Custom Caféracer bygge

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ju alltid ett dilemma detta med utgifterna.
Portar du nu, när ändå topparna är av så blir det förstås en extra utgift men om det görs korrekt så höjer man ofta hela effektkurvan.

Väljer man att porta senare så blir det mer arbete och pengar totalt sett iom en extra motordemontering och kostnader för nya topplockspackningar nya ventiltätningar etc

Så billigast är ofta att göra allt på en gång om man har pengar. Nackdelen med detta är dock att man då inte kan utvärdera varje ingrepp. Att utvärdera om portningen är prisvärd går ju tex inte om man installerar nya kammar och portar på samma gång. Åas har du ju inte bänkat hojen i befintlig skick. Så du har ingen referens.


Micke kör Super Twin Bike klassen, jag tänkte satsa på instegsklassen Twin Bike. Det var från hans slaktade gathoj som jag passade på att köpa loss lite delar (inte till motorn). Den pjäsen gick DUKTIGT den med :D



Stämmer att det är högre lygt och längre duration. :tummenupp

Det verkar vara som att ni inte ger mig något val :brinnerup
Blir till att sälja katten, äta gammal sill och inte dricka några öl detta år. :)

Det roliga å kråksången är ju att jag precis har fått ihop mina toppar igen.. JIPPIE! Bara att riva skiten då.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Stämmer att hojjen inte gått i bänk i år.
Får kika på vad nya ventiltätningar går lös på..

Är ett helvete att lyfta motorn i denna hoj, i princip hela hojjen måste demonteras i sin helhet innan motorn kan lyftas.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hmm..

Liten fråga angående gummi/plastöverdragen över pinnbultarna i cylindern.
Någon som kan förklara syftet med dessa? Vibrationsdämpande? Tätning mot fukt?

Hur som haver så är dessa formligen bara sopor idag då de hade trängt ned fukt och gjort att pinnbultarna hade rostat och svällt. Måste dessa ersättas?

Tips på hur man kan behandla bultarna för att minimera framtida rost?
Inte aktuellt att smöra med kopparfett?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Liten update:

Nya kölven är installerad i främre cylindern :)

Tack för tipset gällande kolvringarna, avståndet var obefintligt, vilket torde ha lett till haveri.

Fick med en liten bild på ett av mina krigsskador oxå
 

Bifogat

  • panzaa_betty12.JPG
    panzaa_betty12.JPG
    34.9 KB · Visningar: 70
  • panzaa_betty13.JPG
    panzaa_betty13.JPG
    17.7 KB · Visningar: 74
  • panzaa_betty14.JPG
    panzaa_betty14.JPG
    37.8 KB · Visningar: 85
  • panzaa_betty15.JPG
    panzaa_betty15.JPG
    38.5 KB · Visningar: 89
  • panzaa_betty16.JPG
    panzaa_betty16.JPG
    36.3 KB · Visningar: 82

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmm..

Liten fråga angående gummi/plastöverdragen över pinnbultarna i cylindern.
Någon som kan förklara syftet med dessa? Vibrationsdämpande? Tätning mot fukt?

Hur som haver så är dessa formligen bara sopor idag då de hade trängt ned fukt och gjort att pinnbultarna hade rostat och svällt. Måste dessa ersättas?

Tips på hur man kan behandla bultarna för att minimera framtida rost?
Inte aktuellt att smöra med kopparfett?

Stryk dom med aluminiumfett, finns på biltema. Dock inte på gängan, där ska det bara vara några droppar motorolja innan du momentdrar.

Liten update:

Nya kölven är installerad i främre cylindern :)

Tack för tipset gällande kolvringarna, avståndet var obefintligt, vilket torde ha lett till haveri.

Fick med en liten bild på ett av mina krigsskador oxå

Ingen orsak, många som missar det.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Klockers!

Torde inte kopparfett funka, eller mixar den inte sig gott med aluminiumet?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Klockers!

Torde inte kopparfett funka, eller mixar den inte sig gott med aluminiumet?

Jo det funkar, men jag vill inte skriva det ty då får jag bråka med amatörkemister på SH hela kvällen. Blir hålet fyllda med vatten igen så är dock alufett bättre. Båda finns på biltema.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Misstänkte nästan det ;)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Införskaffade en ny kopia på en Kawa 900 lykta idag.
Hittade en i Roffeskatalogen som verkade vettigt prismässigt sett.
Blev dock långnäsa då det visade sig att lykthuset inte ingick... kuken..

Raceway gav mig ett vettigt pris på alles dock på 1250 spänn.
Svindyrt?

Jag vette fan.. känner mig fistad med vad gör man?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vilket Kawa 900 lyse? Från nån custom eller från gamla Z900:an?

Vad gäller priset så är det väl runt tusenlappen man får betala oavsett om det är ett 5", 7" eller 9" lyse.

1250 spänn kan jag väl tycka var lite dyrt när jag själv betalade under 900kr för mitt. Är ju inget speciellt med lyset egentligen. :5sure
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Vilket Kawa 900 lyse? Från nån custom eller från gamla Z900:an?

Vad gäller priset så är det väl runt tusenlappen man får betala oavsett om det är ett 5", 7" eller 9" lyse.

1250 spänn kan jag väl tycka var lite dyrt när jag själv betalade under 900kr för mitt. Är ju inget speciellt med lyset egentligen. :5sure

HEHE JAG KÖPTE MIG ETT MONSTERLYSE IGÅR MED EN PYTTE REPA på sargen för 350:-:tummenupp:tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jävla fiskar! Strö salt i såren bara, gör det!

;)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Bakre kolv på plats.. bilder kommer emörra.
Porta eller icke porta, det är frågan

:kryckor
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
En snabb titt på kontot fick mig att inse att portningen får vänta.
Jag kör på med det jag har i handen idag och hoppas på ett bra resultat.

Känns som att stressfläkt är ett vettigare alternativt framgent, och då måste ju ändå spisen rivas.

Trist, men ibland så hinner verkligheten ikapp en, det är lätt att bli fartblind!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En snabb titt på kontot fick mig att inse att portningen får vänta.
Jag kör på med det jag har i handen idag och hoppas på ett bra resultat.

Känns som att stressfläkt är ett vettigare alternativt framgent, och då måste ju ändå spisen rivas.

Trist, men ibland så hinner verkligheten ikapp en, det är lätt att bli fartblind!
Blir säkert bra.
Du kommer antagligen få några äkstrahestar även utan portningen.
Men skall du montera konstgjord andning, så är du tillbaka på ruta ett med kompressionsförhållande och kamtider.
Satsa på portningen i steg två i stället.
Tycker jag.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jodå för fasen det är jag helt på det klara med ;)

Om jag väljer att porta så tänkte jag passa på att byta till större ventiler etc med.
Det har jag verkligen inte råd med nu så jag passar på att göra det nästa vinter istället.
Lite måste man ju ha att pyssla med!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag är ägd..

När jag skulle montera nya tryckplattan idag gick en av bultarna av inne i kopplingen (vfan nu den delen heter).

Lycka till att borra ut den...
Hur fan skall jag göra?

Borra ut den om det ens går och sätta in en Helicoil eller motsv?
Skita i den bulten och köra på resterande?

Bifogar 2 bilder på lyckan...
Bör tilläggas att jag drog med momentnyckel.
 

Bifogat

  • panzaa_betty17.JPG
    panzaa_betty17.JPG
    45.5 KB · Visningar: 94
  • panzaa_betty18.JPG
    panzaa_betty18.JPG
    63 KB · Visningar: 86

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Skarp kamera men grispick borde ju funka ....Man ser ju inte så bra som sagt ...
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top