Custom - förklara?

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Förstår fortfarande inte vad problemet är?
Har flera polare som har ett antal olika hojar (mig själv inkluderad). Skulle avlida om jag endast hade en originalhoj hemma i garaget, totalt utan min egen prägel på. Varför snöa in sig på ett segment? Bara fattighjon som endast har en hoj.. :tuttar
 

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Jag har kört sporthoj i ca 12 år och har tänkt mycket på att milen blev färre och färre. Antagligen får jag inse att jag bara har blivit äldre...men jag vill gärna tro att jag vill ha ut mer av hoj-åkandet än vad en sporthoj kan erbjuda. Jag köpte en Bonneville enbart pga utseendet. Jag struntade i prestandan och gick bara på magkänsla. Äntligen blev det roligt att köra hoj igen.

Dessutom märkte jag att väghållningen kändes bättre och jag var tryggare och säkrare i att ta hårdare och snabbare kurvor än med tex Cbr:en. Jag har aldrig kommit hem från en körning med Bonnevillen och haft en klump i magen av onödiga omkörningar eller impulsiva beslut. Inte för att det var vanligt innan...men det förekom.

Nu kör jag båge igen. Med känsla och glädje. Dessutom är polisen faktiskt trevligare vilket är ett plus då jag var så inihelvete trött på alla automatiska utskällningar bara för att man sitter på en plastraket.

Fan jag börjar bli gammal... :rolleyes:
 

MZ660

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2013
Ort
Skåne
Hoj
MZ 660
Det är väl egentligen inte valet av hoj som är det komiska i debatten utan alla de som blir "coola" när de byter till en custom. Som nämnts tidigare, bockskägg, silverringar med dödskallar, halskedjor tjocka som falukorvar, solbrillor även på natten och kan sällan hälsa helt plötsligt. :crash
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl egentligen inte valet av hoj som är det komiska i debatten utan alla de som blir "coola" när de byter till en custom. Som nämnts tidigare, bockskägg, silverringar med dödskallar, halskedjor tjocka som falukorvar, solbrillor även på natten och kan sällan hälsa helt plötsligt. :crash

Jag är ju redan långhårig med bockskägg i svarta kläder så jag hade nog passat bra på en tocken däringa kusstom! :brynad
Men det är ju inte så stor skillnad mot sporthojsfolket, som kör i rejsläder, replikahjälmar och sånt. :) (Förutom möjligtvis att stilen man ska ha på en sporthoj hjälper till att skydda, medan en del av apparelen till glidare är rent utseende)
Glidarfolket är trevliga de med, sålänge man inte pratar hoj med dem och det kommer fram att man har plasträser, då tenderar det att kunna bli lite kukmätartävling över samtalet. Inte helt ovanligt att komforten ifrågasätts på min hoj bland annat. ;)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag är ju redan långhårig med bockskägg i svarta kläder så jag hade nog passat bra på en tocken däringa kusstom! :brynad
Men det är ju inte så stor skillnad mot sporthojsfolket, som kör i rejsläder, replikahjälmar och sånt. :) (Förutom möjligtvis att stilen man ska ha på en sporthoj hjälper till att skydda, medan en del av apparelen till glidare är rent utseende)
Glidarfolket är trevliga de med, sålänge man inte pratar hoj med dem och det kommer fram att man har plasträser, då tenderar det att kunna bli lite kukmätartävling över samtalet. Inte helt ovanligt att komforten ifrågasätts på min hoj bland annat. ;)

Komfort??

Jag har komfort i bilen, klimatanläggning, sjysst stereo, stolsvärme och allt.. Köpa hoj för den sakens skull verkar hål i huvet.

Bilen gör däremot inte 0-100 på 3,5 sek ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Komfort??

Jag har komfort i bilen, klimatanläggning, sjysst stereo, stolsvärme och allt.. Köpa hoj för den sakens skull verkar hål i huvet.

Bilen gör däremot inte 0-100 på 3,5 sek ;)

Japp... Sedan är custom (eller generellt glidarsegmentet) inte överlägset på komfortpunkten heller... Extra lite så när det är någon stelbensopererad chopper med helt sinnesslö rejk och extrema apehangers. Förra sommaren var den en ägare av en dylik tingest som gjorde sig rolig över komforten på min skrevraket... När jag sedan påpekade att det är en sporttourer och faktiskt hade helt okej komfort, men ändå prestanda nog att köra aktivt med blev han lite tjurig. :D
Ska man ha komfort på hoj är det ju goldwing eller liknande kryssningsfartyg man ska köra... Eller ja, en bil, så slipper man väder och vind med. Och att hålla balansen vid rödljus. :)

KAn däremot fortfarande tänka mig att ha en glidare i garaget bland de andra hojarna. Gärna med dieselmotor, när man ändå inte är ute efter fläskig effekt. ;)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hihi....och hur tuffa e dom egentligen :crash

Nja, det kan väll diskuteras. Men jag ser hellre folk på dem än inga hojåkare alls. Alla har varken tid, lust, pengar eller kunskap till att hålla en TriTon, Norton, Triumph, TriBSA, Matchless eller andra klassiker på vägen. Tycker många av de hojar som säljs på blocket säljs just av de anledningarna. Jag hade kunnat tänka mig att ha just en lite kawa 400 hoj att puttra runt med. Billig i drift, billig i inköp och ingen hoj man behöver fundera mycket över innan man sätter kapen i den. Men om man nu ska vara puritan så blir det lite svårare, säger grabben som kör (läs: halfärdigt härke i garaget) en Yamaha SR-caferacer. Knappast i klass men en Manx, även om jag gärna inbillar mig att det är just en sådan.:D
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nja, det kan väll diskuteras. Men jag ser hellre folk på dem än inga hojåkare alls. Alla har varken tid, lust, pengar eller kunskap till att hålla en TriTon, Norton, Triumph, TriBSA, Matchless eller andra klassiker på vägen. Tycker många av de hojar som säljs på blocket säljs just av de anledningarna. Jag hade kunnat tänka mig att ha just en lite kawa 400 hoj att puttra runt med. Billig i drift, billig i inköp och ingen hoj man behöver fundera mycket över innan man sätter kapen i den. Men om man nu ska vara puritan så blir det lite svårare, säger grabben som kör (läs: halfärdigt härke i garaget) en Yamaha SR-caferacer. Knappast i klass men en Manx, även om jag gärna inbillar mig att det är just en sådan.:D

Har blivit sjukt mycket "säljs av åldersskäl" på sistone. Snart är det huggsexa på klassiker. Tänk om man bara hade en hall stor nog att förvara alla.. och en verkstad för att hålla igång dom.. dregel. ..
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Det är väl egentligen inte valet av hoj som är det komiska i debatten utan alla de som blir "coola" när de byter till en custom. Som nämnts tidigare, bockskägg, silverringar med dödskallar, halskedjor tjocka som falukorvar, solbrillor även på natten och kan sällan hälsa helt plötsligt. :crash

Utom jag, ser ut precis som vanligt bara bytt ut skinnstället mot kevlarjeans och skinnjacka ballare är jag inte :p
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Du gör en liten tankevurpa faktiskt. :)

De flesta kromförsedda prylar gör själva spakandet svårare än det behöver vara för 99% av deras ägare, så länge de färdas 10 under i kortege på raka vägar är det en sak...vilket är det normala sättet den kategorin färdas (jag har provat touringåka med den kategorin av förare, det är ju så det är, och jag lägger inga värderingar i det).



Personligen kan jag tycka det är lite trist att så många missar hur underbara hojar kan vara när det svänger (har ett praktexempel på en äldre dam som kämpade länge med sin customcykel på tjejknixar, bytte till en yamma xj6 och verkligen blommade ut som förare).

/J

Ingen tankevurpa här inte.
Nu ska man ju skilja på custom och custom, precis på samma sätt som sporthojar har olika karaktärer.
Men att kategoriskt säga att en hoj inte är körbar bara för att den tillhör segmentet custom är ju bara fånigt.

Och vadå blomma ut som hojförare? det beror väl alldeles på vad man har för ambitioner med hojåkningen, trot eller ej! men alla som åker hoj strävar inte efter att bli så snabba som möjligt i varje kurva.

Jag har vandrat från custom vn800 till gsx1400 till thruxton till er6 till sv1000 till hd xr1200 och just nu kör jag en z750. Och jag tycker inte att någon av hojarna var "dålig" bara annorlunda sen är det en smaksak vad som faller en på läppen.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ingen tankevurpa här inte.
Nu ska man ju skilja på custom och custom, precis på samma sätt som sporthojar har olika karaktärer.
Men att kategoriskt säga att en hoj inte är körbar bara för att den tillhör segmentet custom är ju bara fånigt.

Och vadå blomma ut som hojförare? det beror väl alldeles på vad man har för ambitioner med hojåkningen, trot eller ej! men alla som åker hoj strävar inte efter att bli så snabba som möjligt i varje kurva.

Jag har vandrat från custom vn800 till gsx1400 till thruxton till er6 till sv1000 till hd xr1200 och just nu kör jag en z750. Och jag tycker inte att någon av hojarna var "dålig" bara annorlunda sen är det en smaksak vad som faller en på läppen.

Nu pratar jag ju kanske mest om den specifika kategorin som handlar HD/HD-replika, för att det är lättare att nå ned med fötterna pga den låga sadelhöjden, om man skall vara direkt tydlig. :)

Jag vidhåller, det är helt fel hoj för de flesta att ta sig över (vad som blir stora) trösklar i sin hojkörning med, och då pratar jag om direkt trafiksäkerhet, inte att köra fort...det är ju inte bara en man sett som muttrat sig fram på vägarna. :)

/J

P.S. ...det är en jäkla skillnad på att köra hoj, och att åka på hoj. ;)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Och vadå blomma ut som hojförare? det beror väl alldeles på vad man har för ambitioner med hojåkningen, trot eller ej! men alla som åker hoj strävar inte efter att bli så snabba som möjligt i varje kurva.

En vanlig missuppfattning att en bättre förare måste köra snabbare. Att inte vilja bli bättre är vanligt bland bilister men som hojåkare borde man, för sin överlevnad, vilja bli bättre på att köra och inte bara åka hoj!:rolleyes:

En Custom kan vara jobbigare på krokig väg men måste inte vara det. Triumphs glidare är t.ex. ypperliga att köra fort med på kurviga vägar. På bana platsar man inte i snabba gruppen men, jag lovar, alla har kul på bana. Och blir bättre på att köra hoj. (Om man har viljan förståss)

Men om man väljer Custom för att man inte har självbehärskning tycker jag är omoget!:huvet Kan väl inte ha öl hemma utan att dricka upp allt heller antagligen...

Jag reglerar hastigheten med högerhanden oavsett vilken hoj jag sitter på... Men jag är väl nästan övermogen som inte måste varva ur min sporthoj på landsvägen...

Att någon vill köra nytillverkat som ska se gammalt ut med sämre vägegenskaper stör inte mig. Känner man sig tvingad så är det fel men det gäller ju alla typer av hoj. Välja sporthoj men köra som en glidare rakt fram och byta när däcken är slut på mitten stör mig inte heller, det blir en billig hoj för nästa ägare...

Jag skickade bild på mig sittandes på en Rocket III och gissa om bekanskapskretsen blev orolig.:hihi
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Hörde för några dagar sen när jag gick förbi en fikasal.
Sitter som en kung o gungar fram som ett gammalt slagskepp på vägarna, underbart.
Ingen aning om vad han kör men man kan ju gissa.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Okej okej! jag är kanske inte helt klar i mitt resonemang jag försöker bara säga att dom flesta customhojarna INTE är dåliga hojar även om dom så klart inte går att jämföra med sportisar.

Men min HD xr1200 gick minsann att pressa hårt och köra aktivt med.
 

MZ660

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2013
Ort
Skåne
Hoj
MZ 660
Det viktiga är att man trivs med sin hoj, men, bara för man kör custom kan man hälsa! Allt annat är enbart pinsamt.:crash
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jag är ju redan långhårig med bockskägg i svarta kläder så jag hade nog passat bra på en tocken däringa kusstom! :brynad
Men det är ju inte så stor skillnad mot sporthojsfolket, som kör i rejsläder, replikahjälmar och sånt. :) (Förutom möjligtvis att stilen man ska ha på en sporthoj hjälper till att skydda, medan en del av apparelen till glidare är rent utseende)
Glidarfolket är trevliga de med, sålänge man inte pratar hoj med dem och det kommer fram att man har plasträser, då tenderar det att kunna bli lite kukmätartävling över samtalet. Inte helt ovanligt att komforten ifrågasätts på min hoj bland annat. ;)

Annars kan jag säga som så att de flesta riktigt glidare (om man inte räknar med power cruisers eller goldwing typer) är bra mycket obekvämare än andra hojar. Däribland min K8:a.
Satan va ont i arslet o ryggen jag hade efter 20 mil på min intruder -06:a.
Inte så konstigt iofs. Man sitter med fötterna långt fram med all vikt på arslet utan några ben som "stötdämpare" Varenda gupp slår rakt upp i ryggraden istället för att absorberas av ben, lår och höfter.
Man sitter med fartvinden i bröstet o gärna kniper lite extra med händerna när man passerar 100km/h.
Nä..de som jämför med sin glidare o påstår att man sitter obekvämt på en sportis/streetfighter kan aldrig ha kört en sådan hoj.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det gäller väl alla segment? själv tycker jag att plastraketerna är sämst på att hälsa.

Det är väl inte så konstigt när man dammar förbi i 200+ med stumt grepp om styret? Dels hinner man inte se att det är en hoj man möter, dels far man av o landar i skogen om man släpper styret en millisekund :D
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top