Tack för era inlägg!
Jag är för mycket amatör för att kunna svara på era frågor. Det jag vet är att tidigare ägare har ställt in den efter sin egen vikt, 85kg som jag själv väger. Greppmässigt har jag inget att klaga på, däcken och hojen ligger fint i kurvorna. Är övertygad att jag kan pressa den mer innan det är dags att lägga mer tid och pengar på material. Kör 1,43 på Gotland. Min förhoppning var att få ytterligare grepp med ett 190 däck men jag ska nog nöja mig med 180/55. Kanske bäst om jag vill ha bättre grepp är att att gå över till rena slicks.
Tack igen för era inlägg!
Vad hojade du med för däck då? Åkte du med gatdäck så kan du ju få väldigt mkt mer grepp utan att för den delen gå till 190-däck. Finns ju både 180/55 och 180/60 i "findäck".
Jag hojade strax under 1:40 på Gotland på en R6:a med Sportsmart 180/55 utan några problem med greppet tills jag lyckades överhetta bakdäcket. Förmodligen fel däcktryck pg a det var ca 35 grader i solen
Bytte då till D211 120/70 (såklart) och fortfarande 180/55.
Var säkert bättre grepp, men den största skillnaden jag märkte var svängbarheten pg a profilen.
För att komma till nån sorts poäng, du kan få väldigt mkt mer grepp än du "behöver" på ett tag (även fast man såklart aldrig kan få för mkt grepp) , utan att byta dimension.
edit: missade att du skrivit nuvarande däck i trådstarten, sorry för det.
Men poängen kvarstår. Så länge däcket du vill köra är nån sorts "bandäck" och finns att få tag i 180-bredd så ser iaf inte jag anledningen till att byta till 190 om man inte är dra åt helvete-snabb och hittar nån begränsning med 180.
Reglera höjder känns enklare att göra med gafflarna? (eller shimsa bakdämparen) väl?