Naturligtvis går det att vänta med portningen.
Det gäller ju även att hitta någon som kan jobbet och som man litar på.
En rätt utförd portning ger effektökning över (nästan) hela registret.
Fel utförd kan det kännas feltrimmat med konstiga dippar och toppar.
Med den uppsättningen du har nu, så ökar du (antagligen) flödet genom högre ventillyft och större förgasare.
Men där emellan stryps flödet av kanalerna.
Du kommer att tjäna en hel del hästapållar ändå och motorn kommer antagligen att gå bra.
Men om du planerar att porta inom en snar framtid så kan det kännas lite meningslöst att finjustera förgasare och avgas nu.
Ju större effektutag desto nogrannare är det med förgaseri, tändning och avgas.
Håller för en gångs skull inte HELT med dig!
(vilket jag annars brukar göra)
Inte bara för att jag talar i egen sak, utan mer för hur jag ser på trimning i allmänhet.
Att kasta i höglyftande kammar med seven-eleven durationer utan att porta brukar bara bli pannkaka. Mesiga trimkammar som bara marginellt skiljer sig från original brukar kunna funka.
Men har man t.ex ökat kompet med högkompkolvar och fortsätter med en standardkam, så
kommer man få problem. BMEP (det medelcylindertryck som då uppstår är vida överstigande rekommendabla nivåer med bl.a spikningar som följd) Detta BMEP sjunker ju radikat med en riktigt vass kam pga stor duration, och det är ju
därför man har högkompkolvar för att kompensera för detta tapp.
Högkompkolvar hör alltså
inte ihop med en originalkam.
Vidare:
Standardkanalerna stryper FÖR mycket. Jepp, det gör de på de flesta motorer utom rena sporthojar från ca 05 och framåt (men att std.kanaler stryper det varnade ju även du för att så kan vara fallet)
Men visst, såklart kommer motorn ge
lite mer hästar med cool kam och utan port.
Dock låser man ju inne en och annan pålle + det andra du varnar för: risken för dippig effektkurva. Som brukar bli resultatet av herrejössesgrejer tillsammans med mediokra original. Alltså inte bara dåliga portningar.
(detta med konstig effektkurva gäller ju inte bara kanaler och kammar, utan som alltid gäller det ju att hitta en bra hamoni och balans i trimmet. Och min erfarenhet säger att man då inte ska ha en näve vrålvassa grejer ihop med original). Åtminstone bör man tänkt till lite, och ddessutom veta var man kan kapa en del hörn.
Annars blir det ungefär som när Amazonraggarna kastade i en R eller ännu värre en S-kam i sina B20 motorer utan att göra nånting annat!
Mina 5 öre