Däck: Pirelli Supercorsa på gatan

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Skrämmande att läsa ditt inlägg Oscar då okunskapen lyser igenom så hårt att det blir pinsamt, speciellt som du erbjuder gamla racedäck för gatan på prov, ett prov som kan bli öderstiget. Ett gatlegalt racedäck har en funktion och plats och det är just på banan och ingen annan stans då det absolut måste klassas som högst opålitligt att köras med på gatan med tanke på arbetstemperatur och vad som faktiskt krävs för att den skall nå sina rätta arbetstemperatur något som garanterat inte kan uppnås på gatan.

Och ja, jag arbetar med däck sedan flera år varför jag med säkerhet kan uttala mig i ämnet. :krama

Jag har sålt däck under 4 års tid och flertalet av dom som handlar av mig återkommer för att dom tycker att däcken är väldigt bra och har bättre grepp än de dom är vana vid. Att dom dessutom kostar ca 1/5 del eller mindre än ett nytt sett hör säkert till saken.

Visst når inte ett racedäck sin optimala temperatur på gatan men 98% av de som kör belastar inte däcken till 100% såsom tävlingsförare gör.

Jag kan ju bara dela med mig av mina egna erfarenheter. Jag är långt ifrån någon däckexpert men jag har kört en hel del olika däck både på gata och framförallt på bana.

Kul för dig att du jobbar med däck och får uttala dig i ämnet. Kanske vore bättre att du med den erfarenhet gav lite undervisning och påtalade lite fakta istället för att dumförklara mig :tummenupp

MVH Oskar (med K)

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Har kört Pirelli SC sista 3 åren på gata.
Finns inget att anmärka vid torr vägbana helt suveräna.

Dock i vått så är dem lite hala när man inte har temp. Delvis beroende på att där inte är mönstring hela vägen ut på kanten.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag kör sc1 fram och sc2 bak, funkar kanon, tempot är från sportigt till vansinne.
dock bygger jag upp tempot gradvis och har bara släpp nu på hösten på skitig asfalt i stan.
håller med om att livslängden är kort, framförallt på sidorna i fram slits de ut fort.

Conti race attack och metzeler racetec funkar snarlikt upplever jag.

I somras när tjejen skulle sitta bak kastade jag på det pirelli dragon GTS mtr24 bakdäck som satt på när jag köpte hojen, det tålde semestermil utan att slitas nämnvärt,
och sen fick det sitta kvar på av lathet och efterhand blev jag kompis med däcket som får betraktas som ett touringdäck med sportiga egenskaper.
resultat?
inga problem där heller, i några som helst hastigheter.

Bygg upp tempot och lär känna ditt däck, så går det mesta att köra bus på.

Last edited:

yelworC

herzattacke
Gick med
22 Jun 2008
Hoj
Skitjävladucati
Här är ju en fruktänsvärt massa experter. Kan då någon tala om för mig vad jag ska ha för däck nästa säsong. 3-4 bandagar resten landsväg,kanske lite hårdare körning än genomsnittet. Helt nöjd med det men vill ha ngt mer grepp för dom få bandagarna.

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Har också kört både med Pirelli o Metzeler SC1 - SC3 både i slicks o sk gatgodtjända i många år på gatan också med mycket gott resultat...

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Här är ju en fruktänsvärt massa experter. Kan då någon tala om för mig vad jag ska ha för däck nästa säsong. 3-4 bandagar resten landsväg,kanske lite hårdare körning än genomsnittet. Helt nöjd med det men vill ha ngt mer grepp för dom få bandagarna.

Beror på

Hur många gatimil är det mellan bankörningarna?
Kör du med däckvärmare när du bankör?
Vad är lite hårdare körning än genomsnittet? Varvtider är en bra tempoanvisning!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA