Däcksfundering

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Jag behöver snart ett nytt bakdäck. Har ett Metzeler Mez4 på nu, det har hållit i ca 550 mil. Eftersom jag inte lägger ner hojen ända ut till kanten på däcken, har kycklingränder... :rodnar så tänkte jag att det kanske var läge att satsa på ett hårdare däck som håller längre. Finns det något Metzeler däck som håller längre än Mez4? Eller finns det något annat bra däck som håller länge? Ska jag välja Metzeler så jag har samma märke fram och bak eller är det bara att blanda?

Har ni nåt tips om ett bra däck som håller länge, är billigt och har bra grepp? :p

Tacksam för svar! :bow
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Jag har kört på Pirelli dragon i många är, funkar utmärkt! Många mil och bra grepp. Finns i olika varianter och jag har använt det simplaste som kostar lite över tusenlappen till en hoj som min (smala däck) och det funkar även bra på en bandag.
Finns även som Corsa och det är betydligt dyrare, håller inte många mil men har ett otroligt fäste.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Michelin Pilot Road: :tummenupp
Borde hålla 1000-1500 mil på din hoj - om du inte burnar. :)

Allmänt bra väg däck (passar kanske inte så bra på bana). Mycket bra våt grepp.
Pris, som ett Mz4. Men bättre på allt. :)

Jag skulle haft ett sådant om inte de hade beställt fel åt mig... Bidde ett Dunlop Sportmax i stället. Får väll se om det håller längre än de där 700 milen som Mz3 däcket höll... :(
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Thundercat skrev:
Jag blev förvånad när mitt däck började ta slut efter redan 500 mil. Jag har inte burnat en enda gång...

Jag blev inte förvånad när mitt däck tog slut vid ungefär 600 -sträckte ut till 700 men vart nog lite olagligt i slutet.
Nä, som sagt inte förvånad snarare pissförbannad över att ett "ickesport"däck inte höll längre. :whip
Och det var innan jag trimmade hojen, hade 50hk på slangen!... :(

Kan ju f*n inte köpa nytt däck varje säsong - nytt kostar ju runt 2400. Men ett alternativ som jag börjat fundera på är att köpa bankörda däck. Slitna på sidorna men inte i mitten (ja mer eller mindre). Och det passar ju bra på min Bulle som inte kan svänga lika skarpt (vare sig man vill eller inte så tar det i "lite" tidigare). Bra pris brukar det var på sådana däck oxå. :)
 

Spanarn

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Brastad/Karlstad
Hoj
Fireblade -96
avon

kolla avon azaro3 st46 kostar där jag köper det 1330kr i dimension 160/60-17 det är ett sport touringdäck som ska hålla bra. kolla på proimp.se
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Var köper man däck billigt i Gbg då?

Jag är åxå på jakt efter bakdäck.

Det är alltså okej att blanda friskt vad gäller märken och så?
Jag tolkar det iaf så, då "alla" föreslår Pilot Road. :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
dumbo skrev:
Var köper man däck billigt i Gbg då?

Jag är åxå på jakt efter bakdäck.

Det är alltså okej att blanda friskt vad gäller märken och så?
Jag tolkar det iaf så, då "alla" föreslår Pilot Road. :)

Jag har Metzler fram och Dunlop bak. Har inte haft några problem med det. :)

Dock om du kör mycket bana eller kör tokhårt i trafiken ( :eek: )så är det nog ganska viktigt att däcken av samma typ (sport, touring, etc) eller i alla fall att framdäcket har bäst grepp. Backhjulssläpp kan man leva med men framhjulssläpp brukar sluta olyckligt. :(
 

buLLit

Evil......Not!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Boråstrakten.
Hoj
R1 -00
Penguin skrev:
Jag skulle nog också slå ett slag för Michelin Pilot Road faktiskt.
Har inte själv kört på detta. Men mååånga mil på Michelin Macadam. Otroligt bra däck med tillräckligt grepp och utmärkt hållbarhet!

Go Michelin! (nej jag jobbar inte för michelin) ;)
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Jag kör ju inte så extremt hårt. Jag har precis som Thundercat lite kycklingränder, om än bara några mm på varje sida. :)
De däck jag har nu (Dunlop D207) har jag inte lyckats få att släppa annat än när underlaget varit undermåligt (våt väg, grus, motsv), men jag är väl lite av en kärring och är försiktig med gasen ut ur kurvorna åxå.
Framdäcket borde inte ha sämre grepp heller för den delen, så då kör jag på det och tänker nog testa Pilot Road. Har mest bara hört gott om dem.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
jag gav 1600 för ett Dragon GTS och nu senast 1650 för ett Dragon evo, montering inkluderat i priset givetvis.
 

ô-Man

Man ska INTE ha husvagn!!
Gick med
23 Apr 2003
Ort
Lappland
Hoj
-03 B12
Ska kolla vad jag kan få för pris på Pilot Road. VET att jag får lös Pilot Sport för ca:3000skr paret. Håller er underrättade om hurvida priset blir Billigare eller inte, men det borde det bli.
Kör för övrigt Dunlop 208:eek:r nu som har ett grymt bett men jag räknar inte milen, vill bara hålla mig på vägen ;) Betala 2 700skr för dom :skrämd tyckte jag....men nu bär det av till Swedishbikemeet fort som ögat, :öl hägrar :rock
 

ToL

Heter "Linus" nu!
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki
Vad bör jag betala för ett Michelin Pilot Road? är 2300 inkl arbetet för mycket?
 

Larsa_Gasa

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
r1
buLLit skrev:
Har inte själv kört på detta. Men mååånga mil på Michelin Macadam. Otroligt bra däck med tillräckligt grepp och utmärkt hållbarhet!

Go Michelin! (nej jag jobbar inte för michelin) ;)

Har också Macadam(som heter nåt annat nu har jag för mig) men skulle INTE rekommendera dem!

Hopplöst att få upp nån värme i. Efter tungelstavägen t o r med en polare så kände vi på däcken. Hans rejält varmt(nästan klibb) och mitt knappt ljummet. Detta efter hårdkörning...

Litar inte på däcket alls och byter så snart hojen är fixad.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Thundercat skrev:
...Har ni nåt tips om ett bra däck som håller länge, är billigt och har bra grepp? :p

Tacksam för svar! :bow
Strunta i priset. Köp ett däck som ger bra fäste.

I söndags såg jag när en bekant gick omkull på ett fullständigt obegripigt sätt för att framhjulet släppte. Inget nerlägg att tala om, farten var låg, ingen hård bromsning, ingen skit på vägen, det var absolut inget som kunde förklara det som hände... Utom att det satt ett Macadam på framtill. Killen klarade sig med lite sveda och värk men bågen träffade en trotoarkant, som slet loss generatorkåpan tillsammans med ett stycke av blocket, och studsade till en stolpe som knäckte ramen. :zpy

Vissa däck borde inte få sitta på spotbågar.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top