Däck: Michelin Power Pure

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
I stånd att byta däck och hade nästan bestämt mig för Dunlops Sportmax Sportsmart men står nu och velar om jag inte ska kränga på Michelin Power Pure...
Är det nån som testat dessa och har feedback?
Det som intresserar mig egenskapsmässigt är snabb uppvärmning och bra grepp på torr gata samt att det tål lite misshandel och temp på storbana utan att bli gegga. När det är blött får hojen stå, så den delen struntar jag i.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Fast det är väl inga gatdäck? Jag vill ha däck som håller bra temp vid gatkörning också.

Janne (säljaren på Michelin) sa när jag pratade med honom att de ska vara bättre lämpade för gata än Power One Street. Power Pure ska vara ett gatdäck för den som kör bana ibland, medan Power One Street mera är ett bandäck det går att köra gata med.

Jag har själv beställt Power Pure till hojen, men kan inte återkomma med något omdöme förrän i slutet av aug. Å andra sidan borde jag ha hunnit med alla typer av körning då så det ska bli intressant att se hur däcken är :)
 

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
Jag åker med Pure!:)

Kört på gata i både vårrt o torrt, samt piskat en heldag på bana, syns knappt på däcket, lite tuggat längst ut i kanterna va det ju efter bandagen men inget o tala om, även skjutsat tanten runt vättern(35mil) utan ens tendens till att bli platt i mitten...

Recension: Helnöjd!!!:yoparty:tummenupp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ingen erfarenhet alls av Michelindäcket, men Sportsmart är grymt!
Ang. våtgrepp så vill iaf jag ha bra sådant på gatdäck, även om jag inte medvetet åker när det regnar.

Vet inte hur många gånger man fått en plötslig sommarskur över sig när man varit ute och åkt. Eller att man t ex åkt hem till nån polare/jobb medans det varit bra väder men sen när man ska hem så har det regnat.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Gatgodkännandet sitter väl dessutom mest i att dom har mönster mm, inte i gummit som sådant?

Ja, det är väl knappt så mycket mönster att dom får vara gatgodkända.
Tror även man ska använda värmare för dessa för dom slits rätt hårt. Sett många som är sopslut efter en bandag, men då är det lite högre farter än vad jag klarar av.
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Jag kör Power Pure på motarden.
Tycker de funkar fin fint och verka hålla rätt så bra om man jämför med Power Pilot 2CT i alla fall.
Trevligare däck än ovan med så jag är hel nöjd!
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Ni blandar ihop begreppen angående Pilot Power One! De finns i två varianter, dels Street (för gata) och dels Competition (för race) båda har exakt samma mönster men det är enorm skillnad på styvhet och form.

Power Pure har jag inte provat men enligt tillverkaren hamnar däcket någonstans mellan Pilot Power 2CT och Pilot Power One Street.
 

Björn Compier

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda cbr 600 07
Största skilnaden mellan power pure och sport sport smart är pure är ca 1 kilo lättare det gör att snabba kurs ändringar är lättare att genomföra. mc;n kan kännas lite instabil i början.

sport smart ger en ngt snällare feedback dvs när det släpper så släpper det snällare än pure.Bägge däcken är mkt bra däck värmare behövs ej
fäste och hållbarhet är enormt bra på bägge.
Har prövat bägge på bana i blöt och torrt med varv tider som 1.11 på G-åsen i ca 1 timme.
6 st kurs och bandagr utan problem men näst intil 0 i slitaga = bra skit.:yoparty :tummenupp
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Största skilnaden mellan power pure och sport sport smart är pure är ca 1 kilo lättare det gör att snabba kurs ändringar är lättare att genomföra. mc;n kan kännas lite instabil i början.

sport smart ger en ngt snällare feedback dvs när det släpper så släpper det snällare än pure.Bägge däcken är mkt bra däck värmare behövs ej
fäste och hållbarhet är enormt bra på bägge.
Har prövat bägge på bana i blöt och torrt med varv tider som 1.11 på G-åsen i ca 1 timme.
6 st kurs och bandagr utan problem men näst intil 0 i slitaga = bra skit.:yoparty :tummenupp
Med 1.11tider på G-åsen skäms man inte i ett ERF-race. Köpa Gatdäck då. :D
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Kör Sportsmart jag med.. Inget negativt att säga om dem alls. Har bara hört positiv feedback från de som jag talat med som kört på däcket, från tävlingsåkare till instruktörer till glada amatörer.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top