Däck: Michelin Power Pure

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Funderar på ett par Sport Smart själv, visst är det dem man kan sänka till "bantryck" på för bankörning? Om så är fallet vilket tryck snackar vi då att man kan/skall ha i dem på bana?

sportbike

Guest
Tror du självaste Fürsten behöver ange källa? Hans ord är lag.

Ungefär som att allt jesus sysslade med stämmer.

Jag är faktiskt seriöst intresserad av en jämförelse, har inte letat men tar gärna del av den info:n.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag är faktiskt seriöst intresserad av en jämförelse, har inte letat men tar gärna del av den info:n.

Ja, varför frågar du då Fürsten om det?

E väl bara att gå ut på google och söka sig en. Vem bryr sig om tester på däck egentligen. De där däcken är så sjukt bra att du bör ligga på tämligen hög nivå för att ens märka skillnad. Personligen tycker jag det är mycket hype runt gatdäck just nu. Priserna blir bara högre och högre och snart har alla "motoGP technology" i sina sulor.

Man småler sådär bögigt när man läser vissa saker

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Funderar på ett par Sport Smart själv, visst är det dem man kan sänka till "bantryck" på för bankörning? Om så är fallet vilket tryck snackar vi då att man kan/skall ha i dem på bana?
Jag är på något vis skeptisk till ett däck som skulle vara byggt för att fungera optimalt med två olika lufttryck, antingen har det en hård stomme som gör att man kan ha lågt tryck på bana och som blir för stelt med gattryck, eller så har det mjuk stomme som gör att man kan ha normalt tryck på gata men bara svampar ihop med lågt tryck på bana. Jag förstår inte varför man skulle vilja kunna välja om man vill ha optimalt fäste med högt eller lågt tryck, det känns bara dumt...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Ja precis, det är dem som man kan sänka.

Har för mig att det var nåt i stil med 1.9 bak och 2.1 fram som va rekommenderat på bana? (minns dock inte siffrorna exakt så kolla upp det innan du gör nåt.. men nånting i den häraden vill jag minnas)

Finns en annan av alla 100tals däckstrådar som var uppe rätt nyligen där just sportsmart och däcktryck avhandlades.

Last edited:

Texasmoto

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Yamaha R6 2008

Har för mig att det var nåt i stil med 1.9 bak och 2.1 fram som va rekommenderat på bana? (minns dock inte siffrorna exakt så kolla upp det innan du gör nåt.. men nånting i den häraden vill jag minnas)

Finns en annan av alla 100tals däckstrådar som var uppe rätt nyligen där just sportsmart och däcktryck avhandlades.

Känns väl lågt. Sen beror det ju på vilken hoj man kör..

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

Hade 2 fram i söndes, det blev vaaarmt och kletigt. Mår nog bra av lite mer luft..

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Ja, jävla va förvånad man blev att du skrev ett dunlopinlägg i en michelintråd :rolleyes:

Inte direkt, :freak

Konstigt att övriga däckstillverkare inte lägger ner eftersom Dunlop rätt & slätt alltid har bäst däck...:rolleyes:

@Trådskaparen, polaren körde en BMW S1000RR på Mantorp skodd med dessa sulor under Michelins pressdag för däcken i våras och han har Power Pure på sin hoj just nu och är helnöjd.

Jämfört mot te x Pilot Power 2CT så är sektionerna med mjukt gummi på sidorna större, samt att de är 1Kg lättare.

Mini SV ?

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 690 SMR
http://www.mynetmoto.com/

här finns nog de billigaste märkes däcken i europa.

Samt ett tyskt test ifrån iår. Där dunlop sportsmart vann, och power pure kom 5a. Översätt med google

Har alltid åkt på pilot power/ pilot power 2ct, ska köra dunlop i år, har fått flera mindre bakhjuls släpp med michelin.

Blir ju så med 170.5hk på slangen :tummenupp.

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
ZX-10R
Sist vi beställde däck beställdes både Pure och Power 2CT, kan säga att det skilljer inga 1kg mellan dem/uppsättning. Drygt 2,5hg mellan bakdäcken och drygt 3hg mellan uppsättningarna.

Sen kan det vara så att det skiljer mer mellan exempel Pure och Sportmax, har inte vägt dem.

Hittills har jag bara kört gata med mina Pure 120/70-17 190/55-17 så fegränderna är fortfarande kvar:D

Idag blir det dock först bandagen med dem, ska bli kul att känna på dem ordentligt!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Känns väl lågt. Sen beror det ju på vilken hoj man kör..

Som sagt, kommer inte ihåg de exakta siffrorna.. men dunlop själva har en tabell med tryckrekommendationer. Har alltid följt dessa.

(det är bara på storbana jag sänker trycket ibland, aldrig annars)

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
1.9 bak och 2.1 fram var rekomendationen jag fick av hojdäck.se när jag frågade efter kalltryck på bana.

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
ZX-10R
Hemma med livet i behåll efter en bandag på rudskogen i Norge.
Pure funkar helt ok för min nivå av körning, känns väldigt stabila och varnar ist för att toksläppa när de blir lite för varma.

Slitaget på dem var även det jämt och fint, rekommenderas:tummenupp

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Hemma med livet i behåll efter en bandag på rudskogen i Norge.
Pure funkar helt ok för min nivå av körning, känns väldigt stabila och varnar ist för att toksläppa när de blir lite för varma.

Slitaget på dem var även det jämt och fint, rekommenderas:tummenupp

Trevligt att höra ett personligt omdöme, satt och läste tyska Motorrads test igår och Power Pure vann inte det totala testet. De vann dock vad gäller grepp på vått och fick riktigt bra omdöme på gata. Mindre bra på bana, men jag tyckte ändå att beskrivningen lät som att det kunde vara ett perfekt däck till mig. Ska bli kul att testa! :)

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Pure

Kör med pure nu på Tuonon, känns helt ok, bra respons och feedback dock några små släpp bak vid nedväxling. Har kört för kort för att yttra mig om slitaget.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha