däckfråga?

Ljungkvist

------
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
VORbergare, kz400B2
Bara för att ställa till det lite för dig, vilken gummiblandning valde du? Finns väl 3 olika fram och bak. :)

Passar på att ställa ett par frågor (tänkte också beställa Michelin):
1. Är kombinationen "medium" bak och "soft" fram lämplig?
2. Passar bakdäcket hyffsat på en 4,25" fälg?

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Goldspeed

Så maxxis e bara skit, där för ingen kör på det! Får väl prova roadracingslicks på hojen då!

Loy skaffa michelin road 2 eller pilot power, eller använd sök funktionen!

Okey, lite info i debatten.

Marcel van Drynen- Europa mästare på Goldspeed.
Nya 16,5" framtaget i samarbete med bl.a Chambon.

Goldspeed är det mest sålda Supermoto däcket i Europa just nu.

Alla race däcken från Goldspeed utom slicks kommer att vara gatlegala för att alla "wannabees" vill köra riktiga supermoto däck på gatan.
Detta gäller från mitten av July2008 för alla Pre-cut, intermediate race (nytt), samt regndäck.

Håller med om att 2-3år sedan så var de inte alls bra, och att det kan finnas däck ute hos handlare pga av att Jofrab köpte ett större lager från den tiden, därför bör de som ska investera i däck titta på Pre-cut som är den nya generationens däck och inte på de gamla slicksen.

//Thomas

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag har testat nya Glodspeed-däcken och kan bara bekräfta det Thomas säger. Riktigt bra och ska inte alls blandas ihop med deras förra generation däck.

Gubbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Husqvarna 701
Kul debatt!
Problemet är att frågar man tio olika så får man lika många olika svar!
Alla har ju olika körstil, fart, målsättning och plånbok så vad jag kan säga är att man måste själv testa sig fram.
Mitt första tips: skaffa en däckkrängare och kräng själv.
Sen tips två: åk iväg och titta på race! av 2 anledningar, de finns massor med beggade däck där och sen ser man att ute på banan så är det inte alltid det "snabbaste" däcket som vinner utan i slutändan hänger det på piloten!

Är själv en hyfsad medelmåtta som åkt på det mesta men ändå blivit uppsnurrad av nån som dammat förbi på nåt "sämre" däck som korden tittat fram på:gnissla

Det jag kan rekomendera oxå är att inte skära däcken! det kapar livslängden mycket mer än vad du vinner i grepp på gruset.

Good luck:yoparty

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Är också intresserad av bra däck! Behöver nytt bakdäck på Xr:n så. Någon som har tips på hållbara saker?
Tips på hållbara saker som det ändå går att åka fort på....
Vad sägs om Dunlop 237! Det var det som Jocke engström vann på vid STCC SUMO racet i knutstorp. Han tränade och körde två race med det. Många andra byte däck min det behövde han inte och däcket såg ut som nytt efteråt.

Testade själv det mot Dunlops soft däck jag var ca 3 tiondelar snabbare med det soft däcket. Men Dunlops 237 lär väl hålla 4ggr så länge... Tror man kan köra hela säsongen på det :)

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Tips på hållbara saker som det ändå går att åka fort på....
Vad sägs om Dunlop 237! Det var det som Jocke engström vann på vid STCC SUMO racet i knutstorp. Han tränade och körde två race med det. Många andra byte däck min det behövde han inte och däcket såg ut som nytt efteråt.

Testade själv det mot Dunlops soft däck jag var ca 3 tiondelar snabbare med det soft däcket. Men Dunlops 237 lär väl hålla 4ggr så länge... Tror man kan köra hela säsongen på det :)

Jag kollade lite efter Dunlop 237 för det lät intressant med ett slitstarkt däck.
Fann då att dimensionen var 170/55R 17. Funderar om detta passar på min hoj
ktm 560 smr. Jag brukar köra 160 bredd och det tar i lite gran men då med 60 i profil, Känns som att det kommer ta i baotamycket med detta däck, vad tror ni som provat däcket?
Dunlop Slick KR108 (237) Supermoto (medium/hard) 2 000,00 kr

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Det sitter Dunlop 237, 170/55R 17 på KTM 450SMR från fabrik !! Så var fallet på min -07a iallafall !!
Maxxis däcket 165/60 17 som sitter på nu tar i mer :va
Så det är bara att tjöra på ....:tummenupp

Jag kollade lite efter Dunlop 237 för det lät intressant med ett slitstarkt däck.
Fann då att dimensionen var 170/55R 17. Funderar om detta passar på min hoj
ktm 560 smr. Jag brukar köra 160 bredd och det tar i lite gran men då med 60 i profil, Känns som att det kommer ta i baotamycket med detta däck, vad tror ni som provat däcket?
Dunlop Slick KR108 (237) Supermoto (medium/hard) 2 000,00 kr

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Det sitter Dunlop 237, 170/55R 17 på KTM 450SMR från fabrik !! Så var fallet på min -07a iallafall !!
Maxxis däcket 165/60 17 som sitter på nu tar i mer :va
Så det är bara att tjöra på ....:tummenupp

Orginal på min var 163 i bredd om jag inte missminner mig..
kanske uppdaterat till 07.. jaja, har beställt en laddning med maxxis
nu i vilket fall. Ganska bra hållbarhet, tog både soft och medium.
Funderar lite på villka regndäck ni kör på?

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
Orginal på min var 163 i bredd om jag inte missminner mig..
kanske uppdaterat till 07.. jaja, har beställt en laddning med maxxis
nu i vilket fall. Ganska bra hållbarhet, tog både soft och medium.
Funderar lite på villka regndäck ni kör på?

Har själv lite svårt att förstå varför vissa däck är bredare än andra när det borde vara tvärt om. Dunlopdäcken som heter 170 är nämligen smalare än Michelinslicksen.

Husaberg team Sweden säljer Dunlop så du får en hel uppsäattning för 3000kr vll du bara ha ett bakdäck är det 1700kr. WWW.teamhusaberg.se

Ljungkvist

------
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
VORbergare, kz400B2
Har kollat runt lite men kan inte hitta framdäck till 16,5" från Michelin. Vad finns det för bra alternativ? Vill ju skruva dit nya hjulen.

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Okey, lite info i debatten.

Marcel van Drynen- Europa mästare på Goldspeed.
Nya 16,5" framtaget i samarbete med bl.a Chambon.

Goldspeed är det mest sålda Supermoto däcket i Europa just nu.

Alla race däcken från Goldspeed utom slicks kommer att vara gatlegala för att alla "wannabees" vill köra riktiga supermoto däck på gatan.
Detta gäller från mitten av July2008 för alla Pre-cut, intermediate race (nytt), samt regndäck.

Håller med om att 2-3år sedan så var de inte alls bra, och att det kan finnas däck ute hos handlare pga av att Jofrab köpte ett större lager från den tiden, därför bör de som ska investera i däck titta på Pre-cut som är den nya generationens däck och inte på de gamla slicksen.

//Thomas

http://www.marcelvandrunen.nl/

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
Har kollat runt lite men kan inte hitta framdäck till 16,5" från Michelin. Vad finns det för bra alternativ? Vill ju skruva dit nya hjulen.
Tror att den allmänna uppfattningen av de förare jag talat med anser att det är Dunlops 16,5 med 465 bladninga som är bäst. Nu är jag ju själv så övertygad att och kanske blir lite partisk. Men alla som testat det däcket blir förvånade att det kan göra så stor skillnad att bara byta framdäck. Hojen svänger mycket bättre och i nerlägg känns det som om den går på räls, en fantasktisk kännsla. Så fick jag det beskrivet och jag tyckte att det var att ta i lite väl mycket men när jag testade övderträffade det ändå mina höga förväntniongar. Likaså för Kalle Karlsson mf som har testat.

By the way:
Du kan köpa detta däck från Husaberg Team Sweden.

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Tror att den allmänna uppfattningen av de förare jag talat med anser att det är Dunlops 16,5 med 465 bladninga som är bäst. Nu är jag ju själv så övertygad att och kanske blir lite partisk. Men alla som testat det däcket blir förvånade att det kan göra så stor skillnad att bara byta framdäck. Hojen svänger mycket bättre och i nerlägg känns det som om den går på räls, en fantasktisk kännsla. Så fick jag det beskrivet och jag tyckte att det var att ta i lite väl mycket men när jag testade övderträffade det ändå mina höga förväntniongar. Likaså för Kalle Karlsson mf som har testat.

By the way:
Du kan köpa detta däck från Husaberg Team Sweden.

Finns det i 17"??? kost was kost??

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
KTM EXC 500 -12
Ang hårdhet, finns det någon nackdel med super soft typ 29A (generellt alltså) utom slitaget? påverkar utetempraturen fästet (kan det va för varmt)? risken att härda däcket? däcktryck, hårdhet vs tryck?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring