Jag lägger in ett gott ord för Metzeler Racetec K2 mediumblandning (blå), greppade riktigt fint i backen. Skall tilläggas att jag endast körde en R6a, dock med 120 på slangen. "Testkörde" någon gång med hojen i trafiken och verkade greppa bra där med.
Okej låter ju vettigt, men är detta ett "race" däck eller ett gatdäck egentligen? Godkänt för gatåkning? Hur lång livslängd är det på ett ungefär om man kör blandat gata och långsam banåkning?
Har ingen erfarenhet av andra däck än de jag har nu dvs Metzeler Sportec M3. Torrgrepp är väl svårare att mäta eftersom så många däck är bra på det. Våtgreppet är riktigt bra ivf på Sportec M3 och de har väl fått toppbetyg på det också vad jag minns. Har kört rätt fort genom vattenpölar och vattnet har då bara sprutat undan mot fötterna som nästan har flugit av fotpinnarna utan att jag har märkt av att hojen har ändrat karaktär. Mönstret gör väl sitt också.
Låter också vettigt, då våtgrepp uppskattas, är det bättre/sämre än Pilot power/power 2ct? Vad är nästa steg upp hos metzeler, alltså om man vill ha däck med mera grepp än M3?
Vissa som prioriterar hyfsad livslängd och samtidigt vill lägga lite snällare tid på bana har även kört på Mïchelin Pilot Road 2CT och varit nöjda så långt jag hört. Hårda i mitten men nära Pilot Power i kanterna där greppet behövs. Skulle jag överväga som alternativ om du vill ha lite längre livslängd då du kan klämma ur en bit över 1000 mil på sådana.
//Morphine
Fan va svårt det är med däck, körde för 3 år sen en R1:a med PP på, har också kört R6 med pp2ct, tyckte dom funkade bra men vill som sagt veta om det finns bättre alternativ, skulle kanske kunna vara road 2ct då. Min högsta prio är ändå bra grepp, då jag hellre byter däck en gång extra än klotar pga släpp.. Men vad bör jag köpa helst, pilot power eller pilot road 2ct? Vilket av dessa däck är bäst på bana kontra gata?
Ingen som har åsikter om pirelli, är det värt dom extra pengarna eller ska jag hellre köpa michelin, dunlop eller metzeler?
Tack för all hjälp, men det har fortfarande inte klarnat riktigt, så fortsätt gärna skriva era åsikter