Däckpriser

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
"Våtgrepp" handlar väl lika mycket om bra gaskontroll och förmåga att undvika vita linjer och brunnslock? Jag är finvädersåkare men visst, kör man varje dag oavsett väder så hade man kanske vägt in gummits våtgrepp mer. Michelin är väl de som ligger bra till på den fronten.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
"Våtgrepp" handlar väl lika mycket om bra gaskontroll och förmåga att undvika vita linjer och brunnslock? Jag är finvädersåkare men visst, kör man varje dag oavsett väder så hade man kanske vägt in gummits våtgrepp mer. Michelin är väl de som ligger bra till på den fronten.

jag är väl egentligen oxå finvädersåkare men det har hänt så många gånger att det regnat påvägen hem eller bara lokala skurar, angående michelin så har jag åkt på pilot road2, pilot power och power pure, hittills har jag inte gillat michelin men power pure har jag bara åkt väldigt lite på men tyckte det var bättre däcket.

Sen vill jag ofta prova någonting nytt, blir lite mer spännande än att kränga samma gummi varje år. :) det här har jag kollat på sen vet inte jag om det går att lita på heller. däcktest pirelli.jpg
 
Last edited:

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
Bridgestone BT 023

Verkar variera gansska friskt (som med allt annat) i pris från ställe till ställe.

Beställt en uppsättning Bridgestone BT 023, 120/70-17 och 180/55-17 till min hoj. 3150:- monterat å klart på hojjen. Tycker faktiskt inte det är så farligt för att slippa lyfta ett finger själv.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Sen vill jag ofta prova någonting nytt, blir lite mer spännande än att kränga samma gummi varje år. :) det här har jag kollat på sen vet inte jag om det går att lita på heller. View attachment 355773
Har du provat Sportsmart? De bästa jag kört på för blandat gata/bana. Jag gick upp i profil bak till 190/55 sist och nu ser jag ingen anledning att leta vidare längre ;)
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Har du provat Sportsmart? De bästa jag kört på för blandat gata/bana. Jag gick upp i profil bak till 190/55 sist och nu ser jag ingen anledning att leta vidare längre ;)

nej sportsmart har jag inte provat, så det är på att prova listan oxå, jag har bara hört bra om det däcket men vart den mer lättsvängd med 55 profil, om man har hugger tar däcket i då?
 

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Beställde Dunlop Sportsmart sportmax 120-70-17 & 190-55-17.
2652:- med frakt till dörren hemma :rock

Nu så...... :tummenupp
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag har inte testat Sportsmart i 50-profil men jag gillar egenskaperna skarpt på 55'orna. Det är ju väldigt stor skillnad mellan olika däck och hur deras utformning påverkar svängbarheten.

Mich Road2 var klart trögare än Power 2CT och Diablo Rosso kändes skumma och konstiga. Sportsmart är mumma helt enkelt :tummenupp

Jag kan tycka att om däcket går fritt från svingen bör det klara huggern också. Du kan ju mäta spelet du har nu och lägga på fem procent av däcksbredden. Bör bli 9 mm på ett 180-däck.
Lite marginal måste finnas mtp däckets centripetaldeformation (oj vilket fint ord) i hög fart.

...eller avvakta CMA's svar :tummenupp
 
Last edited:

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
kan man gå upp i mått på en cbr600rr 2008? o vad e igentligen anledningen att mna går upp i däck dimindion? inte riktigt påläst när det kommer till däck... körde min första sommar förra säsongen och mitt bak däck känns rätt slut.körde bara 440 mil o däcken va helt nya när jag köpte hojjen...
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Jag har inte testat Sportsmart i 50-profil men jag gillar egenskaperna skarpt på 55'orna. Det är ju väldigt stor skillnad mellan olika däck och hur deras utformning påverkar svängbarheten.

Mich Road2 var klart trögare än Power 2CT och Diablo Rosso kändes skumma och konstiga. Sportsmart är mumma helt enkelt :tummenupp

Jag kan tycka att om däcket går fritt från svingen bör det klara huggern också. Du kan ju mäta spelet du har nu och lägga på fem procent av däcksbredden. Bör bli 9 mm på ett 180-däck.
Lite marginal måste finnas mtp däckets centripetaldeformation (oj vilket fint ord) i hög fart.

...eller avvakta CMA's svar :tummenupp

faktiskt så att det blir hojbyte denna sommar och har nästan bara kollat gsxr1000 k5-k8 så det är inte min sv som ska ha 190/55 men vore intressant då det skiljer ½ tum i bredd mellan gsxr1000 fälg och sv1000 och jag har kört på 180/55:)
 

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Menar du att det inte funkar med ett 190 på min sv? är det så så "stor" skillnad?

faktiskt så att det blir hojbyte denna sommar och har nästan bara kollat gsxr1000 k5-k8 så det är inte min sv som ska ha 190/55 men vore intressant då det skiljer ½ tum i bredd mellan gsxr1000 fälg och sv1000 och jag har kört på 180/55:)
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Lämnade in hojen på MC-Huset i Malmö för däcksbyte och balansering.Köpte Michelin Pilot Power fram och bak 3400:00 inkl.allt.(däckspriserna hos handlarna har gått ner) Hoj:ZX10-r
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Menar du att det inte funkar med ett 190 på min sv? är det så så "stor" skillnad?

säger absolut inte att det inte funkar, jag själv trodde inte det gick bra eftersom den hade smalare fälg än vad dom hojar med 190 standard har, så därför frågade jag:) hur tycker du det är från 180/55 till 190/55 på sv?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Finns en risk med att sätta ett bredare däck på en smal mc-fälg och det är att det blir 'kantigt'. Har sett det förr i tiden när folk satte 180-däck på 600'or anpassade för 160. Kan ju ge 'spännande' köregenskaper.

Jag förstår ärligt talat inte varför man vill gå upp i bredd annat än att det ska SE fett ut. Jag gick ner i bredd på min gamla 750 från 190 till 180 för att det skulle svänga bättre. Bredden är ju för att få mer gummi i backen vid nedlägg och pådrag om man har mycket effekt i hojen. Ett modernt 180-däck har ju greppförmåga för att skrapa fotpinnarna på de allra flesta hojar.

CMA: Om du har 180 original och upplever otillräckligt fäste/sladdar trots vettiga däck så är det klart att du kan testa ett bredare. Personligen hade jag letat annat däck som uppfyllde mina krav bättre, alternativt jobbat lite med min gaskontroll.
Att byta dimension enbart för utseendets skull kan ge oönskade effekter så var på din vakt isf.

Kom ihåg: Det är klart coolare med ett hårdkört 180-däck med krulliga kanter än ett 190 med fegisränder :fakta :krama
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag Googlade men hittade ingen bra bild som förtydligar problemet med för brett mc-däck på fälgen så jag ritade en jättefin bild i paint för att försöka visa hur det KAN bli. Jag säger inte ATT det blir så i alla lägen men jag har sett såna däck med egna ögon och skulle inte vilja köra en sån hoj.

Genomskärningsbilder. Hoppas ni förstår
Vänstra: Smalare fälg, brett däck som blir kantigt. Kan jämföras med ett slitet 'touringdäck' - platt på mitten. Såna kan man uppleva en 'ovilja' till att lägga ner med iom att de måste upp och över kanten som blivit. Kanske funkar bra för dragracing men är förkastligt för kurvegenskaper :)

Högra: Bredare fälg, högre 'toppigare' profil, rätt bredd typ 190/55. Man väljer här högre profil för att det ska bli mer snabbsvängt och få större kontaktyta när man har nedlägg. Kan upplevas nervösare om original är 190/50.
 

Bifogat

  • Tyreprofile.JPG
    Tyreprofile.JPG
    5.8 KB · Visningar: 38
Last edited:

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jag Googlade men hittade ingen bra bild som förtydligar problemet med för brett mc-däck på fälgen så jag ritade en jättefin bild i paint för att försöka visa hur det KAN bli. Jag säger inte ATT det blir så i alla lägen men jag har sett såna däck med egna ögon och skulle inte vilja köra en sån hoj.

Genomskärningsbilder. Hoppas ni förstår
Vänstra: Smalare fälg, brett däck som blir kantigt. Kan jämföras med ett slitet 'touringdäck' - platt på mitten. Såna kan man uppleva en 'ovilja' till att lägga ner med iom att de måste upp och över kanten som blivit. Kanske funkar bra för dragracing men är förkastligt för kurvegenskaper :)

Högra: Bredare fälg, högre 'toppigare' profil, rätt bredd typ 190/55. Man väljer här högre profil för att det ska bli mer snabbsvängt och få större kontaktyta när man har nedlägg. Kan upplevas nervösare.


mitt däck e orginal 180 o det ser ut som din vänstra bild:va men det e väl på grund av alla burns man jort:yoparty kanske ska sluta me det där.. dålig vana:fakta Jag vill byta mina däck men som sagt första gången för mig o det finns ju en del o välja mellan:va jag har hittils bara kört vägar men tänkte jag skulle försöka mig ut på bana i år me.. det blir väl förmodligen bara nån körning bara för att testa på o se hur det känns.. så va ska man tänka på? ska jag köpa ett rent väg däck eller nåt som funkar på både bana o väg? och sen vill man ju ha ett däck som når rätt värme hyfsat fort dock vet jag väl att det inte funkar lika bra på bana.Eller så spelar det väl ingen roll då jag inte kör bana just nu?kommer ju prova på det men det e väl inte säkert att jag tycker det e så kul att det blir oftare. annat fall får man väl tänka på det nästa gång man köper däck.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej satsa på ett sportdäck om du ska testa lite bana. Jag tycker hojen blir trevligare att köra även på gata om du kör ett sportdäck. Men smaken är olika. Jag har själv kört på Metzeler m3, sportsmart och diablo rosso corsa och alla var trevliga. Dock så gillade jag diablo rosso corsa bäst. Jag tror att om du köper ett sportdäck från dom stora namnen så blir det bra.


mitt däck e orginal 180 o det ser ut som din vänstra bild:va men det e väl på grund av alla burns man jort:yoparty kanske ska sluta me det där.. dålig vana:fakta Jag vill byta mina däck men som sagt första gången för mig o det finns ju en del o välja mellan:va jag har hittils bara kört vägar men tänkte jag skulle försöka mig ut på bana i år me.. det blir väl förmodligen bara nån körning bara för att testa på o se hur det känns.. så va ska man tänka på? ska jag köpa ett rent väg däck eller nåt som funkar på både bana o väg? och sen vill man ju ha ett däck som når rätt värme hyfsat fort dock vet jag väl att det inte funkar lika bra på bana.Eller så spelar det väl ingen roll då jag inte kör bana just nu?kommer ju prova på det men det e väl inte säkert att jag tycker det e så kul att det blir oftare. annat fall får man väl tänka på det nästa gång man köper däck.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top