Cyklister vid övergångsställe

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Bikeboy500 skrev:
Bara en liten fundering kring en speciell grupp av cyklister, nämligen "farbröder" i spandexbyxor och racercykel med bockstyre. Varför cyklar dessa farbröder ALLTID mitt i vägen, även då det finns separat cykelbana parallelt med vägen. så många gånger jag skulle vilja köra rätt över dom jä*la puckona. :kocko

För att dom är dumma i huvudet.

Det finns faktiskt inget annat svar.

jag har haft en skrikig diskussion med en sådan som hävdade att han hade minsan RÄTT till hela körbanan, vilket givetvis är 100% fel, cyklister SKA precis som mopedister hålla undan för bilar och motorcyklar.

jag brukar dock stanna för cyklister på övergångsställen, inte för att man måste men för att jag vill slippa besväret när man kör på dom, cyklister saknar ju i största allmänhet vett och sans så..

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
Coola Ola skrev:
Frågan är hur vanligt det är att cyklister är inblandade i olyckor jämfört med andra trafikantgrupper. Har iaf aldrig upplevt att cyklister skulle vara värre i trafiken än någon annan grupp.

Jag vill minnas att cyklister står för en stor del av olyckorna jämfört med antalet som finns i trafiken.

Dock "bokförs" väl alltid en olycka mellan en cykel och tex en bil som bilolycka och med bilen som vållande även om cyklisten cyklade utan lyse och reflexer mot rött ljus på övergångsställe mitt i natten..

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Lyssna på er själva..... :kocko

Om vi använder fantasin lite så är det förmodligen precis såhär det låter när bilister talar om motorcyklister också...

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Bikeboy500 skrev:
Bara en liten fundering kring en speciell grupp av cyklister, nämligen "farbröder" i spandexbyxor och racercykel med bockstyre. Varför cyklar dessa farbröder ALLTID mitt i vägen, även då det finns separat cykelbana parallelt med vägen. så många gånger jag skulle vilja köra rätt över dom jä*la puckona. :kocko

jo, jag kan fylla i här lite. Eftersom cykelbanor/gångvägar ofta används av fyllerister så ligger det väldigt ofta GLAS på alla dessa cykelvägar etc och man har ingen större lust att få punka.

Om ni själva har cyklat nån gång så upptäcker ni också det här snart.

Sen kan jag ju säga att Sverige är det jävligaste landet jag någonsin cyklat i, man riskerar att bli påkörd/överkörd varenda jävla gång.

Om det finns "lämna företräde" markeringar vid en korsning och därefter cykel/övergångsställe så har bil/MC-isten skyldig att stanna INNAN cykel/övergångsstället och detta händer ALDRIG.
Jag har flertalet gånger varit tvungen att väja för bilar för att inte råka ut för en olycka för att BILLISTEN gör FEL

Det är också ytterligare en anledning till att JAG cyklar på vägen istället för cykelbanan för ingen motorburen trafikant följer de regler som faktiskt finns!

Bara så ni vet då, en cyklist har lika mycket rätt att vara på vägen som ni har!

Därmed försvarar jag inte de som cyklar mitt i vägen och tror de är härren på täppan.

Efter att ha cyklat i vad som många tycker hemska ställen att vara trafikanter på som Spanien där de faktiskt anser att cyklister också är trafikanter och inget onödigt ont efter vägarna så är Svenskar ena jälva idioter i trafiken.
Efter att cyklat några 100:a mil på Spanska vägar och städer måste jag faktiskt säga att jag hellre cyklar där än här hemma, på min 7km långa cykelväg till jobbet riskerar jag livet ett antal gånger för att billister inte följer trafikreglerna!
Hade jag haft tid att vara sjukskriven skulle jag mer än gärna krocka varenda jävla gång och få ut skadestånd för att billisterna gör fel men jag orkar bara inte.

Det finns ju de som finansierat sina företag genom att gå mot gröna gubbar o blitt påkörda (läs Flashback)

Sen är ju inte ALLA såhär, det brukar gälla kärringar o gubbjävlar med hatt.

Jag är FÖR att införa omtagning av körkort MINST vart 5:e år

//håkan

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
håkan skrev:
...

Jag är FÖR att införa omtagning av körkort MINST vart 5:e år

//håkan

Jag med, fan va mycket idioter vi skulle få bort då. Hälften försvinner direkt då de inte har en aning om positionering, uppsyn och andra grundläggande saker.

/ Hannes

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
håkan skrev:
bla bla - en massa vettigt - bla bla

Jag håller med! Jag tränar ganska myckel cykel, och cyklar nästan aldrig på cykelbanor.
1. Uselt underhåll, ofta mycket glas, grus, gropar, hål mm som är rena dödsfällan med en cykel.
2. Ofta mycket mer dolda korsningar/kurvor än på vanlig väg, det är rätt poppis med stora buskar i innerkurvor mm.
3. Folk, ungar, hundar mm som springer runt i slumpmässiga formationer, totalt livsfarligt, både för dom och mig. Jag blir både förvånad å förbannad över att föräldrar låter ungarna springa omkring hur som helst, och inte ser när det kommer cyklister, moppar osv. Detsamma gäller hundägare.
4. Hastighetsskillnad. När jag tränar rör jag mig mellan 30 och 50 kmh, då tycker jag inte att jag har på cykelbanan att göra, eu-moppar får ju inte köra i 45 på en cykelbana, varför skulle jag göra det?

Oftast håller jag mig vid vägrenen, dock med marginal så att jag kan gå undan om jag blir trängd. Men vid refuger ligger jag alltid i mitten, så att jag inte blir trängd av nån stressad dåre som ska förbi. Jag vill inte testa det igen... För några år sen körde en volvo 745 rakt in i en refug bara för att han skulle om mig, synd för honom... Jag höll 45, på 50-väg, 10m refug...

Dom flesta här menar ju att man ska trängas och ta plats med mc så att man inte blir trängd, var är skillnaden mot en vanlig cykel? :va

:corn

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Det märks ganska tydligt vilka som cyklar eller inte cyklar...
Innan jag började cykla tyckte jag också att cyklister mest var ofog, jag såg inte skillnad på en gångbana och cykelbana.

Cyklar man är man väldigt utsatt och oskyddad.

Jag förespråkar SMIDIGHET i trafiken, om jag kommer med min cykel lättar jag gärna på farten för att bilen ska hinna framför precis som jag gärna vinkar och tackar en bilist som lättar på sin gas så jag kan slinka före, kanske efter en nerför där mätaren visar dryga 40, man har högsta växlen i och ett riktigt bra flås, att stanna för att någon idiot inte kan se i bakspeglen eller går och dräller på cykelbanan är jävligt jobbigt.

Bilister (läs Taxi) som inte tittar i dödavinklen innan filbyte upplyser jag gärna med en fot i dörren på bilen.

Självklart kör man i körbanan, det är max 30km/h på cykelväg.

Tänk om fler cyklade till jobbet i stockholm, vad skulle det leda till?
Inga biltullar, mindre köer, bättre miljö, mindre samhällsproblem med fetma och övervikt... men nu ska vi inte bara stirra på det negativa, ju fler som cyklar ju fler snygga tjejhäckar man kan spana in...

Ni som inte stannar för cyklister och tycker vi är ofog, ni är verkligen jättetuffa och jag hoppas ni kör på en cyklist, kanske möter ni dess barn på intensiven när erat dåliga samvete har tvingat upp er att lämna en blomma...

/Fredde - krama varandra i trafiken!

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Det är grymt hårt straff för att inte stanna vid övergångställe. Så här sa en mcpolis till mig.

Om det står någon vid övergångstället på trottoaren o man inte ger honom företräde = 1000 kr i böter

Om personen har satt ut ena foten på övergångstället o man inte stannar = 1000 kr i böter + att dom tar kortet på plats.

Hade ju kanske inte så mycket med cyklister att göra men förutom ett kort telefon samtal med Victor så har jag inte fått prata med någon på typ 15 timmar. Så då förstår ni hur det bara bubblar saker som jag måste få ur mig.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Ja,
man kan stanna och släppa över en cyklist fast det inte står i lagen.
Det kallas trevligt uppträdande, men verkar vara ett ganska okänt
begrepp bland vissa här.

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
gthyni skrev:
Ja,
begrepp bland vissa här.

..Och totalt oförekommande bland cyklister ?

Vad fan, man har väl både kört cykel och moppe själv, men det gör ju inte att man blir mindre irriterad på cyklar och mopedister som har nollkoll och är ivägen..

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
GlennB skrev:
..Och totalt oförekommande bland cyklister ?

Vad fan, man har väl både kört cykel och moppe själv, men det gör ju inte att man blir mindre irriterad på cyklar och mopedister som har nollkoll och är ivägen..

Man ska visa hänsyn i trafiken...
Lägg tillbaka ditt körkort i flingpaketet du hittade det i. :3freak

z0grd

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
Gammal 600 kubikare med trasig koppling
gthyni skrev:
Man ska visa hänsyn i trafiken...
Lägg tillbaka ditt körkort i flingpaketet du hittade det i. :3freak

Seså trafikens grundregel borde gälla på internet också :mattias

Jag hörde på radion att olyckorna vid övergångsställen ökat med 27 % sedan lagen skärptes.

VEM tjänar på att olyckorna ökar ?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
gthyni skrev:
Ja,
begrepp bland vissa här.

Det kan man gott kosta på sig ja! :krama
Precis som att jag stannar bakom cyklister som cyklar på vägen om jag får möte, sen går jag ut långt till vänster och kör om med marginal. Jag vill inte köra ihjäl nån bara för att jag inte ansåg mig ha tid att vänta 10s!

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Hoztic skrev:
Det kan man gott kosta på sig ja! :krama
Precis som att jag stannar bakom cyklister som cyklar på vägen om jag får möte, sen går jag ut långt till vänster och kör om med marginal. Jag vill inte köra ihjäl nån bara för att jag inte ansåg mig ha tid att vänta 10s!

Härligt att höra!
:)

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Gångtrafikant, JA , men...

Robban W skrev:
Det är grymt hårt straff för att inte stanna vid övergångställe. Så här sa en mcpolis till mig.

Om det står någon vid övergångstället på trottoaren o man inte ger honom företräde = 1000 kr i böter

Om personen har satt ut ena foten på övergångstället o man inte stannar = 1000 kr i böter + att dom tar kortet på plats.

Hade ju kanske inte så mycket med cyklister att göra men förutom ett kort telefon samtal med Victor så har jag inte fått prata med någon på typ 15 timmar. Så då förstår ni hur det bara bubblar saker som jag måste få ur mig.
Vistas ibland i sk cykelstäder och där är specialaren att cykla på gatan, när man sen kommer till ett övergångsställe, hopp upp på trottoaren, sväng snabbt vänster ut på övergångsstället...Då "blir" de ju gångtrafikanter och kan leka yra höns...
Då är det tvärnit och stora tutan som gäller. Utskällningen som brukar komma omgående tar jag lugnt emot.....

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
z0grd skrev:
Seså trafikens grundregel borde gälla på internet också :mattias

Jag hörde på radion att olyckorna vid övergångsställen ökat med 27 % sedan lagen skärptes.

VEM tjänar på att olyckorna ökar ?

det är de som blir påkörda, jag skulle direkt fylla ansökan om skadestånd gentemot den som körde på mig!

Det finns STORA pengar att göra där för den som vill ;)

EDIT: Om jag blir arbetslös nån gång så vet jag precis hur jag ska göra för att sponsra mitt RR åkande ;)

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
z0grd skrev:
Den "nya" lagen vid övergångsställen gör mig galen :mad:

Brukar ni stanna för cyklister som står vid övergångsställen (ej cykelöverfarter alltså) ? Oftast står de grenslade över cykeln för att snabbt kunna hoppa upp och cykla över gatan när du stannat. Ibland sitter de kvar på cykeln och tar stöd med handen mot en stolpe.

En cyklist skall ju som bekant stanna och leda cykeln vid övergångsstället för att kunna åberopa stopplikten för fordonet.

Cyklister = trafikens löss!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...