Däckskärare

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det kostar att ligga på topp. ;)

Närå men en grej som faktiskt är riktigt skönt att ha så man kan skära när man har gott om tid och inte mitt under en tävling som det lätt blir annars.

Då har jag vad som krävs och beställer nästa vecka, de som är berörda får mer info via PM, är någon mer intresserad innan dess så är det bara att höra av sig.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Är det någon som har bra tips på hur man skär däck?
Vilka skär ska man använda och varför? - Fick tips om R och W storlek 2 - 3 enligt denna sidan http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=131949 Vad är för och nackdelarna med de olika?
Fördelar med olika mönster?
Skär ni fulla djupet på en gång eller tar man en liten bit i taget och bättrar på när det slitits lite? Jag antar att man vill ha så "vassa" kanter som möjligt på gruspartiet.
Hur mycket slits skären?

Jag har förstått att alla har sina hemligheter när det gäller mönster men ni kan väl svara lite allmänt iaf :)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
M:et skrev:
2350148 Är det någon som har bra tips på hur man skär däck?
Jag tar med mig skärare till Åland (finns alltid med) och kan visa. Har tidigare kört med den klassiska "stegen" med lagom bredd. Men det finns andra varianter med som ger fler spår i olika riktningar, för bättre fäste mot underlaget. Och jo, kanterna ska vara riktigt vassa om det ska vara någon mening med det.

De skär som är platta i botten kör jag med och kör ner nästan fullt djup (lika djupt som hålen i slicksen). Bredd på spåren ca 4-6mm.

Men ett väl uppvärmt och klistrigt slicks ger i stort sett lika bra fäste när grus och sand fastnar i däcket. Är det lerigt och taskigt fäste överlag, så är det bättre att satsa på ett regndäck som både är mjukare och har ett tätt mönster.

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
M:et skrev:
2350148 Är det någon som har bra tips på hur man skär däck?
Vi har ju heeeela helgen på oss att snacka däckskärning. Vi tar det i depån vettja :tummenupp

Kolla även den här tråden där ypvs ett bra inlägg.

.

Last edited:

Kai

Motardare
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Suzuki 450
Rookie SM din PM låda är full ....

Är det för sent att hänga med på däckskärar inköpet ??

RookieSM skrev:
2349517 Det kostar att ligga på topp. ;)

Närå men en grej som faktiskt är riktigt skönt att ha så man kan skära när man har gott om tid och inte mitt under en tävling som det lätt blir annars.

Då har jag vad som krävs och beställer nästa vecka, de som är berörda får mer info via PM, är någon mer intresserad innan dess så är det bara att höra av sig.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aha, tömt den nu. :)

Nä, än är det inte försent, två drog sig ur så jag avvaktar lite tills några andra fyllt platserna.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
En vecka efter jag lagt beställningen brukar paketet komma, om du, Kai och M:et vill ha så skulle jag kunna göra det rätt snart?

Edit: Verkar vara tillräckligt många nu så beställer så fort pengarna finns på mitt konto.

Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
En tidigare köpare har lagt ner åkandet så en ny däckskärare finns för omgående leverrans, kan skicka eller ta med till tävlingen i helgen om så önskas. Det är bara att höra av sig.

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
RookieSM skrev:
2460970 En tidigare köpare har lagt ner åkandet så en ny däckskärare finns för omgående leverrans, kan skicka eller ta med till tävlingen i helgen om så önskas. Det är bara att höra av sig.
är ju intressant.. men herre gud nu får det inte kosta mer i år:rolleyes: :D

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
RookieSM skrev:
2460970 En tidigare köpare har lagt ner åkandet så en ny däckskärare finns för omgående leverrans, kan skicka eller ta med till tävlingen i helgen om så önskas. Det är bara att höra av sig.

kostar???????????????????:D :D pengar är ju en världslig sak

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Försent var det egentligen, det kommer kanske fler chanser men nu har du tur för det finns en över, först till kvarn.

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
RMZ450 SM -08 ... Speed Triple -07
Nu sparkar jag liv i den här gamla tråden igen.

Jag är intresserad av att köpa en skärare och har "beställt" en av marcus, dock så vill han ha fler innan han beställer för att kunna upprätthålla det bra pris han ger oss. 2600kr + skär + ev. frakt.

Svara här eller med ett pm till marcus56

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Däckskärarsäsongen närmar sig. :)

Kan berätta att jag varit i kontakt med fabriken och det är grönt ljus om intresse skulle finnas.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Krappar krappar har sagt det förrut och säger det igen.
Det här är världens bästa däcksskärare!

Passa på å beställ!

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
zx6rr(green and mean)
Är intresserad hur funkar det finns det olika skär till den.
Tar det lång tid att skära ett slicks typ supercorsa mönster.

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
tänkte ev. beställa lite mer blad till min skärare. Vilka är det som rekomenderas
?

w1 och r1?

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag