Däckpriser

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Självklart, men om du testat att kränga en NTEC-stomme för hand så vet du hur hårda och svåra de är att trycka ihop/ner i fälgen även om man står på knä på dem när man jobbar :3freak Du gillar ju dem så jag antar att du också märkt hur mkt hårdare de är i stommen.

Man förstår varför det går att köra med däckstryck ända ner till ett kilo i såna...

Kan hända att man tog en lite 'för stor och bred tugga' just här.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Självklart, men om du testat att kränga en NTEC-stomme för hand så vet du hur hårda och svåra de är att trycka ihop/ner i fälgen även om man står på knä på dem när man jobbar :3freak Du gillar ju dem så jag antar att du också märkt hur mkt hårdare de är i stommen.

Man förstår varför det går att köra med däckstryck ända ner till ett kilo i såna...

Kan hända att man tog en lite 'för stor och bred tugga' just här.

Ja, lite underligt, har krängt en del sportsmart i garaget (180/55 och 120/70), tycker de är hur smidiga som helst?

Har aldrig behövt bruka våld faktiskt, kör du med någon form av glid på gummit (ahem...) även vid avmonteringen? Det brukar göra rätt stor skillnad hur samarbetsvilligt däcket är....det och att det inte är -15 i garaget.

Den som tycker gatdäck är jävliga skall prova ett par torra gamla endurodubbade trelleborg winter friction, med korv istället för slang...den dagen behövde jag inte gå till gymmet. :näsblod
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jodå, nog har jag såpvatten på bädden allt. Många däck går nästan att trycka på första varvet enbart med händerna men med dessa gick det knappt ens med järnen eftersom bakdäckets bredd inte gick att klämma ihop och jag då inte fick svängrum för järnet.
Jag har krängt alla mina egna däck (gata, cross, dubb...) i flera år så jag vet hur man gör, tro mig. Det här setet var överjävligt. De bästa är ju beggade racedäck :)

Jag la på ett par Power Pure dagarna efter och de gick på en pisskvart i jämförelse. De hade iof rullat några få mil och masserats lite.

Sorry TS för skruv-och-mutter snack utan däckspriser... Lägger ner krängsnacket nu :hej
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Föresten mitt i allt annat tänker jag ställa en fråga. Har aldrig bytt däck på min hojj men tänkt göra det nu. Och undrar då om det stämmer att däcken kan va hala till en början när dom e nya? O i sånna fall finns det nåt man kan göra åt det?
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Föresten mitt i allt annat tänker jag ställa en fråga. Har aldrig bytt däck på min hojj men tänkt göra det nu. Och undrar då om det stämmer att däcken kan va hala till en början när dom e nya? O i sånna fall finns det nåt man kan göra åt det?

Japp garanterat .. vissa säger att det går att rugga upp dem med sandpapper,, men jag brukar bara köra lungt de första milen samt att inte vrål gasa under nerlägg förens man ser att "silikon" randen har försvunnit
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Japp garanterat .. vissa säger att det går att rugga upp dem med sandpapper,, men jag brukar bara köra lungt de första milen samt att inte vrål gasa under nerlägg förens man ser att "silikon" randen har försvunnit

Ok kan ju va bra att veta:) tack för svaret!
 

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Hej igen!! Har slaktat på 190 däcket nu och balanserat det och monterat det på mopeden. Tog en 11 mila sväng i grådis väder 5+C*. hade skjuts på hojen oxå. Fäste och uppförande KLOCKRENT!!! utrymmes mässigt vid montering INGA problem. Jag är supernöjd!!!
:yoparty :tummenupp

Finns en risk med att sätta ett bredare däck på en smal mc-fälg och det är att det blir 'kantigt'. Har sett det förr i tiden när folk satte 180-däck på 600'or anpassade för 160. Kan ju ge 'spännande' köregenskaper.

Jag förstår ärligt talat inte varför man vill gå upp i bredd annat än att det ska SE fett ut. Jag gick ner i bredd på min gamla 750 från 190 till 180 för att det skulle svänga bättre. Bredden är ju för att få mer gummi i backen vid nedlägg och pådrag om man har mycket effekt i hojen. Ett modernt 180-däck har ju greppförmåga för att skrapa fotpinnarna på de allra flesta hojar.

CMA: Om du har 180 original och upplever otillräckligt fäste/sladdar trots vettiga däck så är det klart att du kan testa ett bredare. Personligen hade jag letat annat däck som uppfyllde mina krav bättre, alternativt jobbat lite med min gaskontroll.
Att byta dimension enbart för utseendets skull kan ge oönskade effekter så var på din vakt isf.

Kom ihåg: Det är klart coolare med ett hårdkört 180-däck med krulliga kanter än ett 190 med fegisränder :fakta :krama
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
De flesta däcktillverkare har faktiskt slutat använda medel som gör nya däck hala. Dock är det alltid en bra idé att ta det lugnt i början!
Gör såhär:
1. Kör på motorvägen i 5-10km i lagom fart, sig-zagga lätt från sida till sida.
2. En annan grej är att köra på en grusväg. Gruset funkar ungefär som sandpapper och ser till att det skyddande lagret försvinner snabbt.
Dock är det lättast och säkrast att hissa upp hojen med hjälp av depåstöd och sanda däcken lite, behövs inte mycket faktiskt. Då kan man passa på att sanda hela slitytan så man inte behöver vara orolig när man ligger och knäskrapar!
Good luck buddy :yoparty
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Hej igen!! Har slaktat på 190 däcket nu och balanserat det och monterat det på mopeden. Tog en 11 mila sväng i grådis väder 5+C*. hade skjuts på hojen oxå. Fäste och uppförande KLOCKRENT!!! utrymmes mässigt vid montering INGA problem. Jag är supernöjd!!!
:yoparty :tummenupp
Så bra då. Kör med insidan :tummenupp
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top