Cyklister i trafiken

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jaha, så har det hänt igen, en cyklist som "blivit påkörd av en högersvängande lastbil".

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16779200.ab

Utan att jag har alla detaljer så vågar jag sticka ut näsan och ifrågasätta om det verkligen är lastbilen som kört på cyklisten eller om det inte är cyklisten som kört in i lastbilen? Eller i alla fall ställt sig i vägen för densamme?

Blir så jädra trött på cyklister som ställer sig till höger om bilar, lastbilar o bussar och räknar med att synas och blir överraskade när fordonet sedan gör en högersväng.

Men efterspelet är mer intressant nu tycker jag, iom att det inte är första gången i den korsningen så lär det väl ske några åtgärder som underlättar för cyklisterna och försämrar för bilister/lastbilsförare. :död

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Jag tycker många som cyklar i trafiken skulle behöva gå någon form av kurs i bondförnuft.

Alternativt bli åtalade för bedrägligt beteende (eller förargelseväckande utseende).

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
"– Det var en lastbil som skulle svänga höger. Cyklisten kom körandes i samma riktning och i svängen slog de ihop på något sätt. Jag såg inte vad som hände sedan men jag hörde folk som skrev och förstod att något hade hänt, säger han."

Troligtvis är det cyklisten som kört in i lastbilen som redan påbörjat sin sväng. Men då kommer detta: är det inte massvis med cykelfält som går kors och tvärs i Hammarbyhamnen? isåfall får inte lastbilen korsa cykelfältet förens cyklisten cyklat förbi, kan det då var *trumvirvel* så att lastbilen inte uppmärksammat cyklisten?? isåfall är cyklisten oskyldig.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vänta här nu! Det här påminner ju kraftigt om när motorcyklar kör om i korsningar och krockar med vänstersvängande bilar. Men då är det ju alltid bilistens fel, som inte såg sig för ordentligt och förstod att den där lilla pricken i backspegeln inte va 5s bort utan 1,5s bort. Att man väljer att hålla på hojen när det gäller hoj kontra bil, och bilen när det gäller bil kontra cykel, trots att det är exakt samma scenario, kan det hänga ihop med oförmågan att sätta sig in i andras situationer, och att man väljer att tolka allt till sin fördel, oavsett hur fel man visar sig ha?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
"– Det var en lastbil som skulle svänga höger. Cyklisten kom körandes i samma riktning och i svängen slog de ihop på något sätt. Jag såg inte vad som hände sedan men jag hörde folk som skrev och förstod att något hade hänt, säger han."

Troligtvis är det cyklisten som kört in i lastbilen som redan påbörjat sin sväng. Men då kommer detta: är det inte massvis med cykelfält som går kors och tvärs i Hammarbyhamnen? isåfall får inte lastbilen korsa cykelfältet förens cyklisten cyklat förbi, kan det då var *trumvirvel* så att lastbilen inte uppmärksammat cyklisten?? isåfall är cyklisten oskyldig.

Ah, då har man REDAN gjort de ändringarna jag befarade... man har skapat falsk trygghet för cyklisten med målade sträck i gatan som cyklisten sen kan vila sig emot och säga "HA, jag hade rätten på min sida!". :död

Vänta här nu! Det här påminner ju kraftigt om när motorcyklar kör om i korsningar och krockar med vänstersvängande bilar. Men då är det ju alltid bilistens fel, som inte såg sig för ordentligt och förstod att den där lilla pricken i backspegeln inte va 5s bort utan 1,5s bort. Att man väljer att hålla på hojen när det gäller hoj kontra bil, och bilen när det gäller bil kontra cykel, trots att det är exakt samma scenario, kan det hänga ihop med oförmågan att sätta sig in i andras situationer, och att man väljer att tolka allt till sin fördel, oavsett hur fel man visar sig ha?

Har du NÅGONSIN sett att jag skrivit något ens i närheten av det du påstår?

Kör man om en kö där en bil svänger vänster och man kör in i bilen så är det hojförarens fel om du frågar mig.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har du NÅGONSIN sett att jag skrivit något ens i närheten av det du påstår?

Kör man om en kö där en bil svänger vänster och man kör in i bilen så är det hojförarens fel om du frågar mig.
Det var inte nödvändigtvis riktat till dig, men eftersom du tar åt dig, och skriver att det var cyklisten som gjorde fel, och var ivägen för lastbilen så... ;)

Men visst, oavsett vem det är som har gjort fel så är det den mest oskyddade som får betala priset :( Lite mer ödmjukhet i trafiken skulle inte skada!

Jag cyklar tex genom Stockholm varje dag, och blir rätt sur på alla som ska tränga sig igenom skocken med cyklister vid varenda rödljus, och sen ligga vinglandes mitt i cykelbanan i promenadhastighet, bli omcyklad av alla, i den mån man kommer om, och tränga sig förbi vid nästa rödljus igen. Eller som som sms'ar, läser mail osv. Igår cyklade jag om en tomte som satt och kollade på film med nån jättemobil/liten platta fastsatt på styret :dummer Eller dom som varken hör eller ser omgivningen, och bara siktar mot horisonten :död Att inte fler cyklister dör är ett mysterium :fakta Detsamma gäller iofs fotgängare också!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sätt er i en lastbil och kolla vad mycket man ser åt höger. . . . .en cyklist är nästan osynlig där medans cyklisten borde se lastbilen och kanske inse att det gör ont att försöka köra genom den. Förutsatt att han blinkade så det gick att anta var han skulle då. . . Helt säkert chaffisens fel men det är inte han som har ont.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det var inte nödvändigtvis riktat till dig, men eftersom du tar åt dig, och skriver att det var cyklisten som gjorde fel, och var ivägen för lastbilen så... ;)

Men visst, oavsett vem det är som har gjort fel så är det den mest oskyddade som får betala priset :( Lite mer ödmjukhet i trafiken skulle inte skada!

Jag cyklar tex genom Stockholm varje dag, och blir rätt sur på alla som ska tränga sig igenom skocken med cyklister vid varenda rödljus, och sen ligga vinglandes mitt i cykelbanan i promenadhastighet, bli omcyklad av alla, i den mån man kommer om, och tränga sig förbi vid nästa rödljus igen. Eller som som sms'ar, läser mail osv. Igår cyklade jag om en tomte som satt och kollade på film med nån jättemobil/liten platta fastsatt på styret :dummer Eller dom som varken hör eller ser omgivningen, och bara siktar mot horisonten :död Att inte fler cyklister dör är ett mysterium :fakta Detsamma gäller iofs fotgängare också!

Jag såg ingen annan i tråden det kunde vara riktat till än mig som TS.

Jag håller med, jag är förvånad över att inte fler cyklister dör i trafiken men mest pga hur jävla illa cyklisterna följer reglerna.

En cyklist som ligger på höger sida om en lastbil kan knappast tro att man är synlig för lastbilschauffören oavsett vad märkena i backen säger. Sen vetesjutton hur det ligger till med trafikreglerna om passerande cyklar vid högersväng men vet flertalet platser i stan där de dras över till mitten vid sådana tillfällen istället.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Träffade en anrik gubbe med en redigt intryckt bakskärm på sin bil, bucklan sträckte sig från bakre sidorutan (kombi) ända ner till hjulhuset och var bra bred. När jag fråga vafalls fick jag förklaringen att herren skulle svänga in till Stockholms golfklubb och sen dåna det till i bilen så pass att gubben trodde bomber o granater föll från skyn. En cyklist hade klippt han i full kareta i backen ner från Mörby centrum, själv cyklat den och 50-70km/h är nog inga större problem att komma upp i.. sydlig riktning =0) Trots krockvåldet gick rutan inte sönder så det svara nog ganska bra...

Polisen var snabbt på plats men ambulansen dröjde ironiskt nog med tanke på att olyckan inträffade mer eller mindre på sjukhusets område (utgår från annan adress). Karln trodde cyklisten dött men det gick tydligen efter omständigheterna bra, noll minne från händelseförloppet dock. Polisen fria bilisten på plats = cyklister har väjningsplikt för det mesta. Bucklan fick dock vara som den var, även om han inte var vållande skulle han mer eller mindre vara tvungen att stämma cyklisten för att slippa samtliga omkostnader.

En jobbarkompis blev också påcyklad, stod still i en kö vid Medborgarplatsen när cyklisten mer eller mindre handlöst cykla in i hans bagagelucka och bröt armen. Han som cykelpendlar en del själv tyckte synd om marodören, kasta in hans cykel i bagageluckan och skjutsa han till akuten.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Verkar vara en del väjningsplikter inblandade i cykling.
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/

Om en cykelbana korsar en väg ska cyklister och förare av moped klass II lämna företräde.

Väjningsplikt väg/cykelbana - när den cyklande som färdas på en cykelbana ska korsa en väg har den cyklande väjningsplikt. Detta gäller även om den cyklande färdas ut på en cykelöverfart.
http://www.trafiksakerhet.se/vagen-efter-korkortet.htm#har

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag såg ingen annan i tråden det kunde vara riktat till än mig som TS.

Jag håller med, jag är förvånad över att inte fler cyklister dör i trafiken men mest pga hur jävla illa cyklisterna följer reglerna.

En cyklist som ligger på höger sida om en lastbil kan knappast tro att man är synlig för lastbilschauffören oavsett vad märkena i backen säger. Sen vetesjutton hur det ligger till med trafikreglerna om passerande cyklar vid högersväng men vet flertalet platser i stan där de dras över till mitten vid sådana tillfällen istället.
Det var mer en generell reflektion :krama

Jo, det finns gott om cykelbanor i centrala Stockholm som antingen svänger över ett körfält, eller magiskt börjar mitt mellan två filer :näsblod Fast jag har mest blivit påcyklad av andra cyklister som inte har sett sig för, svängt vänster vid möte, twittrat eller bara vinglat omkring i största allmänhet :huvet

Jag följer nog inte regler så ofta jag heller, man åas har jag som mål att alltid komma hem hel och aldrig vara iväg för någon annan :tummenupp

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Men man korsar inte en högersvängande bils vägbana om man kör rakt fram i ett körfält avsett för färd framåt resp högersväng.

Fast det är heller inte cykelbana rakt över korsningen heller, så jag tolkar det som att cyklisterna bör lämna företräde.
Men jag kan mycket väl ha fel...

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Fast det är heller inte cykelbana rakt över korsningen heller, så jag tolkar det som att cyklisterna bör lämna företräde.
Men jag kan mycket väl ha fel...

Men är det ingen cykelbana färdas de på allmän väg och då behöver de inte lämna företräde.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Sätt er i en lastbil och kolla vad mycket man ser åt höger. . . . .en cyklist är nästan osynlig där medans cyklisten borde se lastbilen och kanske inse att det gör ont att försöka köra genom den. Förutsatt att han blinkade så det gick att anta var han skulle då. . . Helt säkert chaffisens fel men det är inte han som har ont.

När det gäller lastbilar är jag mest förvånad hur folk går precis bakom en lastbil som är igång. Eller för den delen bakom hjullastare och annat.

Oavsett vem som ska göra vad tror jag alla parter får försöka vara lite ödmjuka och tänka "är de andra i trafiken med på vad jag gör nu?"

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Men, har ingen här inne på SH fattat att alla politiker och miljöorganistationer vill få oss att tro att fotgängare och cyklister är Sveriges svar på Indiens heliga kor :rock

Kossorna kan ju gå, ligga (förmodligen para sig också) var som helst och om du kröker ett hår på kossan så får du fan.

Lär alla fotisar och cyklisar att man skall umgås i trafiken och vara uppmärksam i den så att man inte utsätter sig själv för fara. :fakta

Ovanstående gäller inte bombrepor med mc, vare sig på bystan eller stan, men vi vet ju vad vi håller på med och konsekvenserna av andras felaktiga agerande :brynad

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Men är det ingen cykelbana färdas de på allmän väg och då behöver de inte lämna företräde.
Men om de färdas på allmän väg får de väl inte heller göra "omkörningar" på höger sida om fordonen :va
Samtidigt som de ska hålla till höger i vägbanan :va
Vad förvirrande det är med cyklister i trafiken :näsblod

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Det borde byggas fler cykelbanor och i allmänhet förbättras för cyklister. Om det sker på bekostnad av biltrafikanter så må det vara hänt.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Men om de färdas på allmän väg får de väl inte heller göra "omkörningar" på höger sida om fordonen :va
Samtidigt som de ska hålla till höger i vägbanan :va
Vad förvirrande det är med cyklister i trafiken :näsblod

Jo i stadstrafik får man passera till höger. Jag uttryckte mig dumt när jag skrev allmän väg, jag vet inte riktigt vad det ska kallas. Men gata utan cykelbana.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998

Jag tror inte cykelfält räknas som cykelbana och därför är det något klurigt med när en cyklist befinner sig inom cykelfält när de fortsätter rakt fram i korsningar, ungefär som att cyklister har rätt att göra den lilla och den stora svängen (alltså speciella cykelregler) meeeeeeeeeeeeeen jag är själv ingen cyklist så jag antar bara.

Visst jag håller med att cyklister inte är några änglar, de är bland det trafikslag som mest bryter mot reglerna men jag tror inte alltid att det är cyklisternas fel vid olyckor bara för att de frekvent bryter mot reglerna.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping