Däck från internetbutik - problem

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag omformulerar frågan:

Vad är vitsen med att balansera en tom fälg, innan man satt på däcket?

Jag är en novis i ämnet, därför frågar jag.

Jag balanserar inte fälgen. Utan jag hänger den utan alla gamla balansvikter på balanseraren och märker ut nedersta punkten, dvs fälgens tyngsta punkt med rött nagellack.

Det anses ofta att fälgens tyngsta punkt är där ventilen sitter. Men min erfarenhet är att det inte stämmer.
Min erfarenhet är att fälgens tyngsta punkt är i ett område + / - 90 grader från ventilen.

Och sedan när jag sätter på däcket så sätter jag markeringen på däcket för lättaste delen ( en färgpunkt för Dunlop, Pirelli och Metzeler däck) mot min markering på fälgen för tyngsta delen på fälgen.

Varför ? För att minska mängden balanseringsvikter på det färdiga hjulet.
 

Smagatusk

Guest
JAg och en del andra gör det för att slippa balansera med däck på sedan, det är ofta som det inte blir obalanserat med däcket om fälgen är balanserad.

Du måste hjälpa mig att förstå... Är det svårare att balansera med däcket på fälgen, än utan? Kontrollerar du balansen efter du krängt på däcket?
 

Smagatusk

Guest
Jag balanserar inte fälgen. Utan jag hänger den utan alla gamla balansvikter på balanseraren och märker ut nedersta punkten, dvs fälgens tyngsta punkt med rött nagellack.

Det anses ofta att fälgens tyngsta punkt är där ventilen sitter. Men min erfarenhet är att det inte stämmer.
Min erfarenhet är att fälgens tyngsta punkt är i ett område + / - 90 grader från ventilen.

Och sedan när jag sätter på däcket så sätter jag markeringen på däcket för lättaste delen ( en färgpunkt för Dunlop, Pirelli och Metzeler däck) mot min markering på fälgen för tyngsta delen på fälgen.

Varför ? För att minska mängden balanseringsvikter på det färdiga hjulet.

Precis. Så gör jag också.

Jag kollar balansen i fälgen och försöker kompensera med däcket så som du beskriver. Därefter balanserar jag - och med balansera menar jag klistra på vikter - hela hjulet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du måste hjälpa mig att förstå... Är det svårare att balansera med däcket på fälgen, än utan? Kontrollerar du balansen efter du krängt på däcket?

Nej, men när fälgen är balanserad behöver man inte balansera fler gånger, om man inte får tag på ett osedvanligt obalanserat däck.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top