Däckdimension till R6 -05 (banhoj)

AT-72

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Järfälla
Hoj
TL1000R & GSX-1400 & Gixxer1K
Hej,

Har en R6 -05a där original däckdimension bak är 180/55/17.
Kan jag eller är det rekommenderat att ha 190 bredd istället? Hojen används enbart på bana med mönstrade Metzler Racetec K7 180/55/17 och biter riktigt bra. Tanken är att få mer gummi i backen med 190 däck och förhoppningsvis bättre grepp. Men jag kanske är ute o cyklar?

Tacksam för hjälp!
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Till att börja med:
Vad har du för fjädring, Vem har servat/ställt in den och vad är den inställd för.

Utan svar på dessa frågor finns det inte en endaste person som kan ge dig ett korrekt svar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ett 190 som är tillverkat för din fälgbredd då annars blir det fel profil. 180/60 är ett alternativ hos några tillverkare . Men du behöver troligen höja framänden/sänka bak för att få rätt på höjderna vid byte.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ett 190 som är tillverkat för din fälgbredd då annars blir det fel profil. 180/60 är ett alternativ hos några tillverkare . Men du behöver troligen höja framänden/sänka bak för att få rätt på höjderna vid byte.

Hur ska han veta vad som ska höjas/sänkas utan att ha något som är rätt att utgå ifrån?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur ska han veta vad som ska höjas/sänkas utan att ha något som är rätt att utgå ifrån?

Högre bakdäck ger högre höjd bak, vill man inte förändra beteendet får man kompensera det. Standard är 05r6 satt för 180/55 om jag inte minns fel, viss variation mellan fabrikat men rent generellt så blir han högre bak och är han rätt nu blir det fel vid byte. Utgår självklart att ts är nöjd med beteendet nu och vill behålla det men med mer gummi i backen.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Högre bakdäck ger högre höjd bak, vill man inte förändra beteendet får man kompensera det. Standard är 05r6 satt för 180/55 om jag inte minns fel, viss variation mellan fabrikat men rent generellt så blir han högre bak och är han rätt nu blir det fel vid byte. Utgår självklart att ts är nöjd med beteendet nu och vill behålla det men med mer gummi i backen.

Utan att veta vilka förutsättningar TS har så är allting bara gissningar, Därav frågan vilken fjädring, vem som ställt in och efter vad är den inställd.

åker han runt på samma dämpare och samma gaffel som cykeln lämnade butiken med 05 utan att ha servat den så spelar nog 180 alt 190 bak ingen som helst roll för prestandan.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Utan att veta vilka förutsättningar TS har så är allting bara gissningar, Därav frågan vilken fjädring, vem som ställt in och efter vad är den inställd.

åker han runt på samma dämpare och samma gaffel som cykeln lämnade butiken med 05 utan att ha servat den så spelar nog 180 alt 190 bak ingen som helst roll för prestandan.

Om vi enbart talar maxprestanda, ja. Men oavsett vem som satt hojen till den nuvarande med 55 bak kommer han bli högre om du klämmer på ett med 60-profil bak eller ett 190/55, möjligen att ett 190/50 kanske landar på ungefär samma höjd. Att en original med vattnig olja fram och bak tillåter att man kompenserar felsatt hoj med sittpositionen är en annan sak, höjden blir fel iaf. Om man inte känner skillnad så spelar det ingen roll men om man känner skillnad kan det ju vara bra att veta vilken skillnaden är så man kan kompensera om man inte gillart.
 

AT-72

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Järfälla
Hoj
TL1000R & GSX-1400 & Gixxer1K
Tack för era inlägg!
Jag är för mycket amatör för att kunna svara på era frågor. Det jag vet är att tidigare ägare har ställt in den efter sin egen vikt, 85kg som jag själv väger. Greppmässigt har jag inget att klaga på, däcken och hojen ligger fint i kurvorna. Är övertygad att jag kan pressa den mer innan det är dags att lägga mer tid och pengar på material. Kör 1,43 på Gotland. Min förhoppning var att få ytterligare grepp med ett 190 däck men jag ska nog nöja mig med 180/55. Kanske bäst om jag vill ha bättre grepp är att att gå över till rena slicks.

Tack igen för era inlägg!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
åker han runt på samma dämpare och samma gaffel som cykeln lämnade butiken med 05 utan att ha servat den så spelar nog 180 alt 190 bak ingen som helst roll för prestandan.

Min nivå alltså!
Jag slänger på 190 ibland, funkar för mig, har aldrig fattat att det finns för olika fälgbredder.
Min är dessutom "för låg" fram uppmätt av en person jag litar på så jag ska pilla en hel del med geometri i vinter, det ska bli kul!

(TS: ska du göra rätt ska du inte göra som jag men kör du på samma nivå som jag skulle jag tro det funkar någorlunda, kör du som moja och henrik tror jag inte du skulle ställt frågan.)
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Men det får plats med 190/55 iallafall? Har också en R6 -05 som nog skulle må bra av lite mer höjd bak.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tack för era inlägg!
Jag är för mycket amatör för att kunna svara på era frågor. Det jag vet är att tidigare ägare har ställt in den efter sin egen vikt, 85kg som jag själv väger. Greppmässigt har jag inget att klaga på, däcken och hojen ligger fint i kurvorna. Är övertygad att jag kan pressa den mer innan det är dags att lägga mer tid och pengar på material. Kör 1,43 på Gotland. Min förhoppning var att få ytterligare grepp med ett 190 däck men jag ska nog nöja mig med 180/55. Kanske bäst om jag vill ha bättre grepp är att att gå över till rena slicks.

Tack igen för era inlägg!

Vad hojade du med för däck då? Åkte du med gatdäck så kan du ju få väldigt mkt mer grepp utan att för den delen gå till 190-däck. Finns ju både 180/55 och 180/60 i "findäck".

Jag hojade strax under 1:40 på Gotland på en R6:a med Sportsmart 180/55 utan några problem med greppet tills jag lyckades överhetta bakdäcket. Förmodligen fel däcktryck pg a det var ca 35 grader i solen :hihi

Bytte då till D211 120/70 (såklart) och fortfarande 180/55.
Var säkert bättre grepp, men den största skillnaden jag märkte var svängbarheten pg a profilen.

För att komma till nån sorts poäng, du kan få väldigt mkt mer grepp än du "behöver" på ett tag (även fast man såklart aldrig kan få för mkt grepp) , utan att byta dimension.

edit: missade att du skrivit nuvarande däck i trådstarten, sorry för det.
Men poängen kvarstår. Så länge däcket du vill köra är nån sorts "bandäck" och finns att få tag i 180-bredd så ser iaf inte jag anledningen till att byta till 190 om man inte är dra åt helvete-snabb och hittar nån begränsning med 180.

Reglera höjder känns enklare att göra med gafflarna? (eller shimsa bakdämparen) väl?
 
Last edited:

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
Men det får plats med 190/55 iallafall? Har också en R6 -05 som nog skulle må bra av lite mer höjd bak.

Körde med 190/55 på en 2003:a märktes markant skillnad, lite vandes in och lite ställdes in i efterhand för att kompensera för däcket!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top