Det spelar såklart ingen roll om föraren i ett fordon kan se en annan trafikant eller inte för att trafikregler skall gälla. På vissa här i tråden låter det som "cyklisten ska lämna företräde för hen kan inte utgå från att lastbilsföraren sett hen"...
Detta gäller: Om cyklist vid korsning står till höger om högersvängande fordon, så har fordonet väjningsplikt mot cyklisten. Om högersvängande cyklist står till vänster om fordon så har cyklisten väjningsplikt mot fordonet. Detta är en del av högerregeln och egentligen ganska självklart om ni tänker till.
Givetvis skall man ha jävligt bra koll bakåt och åt sidorna oavsett åt vilket håll man tänker svänga, men det borde knappast ens behöva påpekas. Att det sedan är svårare att hålla koll i vissa fordon är knappast något man skall lasta andra trafikanter för.
För några år sedan var det en högersvängande lastbil som körde över en raktframkörande cyklist i centrala Stockholm. Cyklisten fick amputera benet. Solklart lastbilsförarens fel oavsett hur svårt hen hade att se cyklisten.
Detta gäller: Om cyklist vid korsning står till höger om högersvängande fordon, så har fordonet väjningsplikt mot cyklisten. Om högersvängande cyklist står till vänster om fordon så har cyklisten väjningsplikt mot fordonet. Detta är en del av högerregeln och egentligen ganska självklart om ni tänker till.
Givetvis skall man ha jävligt bra koll bakåt och åt sidorna oavsett åt vilket håll man tänker svänga, men det borde knappast ens behöva påpekas. Att det sedan är svårare att hålla koll i vissa fordon är knappast något man skall lasta andra trafikanter för.
För några år sedan var det en högersvängande lastbil som körde över en raktframkörande cyklist i centrala Stockholm. Cyklisten fick amputera benet. Solklart lastbilsförarens fel oavsett hur svårt hen hade att se cyklisten.