Cyklister i trafiken

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det spelar såklart ingen roll om föraren i ett fordon kan se en annan trafikant eller inte för att trafikregler skall gälla. På vissa här i tråden låter det som "cyklisten ska lämna företräde för hen kan inte utgå från att lastbilsföraren sett hen"...

Detta gäller: Om cyklist vid korsning står till höger om högersvängande fordon, så har fordonet väjningsplikt mot cyklisten. Om högersvängande cyklist står till vänster om fordon så har cyklisten väjningsplikt mot fordonet. Detta är en del av högerregeln och egentligen ganska självklart om ni tänker till.

Givetvis skall man ha jävligt bra koll bakåt och åt sidorna oavsett åt vilket håll man tänker svänga, men det borde knappast ens behöva påpekas. Att det sedan är svårare att hålla koll i vissa fordon är knappast något man skall lasta andra trafikanter för.

För några år sedan var det en högersvängande lastbil som körde över en raktframkörande cyklist i centrala Stockholm. Cyklisten fick amputera benet. Solklart lastbilsförarens fel oavsett hur svårt hen hade att se cyklisten.

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Det kan inte ha varit så att lastbilen ställde sig till vänster om cyklisten för att senare göra en högersväng?
Eller försökte köra om cyklisten och gjorde en högersväng innan han hunnit om?
Om du varit en van cyklist skulle du vetat att båda scenariorna är vanligt förekommande.

Jag är både motorcyklist, bilist, cyklist och ingen fordonsgrupp behandlas lika respektlöst som cyklister.
Undra hur sporthojsmaffian skulle låta om en bilist körde om en sporthoj och gjorde en högersväng innan han hunnit förbi.:va

Last edited:

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
Jag kan hålla med om att cyklister behandlas illa ibland, men kollar man på många så är det som inga regler gäller. Varannan cyklar mot rött, många ger fan i att visa vart de ska.. något fenomen jag har märkt varje dag jag åker in till jobbet(sthlm city) är att det ska ligga 3-4 cyklister i bredd och blockera hela körfältet, händer även där det finns cykelväg. Men finns ju även mc,bilförare som inte följer regler och beter sig som mongon, man får respektera dem som alla andra fordon. Men i mina ögon så är det en jävla massa undantag för just cyklister, spendera en timma inne i sthlm city så kommer du förstå..

Last edited:
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Idag var det någon form av cykeltävling i norrort, och jag gensköt den vid Brottby samt strax utanför Lindholmen. Egentligen inget markvärdigt förutom att cykelkollektivet återigen visat sig från sin dåliga sida.

Utanför Lindholmen mötte jag en stor klunga med pedalgökar (© sportbike) som tyckte att det var en bra idé att cykla fyra i bredd vilket motsvarade ca 80% av vägbanan.
Jag närmade mig men ingen visade något som helst tecken att ge mig lite utrymme genom att tränga ihop sig eller falla tillbaka lite grann, utan det var total nonchalans. Jag både hördes och kunde siktas på långt håll. Precis innan jag passerar tittar cyklisten längst ut upp och gör en liten korrigering av kursen.

Resultatet blev att jag fick sakta farten rätt rejält och gå ut nära kanten, vilket jag med glädje hade gjort om dom visat lite hänsyn mot mig och gjort ett försök att hålla sig lite mer på sin sida av vägen. Nu blev jag istället sur och blåste på som fan nära de som kom cyklandes efter. Väldigt omoget och hobbypolisaktigt jag vet, men när dom cyklar runt som att vägen enkom är till för dom så kommer andra att fula sig tillbaka (med ökade risker för alla).

Ni cyklister som visar hänsyn i trafiken och föregår med gott exempel behöver inte ta åt er.:tummenupp

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Lustigt att man skulle kunna byta ut "cyklar" mot "motorcyklar", och "cyklister" mot "motorcyklister" i den här tråden och det skulle stämma lika bra.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Som cyklist så vill man ju inte trampa mera än nödvändigt... hur löser man det??? JO!!! genom att inte bromsa!!! :banana

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jobbar i El-stockholmo några dagar.
Kom från Hornstull över Västerbron där ett antal cyklister susar nedför också.
I slutet på bron vinkar dom lite med handen och korsar körbanan vid ett övergångställe helt utan att titta ens.

1. Detta är ju enligt ovan fel (vilket dom nog inte vet).
2. Har man ingen j-la självbevarelsedrift? :3freak

Hur fan kul är det att ha rätt(fel!) när man är död? :va

Saknar hojjen som fan när alla mc-piloter surfar förbi mig i köerna. :(

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Lustigt att man skulle kunna byta ut "cyklar" mot "motorcyklar", och "cyklister" mot "motorcyklister" i den här tråden och det skulle stämma lika bra.

Håller inte med. Cyklister har inte nödvändigtvis genomgått en trafikregelutbildning vilket de flesta mc:are har. Resultatet blir därefter.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping