigt så mutterfan fick jag inte loss utan drog ur hela bulten från blocket.. Dränkte skiten i CRC så jag hoppas att med ytterligare våld så skall skiten släppa ikväll. Magiskt hur fan aset kan sitta så jävligt.

Och jadå, allat bultar/muttrar är borta ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har du också lyckats med det?
Det kan hända att man missar en skruv.

Grejor som klistras fast kan vara oerhört svåra att knacka isär.
Häng upp motorn i toppen och låt den hänga någon cm ovanför bänken.
Silikon/packningslim släpper sakta under belastning.
Ett par smällar med nylonhammare (svarar bättre än gummiklubba) hjälper.
Glömde kolla hur toppen var bultad.
Går det, så skruva i bultarna men inte hela vägen.
Slå på bultarna.

Japp! Så fort jag tycker att ngt sitter för hårt eller att ngn annan mekande visar tecken på att gå till excesser i sina ansträngningar att dela 2 maskinelement så har det pfta visat sig fruktsamt att kolla att allt är loss. Det var inte för att häckla Panza på ngt vis.

En gång satt en yngre maskinist och drog med spaktalja i ett byxrör som skulle loss från en motor. Vad hittade jag, en skruv satt kvar på baksidan. Vi gjorde en liten medalj av skruven som han nu bär vid festliga sammankomster.

Tack för tipsen grabbar!

Tog en bit trallvirke som hade blitt över ifrån i somras och "bjö på ordentligt".
Nu har skiten iaf släppt en mm runt om. Skall tilläggas att en av de genomgående bultarna hade rostat ihop fullständigt så mutterfan fick jag inte loss utan drog ur hela bulten från blocket.. Dränkte skiten i CRC så jag hoppas att med ytterligare våld så skall skiten släppa ikväll. Magiskt hur fan aset kan sitta så jävligt.

Och jadå, allat bultar/muttrar är borta ;)

Kanske har det stått vatten i pinnbultshålen, så att ngn av dem oxiderat fast i alutoppen? Själva packningsplanet brukar ju släppa digitalt, dvs när man fått en glipa så är man hemma.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tog inte illa upp, ingen fara!

Du har nog helt rätt med pinnpultarna, den ena följde ju som sagt med upp när jag skulle lossa muttern trots flitig användning av rostlösare.

Finns knappt några flänsar att slå på när det gäller främre cylindern, håller man på och bänder med skruvmejslar så är det som att be för att skiten skall pajja. Skynda långsamt!

Rapporterar mer ikväll!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Uppdatering:

Motorn urlyft :yoparty

Har slitigt tillsammans med donnan hela kvällen med att försöka få av topparna.
Efter 3 timmar släppte en, men den främre sitter fortfarande som berget.
Har slagit, sprutat CRC, bankat, svurit, förbannat, kilat med mejslar mellan flänsarna men skiten släpper fan inte.

Någon som har ett tips på hur fan man skall få av skiten?
Tips mottages TACKSAMT!

Mtp bilderna ser det ut som att man skulle kunna få plats med betydligt större foder i den där motorn. Vet iof inte hur det ser ut med gods längre ned på cylindern, det får ju inte sluta med en hög kylflänsar när man maskinbearbetar ur för det nya fodret, sedan ska det ju finnas plats för spigoten ned i cylinderfotsdäcket också. Men hursom, att döma av packningsplanet mot toppen så verkar det ju lovade för att fodra om till bigbore. Med större borr kan man ofta få plats med lite större ventiler och säten också!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Helt sant!

Att kliva upp till 1200 cc är absolut inga problem, finns färdiga kit från staterna gällande det. Men som med allt så är det en ren kostnadsfråga.

Fick tag i 10,6:1 kolvar från JE (beggade) och höglyftkammar (nya) till ett bra pris förr vintern. Att försöka sälja dessa lär bli svårt :(

Ungefär samma som http://www.sscustomcycle.com/products/engine/v-star1100.shtml
"The Full On 502 kit", men jag har lite mer lull lull än så :)

Borde det inte gå att komphöja aningen mer om inte annat?
Uppåt 12?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Helt sant!

Att kliva upp till 1200 cc är absolut inga problem, finns färdiga kit från staterna gällande det. Men som med allt så är det en ren kostnadsfråga.

Fick tag i 10,6:1 kolvar från JE (beggade) och höglyftkammar (nya) till ett bra pris förr vintern. Att försöka sälja dessa lär bli svårt :(

Ungefär samma som http://www.sscustomcycle.com/products/engine/v-star1100.shtml
"The Full On 502 kit", men jag har lite mer lull lull än så :)

Borde det inte gå att komphöja aningen mer om inte annat?
Uppåt 12?

Nice, fina förgasare.
Vilken kam är det du har, den som kallas 502 på sidan? Vilket kompressionsförhållande som är lagom beror ju på vilken kam man kör med, dvs när insug stänger. För en hårig kam som stänger insug sent så kan tex 12:1 vara perfekt, medan 12:1 kan vara för högt för handelsbensin med en snällare kam som stänger insug tidigare.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nopp inte kolvar eller kammar från den leverantören, dock så kommer fuggarna därifrån.
Toknöjd med dem, en enorm skillnad mot originalen!

Kolvar+kammar kommer från:
http://www.pacificcoaststar.com/pcs/v_star_1100_engine.htm
http://www.pacificcoaststar.com/pcs/v_star_1100_carburetor.htm
http://www.pacificcoaststar.com/pcs/v_star_1100_clutch.htm

10.6 Compression Piston set
Triple Z Ultra High Lift Cam Set
Barnett tryckplattan+hårdare fjädrar
Ventilfjädrar
Dyna 3000
Dyna tändspolar
Andra tändkablar
Hemmapulat avgas som skall byggas om i vinter
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nopp inte kolvar eller kammar från den leverantören, dock så kommer fuggarna därifrån.
Toknöjd med dem, en enorm skillnad mot originalen!

Kolvar+kammar kommer från:
http://www.pacificcoaststar.com/pcs/v_star_1100_engine.htm
http://www.pacificcoaststar.com/pcs/v_star_1100_carburetor.htm
http://www.pacificcoaststar.com/pcs/v_star_1100_clutch.htm

10.6 Compression Piston set
Triple Z Ultra High Lift Cam Set
Barnett tryckplattan+hårdare fjädrar
Ventilfjädrar
Dyna 3000
Dyna tändspolar
Andra tändkablar
Hemmapulat avgas som skall byggas om i vinter

Ok, den kammen är ju enligt siten avpassad för kolvar som ger 10.6:1 i statiskt kompressionsförhållande. Då skulle jag köra med det. Om du mäter upp volymerna i din motor så kan du med beräkningsprogram se vad du har för ungefärlig corrected compression (dvs dynamiskt komp) med den kam/kolv-kombinationen. Sedan kan du mata in andra kolvar med annan kompression och se vad du hamnar på. Här är ett exemplel på ett sånt för HD, men det funkar även på din motorn om du använder de gula fälten. Du måste dock först veta när insug stänger samt mäta upp din motor för att använda programmet, dvs vevstakslängd, förbränningsrumsvolymer, ventilfickornas volym mm. Det görs enklast med byrett och ATF-olja. http://www.bigboyzcycles.com/EVOComp.htm
http://www.motorcyclemachine.com/sbc.xls

Men som sagt i ditt fall skulle jag hålla mig till det kompressionsförhållande som kamtillverkaren rekommenderar till pumpbensin, dvs i detta fall 10.6:1

Verkligt Corrected comp beror ju nämligen även på vilket flöde och fyllnadsgrad man har, så därför är det bäst att lita till vad som provats med den aktuella kammen i den aktuella motortypen. En motor med bra fyllnadsgrad får ett högre verkligt corrected comp än en motor med sämre fyllnadsgrad, trots samma kompressionsförhållande och kam.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
En ytterligare aspekt i det hela är blandtankning eller total övergång till E85.
Har kört detta tidigare med bra resultat (om man bortser från söndertorkade slangar, förstörda tankar etc).

Detta torde höja möjligheterna gällande ökat komp.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En ytterligare aspekt i det hela är blandtankning eller total övergång till E85.
Har kört detta tidigare med bra resultat (om man bortser från söndertorkade slangar, förstörda tankar etc).

Detta torde höja möjligheterna gällande ökat komp.

Jag tycker det är dumt att lägga kompet så högt att man riskerar spik med 95, så att man måste jaga rätt typ av bensinstationer. Bättre lägga energin på "lite här och lite där" istället tycker jag. Tex att justera in din squishhöjd correkt, 1-1,2 mm tex, labba med tändkurvan i bänken, bestycka cylindrarna individuellt i bänken. Mäta upp och ställa in kam-timingen exakt på båda burkarna, lite portning, bra luftburk, avstämt avgassystem. byta till bättre ventilsätesvinklar för ökat flöde osv.

Innan man har gjort allt detta är det bara oharmoniskt att lägga sig på grishögt komp. En motor som fyller ordentligt trycker upp kompet i takt med trottelläge och varvtal istället för att med dieselkomp stå och överhetta i köerna redan på tomgång. Så jag skulle köra på det komp som kamtillverkaren rekommenderar, sedan man man prova med att gå upp några procent.

Man kan absolut inte jämföra statiskt kompressionsförhållande mellan motorer, vilket många ändå gör. "Va har du bara 10.6:1 i din HD, jag har ju typ 12:1 i min original R1:a" har jag hört ibland. Grejen är ju att mitt dynamiska kompressionsförhållande är högre än i en R1:a med originalkam. Trots att mitt statiska kompressionsförhållande är 10.6:1.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för det sjukt innehållsrika svaret Jörgen!
Får sätta mig in i allt i helgen.

Liten uppdate ;)

Skam den som ger sig!
Och nej, jag är inte naken med en strumpa på veken :rolleyes:
 

Bifogat

  • panzaa_betty5.JPG
    panzaa_betty5.JPG
    65.5 KB · Visningar: 103
  • panzaa_betty6.JPG
    panzaa_betty6.JPG
    57.5 KB · Visningar: 111
  • panzaa_betty7.JPG
    panzaa_betty7.JPG
    51 KB · Visningar: 143

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Än en gång har människan segrat över maskin! :D

Mycket godis du tänkt stoppa i motorn. :tummenupp

Behöver lite nya gasare själv då mina CV36:eek:r inte riktigt funkar optimalt utan luftburk. Bättre än original men definitivt inte så bra som det kan bli. Skulle vara fint med en flatslide brygga men det kostar ju en del. Vill ju ha en uppsättning med Keihin FCR gasare men dom kostar ju nästan dubbelt så mycket som Mikuni. :död
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kehin fuggarna kostade mig skjortan, brallorna (som synes på bilden), men de var värda varenda spänn.

En magisk skillnad mot innan!

Nu gäller det att göra rent alla pinaler innan fortsatt demontering kan ta vid.
Anledningen till att toppjäveln satt så hårt som den gjorde var att pinnbultarna hade rostat som fan och svällt. På detta så sitter det ett gummiöverdrag på varje bult som hade korvat ihop sig och spruckigt. Detta skit till konstruktion kilade sedan fast sig i gängorna när jag försökte få toppen uppåt. Som tur var kunde jag pilla bort bit för bit, ösa på med CRC och vänta.
Riktig jävla dynga!

Glömde återigen att inhandla en glidhammare så jag får imårovisera ihop en i år igen ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Thats the way! Blodpudding och morötter smakar bra när man vet att man har ett par riktiga mördarförgasare.

Kehin fuggarna kostade mig skjortan, brallorna (som synes på bilden), men de var värda varenda spänn.

En magisk skillnad mot innan!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
:tummenupp

I helgen blir det en kortare paus med fiske, har vart MYCKET hoj nu senaste 2 åren. Mina fiskeprylar har väl dammat och rostat bort :D

"Nya" kolvarna skall rengöras och kolvringbytas.
De omslipade kammarna ligger och gottar till sig i sin alldelles egen lilla låda :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
JÄVLAR vad jag garvade :D:D:D

:1pajas
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
En topp klar!

Nya ventilfjädrar och ny kam på plats :)

2 pers var vi som höll på en halv dag.
Bara att få i knastrerna tog fanimej 2 timmar av pillande.
Köpte en ny glidhammare på feltema dagen i ära för att lättare få ut hylsorna till vipparmarna. När man kommer hem och öppnar så fattas som vanligt flera delar.
Helt jävla magiskt!

Det som förvånade var att vi hittade en halv näve grus i toppen!
Flera mm. stora gruskorn, men inte en ena skada på någonting vilket måste ses som ett mirakel! Pillbultarna var ju som bekant rostigare än satan, men dessa får jag försöka trixa till ändå.

Ikväll ger jag mig på själv att försöka kirra den andra toppen.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
En topp klar!

Nya ventilfjädrar och ny kam på plats :)

2 pers var vi som höll på en halv dag.
Bara att få i knastrerna tog fanimej 2 timmar av pillande.
Köpte en ny glidhammare på feltema dagen i ära för att lättare få ut hylsorna till vipparmarna. När man kommer hem och öppnar så fattas som vanligt flera delar.
Helt jävla magiskt!

Det som förvånade var att vi hittade en halv näve grus i toppen!
Flera mm. stora gruskorn, men inte en ena skada på någonting vilket måste ses som ett mirakel! Pillbultarna var ju som bekant rostigare än satan, men dessa får jag försöka trixa till ändå.


Ikväll ger jag mig på själv att försöka kirra den andra toppen.


Låter Toppen !:tummenupp:D
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Det ela gött!

Gick i funderingar om portning tidigare, men prismässigt är det fan inte värt det.
Kostar ju multum!
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top