Däck!

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Sorry det var ett special price only for me..dom verkar vara lite suddgummiaktiga är ju ett 2ct däck det med.Hoppas jag kan få ur 500 mil av dom.Anledningen till att jag böt var priset sen att mitt förra bakdäck inte tålde 2 timmar i bromsbänk.:va Fick först ett pris på 2200 för bakdäcket men efter lite förhandlingar blev det 3papp för en hel uppsättning.:yoparty

Förstod nästan det, lät lite för billigt :näsblod

Du kan väl skriva en recension sen i vår vad du tycker om ostarna :tummenupp ..

Kom igen nu, vill gärna ha fler råd: michelin, pirelli, dunlop eller metzeler och vilken sort isåfall??

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Förstod nästan det, lät lite för billigt :näsblod

Du kan väl skriva en recension sen i vår vad du tycker om ostarna :tummenupp ..

Kom igen nu, vill gärna ha fler råd: michelin, pirelli, dunlop eller metzeler och vilken sort isåfall??
Det ska vi nog kunna ordna:tummenupp
Har provar metzler rennsport fram på förra gixxern o dom funkade bra på både gata o den lilla bankörning jag provade.:tummenupp

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om du vill ha våtgrepp så skippa dunloparna(qrr,gp racer),inget vidare i blött.

Racetec(mönstrade) har jag inte testat i vått men funkar fint i 13+ på gata,bra grepp och stabila.

Det jag kört med michelin pp i blött har ingett förtroende,vann väl även ett test i blött överlägset av sportdäcken(07-08,kommer ej ihåg)bytte mina efter 900mil på gata men då var det ingen mm kvar bak så det är lite livslängd på dom med,kan tydligen överhetta på bana men det handlar väl om hur snabb man är eller hur hård på däcken.

Henrik

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09

Racetec(mönstrade) har jag inte testat i vått men funkar fint i 13+ på gata,bra grepp och stabila.

Det jag kört med michelin pp i blött har ingett förtroende,vann väl även ett test i blött överlägset av sportdäcken(07-08,kommer ej ihåg)bytte mina efter 900mil på gata men då var det ingen mm kvar bak så det är lite livslängd på dom med,kan tydligen överhetta på bana men det handlar väl om hur snabb man är eller hur hård på däcken.

Henrik

Vilka däck var det du spann omkring med på Gelleråsen i höstas? De ingav ju inget vidare förtroende....:näsblod

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Fan va svårt det är med däck, körde för 3 år sen en R1:a med PP på, har också kört R6 med pp2ct, tyckte dom funkade bra men vill som sagt veta om det finns bättre alternativ, skulle kanske kunna vara road 2ct då. Min högsta prio är ändå bra grepp, då jag hellre byter däck en gång extra än klotar pga släpp.. Men vad bör jag köpa helst, pilot power eller pilot road 2ct? Vilket av dessa däck är bäst på bana kontra gata?

Kan tyvärr inte ge dig någon feedback på hur Pilot Road 2CT fungerar på bana då jag inte testat dem där. Det enda jag kan säga är att jag hört av en del här på forumet att de varit helnöjda med Road 2CT även på bana (då inte av folk som kör superbike-SM osv såklart).
Genom personlig erfarenhet kan jag däremot ge dig en del åsikter när det kommer till gatköra. Innan jag bytte däck förra säsongen hade jag Metzeler Racetech monterat och bytte sen till Road 2CT då jag skulle ut och toura genom europa och ville åt livslängden. Gjorde en del research och efter att fått höra mycket positivt kring det däcket av folk som körde sporthoj var valet lätt. Racetech-däcket hade grymt grepp. Ett däck man verkligen litade på i kurvorna osv. Var lite försiktig i början med Raod 2CT med motiveringen att "det kan ju omöjligt vara samma grepp i de här som i Metzeler-ostarna!!". Efter ett par mil fick jag dock ökat förtroende för Michelin-däcket och efter att känt på det ordentligt kan jag säga att jag tar i lika mycket i kurvorna med det som jag gjorde med mitt Metzeler, och det har uppfört sig lika bra tycker jag. Inget nervöst driftande eller fladder, och heller inga plötsliga släpp. Jag kör ju nu inte med armbågs- och hjälmskrap i kurvorna, men tycker ändå jag tar i rätt hårt när jag är på det humöret.
Livslängden sen är grym. Jag körde 1000 mil på däcken i somras och ungefär halva mönsterdjupet återstår, och dessutom väldigt lite plattslitning i mitten (trots att hela sträckan måste ses som 90% semestertouring).
Nu blev detta ett ganska långt inlägg, men jag kommer absolut köpa Road 2CT nästa gång också då detta är perfekt för mitt användningsområde. Har tänkt att köra några öppna bandagar dessutom, och efter vad jag hört så kommer jag ha förtroende för däcken även där. Om fortroendet är välförtjänat eller inte får visa sig, men till gata litar jag till 100% på mina Michelin.

//Morphine

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Vet inte om detta är rätt tråd men vill inte starta en ny. Kan nån ge tips/rek om vilka däck som är bäst till ducati 1098, Mest aktiv gatåkning med ett antal bandagar (nybörjare). Viktigast är BRA grepp (torrt och vått), och åtminstone hygglig livslängd till rimligt pris, några alternativ:

Pirelli dragon supercorsa pro sc2 för 3600:-
Michelin pilot power 2750:-
Michelin pilot power 2CT 2750:-
Dunlop qualifier RR 2750:-
Dunlop GP Racer 2950:-
Maxis presa sport 2409:-
Några andra alternativ, Metzeler??

All hjälp uppskattas, vad ska jag köra på i sommar??

/Robban
Gatdäck med hyffsad livslängd som även klarar bana bra
- Pilot power
- Sportec M3
- BT016
- Säkert nya Power one
- Diablo corsa 3
Dessa är de mest "gatanpassade" superbikedäcken, gör du avkall på våtgrepp och livslängd för bättre banegenskaper rekommenderas
- BT002 eller 003 RS
- Racetec K3
- GP racer hard

Tänk på att du skall ha 55profil alltså faller Pilot road, Roadsmart etc bort.

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Det ska vi nog kunna ordna:tummenupp
Har provar metzler rennsport fram på förra gixxern o dom funkade bra på både gata o den lilla bankörning jag provade.:tummenupp

Funderar på ett set med Power ONE street nu, har du hört något om livslängd samt våtgrepp på dom?

Henrik

Uppfattat, då stryker vi dunlop för hyffsat våtgrepp känns rätt viktigt.. Raceteck känns overkill för mig, är inte så snabb på bana. PP var jag riktigt sugen på, men fanns ju tydligen bara i 50 profil :mad: så dom får jag stryka. Däremot finns PP2ct i rätt dimension, men har hört att dessa lätt överhettar på bana??

Kan tyvärr inte ge dig någon feedback på hur Pilot Road 2CT fungerar på bana då jag inte testat dem där. Det enda jag kan säga är att jag hört av en del här på forumet att de varit helnöjda med Road 2CT även på bana (då inte av folk som kör superbike-SM osv såklart).

men till gata litar jag till 100% på mina Michelin.

//Morphine

Överväger fortfarande road 2ct, dock osäker om dom finns i 190/55, skall kolla upp detta..

Gatdäck med hyffsad livslängd som även klarar bana bra
- Pilot power
- Sportec M3
- BT016
- Säkert nya Power one
- Diablo corsa 3
Dessa är de mest "gatanpassade" superbikedäcken, gör du avkall på våtgrepp och livslängd för bättre banegenskaper rekommenderas
- BT002 eller 003 RS
- Racetec K3
- GP racer hard

Tänk på att du skall ha 55profil alltså faller Pilot road, Roadsmart etc bort.

Hade nog blandat ihop 50/55 när jag kollade upp vissa däck, bra att du påpekade detta..

Vi kan ju skippa dom däcken som du rekommenderar för mer banåkning, känns overkill, men vilket av "gatdäck med bra grepp" som dessutom finns i 190/55 skulle du helst rekommendera då?

Till alla, Vilket däck tror ni mest på för blandat gata/bana: Power One street eller Pilot Power 2CT (eller något helt annat)??

Goofy

Hög fart spar tid
Gick med
5 May 2008
Hoj
ZX 10 2010
pilot road 2ct i bak och pilot power i fram funkar kanon på gata och
hyfsat på bana inte det snabbaste men stabilt och säkert på en
zx 10 07

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Jag hade Power 2CT hela förra sommaren och kan säga att de är riktigt bra däck har även kört på bana med dom och de va inga problem alls..rekomenderas, men jag kom inte längre än 500 mil med bak däcket dock 1500 mil på framdäcket.

Har också kört pp2ct med bra resultat, dock på en 600.. Är rädd att bakdäcket kommer överhetta på bana nu när man har med effekt/vrid osv.. Sen är livslängden klart begränsad, men det kan jag iofs leva med :)

jag före drar det du körde förra sommaren alltså Pilot Power 2CT

Som sagt, det är helt klart en favoritkandidat, men undrar ändå över nya power one, som verkar bra men lite dyrare, frågan är hur länge dom håller.

pilot road 2ct i bak och pilot power i fram funkar kanon på gata och
hyfsat på bana inte det snabbaste men stabilt och säkert på en
zx 10 07

Verkar vara en bra kombo, tyvärr kan jag inte hitta road 2ct i 55 profil så det verkar vara kört för mig på den fronten :död

Nån som har erfarenhet av Maxxis presa sport, priset var iaf kanon (2725 för ett set), frågan är väl om det är bättre (pris VS prestanda) med PP2CT (3200 för ett set)eller Power One (3557 för ett set)??

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Det är väl så att alla mönstrade racedäck ( om man får säga så) som racetech, supercorsa, conti race attack osv, fungerar kass i regn och inte heller bra vid försiktig körning pga att de behöver temp i däcken för att betta. Köra landsväg med ovanstående får nog göras med ett visst omdöme; de är HALA direkt från start (utan däcksvärmare).
Annars håller de ju fint. Har flera som köpt mina gamla avlagda 40 minuters-svålar som kört långt och länge (typ 5-600 mil). De kommer och köper däck varje år. Jag sliter på sidorna och de mest på kanterna.:)

PM:a om ni vill ha beggade däck; har några set till salu.

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
zx10r
Som Moss säger, racetech är bra samt supercorsa osv. Och ni som inte kör likadant som vissa kör på gatan så är det ekonomiskt OK också att köra på dessa. Har själv massa bandäck samt 90% och bättre olika begagnade däck (pilot power, corsa3, qualifier m.m osv)hemma, ca 55st (däck och balanseringsmaskin också för den delen, i Kävlinge). Kolla hemsidan eller PM.a för råd och tips.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
1) vilket av "gatdäck med bra grepp" som dessutom finns i 190/55 skulle du helst rekommendera då?

2) Till alla, Vilket däck tror ni mest på för blandat gata/bana: Power One street eller Pilot Power 2CT (eller något helt annat)??
1)
- Pilot power
- Sportec M3
- BT016
- Säkert nya Power one
- Diablo corsa 3
Att Pilot power skulle vara mer benägna att överhetta än några andra däck på bana tror jag är mest tro. Det man dock skall vara medveten om är att vi pratar GATdäck, kör man bana seriöst är det inte fel att välja ett mer bananpassat däck.
2)
Finns ingen vanlig dödlig som provat power one än då de precis kommit ut i handeln, men de är säkert en förbättring, om än liten, jämfört med pilot power.

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Shinko stealth 003 120/70zr17 ligger på 825:- inkl frakt för ett soft och 190/50zr17 kostar 1445:- inkl frakt för ett soft. Helt klart jävligt prisvärt.

TEST

Michelin Pilot Power sätter man på touringliket:D

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är väl så att alla mönstrade racedäck ( om man får säga så) som racetech, supercorsa, conti race attack osv, fungerar kass i regn och inte heller bra vid försiktig körning pga att de behöver temp i däcken för att betta. Köra landsväg med ovanstående får nog göras med ett visst omdöme; de är HALA direkt från start (utan däcksvärmare).
Annars håller de ju fint. Har flera som köpt mina gamla avlagda 40 minuters-svålar som kört långt och länge (typ 5-600 mil). De kommer och köper däck varje år. Jag sliter på sidorna och de mest på kanterna.:)

PM:a om ni vill ha beggade däck; har några set till salu.

he he,har redan leverantör av beggade racedäck därför åker jag på dom.

Jo,får jobba lite med dom för att få dom varma men kör man efter de förutsättningarna så funkar dom fint,iaf torrt,lär testa blött nu när säsongen drar igång.

Skulle jag handla nytt skulle det bli michelin pp2ct tror jag,funkar när det är blött och räcker åt mig.

Henrik

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Har kört med PP2CT på min gixxer 750 i 500 mil nu och är mycket nöjd. Funkat perfekt på gatan liksom på bana med både regn och solsken. Visst, det finns kladdigare svålar, men hållbarheten är mycket bra. Jag bedömer att jag får ut minst 300 mil till av dessa innan de är slut.

Dunlop Qualifier RR som sitter på kompisens åk verkar mindre roliga. Han kan i princip inte åka i regn överhuvudtaget. Samma problem med dåligt våtgrepp som andra rapporterat om.

Jag kommer köpa mig en uppsättning Power ONE inför årets säsong och byta till dessa innan första bankörningen i slutet av Juni.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
190/55 eller 180 tror jag på, man får ju ett rundar slitbana,,,,

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...