Däck fråga!

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Nu kommer man säkert få en massa skit för man frågar, har testat lite olika däck och i sommras satte jag på pirellis DragonSlicks sc1 och det blev en mycket trevlig upplevelse, plus att det ser jälvigt ballt ut om jag får säga det själv. Varför är det inte fler som kör med slicks, det är ju inte så att man är ute och åker är det regnar. Varför en massa mönster? Vad kör ni på för däck och vad tycker ni om dom?
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
ocke skrev:
Nu kommer man säkert få en massa skit för man frågar, har testat lite olika däck och i sommras satte jag på pirellis DragonSlicks sc1 och det blev en mycket trevlig upplevelse, plus att det ser jälvigt ballt ut om jag får säga det själv. Varför är det inte fler som kör med slicks, det är ju inte så att man är ute och åker är det regnar. Varför en massa mönster? Vad kör ni på för däck och vad tycker ni om dom?


Dunlop slicks, underbara...
 

sandstream

Guest
Det är väl så att slicks tar något längre tid på sig att bli varma och uppnå sin arbetstemperatur om man jämför med vanliga mönstrade gatdäck.
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
sandstream skrev:
Det är väl så att slicks tar något längre tid på sig att bli varma och uppnå sin arbetstemperatur om man jämför med vanliga mönstrade gatdäck.


Däcksvärmare i garaget?
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Har funderat på att fixa däckvärmare, det vore kungligt att kunna dra igång Bea gå in och sätta på sig skinpyjamasen och sen bara gå ut och brumma iväg. Hur lång tid tar det för ett par värmare att få utt tempen i däcken och hur varma blir dom?
 

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ingen för stunden
ocke skrev:
Har funderat på att fixa däckvärmare, det vore kungligt att kunna dra igång Bea gå in och sätta på sig skinpyjamasen och sen bara gå ut och brumma iväg. Hur lång tid tar det för ett par värmare att få utt tempen i däcken och hur varma blir dom?
fyra fem timmar beronde på mm mönster
 

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
ocke skrev:
Varför en massa mönster?

Kan ju ha å göra med att polisen inte riktigt uppskattar slicks lika mycket som du själv :) .

Per fireblade skrev:
fyra fem timmar beronde på mm mönster

Så länge?? Vem orkar vänta i fyra timmar?! Näe, koppla in den på 380volt istället så går det snabbare. :tomten
 

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
ZX-10R
Per Fireblade skrev:
fyra fem timmar beronde på mm mönster
Här var det inte mycket som stämde.... :confused: upp mot en timme så har hela däcket uppnått rätt temperatur med däckvärmare, ca 80 grader.
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Jag testade med en stor presening och en byggfläkt för ett par veckor sedan när det var kallt (14+). Däcken var varma och fina, iofs så blev man lite pinkinödig när man satte sig på, men det gick fort över! Ja och grannarna tittade lite men det kostar ju inget! Hade på fläkten i cirkus 45min.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
ocke skrev:
Jag testade med en stor presening och en byggfläkt för ett par veckor sedan när det var kallt (14+). Däcken var varma och fina, iofs så blev man lite pinkinödig när man satte sig på, men det gick fort över! Ja och grannarna tittade lite men det kostar ju inget! Hade på fläkten i cirkus 45min.

Nu snackar vi budgetracing på hög nivå...
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Varför inte köra med mönstrade racedäck om det nu nödvändigtvis måste vara racedäck till gatåkningen? :confused:

sandstream skrev:
Det är väl så att slicks tar något längre tid på sig att bli varma och uppnå sin arbetstemperatur om man jämför med vanliga mönstrade gatdäck.
De uppnår aldrig sin arbetstemperatur vid gatkörning.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
WASP skrev:
De uppnår aldrig sin arbetstemperatur vid gatkörning.

Nä, och ha däckvärmare på hösten för gatåkning är hyffsat onödigt.
Som att elda för kråkorna ungefär. Däcken kommer att vara kalla innan du hunnit två kvarter.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Victor skrev:
Nä, och ha däckvärmare på hösten för gatåkning är hyffsat onödigt.
Som att elda för kråkorna ungefär. Däcken kommer att vara kalla innan du hunnit två kvarter.
Sluta nu, jag hade hoppats o få se nån gatnisse stå o elda med däckvärmare på garageplanen inför turen till donken i vår :lol
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
WASP skrev:
Sluta nu, jag hade hoppats o få se nån gatnisse stå o elda med däckvärmare på garageplanen inför turen till donken i vår :lol

Äh, det räcker väl med att titta på mupparna som kör i zigzack på motorvägen. När man frågar varför så får man svaret:
"-Jag värmde bara däcken innan jag kom till favovägen. Det är skitsmart, testa det du."
Jamentjena.

homerone skrev:
Nä tror bestämmt att det är tvärtom att slicks har längre livstid än ett par mönstrade.
På gata kan jag inte tänka mig att det är nån skillnad alls. Dom kommer bli platta på ett par hundra mil ändå.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Victor skrev:
Äh, det räcker väl med att titta på mupparna som kör i zigzack på motorvägen. När man frågar varför så får man svaret:
"-Jag värmde bara däcken innan jag kom till favovägen. Det är skitsmart, testa det du."
Jamentjena.
:rofl det är humor...
 

sandstream

Guest
Victor skrev:
På gata kan jag inte tänka mig att det är nån skillnad alls. Dom kommer bli platta på ett par hundra mil ändå.
:hihi

Jag kan köpa att man kör med slicks på en gathoj (även om det är olagligt) om man kör mesta dels på bana.
Men att man skulle få något bättre grepp med slicks jämfört med mönstrade diton på gata vet jag inte om jag köper.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top