Däckkrängarutrustning.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Neutral skrev:
Någon som sett den dyrare balanseraren i verkligheten? Hur spänner man fast konorna, med vingskruvar eller dylikt? I så fall påverkar det balansen också och man måste vara noga med att placera dem 180 grader mot varandra. Kan vara enklare att bara ha en axel att köra in.

PÅ mitt stativ så spänner man konerna med insexskruvar. Funkar toppen!
Tyvärr har inte mitt stativ en låda undertill som det verkar vara på den ni ska köpa. Grymt bra att ha vikter och sånt i!
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Neutral skrev:
Någon som sett den dyrare balanseraren i verkligheten? Hur spänner man fast konorna, med vingskruvar eller dylikt? I så fall påverkar det balansen också och man måste vara noga med att placera dem 180 grader mot varandra. Kan vara enklare att bara ha en axel att köra in.

Det står en sån i garaget... bara o inspektera. insexskruvar (med betoning på sex)

//håkan

EDIT: i den lilla lådan under finns, vikter, krängverktygen, ventilskruvare och silvertejp.... alltid bra o fästa gamla vikter med ;)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
oscar skrev:
PÅ mitt stativ så spänner man konerna med insexskruvar. Funkar toppen!
Ok, stoppskruvar med insexfattning alltså. De torde fylla ut och väga ungefär lika mycket som en homogen kona, då är det nog inte så noga med riktningen (bara lite :D ).

håkan skrev:
Det står en sån i garaget... bara o inspektera.
Behöver jag beställa någon alls då? Jag tänkte snylta på din. :hihi
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Vad jag förstått så behöver inte axeln passa perfekt eller ens glida på kullagren på stativet, det räcker bra med hjullagren.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Torkel skrev:
Vad jag förstått så behöver inte axeln passa perfekt eller ens glida på kullagren på stativet, det räcker bra med hjullagren.
Då lagren innehåller tätningar (eller att du har separata tätningar) gör att du lägger till friktion som får hjulet att stanna på lite olika ställen. Det bästa är ju att eliminera så mycket som möjligt så att man kan se även mindre obalans.

Såg en hemgjord balanserare där tillverkaren skrev att lagren var dubbeltätade, det är ju helt fel väg att gå.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
sandstream skrev:
Jag är mycket intresserad men vet inte om jag kan vara med den här gången eller om det blir till våren istället.
Hoppas ni får ihop tillräckligt med folk :tummenupp

De här lär ju inte komma så snart, tanken är väl att de ska va hemma i god tid innan nästa säsong.

//håkan
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
bissmark skrev:
Beställt och klart.
Men det stod att beställningen godkänns först när betalning är gjord!?

som jag skrivit ovan, lägg in beställning avvakta mail från mig när det blivit nog många för att få de braiga priserna innan du sätter in några pengar nånstans

//håkan
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Zupin: 7st kit + en avkrängare
Mynetmoto: 4st

Zupin ville ha 600 € för 20set i frakt.. tror det bli en spritresa till tyskland o hämta hem grejjorna själv istället ;)

//håkan
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Neutral skrev:
Har du kollat den på mynetmoto då? Kostar 600 i stället för 2400.

tb_montierger%E4t_mefo.jpg


Köpte ett likadant från World of cross i Tyskland för samma pris, funkar kanon :)






.
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Det verkar bli däckkräng och balanserare från Zupin
krangbalansutrustning.jpg


Totalt har jag fått in 15st (9 som ville ha Zupin(enklare modell på balanserare), 6st som ville ha Mynetmoto(dyrare/mer avancerad balanserare))
Mynetmoto
krangbalansutrustningmynetmoto.jpg


Det som behövs är ett beslut på vilken av leverantörerna man ska välja
Jag har mailat de som lagt en beställning på utrustning på hemsidan.


Meddela mig så snart som möjligt vilken modell du vill ha.
Som det ser ut just nu så lutar det åt att det endast blir beställning från Zupin.

//håkan

De ville bägge 2 ha ca 300€ i frakt när det var 20 paket, vilken kan göra att jag och nån till åker till Tyskland o hämtar dom själva, sen kanske man får med sig lite stärkande hem på vägen också ;)
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top