Däck för 250 SP 2006

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Några kronor mer i skillnad blir det för oss här hemma för att vi har 25% moms mot 17% i Holland och Tyskland.

Sen har vi en mycket mindre mc- och mc-däcksmarknad här vilket också säkert gör att det finns mindre marginaler att ge oss förare lika bra dealer som man kanske kan ge förare i Holland, Tyskland, Italien osv.

Bara en liten tanke innan man jämför oss mot andra länder..
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Niklas C skrev:
2137341 Nu sätter du ju verkligen ricken på i:et... Svårt för TL att kontrolera däcken!! Poängen med regeln är alltså inte att det ska vara lika för alla utan att alla ska köpa av TL...
Det känns som att det sportsliga försvann där och att bara handlar om pengar då.
"Vi hade ett val mellan Metzeler och Dunlop" ???? Utan den här regeln så hade man ju fortfarande haft de valet.
Att ta bort regeln kan ju inte fördyra. Dunloparna finns ju där att fortsätta med.
Och att du säger att man närmar sig 250R om tar bort monopelet för däck tyder ju på ren okunskap. 250sp finns eller har ju funnits över hela världen med eller ytan däcksregler. Dom reglerna har ju inget med trimmningsgrad att göra osv.
I så fall kan jag ju upplysa om att man kör entyps däck i Superbike VM utan att oroa sig för trimmningsgrad. Dom två sakerna hänger inte ihop över huvudtaget.

Alltså, för att sammanfatta min poäng så är den typ så här:

Ta bort regeln för det finns inget att förlora på det. Det blir inte dyrare och man får inte sämre däck. Dunlop finns ju fortfarande där, så i värsta fall har man ju alternativet att själv välja att fortsätta som man gör nu.

Etiskt är det ju mycket tveksamt att tillåta EN att ha monopol när han inte erbjuder en rimlig deal. Jag vet att de flesta tycker att "...men det är ju ganska bra..." Personligen tycker jag att det resonemanget kommer av ren okunskap. I holländ när man hade GSXR600cup för ett par år sen var det entypsdäck som gällde. I tyska SV650cup lika så. I EM, i VM det finns många exempel på olika serier på OLIKA nivåer där man haft ett liknande upplägg.
Skillnaden är att i de fallen har det oftast gällt DYRARE 190+120 däck och de har alltid kostat under 2000:- skr vart någonstans man än varit.

Sen var det ju så här(lite historia)...
De flesta som kör den här klassen började efter regeln komm och är vana vid den och känner inte till något annat. Jag körde när den kom. Jag vet då att de flesta i klassen inte var överdrivet positiva. På RR-årsmötet de året dök jag upp för att säga vad jag tycke om det hela. Jag var den enda föraren där. Med bara "en" förare som tyckte något så var det enkelt för svemo att köra vidare med sen deal.

Jag orkar snart inte diskutera det här mer...
Klart jag håller med om att det är fel med monopol på alla sätt men i det här fallet så har det inte varit störande just pga att Dunlop har varit på alla tävlingar och det har varit smidigt att köpa direkt från dem. Sen har TL sponsrat serien med ett set däck/tävling och då är det väl inte så underligt om de kräver en motprestation av oss? Nämligen att vi köper däcken av dem.

Vad är rimlig deal för dig? < 2000 kr/set? Ska de ge vår "skadeskjutna" klass det priset utan motprestation då? Är vi så intressanta? Nu finns det inga krav på dekaler eller att Dunlop nämns överhuvudtaget.
Om vi tar bort "monopolet" tror du inte att TL kommer att höja priset då? Då måste alla ringa runt och fixa egna priser på däck som vad jag vet bara kan köpas in från TL. Eller slanta 3200 kr eller vad de nu kan kosta till konsument. Och kränga själva på racen, nyttigt förvisso.

Enhetsdäck tycker jag vi ska ha, det ska vara lika för alla. Det är det som är viktigt, inte monopolet som du verkar tro att jag menar.
Mike Luff (av alla) ringde runt till däckstillverkarna och bad om att få offerter inför denna säsong. Det var bara Metzeler (Greven) och Dunlop (TL) som svarade och då fick vi välja mellan de två märkena. Konstigt? Det tycker inte jag.

Sen angående det jag skrev om 250R så menade jag förstås inte att kopplingen var till TL's monopol utan generellt med stdreglementet för SP. Släpper vi på de regler vi har (vi har diskuterat fria däck och även valfritt avgassystem) så kan det sluta med att SP försvinner och vi får försöka kvala in med 250R. Kalla det extrapolering om du vill.

Avslutningsvis är jag bara j-t glad att klassen fortfarande finns kvar och tycker inte att frågan om däcksmonopol är viktigt i sammanhanget. 2495 kr inkl montering är kanske inte lika billigt som man får i EM (där förmodligen däckstillverkaren har en betydligt större deal med arrangören?) men det är fortfarande billigt!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag tror många skulle vara ganska nöjda om de kunde köpa sina däck för 2500 per set inklusive balansering och montering.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top