Cyklar? Cyckel, cyklade?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nån som har lite tips på liknande hojar? jag är sugen på att bygga mig nått :va

Det är jag också, jag påbörjade ett singelspeedbygge i fjol men en som kom in på jobbet som såg den bjöd så bra att den såldes.

Det svåra med singelspeed/fixiebyggen är att hitta en bra ram med horisontella dropouts.
För er som inte är cykelnerdar är "dropouts" bakhjulets infästning i ramen.
Man bör sträva efter en horisontell skåra med öppning bakåt (hur kinky blev det där nurå) så att man styr in den bakifrån (hjulaxeln dårå) så att man kan sträcka kedjan med traditionella typ moppekedjesträckare.

Excentriska vevlagerinfästningar eller separat kedjesträckare blir bara meckigt tycker jag.

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Nope, dom får du köpa själv, och ändå går cykel på runt 16.000:-
Men det beror på att de flesta som köper sådana cyklar har speciella skor med speciella festen och sådant, så man får välja pedaler själv.

jupp rätt, men däremot finns det också cyklar uppemot 50.000 (sjukt) :va

Själv glider jag runt på en scott yz1:a med lite smått å gott på:tuttar
kan nån hjälpa mej att förminska mina bilder vi email kan jag skicka dom lr nått pm:a, snälla:tungan

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
jupp rätt, men däremot finns det också cyklar uppemot 50.000 (sjukt)

Själv glider jag runt på en scott yz1:a med lite smått å gott på:D

Jag har en kund som har köpt en sån där svindyr Porche cykel med rollof-nav och grejor...
Man kan lugnt säga att han fick inte valuta för pengarna....

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Jag har en kund som har köpt en sån där svindyr Porche cykel med rollof-nav och grejor...
Man kan lugnt säga att han fick inte valuta för pengarna....

Hehe vad fick han dårå?? e den ful lr har nått pajjat:mad: ? länka gärna bild om du har :tummenupp

FreddaGädda

Guest
Jag noterade avsaknaden av växlar såväl som dämpad gaffel.
Med inofficiell titel som före detta aktiv cross country-cyklist känner jag mig betvingad att ställa frågan: Varför?
Hatar att vara den som rackar på folks nyköpta grejer, men vem i sitt sinnes friska lag kan i dagens utbud och prissättning komma på ens ett vagt argument att undvika ovannmämnda necessiteter?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hehe vad fick han dårå?? e den ful lr har nått pajjat:mad: ? länka gärna bild om du har :tummenupp

Han fick en massa hypade komponenter fastskruvade på en ram och en rejäl prislapp på det.
Rollof-navet är ju rätt schysst IOFS, inbyggt växelnav som är oljesmort, ursprungligen tänkt för downhill....

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Med inofficiell titel som före detta aktiv cross country-cyklist känner jag mig betvingad att ställa frågan: Varför?
Hatar att vara den som rackar på folks nyköpta grejer, men vem i sitt sinnes friska lag kan i dagens utbud och prissättning komma på ens ett vagt argument att undvika ovannmämnda necessiteter?

Varför... ja...
Jag har cyklat en del BMX och har aldrig kommit överens med dämgafflarna.
Växlar är väl bra, men singlespeed är hårdrock!

Det låter nördigt o säga det nästa men den här hojen har attityd som fan :ätapiller

http://sv.wikipedia.org/wiki/Singlespeed

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12

För att man vill ha en lätt, clean cykel till att:

a) Man tycker att det är snyggt

b) Den är skönare att cykla på än en racer

c) Funkar förutom skön stadskörning till helt ok på grusväg eller skogsstigar

och d), som Noice säger, det är tufft ;)

Jag tycker om alla punkterna. Det är ju en snygg hoj!
Själv sitter jag och lusläser pinkbike samt letar andra lokala cykelhandlare där borta i väst för att hitta nån lämplig dh/fr-hoj till mig. Är ju jävligt billigt där borta.
Har de senaste dagarna suttit och dregglat över den här men jag har så svårt att bestämma mig :gnissla
pbpic1521180.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
FreddaGädda;3259843 Med inofficiell titel som före detta aktiv cross country-cyklist känner jag mig betvingad att ställa frågan: [B skrev:

I egenskap av "cyklarinteallsochäregentligentröttpåcyklar" svarar jag:

Less is more :tummenupp

Jag är dock mer för singelspeed/fixie racers, med uppochnervändt standardstyre (så kallat mustach-styre) och så lite wires och skit som möjligt.

Skeppshult byggde en cykel som dom kallade "S", tyvärr med fotbromsat oväxlat nav, den hade rätt utseende.
Deras cykel som heter "Z" är också snygg, men inte lika clean.
2008 kommer dom med en cykel som heter "V", som förvisso är udda, men på fel sätt för mig.

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Han fick en massa hypade komponenter fastskruvade på en ram och en rejäl prislapp på det.
Rollof-navet är ju rätt schysst IOFS, inbyggt växelnav som är oljesmort, ursprungligen tänkt för downhill....

haha, okeey det låter ju lagom speciellt:tummenupp Men fan va jobbigt då vad tycker han själv??

Vad sätter ni som cyklar på SH också då? i tricks å så?:tungan

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad sätter ni som cyklar på SH också då? i tricks å så?:tungan

Snubben med Porchen? Han är jättenöjd, han cyklar till och från jobbet med den, och har talat om för alla i fikarummet så speciell hans cykel är...

På grabbens dirt satte jag en "2meter manual to flatonmyback-headhurt"

Sen sätter jag dom flesta tricken med avslutningen "to faceplant" eller "no family" ibland blir det en "gazza-munch" också...

Jag ska fan ha fotbroms, stingpinne, britax-hjälm och reflexväst nästa gång jag cyklar....

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Snubben med Porchen? Han är jättenöjd, han cyklar till och från jobbet med den, och har talat om för alla i fikarummet så speciell hans cykel är...

På grabbens dirt satte jag en "2meter manual to flatonmyback-headhurt"

Sen sätter jag dom flesta tricken med avslutningen "to faceplant" eller "no family" ibland blir det en "gazza-munch" också...

Jag ska fan ha fotbroms, stingpinne, britax-hjälm och reflexväst nästa gång jag cyklar....

haha, fan låter bra det där.. jag lyckas med Switch zero spin, 2 meterdrop to facefuck å sånt skit:tungan men har nästan lärt mej Uiila utan att trampa nu ( stolt):yoparty

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Själv köpte jag mig en sån här nu i höstas när det var skapligt pris. Kan egentligen inget om cyklar, men kom fram till (i samförstånd med säljaren :rolleyes: ) att denna skulle täcka mina behov. Till och från jobbet ibland samt lite enkel motionscykling på asfalt samt i lite skogsspår å så.

Har inte hört så mycket om märket haro innan.... :näsblod

Last edited:

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Själv köpte jag mig en sån här nu i höstas när det var skapligt pris. Kan egentligen inget om cyklar, men kom fram till (i samförstånd med säljaren :rolleyes: ) att denna skulle täcka mina behov. Till och från jobbet ibland samt lite enkel motionscykling på asfalt samt i lite skogsspår å så.

Har inte hört så mycket om märket haro innan.... :näsblod

Den där ere nog inge fel på, min kompis köpte en haro free-ride hoj å e skitnöjd med den har inte pajjat nät än :D va köpte du den för?? :tungan

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT

Bifogat

• brimer.jpg
    brimer.jpg
    80.9 KB · Visningar: 67

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Den där ere nog inge fel på, min kompis köpte en haro free-ride hoj å e skitnöjd med den har inte pajjat nät än :D va köpte du den för?? :tungan

Låter bra det :) Har ju inte haft minsta strul med den än iaf. Förutom när jag upptäckte hur sjukt jobbigt det är att cykla efter ett uppehåll på runt 8 år :tungan

Köpte den för att den verkade funka till det jag ska ha den till (svettas). Samt att den såg ballast ut i affären... :gnissla :hihi

Edit: Om du menade för hur mycket pengar jag köpte den för så gav jag 7 lappar för den på rea som sagt. Nedsatt 50% om man nu kan lite på cykelringens reor.... Dem verkar ju ha reor hela tiden :gnissla Nöjd med köpet är jag iaf :tummenupp

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En sån här har min grabb, själv har jag inga kul cyklar...

attachment.php

Dock numera uppgraderad med hydrauliska bromsar och enkelkrans med bashguard fram... och en massa annat...

Den dög att åka en vecka i ÅRE med IAF

Last edited:

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Själv har jag fortfarande kvar min gamla brimer från 98. Har bytt till riktiga hjul, dämpad gaffel å grejer. Den har väldigt udda rammått mot en "vanlig" cykel. Kolla tex hur nära bakhjulet sitter mot ramen.

Brimerns komponenter fast på en konaram jag hade ett tag. http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2205382&postcount=217 ;)

fy fan du e ju sjuk. om jag nu kunde ladda upp bilder i forumet hade jag lagt upp några men i och med att alla e förstora så :(

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Tänk att hitta en sådan, pålitligare än bilen och man kommer alltid fram:tummenupp

Bifogat

• 461771.jpg
    461771.jpg
    33.6 KB · Visningar: 58

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Låter bra det :) Har ju inte haft minsta strul med den än iaf. Förutom när jag upptäckte hur sjukt jobbigt det är att cykla efter ett uppehåll på runt 8 år :tungan

Köpte den för att den verkade funka till det jag ska ha den till (svettas). Samt att den såg ballast ut i affären... :gnissla :hihi

Edit: Om du menade för hur mycket pengar jag köpte den för så gav jag 7 lappar för den på rea som sagt. Nedsatt 50% om man nu kan lite på cykelringens reor.... Dem verkar ju ha reor hela tiden :gnissla Nöjd med köpet är jag iaf :tummenupp

haha finfint:tummenupp ,, tycker alla affärer har rea hela tiden låter ju lite skumt då är det ju fan inte rea längre utan "reducerat-fast-billigare-rea-pris" lr:mad:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln