Däckexplosion Kunde gått illa!(bilder)

Sebba1

Sebba GSXR R1
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3 & II R1 2008
jobbar också på däckfirma & ja, det är svårt att reklamera michelin, men det går.
får någåt år sedan kallade mickelin tillbaka en serie av mc däck som det var fabrikationsfel på. Det ser ut att vara en sådant däck.
kommer inte ihåg om det var pilot poweer, road eller vad det var.
har papper på jobbet om det.

om du skriver tillverkningsdatum & serienr här i tråden, så jämför vi
det kan ju vara så att det är ett däck som legat ett tag

hej. jag har fått info om att 2ct däcken (fram) er fel från fabrik.
bara och byta. om det inte gått för lång tid...

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
hej. jag har fått info om att 2ct däcken (fram) er fel från fabrik.
bara och byta. om det inte gått för lång tid...

Pratar du om alla 2ct-framdäck, eller bara en viss serie?

Vad är "för lång tid"? 1 månad, 6 månader, 3 år?

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Ja det där såg inte sunt ut. Tur att du inte hade nedlägg när däcket gick år skogen :skrämd

Ang. Om att skadan har uppkommit vid montering, måste man verkligen med övervåld tvingat på däcket på fälgen, torrt och med däckjärn. :smasha

Dock kan en annan möjlig orsak, som kan ha föranlett till skadan, vara att de har monterat/demonterat däcket innan de sålt det till dig och att de på något sätt skadat stommen med däckjärnet vid ovanstående operation.

Eller kan däcket helt enkelt ha ett fabrikationsfel...

Lycka till med reklamationen.
Ska bli intressant att följa den här tråden.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Tack för infot om serienummer. De där har jag redan kollat att de inte var aktuella i mitt fall.

Kanske så har du kört på något som skadat stommen i däcket. Sen smäller det efter lite ytterligare slitage.

Var en gång en i familjen som körde i för hög fart över en skarp asfaltskant vid ett vägbygge. Ena däcket fick en bula på sidan. Bytte däck direkt eftersom stommen i däcket bevisligen var skadat.

strokey

kåtsominihelv**e
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
R1
mycket att svara på men kan säga att stället däcket köptes och monterades på var ett yamaha center o som tidigare skrivet i mitten av maj 2009!

Har iaf vart i kontakt med både yamaha center i v-ås idag o bett dom spara däcket(de e kvar där så jag kan heller inte kolla tillv. NR), då dom som sålde det vill ha det tillbaka o reklamera det vidare!
Har fått väldigt bra bemötande från alla håll o kanter idag! FÖRUTOM från Michelin Sverige själva dom vart rent ut sagt otrevliga när ja ringde o fråga vem ja skulle kontakta om jag ville reklamera en av deras produkter! Svaret ja fick var; - Ringer du Arla om mjölken vart dålig om du köpt den på ica oxå?

Öö? lite skillnad kanske? ja dör inte av lite dålig mjölk!?

i vilket fall så verkade det inte som att det skall va några problem att få ersättning för både bärgning samt det nya däcket som krängdes på!
MEN ja känner ändå att jag vill veta vad michelin själva gör åt detta? går dom vidare med det eller eldar dom bara upp det, ersätter mig o fortsätter som vanligt att göra munkar??

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Hojlös för närvarande...
Svaret ja fick var; - Ringer du Arla om mjölken vart dålig om du köpt den på ica oxå?

Det där är anledningen till varför man alltid alltid alltid ska skriva upp namnet på den man pratar med samt tid och datum när man ringer företag. Hade jag varit ansvarig på Michelin hade den personen i växeln kunnat börja leta nytt jobb.

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
köp en trisslot eller har du förbrukat all din tur nu?

strokey

kåtsominihelv**e
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
R1
CM: Ja e inte dum pratat med fler myndigheter(dyligt) än du kan ana;) o går det högre upp lär han som högst få jobb som toalettstädare längs E20 dn lille sprätten!

Ingolf: Hehe hörde samma ord som kom från dig nu ca 10 gånger den dagen! o ja kommer ångra de resten av mitt liv att ja inte gjorde det då!!!!

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Vet inte vad lagar och regler säger om garanti (om det finns en sådan) eller konsumentköpslagen. Men man brukar väl reklamera till den butik man köpt varan av?

Tur att det gick bra med dig iaf!

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Vet inte vad lagar och regler säger om garanti (om det finns en sådan) eller konsumentköpslagen. Men man brukar väl reklamera till den butik man köpt varan av?

Tur att det gick bra med dig iaf!

Reklamera där du köpte/fick däcket monterat. Huruvuda michelin godkänner reklamationen eller ej är inte ditt (trådstartarens alltså) problem, det är återförsäljarens problem.

Återförsäljaren har ansvaret mot dig. Och enligt konsumentköpslagen så måste återförsäljaren kunna bevisa att felet inte fanns på det du köpte om du reklamerar inom 6 månader från inköpsdatum.

Om ÅF har svårt att förstå detta så klagar du hos allmänna reklamationsnämden. Går dom på din linje men ÅF fortfarande vägrar ge sig så är nästa steg stämning i tingsrätten.

Glöm inte att du har rätt till ersättning (från ÅF)för alla dina omkostnader i samband med reklamationen/felets åtgärdande. Reskostnader, förlorad arbetstid...

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
Det där däcket ser ju ut att vara som gjort för att få vattenplaning med, skårerna trycker ju vattnet fram där det inte har någonstans att ta vägen.

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Det där däcket ser ju ut att vara som gjort för att få vattenplaning med, skårerna trycker ju vattnet fram där det inte har någonstans att ta vägen.

OT: Mönstret är gjort så att kraften vid nerlägg tas upp i riktning med mönstret, inte tvärs över mönstret. Bättre grepp då.

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02

Så vitt jag kommer ihåg däcktesten var det just Pilot Road 2ct som var bästa regndäcket .....

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Reklamera där du köpte/fick däcket monterat. Huruvuda michelin godkänner reklamationen eller ej är inte ditt (trådstartarens alltså) problem, det är återförsäljarens problem.

Återförsäljaren har ansvaret mot dig. Och enligt konsumentköpslagen så måste återförsäljaren kunna bevisa att felet inte fanns på det du köpte om du reklamerar inom 6 månader från inköpsdatum.

Om ÅF har svårt att förstå detta så klagar du hos allmänna reklamationsnämden. Går dom på din linje men ÅF fortfarande vägrar ge sig så är nästa steg stämning i tingsrätten.

Glöm inte att du har rätt till ersättning (från ÅF)för alla dina omkostnader i samband med reklamationen/felets åtgärdande. Reskostnader, förlorad arbetstid...
Tack! Som jag trodde. :tummenupp

Trådskaperen: Michelin gjorde såklart fel om telefonisten var otrevlig på något sätt men reklamera gör man som sagt inte till producenten.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ojojoj Vart skall man börja? Gött tur iaf, oavsett din teori om farten så borde väl ALLTID så låg fart som möjligt vara rekomenderat vid explosion!? Tur att det gick bra iaf jag hade nog kanske inte vart så lugn så som du skrev! Men hur kan någon så långt ner i ett så STORT företag som har mycket bemötande med kunderna säga en sådan sak? Kan tänka mig själv om jag skulle haft en kund som råkat ut för denna händelse så hade man väl vart väldigt mån om att kunde klarat sig iaf kanske fråga vad som hänt innan man kläcker en sådan kommentar!? Vilken jävla idiot=/

MiLfEr

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2008
Hoj
Gixxer 750
Detta var 2007 och omfattade endast en viss serie av Pliot Power och Pilot Power 2CT framdäck 120/70 17" som tillverkades i Frankrike.

Följande serienr omfattades:

DOT 6UCW 980T
DOT 6UCW 979T

Läs mer här & se bilder på hur märkningen ser ut: http://sportbiketrackgear2.homestead.com/2ct_recall.html

Vafan....DOT 6UCW 980T....detta däck har ju jag på min
Hur fan skall jag göra nu... är det bara att åka till auktoriserade michelin däckverkstad o reklamera eller hur fan jör man....

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
TACK till AROSbärgarna samt Yamaha center i Västerås för både stöd, fika o ett stort hjälp

Hade det varit en mc-butik i Stockholm hade du fått en axelskakning av personalen och en föreläsning om att det var minst en månads väntetid för däcksbyte o inget de kan göra åt saken.. :rolleyes:

Michelin Sverige själva dom vart rent ut sagt otrevliga när ja ringde o fråga vem ja skulle kontakta om jag ville reklamera en av deras produkter!

Svaret ja fick var; - Ringer du Arla om mjölken vart dålig om du köpt den på ica oxå?

Svensk kundvård! :yoparty

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras