Cykeldator på hojen

Erik-Ducce

do you dream of Monsters in the Dark....
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Edsbyn
Hoj
Ducati Monster
Är det nån som har lust att dela med sig av sina erfarenheter på detta område?
Jag ska köpa en nu till våren tänkte jag.
Funktionen jag vill åt är väl mest klocka och tripmätare.
Vilket märke tycker ni funkat bra eller inte ???
 

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
Jag körde förut med en Sigma 800 från Claes Ohlson för 139:-.
Funkade kanon... Den visar hastighet upp till 300 km/h.
Köpte neodymmagneter (10pack för 49:) där också som jag satte på skivan istället för den magnet som följer med. Den är mycket starkare så du kan sätta givaren längre från skivan...
Neodummagneten är så stark att du inte ens behöver limma den men jag gjorde det ändå för att vara säker...
För att få snabbare uppdatering av hastighetsvisningen så satte jag två magneter på skivan (med ett halvvarvs mellanrum) och halverade omkretsen för hjulet som jag matade in i cykeldatorn...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Sigma 800 funkar utmärkt ja. Jag använder faktiskt originalmagneten, eftersom det funkar bra på min hoj. Magneten sitter bara med två buntband på skivans nav.

EDIT:
@Raukroland: Smart att sätta dit dubbla magneter. Har iofs inte upplevt att datorn är långsam, men om man nu tycker det så är det ju inte dumt alls.
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Ska montera en cykeldator oxå, men den jag har verkar vara ganska känslig för stötat. Hur är det med "Sigman", verkar den hålla för offroad.
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
En varning!!!! En kille här i k-fors som monterat cyckeldator ångrar det bittert! mangneten lossnade och for in i bromsoket på någe underlgt vis? det slutade med en våldsam vurpa i en kurva ,och plåsterhuset! SÄTT FAST MAGNETEN ORDENTLIGT!! Eller sätt fast den i bakdrevet :tummenupp
Detta där med neodym- magnet lät bra :tummenupp
 

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
Boost 2 skrev:
En varning!!!! En kille här i k-fors som monterat cyckeldator ångrar det bittert! mangneten lossnade och for in i bromsoket på någe underlgt vis? det slutade med en våldsam vurpa i en kurva ,och plåsterhuset! SÄTT FAST MAGNETEN ORDENTLIGT!! Eller sätt fast den i bakdrevet :tummenupp
Detta där med neodym- magnet lät bra :tummenupp
Ja, man lär ju sätta fast magneten ordentligt så att man inte kraschar pga att den lossnar...
För min del funkade det bra att lägga en klick med superlim på magneten och sedan "släppa" den på navet till skivan...:)
Däremot har jag sett här på SH att en hel del kört utan att limma magneten.
 

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
Marcin_go skrev:
Ska montera en cykeldator oxå, men den jag har verkar vara ganska känslig för stötat. Hur är det med "Sigman", verkar den hålla för offroad.
Jag hade ju min på en landsvägshoj så det där med hur stötsäker den är har jag ingen aning om...
Den håller ju när man cyklar i terrängen så den borde ju klara sig bra på en offroad tycker jag...
Du har ju ändå fjädring på hojen så riktigt hårda stötar borde du ju klara dig ifrån.
Skulle den gå sönder ändå så kostar den ju inte mer än 149:- så då är det ju bara att köpa en ny... :):):)
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
Jag satte min neodym magneten på bakdrevet, använde ett superattack lim för metall, sitter stenhårt..
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
Marcin_go skrev:
Ska montera en cykeldator oxå, men den jag har verkar vara ganska känslig för stötat. Hur är det med "Sigman", verkar den hålla för offroad.
Min sigma 700 har klarat en del duster, verkar inte vara några problem.. bara man sätter fast den bra.

edit: stavfel
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Hur är det, kan man förlänga kabeln från givaren?
Tänkte montera givaren på bakdrevet.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
BMW R90s skrev:
Hur är det, kan man förlänga kabeln från givaren?
Tänkte montera givaren på bakdrevet.

Japp det går.

Bara skarva dom 2 små sladdarna.
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
BMW R90s skrev:
Hur är det, kan man förlänga kabeln från givaren?
Tänkte montera givaren på bakdrevet.
Inga problem att skarva, kan väl vara bra att hålla reda på vilken sladd som är vilken..
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
raukroland skrev:
...För att få snabbare uppdatering av hastighetsvisningen så satte jag två magneter på skivan (med ett halvvarvs mellanrum) och halverade omkretsen för hjulet som jag matade in i cykeldatorn...

Lysande ide, det skall jag också göra på min :tummenupp

Nån som provat trådlås cykeldator?

Tror inte det har nån betydels med kablarna när man förlänger. det kommer ju bara pulser ifrån magneten genom dom, men sätt ihop det likadant så slipper man fundera.
 

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
Psychobiker skrev:
Lysande ide, det skall jag också göra på min :tummenupp

Nån som provat trådlås cykeldator?

Tror inte det har nån betydels med kablarna när man förlänger. det kommer ju bara pulser ifrån magneten genom dom, men sätt ihop det likadant så slipper man fundera.
Trådlös funkar inte så bra, tror att det är tändsystemet på hojen som stör ut cykeldatorn...
Jag förlängde kablarna till cykeldatorn på min hoj... Lödkolv, lödtenn och lite krympslang löste problemet... :)
Det ska även finnas en kabelsats till Sigma som har längre kablar, är till för att montera givaren på bakhjulet på vanlig cykel...
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
raukroland skrev:
För att få snabbare uppdatering av hastighetsvisningen så satte jag två magneter på skivan (med ett halvvarvs mellanrum) och halverade omkretsen för hjulet som jag matade in i cykeldatorn...

Dubbel tankevurpa:
1. Med en magnet passerar magneten 14ggr/sek i hundra blås, hur jävla ofta tittar ni på hastighetsmätaren egentligen när ni vill ha dubbel uppdatering?? :rofl

2. Cykeldatorn har en inställd uppdateringsfrekvens som inte är beroende av hur ofta magneten passerar.
Om så inte vore fallet skulle man inte se mer än möjligtvis tiotalssiffrorna när man ökar/minskar hastighet, enkelsiffran skulle bläddra epilepsimässigt så det mest såg ut som en åtta :fakta
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Psychobiker skrev:
Tror inte det har nån betydels med kablarna när man förlänger. det kommer ju bara pulser ifrån magneten genom dom, men sätt ihop det likadant så slipper man fundera.

Helt riktigt! Det har ingen betydelse. På Sigma 800 är det till och med så enkelt att en liten strömbrytare i givaren slår till med ett "klick" varje gång magneten far förbi. Tror det är så på de flesta, om inte på alla cykeldatorer.
 

Pasp

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2004
Ort
Småland
Hoj
VFR800
säkert en dum fråga från en nybörjare, men om man monterar magneten på fälgen, skulle det kunna innebära någon obalans i däcket?

Jag har nämligen införskaffat en sigma och får den inte att funka riktigt mot originalmagneten och tänkte gå och införskaffa en starkare magnet som nämns ovan.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Jag kör med Sigma 800, har singelskiva och limmade fast en neodymmagnet på navet så blir det lägre periferihastighet/mindre påfrestning och på motsatt sida från skivan ifall nå't skulle släppa. 800an har ju inte dubbla trippmätare så jag kör två datorer för att hålla koll på hela dagsturen på ena datorn samt distans mellan tankningarna på den andra plus att man får dubbla display där man kan ha hastighet på den ena och leka med snitt och annat på den andra. Ja, det går alldeles utmärkt att köra med en magnetsensor för två datorer och parallellkoppla dom uppe under styret http://www.harley-fucking-davidson.com/speedos03.jpg Lite overkill men datorn sitter ju på plats så jag brukar använda maxhastighetsfunktionen på dragstrippen och direkt vid målgång har man en bra indikation på om det blev en vettig runda eller ej.

Cykeldatorer är bra till allt möjligt, jag har en annan som sitter som varvtalsräknare på svarven. Magneten på chucken och en liten aluminium-abrovink som håller sensorn, sätt däcksomkretsen i datorn till 1667 millimeter så visar datorn varvtalet i form av km/timmen delat med tio, alltså att 500 varv i minuten på chucken blir 50 km/timmen på mätaren. Och man får även gångtid på maskinen i fråga så man vet när oljekannan ska fram :tummenupp

MVH
PiPPi
http://HotRodHarley.com
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top