Custom - förklara?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
1700cc v4 :yoparty

Svårt att klassificera den, muskelhoj eller power cruiser skulle jag nog vilja kalla den, samma kategori som Diavel och till viss del även V-Rod.

Coola hojar i vilket fall som helst.

Japp, muskelhoj skulle jag kalla den. Hade gärna haft en sån i garaget med för den delen. ;)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hade jag det jag ville skulle jag nog inte ha mindre än 20 hojar i garaget och i hemmet, minst :)

Jooo, det är ju samma här. Lite geggmoppe, lite totalt sanslöst ärkesportigt, något turbokittat helt-jävla-galet-rakt-fram-as, och så vidare och så vidare.... XD
För tillfället gör jag mitt bästa för att stå emot impulsen att köpa en tvåtaktare.

EvilPepe

Son of perkele
Gick med
15 Apr 2006
Hoj
Wildstar 1600 -03
Den är stor, tung, drivs av en v-twin och svänger dåligt. Den kan inte klassas som touring pga kombinationen av hög bränsleförbrukning och liten tankvolym. Misstänker att det är därför den kallas custom här.
Finns väl ett till fack för denna typ av hojar: Powercruiser om jag inte minns fel...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Provkör så kanske du ändrar uppfattning.
I ärlighetens namn tilltalar moderna sporthojar mig lika mycket som en Ferrarri eller dito sportbil. Fantastisk väghållning, vackert komponerade men total avsaknad av karaktär och personliget :zpy

Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Visa några exempel på glidare som konkurrerar gällande prestanda med typ Honda 600RR, Yamaha R6, Triumph 675 osv. så provkör jag gärna.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
En sak retar mig mycket:gnissla Har ju själv Amerikanskt järn och mellangasar aldrig.
Många Japscustom ger mellangas när dom rullar mot rödljuset:huvet Svaghetstecken i min gudomliga värd:brinnerup

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
En sak retar mig mycket:gnissla Har ju själv Amerikanskt järn och mellangasar aldrig.
Många Japscustom ger mellangas när dom rullar mot rödljuset:huvet Svaghetstecken i min gudomliga värd:brinnerup

Mellangasandet är enbart för att njuta av det underbara ljudet. Samt att vid nedväxling skona växellådan.

Att en HD skulle mellangasa är därför uteslutet. Ljudet av fisketrålare lockar inte till sig gillande blickar samt att den är lika varv-villig som en rulltrappa gör ju det hela otänkbart.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jooo, det är ju samma här. Lite geggmoppe, lite totalt sanslöst ärkesportigt, något turbokittat helt-jävla-galet-rakt-fram-as, och så vidare och så vidare.... XD
För tillfället gör jag mitt bästa för att stå emot impulsen att köpa en tvåtaktare.

...enkelt löst, tvåtakts geggmoppe. Det bästa av två världar. :fakta

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Custom är väll mer begripligt än både cafe, brat, tracker och de andra "ungdomskulturerna". Cafehojar är i regel obekväma saker som inte tar kurvor mycket bättre än en säckakärra. Brat verkar innebära att knävinkeln i förhållande till styrhöjden ska vara så märklig som möjligt och trackers, liksom cafehojarna saknar all form av möjlighet till att ha någon med sig där bak. Förutsatt att du vill ha "rätt stuk". Se bränner man benen av sig i tid och otid.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mellangasandet är enbart för att njuta av det underbara ljudet. Samt att vid nedväxling skona växellådan.

Att en HD skulle mellangasa är därför uteslutet. Ljudet av fisketrålare lockar inte till sig gillande blickar samt att den är lika varv-villig som en rulltrappa gör ju det hela otänkbart.
Mellangas vid nedväxling gör jag jämt, det är ju för att skona lådan. Plus att en HD- motor har relativt radfyror ett stort rörelsemängdsmoment i motorn. Så det är anledning större än på en radfyresportis.

Däremot kan jag irritera mig på attitydbikers som ska brappa hela vägen fram till ett rödljus bara för att föra oväsen, det är inte mellangas, det är liten kuk.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Visa några exempel på glidare som konkurrerar gällande prestanda med typ Honda 600RR, Yamaha R6, Triumph 675 osv. så provkör jag gärna.

Allt under 1000 cc är moped :fakta

MZ660

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2013
Hoj
MZ 660
Cafehojar är i regel obekväma saker som inte tar kurvor mycket bättre än en säckakärra.

Betvivlar att du ens vet hur en riktig caferacer ser ut och är byggd i såfall. En Triton kör åttor runt vilken customhoj som helst. Alla "caferacers" du ser på Blocket är i 99% av fallen bara pinsamma hembyggen på Kawa 400 och vad det nu är som bara drar namnet "caferacer" i smutsen. :)

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016

Men det blir ju en smått löjlig jämförelse.
Varför jämföra en maskin som är tänkt för gatubruk med en maskin som i första hand är byggd för att köra bana med?

Det är ju knappast så att man kan utnyttja all kraft och väghållning på en rr-maskin ute i trafiken, även om vissa kör som om dom tror det.

Den prestanda och väghållning som erbjuds på dom flesta hojarna på marknaden räcker gott och väl till för gemene man.
Jag skulle till och med våga påstå att det är få förare där ute som kan pressa sina hojar över gränsen av deras kapacitet oavsett vilket segment vi snackar om.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Betvivlar att du ens vet hur en riktig caferacer ser ut och är byggd i såfall. En Triton kör åttor runt vilken customhoj som helst. Alla "caferacers" du ser på Blocket är i 99% av fallen bara pinsamma hembyggen på Kawa 400 och vad det nu är som bara drar namnet "caferacer" i smutsen. :)

Jotack, jag är väl medveten om det. Nu syftade jag dock på just de hojarna på blocket och hela grejen med att köra runt och va tuff. :crash

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Men det blir ju en smått löjlig jämförelse.
Varför jämföra en maskin som är tänkt för gatubruk med en maskin som i första hand är byggd för att köra bana med?

Det är ju knappast så att man kan utnyttja all kraft och väghållning på en rr-maskin ute i trafiken, även om vissa kör som om dom tror det.

Den prestanda och väghållning som erbjuds på dom flesta hojarna på marknaden räcker gott och väl till för gemene man.
Jag skulle till och med våga påstå att det är få förare där ute som kan pressa sina hojar över gränsen av deras kapacitet oavsett vilket segment vi snackar om.

Du gör en liten tankevurpa faktiskt. :)

De flesta kromförsedda prylar gör själva spakandet svårare än det behöver vara för 99% av deras ägare, så länge de färdas 10 under i kortege på raka vägar är det en sak...vilket är det normala sättet den kategorin färdas (jag har provat touringåka med den kategorin av förare, det är ju så det är, och jag lägger inga värderingar i det).

Personligen kan jag tycka det är lite trist att så många missar hur underbara hojar kan vara när det svänger (har ett praktexempel på en äldre dam som kämpade länge med sin customcykel på tjejknixar, bytte till en yamma xj6 och verkligen blommade ut som förare).

/J

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras