Custom Caféracer bygge

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur gjorde du anslutningarna till flaskan förresten?
TIG?

Nej jag hade inte köpt min TIG när jag gjorde tanken, det var några år sedan.
Jag använder de två långa i denna sats som genomföring för mina två ventslangar.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136557953, bara att kontradra muttrarna på var sin sida och lite silicon emellan som tätning. Då passar de på slang med 9.5 mm innerdiameter.

Mitt K&N-filter har ett 12 mms rör. Så jag borrade ett större hål med konisk borr för lämplig gummigenomföring från Kuntze, så att denna monterad fick en ngt mindre innerdiameter än 12 mm. Sen är det bara att trycka dit K&N-filtret. Så som ventfiltrena sitter i V8-ventilkåpor du vet.

Biltema har tydligen billigare gumigenomföringar också. Kanske ngn av dom passar ett 12 mm filter.
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/19/Large/19-197_l.jpg
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Dr portning ber att få meddela att han är tillbaka i Svedala om en vecka.
Kontaktar dig då !:tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Magiskt!

Tack Jörgen :tummenupp

Nej jag hade inte köpt min TIG när jag gjorde tanken, det var några år sedan.
Jag använder de två långa i denna sats som genomföring för mina två ventslangar.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136557953, bara att kontradra muttrarna på var sin sida och lite silicon emellan som tätning. Då passar de på slang med 9.5 mm innerdiameter.

Mitt K&N-filter har ett 12 mms rör. Så jag borrade ett större hål med konisk borr för lämplig gummigenomföring från Kuntze, så att denna monterad fick en ngt mindre innerdiameter än 12 mm. Sen är det bara att trycka dit K&N-filtret. Så som ventfiltrena sitter i V8-ventilkåpor du vet.

Biltema har tydligen billigare gumigenomföringar också. Kanske ngn av dom passar ett 12 mm filter.
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/19/Large/19-197_l.jpg

Dr portning ber att få meddela att han är tillbaka i Svedala om en vecka.
Kontaktar dig då !:tummenupp

OK!

Var det inte Dr.Bike du snackade om då?
Han har jag redan fått PM ifrån :confused:

Hmm...

Granskade de "nya" HC kolvarna nu som jag har tänkt stoppa i.
Köpte de av en polare förra vintern till halva nypriset cirkus.
Såg först nu att det är en liten repa på ena sidan av kolven ca 1 cm under kolvringarna.
Inte jättedjup och stor men ändå där :(

Borde jag vara orolig, eller är det lugnt?

Är en jävla massa sotavlagringar ovanpå kolvarna också, har testat CRC och trasa, utan föga lycka. Tips på hur man får bort detta utan att skada kolven?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sotet är bara bra. Fattigmanskeramik. Om det inte är otillständigt tjock så behöver du inte ta bort det. Men annars är en roterade skotte-trissa bra.

Ladda upp en bra bild på kolven så blir det lättare att bedöma repan.


Hmm...

Granskade de "nya" HC kolvarna nu som jag har tänkt stoppa i.
Köpte de av en polare förra vintern till halva nypriset cirkus.
Såg först nu att det är en liten repa på ena sidan av kolven ca 1 cm under kolvringarna.
Inte jättedjup och stor men ändå där :(

Borde jag vara orolig, eller är det lugnt?

Är en jävla massa sotavlagringar ovanpå kolvarna också, har testat CRC och trasa, utan föga lycka. Tips på hur man får bort detta utan att skada kolven?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Sotet kyler fint, men på vissa ställen är det lite för tjockt enligt min smak ;)
Liten bildupdate då:
1 Repad kolv
2 Sotig kolv
3 Om någon undrar varför det var svårt att få av toppen = rost
4 Nya tryckplattan :D

Fokuset på kameran är fuckad, därav de oootrooligt skarpa bilderna
 

Bifogat

  • panzaa_betty8.JPG
    panzaa_betty8.JPG
    40.8 KB · Visningar: 113
  • panzaa_betty9.JPG
    panzaa_betty9.JPG
    43.9 KB · Visningar: 94
  • panzaa_betty10.JPG
    panzaa_betty10.JPG
    48.7 KB · Visningar: 107
  • panzaa_betty11.JPG
    panzaa_betty11.JPG
    63.2 KB · Visningar: 93

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sotet kyler fint, men på vissa ställen är det lite för tjockt enligt min smak ;)
Liten bildupdate då:
1 Repad kolv
2 Sotig kolv
3 Om någon undrar varför det var svårt att få av toppen = rost
4 Nya tryckplattan :D

Fokuset på kameran är fuckad, därav de oootrooligt skarpa bilderna

Kolven ser fin ut! det där är helt normalt. repan är förmodligen en sotrepa eller från ngn annan partikel i oljan. En sotpartikel blir hård när det kommer i kläm, hårdare än aluminiumlegeringen i kolven,

Tänk på att kolla kolvringsändgapet mot dina cylindrar.

Du kan även titta på undersidan av kolven så ser du hur varmt den har gått. Är där brunt av koksad olja har den varit rätt het. Men det har den nog inte, dina ringarna ser ut att ha varit täta. Du borde hona cylindrarna lite lätt med borrmaskin och ca 240-stenar. Så att ringarna kan slita in sig i dina cylindrar.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Skall kika på det när jag ätit klart ;)

Passade på att köpa nya kolvringar när jag ändå beställde packningar från staterna, så tanken är att de skall bytas innan nya kolvarna stoppas in. Lika bra när man ändå håller på!

Tack för tipsen
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skall kika på det när jag ätit klart ;)

Passade på att köpa nya kolvringar när jag ändå beställde packningar från staterna, så tanken är att de skall bytas innan nya kolvarna stoppas in. Lika bra när man ändå håller på!

Tack för tipsen

Bra. Då måste du defintivt kolla/fila kolvringsgapen. Inte så svårt dock. men många glömmer det. Då kan det bli tvärstopp, delade kolvar och kaosteori.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Bra. Då måste du defintivt kolla/fila kolvringsgapen. Inte så svårt dock. men många glömmer det. Då kan det bli tvärstopp, delade kolvar och kaosteori.

Absolut!

Skall kolla det innan cylindern sätts på.
En mardrömscrash inför nästa år är inte att tänka på!

Som att svära i kyrkan, men riktigt gött med vinter ibland :banana
Skruva är ju som bekant roligare än att köra.. *harkel*
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Absolut!

Skall kolla det innan cylindern sätts på.
En mardrömscrash inför nästa år är inte att tänka på!

Som att svära i kyrkan, men riktigt gött med vinter ibland :banana
Skruva är ju som bekant roligare än att köra.. *harkel*

Håller med, vintern är mest berikande tycker jag. Körningen tycker jag är kul just för att det är frukten av ens egna skapande. Köra köpehoj tycker jag är helt dött.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Helt sant!

Köpehoj är inget för mig ;)
Satte upp som mål för denna sässong (den som passerats) att jag skulle piska polarna som körde 1700:an, och de gjorde jag :)

Att hojjen ligger som ett strykjärn på gatan är ju ingen nackdel det heller.
Att bygga en showbike är enligt mig inte svårt, men att bygga något med knappa resurser, begränsad budget under begränsad tid är fan en bedrift!

Killen som slängde ihop Starholken i sin tvättstuga skall fan ha en eloge!

Lite OT, men ändock.

Nya tryckplattan med tillhörande fjädrar är nu på plats.
Grym skillnad mot den gamla membranfjädern.. :yoparty

Har börjat trilla in lite förslag gällande portning, allt ifrån 3 kakor upp till det dubbla.

Tycker ni att det är värt det?
Jag vet att det är svårt att säga hur pass mycket man skulle tjäna på det, men det vore bra om man hade några ungefärliga siffror iaf att bolla i skallen.

Kikade lite på effektkurvan på pacifficcoaststar (där lite av trimmet kommer ifrån) och detta är vad jag kunde få ut (sitter ju visserligen lite mer godis i min).
 

Bifogat

  • dyno3_TipleX.jpg
    dyno3_TipleX.jpg
    43.4 KB · Visningar: 94
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Naturligtvis går det att vänta med portningen.
Det gäller ju även att hitta någon som kan jobbet och som man litar på.
En rätt utförd portning ger effektökning över (nästan) hela registret.
Fel utförd kan det kännas feltrimmat med konstiga dippar och toppar.
Med den uppsättningen du har nu, så ökar du (antagligen) flödet genom högre ventillyft och större förgasare.
Men där emellan stryps flödet av kanalerna.
Du kommer att tjäna en hel del hästapållar ändå och motorn kommer antagligen att gå bra.
Men om du planerar att porta inom en snar framtid så kan det kännas lite meningslöst att finjustera förgasare och avgas nu.
Ju större effektutag desto nogrannare är det med förgaseri, tändning och avgas.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Helt sant!

Tänk om man ändå hade doleras..
Blir ju ändå till att bygga nytt avgas i vinter då den gamla 2-1 slutdämparen ligger på en åker och dammar någonstans utanför Enköping.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Helt sant!

Tänk om man ändå hade doleras..
Blir ju ändå till att bygga nytt avgas i vinter då den gamla 2-1 slutdämparen ligger på en åker och dammar någonstans utanför Enköping.

En fråga är det samma klass som Mikael Bagge på Fructus kör dragracing eller jag har ingen koll på klasserna .Han har ju med v-twin japps.
 

Dr.Bike

Guest
Naturligtvis går det att vänta med portningen.
Det gäller ju även att hitta någon som kan jobbet och som man litar på.
En rätt utförd portning ger effektökning över (nästan) hela registret.
Fel utförd kan det kännas feltrimmat med konstiga dippar och toppar.
Med den uppsättningen du har nu, så ökar du (antagligen) flödet genom högre ventillyft och större förgasare.
Men där emellan stryps flödet av kanalerna.
Du kommer att tjäna en hel del hästapållar ändå och motorn kommer antagligen att gå bra.
Men om du planerar att porta inom en snar framtid så kan det kännas lite meningslöst att finjustera förgasare och avgas nu.
Ju större effektutag desto nogrannare är det med förgaseri, tändning och avgas.

Håller för en gångs skull inte HELT med dig! :) (vilket jag annars brukar göra)
Inte bara för att jag talar i egen sak, utan mer för hur jag ser på trimning i allmänhet.

Att kasta i höglyftande kammar med seven-eleven durationer utan att porta brukar bara bli pannkaka. Mesiga trimkammar som bara marginellt skiljer sig från original brukar kunna funka.
Men har man t.ex ökat kompet med högkompkolvar och fortsätter med en standardkam, så kommer man få problem. BMEP (det medelcylindertryck som då uppstår är vida överstigande rekommendabla nivåer med bl.a spikningar som följd) Detta BMEP sjunker ju radikat med en riktigt vass kam pga stor duration, och det är ju därför man har högkompkolvar för att kompensera för detta tapp.
Högkompkolvar hör alltså inte ihop med en originalkam.
Vidare:
Standardkanalerna stryper FÖR mycket. Jepp, det gör de på de flesta motorer utom rena sporthojar från ca 05 och framåt (men att std.kanaler stryper det varnade ju även du för att så kan vara fallet)

Men visst, såklart kommer motorn ge lite mer hästar med cool kam och utan port.
Dock låser man ju inne en och annan pålle + det andra du varnar för: risken för dippig effektkurva. Som brukar bli resultatet av herrejössesgrejer tillsammans med mediokra original. Alltså inte bara dåliga portningar.

(detta med konstig effektkurva gäller ju inte bara kanaler och kammar, utan som alltid gäller det ju att hitta en bra hamoni och balans i trimmet. Och min erfarenhet säger att man då inte ska ha en näve vrålvassa grejer ihop med original). Åtminstone bör man tänkt till lite, och ddessutom veta var man kan kapa en del hörn.

Annars blir det ungefär som när Amazonraggarna kastade i en R eller ännu värre en S-kam i sina B20 motorer utan att göra nånting annat! :död :hoppskrat

Mina 5 öre
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Men i detta fallet handlar det om "vassare kammar" (vilket jag tolkar som såväl högre lyft som längre duration) kombinerat med högkompkolvar och bättre förgasare.
Jag tror att det kommer att resultera i visst utbyte av kompressionshöjningen och durationen.
Bra effekt på mellanvarv.
På lågvarv kommer den antagligen att tappa något.
På högvarv stryper de oanpassade kanalerna.
Samma språk?
 

Dr.Bike

Guest
Men i detta fallet handlar det om "vassare kammar" (vilket jag tolkar som såväl högre lyft som längre duration) kombinerat med högkompkolvar och bättre förgasare.
Jag tror att det kommer att resultera i visst utbyte av kompressionshöjningen och durationen.
Bra effekt på mellanvarv.
På lågvarv kommer den antagligen att tappa något.
På högvarv stryper de oanpassade kanalerna.
Samma språk?

Jepp! :D :tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
En fråga är det samma klass som Mikael Bagge på Fructus kör dragracing eller jag har ingen koll på klasserna .Han har ju med v-twin japps.

Micke kör ProTwin Bike klassen, jag tänkte satsa på instegsklassen Twin Bike. Det var från hans slaktade gathoj som jag passade på att köpa loss lite delar (inte till motorn). Den pjäsen gick DUKTIGT den med :D

Men i detta fallet handlar det om "vassare kammar" (vilket jag tolkar som såväl högre lyft som längre duration) kombinerat med högkompkolvar och bättre förgasare.
Jag tror att det kommer att resultera i visst utbyte av kompressionshöjningen och durationen.
Bra effekt på mellanvarv.
På lågvarv kommer den antagligen att tappa något.
På högvarv stryper de oanpassade kanalerna.
Samma språk?

Stämmer att det är högre lygt och längre duration. :tummenupp

Det verkar vara som att ni inte ger mig något val :brinnerup
Blir till att sälja katten, äta gammal sill och inte dricka några öl detta år. :)

Det roliga å kråksången är ju att jag precis har fått ihop mina toppar igen.. JIPPIE! Bara att riva skiten då.
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top