däckfråga?

Gick med
11 Apr 2004
Hoj
några
behöver nya däck o beg roadracing däck finns det gott om värre med rena motard däck på blocket.
Om man ska köpa nytt vad ska man ha, de skiljer en hel del i pris på michelin o maxxis motard däck?
Går de att köra på beg road racing slick eller e deras stomme byggt på ett helt annat sätt?
Obs jag kör endast asfaltsbana!
//h-street

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Är också intresserad av bra däck! Behöver nytt bakdäck på Xr:n så. Någon som har tips på hållbara saker?

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det är ingen slump att Maxxis, Shinko mfl är billigare än riktiga däck. :)

Kör du bara asfalt är det nästan bättre med roadracingslicks, riktiga motardsulor är ofta i mjukaste laget när de inte får grus lite då och då.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Kan någon rekommendera ett bra däck till mig som bara kör på gata då?

Gick med
11 Apr 2004
Hoj
några

Kör du bara asfalt är det nästan bättre med roadracingslicks, riktiga motardsulor är ofta i mjukaste laget när de inte får grus lite då och då.

Så maxxis e bara skit, där för ingen kör på det! Får väl prova roadracingslicks på hojen då!

Loy skaffa michelin road 2 eller pilot power, eller använd sök funktionen!

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag kanske körde på fel hårdhet, men jag anser Maxxis är skit och kommer inte köra på det igen.

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125

Maxis är väl ok?? Jag har provat shinko och maxis själv, och bägge duger.

Men ska man prestera toppresultat så är det väl som du säger. Det är ju bara att titta vad dom kör i VM och vi själva i SM. Hade det funnits däck som varit billigare och bättre hade vi kört på det. Det är först i mål som räknas på den nivån. Priset har ingen betydelse.

Dunlopp RR däcken är kanon (bästa val) om man bara kör asfalt. Motarddäcken brinner upp om man bara kör asfalt.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke

Men ska man prestera toppresultat så är det väl som du säger. Det är ju bara att titta vad dom kör i VM och vi själva i SM. Hade det funnits däck som varit billigare och bättre hade vi kört på det. Det är först i mål som räknas på den nivån. Priset har ingen betydelse.

Dunlopp RR däcken är kanon (bästa val) om man bara kör asfalt. Motarddäcken brinner upp om man bara kör asfalt.

Jag körde med Sportmax 208RR på SXV´n och de funkade kanon på gata/bana.

Ska du dock köra enbart bana så ska du nog kolla lite mer racinginspirerade däck.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag håller inte med om att man inte ska använda supermoto-sulor när man bara kör asfalt. Tvärt om, jag tycker man ska använda supermotosulor, iaf när man kör banor som går långsammare typ gokartbanor.

Supermoto-gummit är framtaget för att fungera bättre där det går sakta. Jag upplever att det ger bättre grepp då det går sakta och att det ger bättre grepp när man fått det att börja drifta. RR däcket är bättre när det går fort (när man börjar ha 80-160 knyck i böjjarna) och när man åker med hjulen i linje.

Kolla in bridgestone's supermoto-däck, dom är kanon :) Huvell vann på Bridgestone's supermotodäck 2006! :tummenupp

Det går aldeles utmärkt att åka på gamla RR-däck och det är det mest ekonomiska alternativet. Du kommer märka skillnad på däck i hur de betér sig men du kommer inte kunna åka fortare för att du har nya däck på väldigt länge :) Sätt inte dit något 180's bara.

PS. I VM kör dem med dunlop pga att det är enhetsdäck (man får bara köra på dunlop och man får bara använda ett antal däck per säsong)
PS2. Kokar man däcken kör man med för lågt däcktryck. RR-däck kan vara styvare och tål kanske lägre däcktryck

Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Slänger in en fråga om däcktryck... Hör så mycket olika om tryck att jag blir tokig. Jag kör på ca 1.6 i mina michelin supermoto sulor och tycker det tuggar som fan på gummit, ska man gå upp i tryck?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto

Har maxxis däcken samma profil o gummi som för 2 år sedan skulle jag kalla dom skit i jämnförelse med bättre o dyrare fabrikat. Framdäcken chattrade ngt djävulskt o utan att någon instruktör sa "att det skulle gå" (;))så släppte o driftade det mest hela tiden.
Metzlers framdäck gillar jag inte heller för övrigt. Tycker profilen är helt fel & får bråka mkt mer med hojen. Men det finns bevisligen en hel hop med förare som åker fort på dom så skit är det ju inte.

I övrigt kan jag hålla med Olle i att man kanske i första hand väljer ett däck som är gjort för SuMo. Profil o gummi är anpassat för körstilen jämnfört med ett RR-däck. Ska man bara köra asfalt väljer man bara en hårdare gummiblandning.

Men hey! Kör man mest för att det är kul o inte har några race-ambitioner o vill komma undan så billigt som möjligt så duger både Maxxis, Shinco & RR-däck gott o väl.

Gick med
11 Apr 2004
Hoj
några
så ska ett inlägg se ut, tack olof! Javisst ska jag harva runt på gokart bana hela vintern!
Var hittar man bridgestone däcken o vilka stora märken gör rena motard sulor, ex metzler o Pirelli?
//h-street

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Slänger in en fråga om däcktryck... Hör så mycket olika om tryck att jag blir tokig. Jag kör på ca 1.6 i mina michelin supermoto sulor och tycker det tuggar som fan på gummit, ska man gå upp i tryck?

Kolla så att instrumentet du mäter med mäter som det ska också. Billiga mätinstrument visar ofta lite för lågt! Jag kör högre tryck än 1,6 iaf bak. Prova gå upp tills de slutar tära. Tänk på att däcken måste vara kalla för att mäta lufttryck, så fyll bara på lite och när du är nöjd mäter du efter träningen när de blitt kalla igen.

Är det någon skillnad på hur det nöter fram och hur det nöter bak?

Såhär ska det se ut (mitt bakdäck efter en träning):

Bifogat

• IMG_9772 (Medium).JPG
    IMG_9772 (Medium).JPG
    69.2 KB · Visningar: 133
  • IMG_9773 (Medium).JPG
    IMG_9773 (Medium).JPG
    69.6 KB · Visningar: 131

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
så ska ett inlägg se ut, tack olof! Javisst ska jag harva runt på gokart bana hela vintern!
Var hittar man bridgestone däcken o vilka stora märken gör rena motard sulor, ex metzler o Pirelli?
//h-street

Bridgestone däcken kan du nog få tag på hos vilken Bridgestone-återförsäljare som helst, tex Vianor! Tyvärr finns bara det riktiga motardgummit till 16,5" framfälg men RR-gummit från Bridgestone funkar också, det är bak som det är viktigast.

Det är inomhusbana du kommer köra på eller?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Inte att förglömma så handlar det ju inte bara om lufttryck. Det är ju en parameter bland flera andra som påverkar däckslitaget.

Gick med
11 Apr 2004
Hoj
några
Bridgestone däcken kan du nog få tag på hos vilken Bridgestone-återförsäljare som helst, tex Vianor! Tyvärr finns bara det riktiga motardgummit till 16,5" framfälg men RR-gummit från Bridgestone funkar också, det är bak som det är viktigast.

Det är inomhusbana du kommer köra på eller?

det är inomhus! Mycket skillnad i pris på bridgestone o michelin, det lutar åt michelin!?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
det är inomhus! Mycket skillnad i pris på bridgestone o michelin, det lutar åt michelin!?

Jag vet inte vad dom kostar i affärn, det kan säkert vara så.

Om du åker inomhusbana så är det oftast väldigt tight och då tjänar du mer på att styra runt cykeln me bakändan. Jag skulle nog gå ner nåt hekto i lufttryck fram eftersom man inte bromsar så långt eller djupt och gå upp nåt hekto i bakdäcket för att det ska bli lättare att ställa runt den i kurvorna. Gummit räcker längre om man går upp lite i tryck (inte för mycke dock!), iaf om man ska sladda runt böjjarna. Gå ner i drevning så att du har lite varv när du slår på gasen så blir det enklare också!

Här är en film från samma dag som korten på bakdäcket togs (detta me race-tryck):
[YOUTUBE-ID]DSkAvgcgwBQ[/YOUTUBE-ID]
(http://www.youtube.com/watch?v=DSkAvgcgwBQ)

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Inte att förglömma så handlar det ju inte bara om lufttryck. Det är ju en parameter bland flera andra som påverkar däckslitaget.

Jag har haft problem med att cykeln har varit för baktung nästan hela säsongen, och det tär en hel del på däcket när man ska försöka hänga på någon...

De som åkte bakom mig i spanien vet vad jag talar om :D (det haglade gummibitar)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring