Custom - förklara?

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Provkör innan ni säger nått om olika hojar

Jag har provkört HD, V-Rod, Roadking, Sportster
Det är tre helt olika hojar även om många tycker att de är custom

På V-Rod sitter man som på en sporthoj, fast med benen rakt framåt
På Roadking och Sportster är du rak i ryggen och har benen lite framåt

Men den enda som gick att köra var Roadking övriga hade nått fel
V-Rod inger ingen säker känsla i körningen och Sportster har nått
fel i styrgeometrin, först tungstyrd för att sedan falla inåt.

För som många har sagt, köra sporthoj eller åka custom
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
För många handlar nog costum om så mycket mer än att köra.
Känner en som kör 80-tals HD. 60% är att skruva, 20% är ljudet och de sista 20% är att köra.

Sen är det väll känslor i visa fordon man inte riktigt kan beskriva varför man gillar.
Jag har kört sporthojar som varit hur bra som helst men saknat något som gjort att jag inte tyckt de är roliga.
T.ex. GSX-R 750 2011:a. Mer kraft än jag kan utnyttja, jämn och fin gång, väldigt lätt i kurvorna och bra bromsar.
Men jag tyckte aldrig den var riktigt rolig tyvärr.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Vsrför skulle nån vilja rulla runt i en mustang fastback -67? Asgsmmal design, gammal fjädring och rätt trött motor.

Detta är lite pudelns kärna för mig. JA, att glida i en äkta -67 Fastback är coolt som fan och en kulturgärning. Att glida i en 2012 Mustang som försöker efterlikna 60-talarna, är INTE det.

Har all respekt för nån som åker på en äkta 40-tals 750cc Harley med ballongdäck, springergaffel och allt. Har INTE det för en som skruvar på antikviteter som springers på en 2013 års modell... The ultimate posörgrej, liksom. Om man ska köra veteranfordon så gör för fan det, inte nåt fejkat skit som kostar en kvarts miljon dessutom.

Tror inte krom och fransåka är för mig alltså. :tungan
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu vet jag ju att TS är uppriktig i sin fråga, han vill veta. Så ingen skugga skall falla där! :)

Men i övrigt så blir det ibland tröttsamt med dem som kör sin stil som den enda rätta. Antingen det är en sporthojare, gruskörare eller en glidare. Tradigt med dessa taliban-inlägg "Jag har rätt, och de andra har fel!".

Var och en kan väl få göra som de vill?

EDIT: fast jag kanske är konstig? Som kör en caféhoj, en sporttouring och en scooter. Skulle jag köpa en glidare så vill jag ha en Guzzi, en Bellagio. Den är både snygg och kan svänga lite.
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ljudet... Ljudet i en del customhojar är helt makalöst. :tummenupp

Well, jag FÖRSÖKER förstå, men är fortfarande inte övertygad. Det handlar inte bara om hojen utan även om skaran som kör. Dödskallemask, bockskägg, jeansväst och fransar. Vad är grejjen liksom? Jag undrar. På riktigt.

Ja, det är verkligen mycket svårare att förstå än skaran som kör literklubbor som måste ha helställ med puckel i känguruskinn med skrapade puckar på knän och armbågar och matchande handskar/stövlar med minst ett "Pro" eller "Race" i modellnamnet, dessutom en integralhjälm lackad efter favoritåkarens modell. :dummer
 

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Jag är en gubbe som kör glidare eller en cruiser enl. amerikanska hemsidan borde vara glidare enligt Svenska. Den här tråden har lite av "Varför jag gillar köttbullar eller korv" som tråden för trådens skull. Som en del skriver "en riktig hoj":rofl ... Tror snarare det finns riktiga bikers och de som har hojen som en accessoar och tom det kan vara ok för att locka motsatta könet tex. Personligen gillar jag inte framåtlutad fosterställning bakom en kaross, jag vill vara utomhus när jag kör annars kan jag lika väl ta diesel kombin. Jag gillar också ljudet av en v-twin eller även en en-stånka som har i garaget. Men är lite för rastlös för att ha samma omkörningsegenskaper som med dieseln men man sitter bättre på en glidare. Därför kör jag en Yamaha-glidare med knuff (VMX1700) och fixad ECU, PCV, ingen kat, bättre andning och bänkad. Jag sitter fortfarande upprätt när jag passerar "riktiga hojar" i 200+ med kaross och förare i fosterställning som ogillar vinden. Skulle jag bli ifrån åkt när det svänger har jag aldrig några problem att ta igen det på rakorna fast det har hänt att jag varit snabbare i svängarna. Fast i frågan köttbullar eller korv föredrar jag korv.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Frugan åker HolleyHolley 1200 med en del bling pǻ, hon är jättesnygg på den.
Jag kan känna mig ganska fin också så länge jag åker i jeans. Integralhjälm eller crosshjälm känns förstås helt fel och den rister rätt gott.

Personligen gillar jag hojar som parkerat i ett ändläge någonstans, väldigt lätt eller väldigt stark eller väldigt högljudd eller så.
Förnuftshojar som FJR1300 eller GS1200 finner jag dock ruskigt ointressanta. Vet inte varför. Det handlar inte om deras prestanda eller så, mer deras prettolook.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kanske är tvärtom ? Folk förvånas över hur en del kan pröjsa multum i försäkring, ha pulver till förbannelse som man sällan kan utnyttja på svenska vägar och så är man helt färdig i kropp och lem efter 10mil på 90 väg lagligt ? Jag har nog helt fel, men jag kan ha rätt ? :confused:

Visst, sporthojsåkarna är ett annat klientel, men eftersom jag kört lite själv står det ganska klart vad man är ute efter om man kör sportis.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
GinTonic här! :)

Har förresten kört Kawa Mean Streak och BMW R1100RT i jämförandetest och jag tyckte faktiskt glidaren var den bättre hojen på det mesta utom få med sig jättepackning. T o m kurvig väg, tro't eller inte.

Well, 1100RTn är ju minst 10 år gammal. Det har hänt en del det sista decenniet :hihi
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Custom?
Det är en missuppfattning av svenska hojhandlare som varit på hojmässa i USA.. Custom-kolvar, custom-hoj osv. betyder specialtillverkad, "custom made". Att kalla en serietillverkad kalleanka-chopper som tex Suzuki viagra för customhoj avslöjar en djup okunskap.

Visst, namnet custom är felvisande. Jag har inte svårt att förstå ala de som tillbringar timmar i garaget med att skruva på sin hoj för att göra den just "custom". Skruvande i sig kan ju vara en hobby.

Det är alla andra dussinhojar (de du kallar kalleanka-choppers) jag inte begriper mig på.

Att köra runt på en retrohoj ser jag heller inget fel i, speciellt inte om man byggt den själv. Dagens masstillverkade kan dock knappast kallas retro. Finns ingen finess där i mitt tycke, utan för mina otränade ögon ser alla ut som mer eller mindre identiska kopior av varandra.

Den som sticker ut är väl V-roden då. Ett överprisat härke för folk som har problem med självbilden :rofl
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Tog över farsans Intruder 800 i höstas och har tutat runt på den tills nu (såldes förra veckan) och visst kan jag tycka att det finns i charm med dessa hojar.

Utseendet är inte fy skam på många modeller, motor o ljud är bra o sittställningen oftast avslappnad.
Körde trafikförsäkrat a 600 kr/helår.
Största minuset tycker jag är bromsarna.

Skulle absolut kunna tänka mig en glidare igen eller kanske nåt retroaktigt.

Sedan är väl inte det här frågan om rätt, fel eller poäng-med osv, utan om tycke och smak.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Well, jag FÖRSÖKER förstå, men är fortfarande inte övertygad. Det handlar inte bara om hojen utan även om skaran som kör. Dödskallemask, bockskägg, jeansväst och fransar. Vad är grejjen liksom? Jag undrar. På riktigt.
Det är mer normalt och vettigt med luvtröja utanpå skinnstället, påtejpad tuppkam på hjälmen
Eller Dajneställ med guldfärgad sköldpadda på ryggen, Dajneshandskar och stövlar samt hjälm med oljetonat visir.
För att inte nämna senaste sporthoj och dyraste hjälmen och till det adidas badbyxor, kentas nätbrynja och morsans morgontofflor..

Morgan gör bilar av gammalt snitt
Porsche gör en modell av gammalt snitt men med moderna prestanda.

Allt handlar om känslan och vad msn gillar.
 

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Bojsänkena är väl enbart för de som vurpat sönder sig på riktiga hojar och behöver en soffa att fisa runt i?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sedan är väl inte det här frågan om rätt, fel eller poäng-med osv, utan om tycke och smak.

Jag säger inte att något är rätt eller fel, men i min värld finns det andra hojjar som är bättre än customhojarna på varje punkt. Det har dock kommit upp ett gäng anda åsikter här (eftersom jag efterfrågade det) och jag har full respekt för att folk tycker annorlunda.

Själv kör jag bla en BMW C1, monomoppen med tak på ni vet, och det finns säkert massa folk här som tycker att jag inte är riktigt klok pga det. :yoparty Men men, den är min och några få andras lilla hemlighet :)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det vore väl förjävla trist om alla tyckte om samma?

Tror nog även de som kör en nyproducerad helt värdelös harley, finner någon sorts glädje i det. Annars skulle de förmodligen inte göra det.

Alltså är de nöjda med det och jag tycker gott de kan få vara det utan att behöva förklara sig.

Själv fattar jag verkligen INTE hur FAN man kan köpa nåt asgammalt för en sjuhelvetes massa pengar bara för att saken är "ovanlig", en "raritet".
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ljudet... Ljudet i en del customhojar är helt makalöst. :tummenupp



Ja, det är verkligen mycket svårare att förstå än skaran som kör literklubbor som måste ha helställ med puckel i känguruskinn med skrapade puckar på knän och armbågar och matchande handskar/stövlar med minst ett "Pro" eller "Race" i modellnamnet, dessutom en integralhjälm lackad efter favoritåkarens modell. :dummer

...fast där är det ju kanske mer av nyttan med det (med det sagt, inte alla...).

Raceställ av hel modell som sitter vettigt och lirar i aktiv körning - har ofta en puckel idag, tuff skit, lev med det, det är gravt obekvämt att hänga på fiket med iaf...puckeljEfel!

Knäpuckar, ja, åker man bana och gör rätt / får upp farten, då är det ett bra verktyg att ha koll på gränserna med (så är det kul som fan med :hihi ), jag får åka och ha dem som känselspröt mera, det blir för dyrt att åka med dem i hela tiden, men det sliter som fan ändå på bana...

Och vad gäller handskar, samma här som med ställen, vill man ha något ordentligt, så har de ofta något frääääsigt i namnet, inte mycket man kan göra åt det.


...men det är klart, det kanske är mer rätt att panga bana i sådant customställ med snörning i sidan, och en jacka med fransar, allt minst 2 nummer för stort, så man får plats med tjocka kläder under. :crash


Det är ju som vanligt, en beror-på-fråga. Jag gillar ju aktiv körning, och helst på bana, då har jag hoj och utrustning därefter, jag gillar enduro och motocross lika mycket, då har jag utrustning därefter med till den...

Men jag skulle nog inte skaffa mig en fransjacka ändå, oavsett om det blev en kromsläde på ålderns höst, det finns gränser... :D
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Själv fattar jag verkligen INTE hur FAN man kan köpa nåt asgammalt för en sjuhelvetes massa pengar bara för att saken är "ovanlig", en "raritet".

Det här är just det jag förundras lite över..... Det är inte en eller sju som kör runt med såna här, utan halva hojkollektivet typ. Kanske är det mig det är fel på, istället för (som vanligt) "alla andra"....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mmm.. Det finns dessutom två halvor i detta kollektiv av hojtyper, ena halvan kör korvätarhjälm, andra ska ha en mattsvart Tommy så de får njuta maximalt av insekter och annat skit. Den ena halvan kombinerar sin korvätarhjälm med ett alldeles för stort textilställ med neonvästattribut medans den andra har ett par skinnjeans, nån gammal skinnjacka och en skinnväst med massa märken. Ena halvan ska alltså vara "smidigt praktiska" på stenåldersmoppen, medan de andra kör liksom allt som det såg ut en gång..

Men hörrö Starstriker, har du aldrig funderat på GoldWing fenomenet? De om några är något jag inte alls förstår mig på. Neonljus, högtalare, släpvagn??
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
1. Customhojar är i allmänhet sjukt snygga.
2. Väljer man en custom med hyfsat stor motor så räcker prestandan gott och väl för gata.
3. Försäkringspremien mina herrar, försäkringspremien.
4. Trot eller ej!!! men det är skitmånga som åker hoj som inte tycker att svänga och gasa järnet är synonymt med körglädje.

Och sen måste jag väl säga att man är lika trångsynt som den värsta fransnissen om man inte kan förstå andras val av hoj. Själv skulle jag aldrig någonsin köpa en off-roadare.

När jag läst ditt inlägg så tänkte jag:

Det där MÅSTE vara ett asfaltsbarn från Stockholm!

Först därefter tittade jag på din hemort. :fakta

Förstår att du inte gillar offroad. I Fjollträsk så innebär det ju att bära hoj i trappor.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top