däckfråga?

Ronta

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
..
Jag har 4st Michelin framdäck 29or tillsalu.. :tummenupp Kan ta med de till Falkenberg om någon behöver..

/R

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Jag har en stor hög med K1 16,5 och både K1 och K2 bak..... Missar ju första 3 SM så har lite för myket däck. Kan fixa dom till Falkenberg med...

Johan 0708-127707

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ang hårdhet, finns det någon nackdel med super soft typ 29A (generellt alltså) utom slitaget? påverkar utetempraturen fästet (kan det va för varmt)? risken att härda däcket? däcktryck, hårdhet vs tryck?

Soft har bra grepp från nytt men dalar av ganska fort med hur långt dom rullar, inte bara att dom tar slut fortare utan att de också tappar grepp fortare.

Medium har lite sämre grepp från nya men det blir bättre till en början och börjar dala av mycke mycke senare än softdäcken.

Hard har sämre grepp men håller greppet konstant ända tills dom är slut.

Jag använder medium bak och soft eller medium fram. Måste ha medium bak annars får man byta däck varrenda gång man kommer in...

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Soft har bra grepp från nytt men dalar av ganska fort med hur långt dom rullar, inte bara att dom tar slut fortare utan att de också tappar grepp fortare.

Medium har lite sämre grepp från nya men det blir bättre till en början och börjar dala av mycke mycke senare än softdäcken.

Hard har sämre grepp men håller greppet konstant ända tills dom är slut.

Jag använder medium bak och soft eller medium fram. Måste ha medium bak annars får man byta däck varrenda gång man kommer in...

Är inget jag skulle säga gäller Michelin däck. Jag skulle aldrig välja ngt annat 29:eek:r. Iaf fram, snäppet hårdare bak för bättre hållbarhet.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Är inget jag skulle säga gäller Michelin däck. Jag skulle aldrig välja ngt annat 29:eek:r. Iaf fram, snäppet hårdare bak för bättre hållbarhet.

Sen skiljer det sig från vilka märken man kör också självklart :)

Vi (som kör för alice racing) har kört soft fram och medium bak på dunlop också, samma me michi, men det kan vara så att de framdäcken är hårdare än bridgestone och därför är det aldrig på tal att använda medium fram.

Både michi och dunlop soft bak fungerar att köra med medans bridgestone är för mjuka för den typ av körning vi kör, om man inte ska använda det som kvaldäck då

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
En stilla undran i däcks djungeln. Funderar på o köpa mig en uppsättning Michelin Supermotard slicks till min 640 för lite åka på Gelleråsen, gocartbanor och vanliga gata o grusvägar. Hur stor skillnad skillnad är det mot ett par Maxxis Goldspeed, skiljer inte mycket i pris. Bultade på ett Powerone Competition medium bak o hojjen känns brutalt vinglig, men antar att det beror på profilen kombinerat med lite högt tryck.

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Goldspeed framdäck fungerar bra för mig, bra hållbarhet framförallt. Men goldspeeds gatlagliga bakdäck (160 bredd ?) släpper för lätt. Kör hellre på det skurna slicket (165 bredd ?).

Gubbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Husqvarna 701
Du kan köpa 3-4 st beggade av mej för samma pris som ett nytt och jag har alla märken, då kan du sen prova dej fram vad du gillar:)
Om du dyker upp när vi är på banan så hjälper jag till att kränga om:D

Tommy

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Du kan köpa 3-4 st beggade av mej för samma pris som ett nytt och jag har alla märken, då kan du sen prova dej fram vad du gillar:)
Om du dyker upp när vi är på banan så hjälper jag till att kränga om:D

Tommy

Låter intressant ;) Du ska inte till Gelleråsen 29-30e alternativ Örebro banan nån gång innan?

Då hoppar jag goldspeed däcken då, täntke försöka åka lika fram o bak för en gångs skull ;) Blir nog motarslicksen bara för o testa, soft fram, medium bak. Borde funka rätt bra.

Gubbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Husqvarna 701
Ska till linköping nästa onsdag sen kanske örebro nästa helg..
Helgen efter de ska vi ner till tyskland på race så det lär bli några träningspass den veckan oxå, vart vet vi inte än..
du kan pingla på 070-39 39 585 så får vi se vad som händer..
Tommy..

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Ska till linköping nästa onsdag sen kanske örebro nästa helg..
Helgen efter de ska vi ner till tyskland på race så det lär bli några träningspass den veckan oxå, vart vet vi inte än..
du kan pingla på 070-39 39 585 så får vi se vad som händer..
Tommy..

Sedär, ja örebro hade vart precis lagomt ;) Vilken dag som helst ska jag köpa mig en däckkrängare dessutom. Känns som det är en bra investering...

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Sedär, ja örebro hade vart precis lagomt ;) Vilken dag som helst ska jag köpa mig en däckkrängare dessutom. Känns som det är en bra investering...

Jag har beggade michelinslicks om det kan vara intressant.
Jag bor i Västerås.

Gubbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Husqvarna 701
Lite dåligt med gatdäck, men jag har faktiskt ett maxxis intermideet bakdäck som har en hel del kvar...
Riktigt bra däck, men hur länge det håller på gatan vet jag inte.. 500 spänn för det sen kan du köra om alla när det regnar i trafiken..
Pingla om du e sugen..

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Så länge det finns en del på sidorna oxo så är det intressan ;)

Så vart får man tag på en billig däckmaskin då, har bra sett Grevens för hutlösa pengar för lite böjt rör...

Kolla med HusaHarry här på forumet.
Aluminium=lätt och starkt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj