Däck: Michelin Power Pure

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har nu pangat på mina Sportsmart hårdare på bana, fungerar hur bra som helst. Vad gäller valet dem kontra Pure så skulle jag stenhårt ringa Tom på Hojdäck.se. Jävligt trevlig, kompetent och hjälpsam. :tummenupp
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Jag körde med Pure i början på säsongen, två dagar på bana i April.
Fick flera släpp och fick inget förtroende för däcken. Detsamma tyckte flera andra deltagare med likadana däck. Bör tilläggas att vi inte körde snabbt...

Men det var inte mer än 4-5 grader varmt, kan ha varit en orsak.
Dom åkte av och byttes mot Pirelli...

Det finns nästan nya pure i garaget om någon vill ha billigt? :)
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
Jag körde med Pure i början på säsongen, två dagar på bana i April.
Fick flera släpp och fick inget förtroende för däcken. Detsamma tyckte flera andra deltagare med likadana däck. Bör tilläggas att vi inte körde snabbt...

Men det var inte mer än 4-5 grader varmt, kan ha varit en orsak.
Dom åkte av och byttes mot Pirelli...

Det finns nästan nya pure i garaget om någon vill ha billigt? :)

Vad körde du med för däcktryck? Utetempen bidrog säkerligen oxå.

För att uppdatera tråden körde jag på rudskogen i Norge igår.
Tidigare har jag kört på gattryck (2,5kg fram & 2,9kg bak kalltryck), igår provade jag att sänka till 2,1kg fram & 1,9kg bak varmtryck vilket kändes bättre!

Som bäst körde jag på 1,07 blankt, framdäcket sitter men bak börjar ge efter i det tempot.

Som riktmärke såg jag att i näst senaste BIKE körde de 1000cc test på rudskogen och Christer Miinin körde där som bäst på 1,0175 med Pirelli SuperCorsa SP.
 

huhle

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 848 -08
Tycker mitt pure funkar fint har det fram hade sportmax bak och fick bakhjulssläpp och low sider
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Bästa däcket jag åkt på! Släpper aldrig när jag kör, Sportmax släppte när jag drog på ur rondeller tex. Och då ska vi inte prata om nerväxlingar med hård inbromsning, rena drift däcket! Power Pure is the shit :banana
 

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Varberg
Hoj
600rr-07
Vad ska man ha för lufttryck på pure? Jag har 2.5 fram och 2.9 bak. Efter ett pass på bana så ser det ut som att bakdäcket har fått bra mycket stryk! Är lufttrycket för högt? Jag kör Yamaha r1 2004.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Bästa däcket jag åkt på! Släpper aldrig när jag kör, Sportmax släppte när jag drog på ur rondeller tex. Och då ska vi inte prata om nerväxlingar med hård inbromsning, rena drift däcket! Power Pure is the shit :banana

...va? :hihi

Ett varmt Sportsmart får man misshandla friskt på gatan innan det släpper, kalla däck är nog ditt största problem, och där fungerar nog michelindäcket bättre.

Man bör nog sätta't i relation till hur&var man kör med.

Sant är att Sportsmarten behöver liiiite värme för att bita ordentligt, men det bygger värme väldigt fort å andra sidan.
Men att kalla det för driftingdäck? :rofl Jajääääädrar.
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
...va? :hihi

Ett varmt Sportsmart får man misshandla friskt på gatan innan det släpper, kalla däck är nog ditt största problem, och där fungerar nog michelindäcket bättre.

Man bör nog sätta't i relation till hur&var man kör med.

Sant är att Sportsmarten behöver liiiite värme för att bita ordentligt, men det bygger värme väldigt fort å andra sidan.
Men att kalla det för driftingdäck? :rofl Jajääääädrar.


dom där Er6 är håriga har jag hört!
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Gillar detta när alla skriver att de har haft toksläpp hit eller dit med div olika märken.
Flera gånger kan det också vara på motorsvaga maskiner.
Moderna "top of the line" däck släpper INTE.
Om man har sånna problem bör man fundera över hur var underlaget, felaktig sittställning, felaktigt gaskontroll osv osv osv.
Har kört på mer eller mindre alla nyare modeller av däck och aldrig fått släpp om det inte varit mer eller mindre racetempo och då beror de på att däcken blir för varma vilket är mer eller mindre en omöjlighet på vägen.
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Glömde skriva kör just nu på Pure och har stressat dem som en dåre på Anderstorp och Gotland Ring utan några som helst "släpp"
Se till att gå en kurs med SMC så ni lär er gaskontroll samt se till att ta det lugnt första minutrarna så att värmen hinner byggas upp i gummit.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Moderna "top of the line" däck släpper INTE.
Om man har sånna problem bör man fundera över hur var underlaget, felaktig sittställning, felaktigt gaskontroll osv osv osv.

Alla däck släpper förr eller senare om man lägger ner ordentligt och har lite tempo :)

Här släpper mitt purébakdäck i ejes, 11:13 i filmen kan man börja kika så ser man hela vägen in. Tycker inte jag gasar speciellt hårt men kanske var lite halkigt i just det spåret.

http://youtu.be/rYsANtrMbkM?hd=1&t=11m13s
 

Speedy Gonzales

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Västerås
Hoj
BMW S1000RR. , Honda CR500R
krängde på ett par färska sportsmart förra veckan på bladen, måste säga att dom har fungerat utan problem på gata ännu så länge, får se vad den kan på bana, men skulle tro att allt funkar. man är ju ändå ingen casey stoner precis.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Bästa däcket jag åkt på! Släpper aldrig när jag kör, Sportmax släppte när jag drog på ur rondeller tex. Och då ska vi inte prata om nerväxlingar med hård inbromsning, rena drift däcket! Power Pure is the shit :banana

Vilket sportmax menar du? alla dunlop heter sportmax i början på modellnamnet,skulle det släppa med sportsmart?tvivlar rätt stark på det,då får du nog köra rätt hårt.:D
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
folk är lite för snara med att kasta skit på däcken, är mycket sällan materialet det är fel på.

(även fast det känns bra att ha nått att skylla på) :D
 

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Någon som vet vad ska man ha för lufttryck på pure? Jag har 2.5 fram och 2.9 bak. Efter ett pass på bana så ser det ut som att bakdäcket har fått bra mycket stryk! Är lufttrycket för högt? Jag kör Yamaha r1 2004.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
du kan köra 2,5 fram och 2,5 bak i kalltryck.
Fick det tipset av Michelins tyekniker på Mantorp 2010 när Pure lanserades.

Sen att bakdäcket får mycket stryk....
Du använder ett sportigt gatdäck på bana, har en effektstark hoj och laddar förmodligen(antar jag) så hårt det går när hojen väl är hyffsat upprest = hårt slitage

Sen spelar ju fjädringen en stor roll också, men det vet du antagligen redan. :)
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top