Däck!

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
Mt07-15
haha Nä, räcker faktiskt om du går 1år tillbaka i tiden! Tro mig! ;)

Köpte nya däck till min gamla cbr 600f-97 förra året av märke Metzler Roadtech 160/60 hos Honda mc center. (ursäkta stavningen).
Däcken ansågs vara bland dom bästa på marknaden!

Körde 1000mil på en säsong och dom är knappt slitna!! Det kallar jag kvalle! :tummenupp :D

Inte för o va sånn nu men 97 är mer än ett år sen. Gjordes den för 160mm 1997 så e ju det en annan sak och ett f på slutet förändrar en hel del:3freak

min r6a 99a hade iaf 180 bak

Last edited:

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Som SuzukiLover skulle ha sagt - står det i instuktionsboken att man ska använda 190 så får man ABSOLUT INTE byta - kan ju vara livsfarligt ju.....:rolleyes: Sidoförskjutningen kan ju bli helt fel......:hihi

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Inte för o va sånn nu men 97 är mer än ett år sen. Gjordes den för 160mm 1997 så e ju det en annan sak och ett f på slutet förändrar en hel del:3freak

min r6a 99a hade iaf 180 bak

Ok, men jag syftade på min gamla cbr 600 97 hehe.. Och det var ett år sen jag köpte 160/60 däck till den enligt rekommendationen i instruktionsboken! :)

Men det är lugnt.. jag kanske var lite otydlig..

Nu är det 190/50 som gäller på min Blade! :D :tummenupp

//Kriss

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
Mt07-15
Ok, men jag syftade på min gamla cbr 600 97 hehe.. Och det var ett år sen jag köpte 160/60 däck till den enligt rekommendationen i instruktionsboken! :)

Men det är lugnt.. jag kanske var lite otydlig..

Nu är det 190/50 som gäller på min Blade! :D :tummenupp

//Kriss

Man kanske ska gå mot strömmen o försöka få på en 200?

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Gixxer 1000 K7
Jag har 200 på min gixxer, satt på när jag köpte den så jag har inte kört på dom än, ser FETT ut men jag vette fan om det är bra!
Synpunkter tack:confused:

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Jag har 200 på min gixxer, satt på när jag köpte den så jag har inte kört på dom än, ser FETT ut men jag vette fan om det är bra!
Synpunkter tack:confused:

De däcken som passar bäst till din hoj är de som hojen levererades med. Glöm inte att med (i ditt fall) 190/50-17 (eller 190/55-17) får du bästa möjliga prestanda från din hoj. Hojen har då testats och utvecklats med dessa däck och därför är mest lämpad att köra med 190. 200-däck kanske ser häftigt ut, men det resulterar i sämre köregenskaper!

Lycka till!!

Mvh
Dio

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Man kanske ska gå mot strömmen o försöka få på en 200?

Eller varför inte ett 190/60 , 195/65 , 200/70

200 däcken är tunga..
En sak som märks tydligt med dom biffigare däcken är att dom har mer omkrets.

Edit: Hitta en bild på ett Dunlop 200/70 :D

Bifogat

• DSCN3533 (Large).JPG
    DSCN3533 (Large).JPG
    106 KB · Visningar: 130
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Vet inte om detta är rätt tråd men vill inte starta en ny. Kan nån ge tips/rek om vilka däck som är bäst till ducati 1098, Mest aktiv gatåkning med ett antal bandagar (nybörjare). Viktigast är BRA grepp (torrt och vått), och åtminstone hygglig livslängd till rimligt pris, några alternativ:

Pirelli dragon supercorsa pro sc2 för 3600:-

Michelin pilot power 2750:-

Michelin pilot power 2CT 2750:-

Dunlop qualifier RR 2750:-

Dunlop GP Racer 2950:-

Maxis presa sport 2409:-

Några andra alternativ, Metzeler??

All hjälp uppskattas, vad ska jag köra på i sommar??

/Robban

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Vet inte om detta är rätt tråd men vill inte starta en ny. Kan nån ge tips/rek om vilka däck som är bäst till ducati 1098, Mest aktiv gatåkning med ett antal bandagar (nybörjare). Viktigast är BRA grepp (torrt och vått), och åtminstone hygglig livslängd till rimligt pris, några alternativ:

/Robban

Jag lägger in ett gott ord för Metzeler Racetec K2 mediumblandning (blå), greppade riktigt fint i backen. Skall tilläggas att jag endast körde en R6a, dock med 120 på slangen. "Testkörde" någon gång med hojen i trafiken och verkade greppa bra där med. :)

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Har ingen erfarenhet av andra däck än de jag har nu dvs Metzeler Sportec M3. Torrgrepp är väl svårare att mäta eftersom så många däck är bra på det. Våtgreppet är riktigt bra ivf på Sportec M3 och de har väl fått toppbetyg på det också vad jag minns. Har kört rätt fort genom vattenpölar och vattnet har då bara sprutat undan mot fötterna som nästan har flugit av fotpinnarna utan att jag har märkt av att hojen har ändrat karaktär. Mönstret gör väl sitt också.

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07

/Robban

Vissa som prioriterar hyfsad livslängd och samtidigt vill lägga lite snällare tid på bana har även kört på Mïchelin Pilot Road 2CT och varit nöjda så långt jag hört. Hårda i mitten men nära Pilot Power i kanterna där greppet behövs. Skulle jag överväga som alternativ om du vill ha lite längre livslängd då du kan klämma ur en bit över 1000 mil på sådana.

//Morphine

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Hos mig kan du välja på slicks , skurna slicks , gatdäck , regndäck.
Välj tre bankörda uppsättningar för 2700:- så har du nästan en av varje däckmodell :D

Kunde inte låta bli.

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Jag lägger in ett gott ord för Metzeler Racetec K2 mediumblandning (blå), greppade riktigt fint i backen. Skall tilläggas att jag endast körde en R6a, dock med 120 på slangen. "Testkörde" någon gång med hojen i trafiken och verkade greppa bra där med. :)

Okej låter ju vettigt, men är detta ett "race" däck eller ett gatdäck egentligen? Godkänt för gatåkning? Hur lång livslängd är det på ett ungefär om man kör blandat gata och långsam banåkning?

Har ingen erfarenhet av andra däck än de jag har nu dvs Metzeler Sportec M3. Torrgrepp är väl svårare att mäta eftersom så många däck är bra på det. Våtgreppet är riktigt bra ivf på Sportec M3 och de har väl fått toppbetyg på det också vad jag minns. Har kört rätt fort genom vattenpölar och vattnet har då bara sprutat undan mot fötterna som nästan har flugit av fotpinnarna utan att jag har märkt av att hojen har ändrat karaktär. Mönstret gör väl sitt också.

Låter också vettigt, då våtgrepp uppskattas, är det bättre/sämre än Pilot power/power 2ct? Vad är nästa steg upp hos metzeler, alltså om man vill ha däck med mera grepp än M3?

Vissa som prioriterar hyfsad livslängd och samtidigt vill lägga lite snällare tid på bana har även kört på Mïchelin Pilot Road 2CT och varit nöjda så långt jag hört. Hårda i mitten men nära Pilot Power i kanterna där greppet behövs. Skulle jag överväga som alternativ om du vill ha lite längre livslängd då du kan klämma ur en bit över 1000 mil på sådana.

//Morphine

Fan va svårt det är med däck, körde för 3 år sen en R1:a med PP på, har också kört R6 med pp2ct, tyckte dom funkade bra men vill som sagt veta om det finns bättre alternativ, skulle kanske kunna vara road 2ct då. Min högsta prio är ändå bra grepp, då jag hellre byter däck en gång extra än klotar pga släpp.. Men vad bör jag köpa helst, pilot power eller pilot road 2ct? Vilket av dessa däck är bäst på bana kontra gata?

Ingen som har åsikter om pirelli, är det värt dom extra pengarna eller ska jag hellre köpa michelin, dunlop eller metzeler?

Tack för all hjälp, men det har fortfarande inte klarnat riktigt, så fortsätt gärna skriva era åsikter :tummenupp

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Jag ska prova en uppsättning pilot power one(120-70-17 och 190-50-17) på min gixxer nu i sommar.Fick lös den uppsättningen för 3000:-

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Jag ska prova en uppsättning pilot power one(120-70-17 och 190-50-17) på min gixxer nu i sommar.Fick lös den uppsättningen för 3000:-

Har läst om dessa och blev nyfiken på att prova, är dock lite nojjig att dom tar slut snabbt, hade problem att PP2ct tog slut snabbt (under500 mil) på min gamla R6:a. Bra pris verkar du fått dom för, kan du tipsa om vart du köpt dom till det priset eller fick du "kompispris" :tungan

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Hoj
2007 R1

jag vill också testa dom dock jag bryr mig inte om livslängden, kan du berätta var du fick tag i dom för de priset?? :tuttar

Last edited:

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Har läst om dessa och blev nyfiken på att prova, är dock lite nojjig att dom tar slut snabbt, hade problem att PP2ct tog slut snabbt (under500 mil) på min gamla R6:a. Bra pris verkar du fått dom för, kan du tipsa om vart du köpt dom till det priset eller fick du "kompispris" :tungan
Sorry det var ett special price only for me..dom verkar vara lite suddgummiaktiga är ju ett 2ct däck det med.Hoppas jag kan få ur 500 mil av dom.Anledningen till att jag böt var priset sen att mitt förra bakdäck inte tålde 2 timmar i bromsbänk.:va Fick först ett pris på 2200 för bakdäcket men efter lite förhandlingar blev det 3papp för en hel uppsättning.:yoparty

jag vill också testa dom dock jag bryr mig inte om livslängden, kan du berätta var du fick tag i dom för de priset?? :tuttar
Sorry det är nog ett engångspris för mig:arsele Kan ev. höra vad han kan göra för pris på det åt andra...

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...