Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag omformulerar frågan:
Vad är vitsen med att balansera en tom fälg, innan man satt på däcket?
Jag är en novis i ämnet, därför frågar jag.
Jag balanserar inte fälgen. Utan jag hänger den utan alla gamla balansvikter på balanseraren och märker ut nedersta punkten, dvs fälgens tyngsta punkt med rött nagellack.
Det anses ofta att fälgens tyngsta punkt är där ventilen sitter. Men min erfarenhet är att det inte stämmer.
Min erfarenhet är att fälgens tyngsta punkt är i ett område + / - 90 grader från ventilen.
Och sedan när jag sätter på däcket så sätter jag markeringen på däcket för lättaste delen ( en färgpunkt för Dunlop, Pirelli och Metzeler däck) mot min markering på fälgen för tyngsta delen på fälgen.
Varför ? För att minska mängden balanseringsvikter på det färdiga hjulet.