Däckslitage bak, slicks.

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Hej alla. Jag har börjat köra på slicks och ser då att höger sida bak slits mycket fort ungefär mitt emellan mitten och ytterkanten. Jag kört på Sviestad två tärningar och du kan se på bilderna hur det ser ut.

dampare.jpg

Stötdamparen bak är satt med ett sag på 30 mm med förare och 7 mm utan.
Jag satte också som utgångsläge rekommenderat komp ett varv ut från bottenläge och samma för retur. Som du ser har jag satt ett rött buntband som visar hur mycket stötdämparen har varit ihoptryckt.

hoger.jpg

Höger sida. Det kanske inte syns riktigt bra på bilden men det liksom rycks loss däcksyta.

Vad jag gjort:
Jag har testat att ställa in mindre retur = ett varv och det var möjligt att det blev lite bättre.
Jag ställde in sagget till rekommenderat för bana mellan de två träningarna. Detta hade ingen synbar effekt.
Data:
Fjädern är nog lite hårdare an normalt då hojen var en ”biposto” , d.v.s. det gick att åka två på den.
Backdäcket är ett Pirelli medium slicks.
Jag väger ca 88 kg ”torr”
Hojen lättat ca 6 kg bak.
Däcksvärmare används.
Däcktryck: har provat 1.9 och 2.1 bak kalla.

Någon som har en ide om vad detta kan bero på?
 
Last edited:

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Det där var inte så farligt men med den tendensen så går däcket för varmt på ytan men hela däcket är för kallt. Använd däckvärmare längre och kör hårdare för att jobba upp tempen..

Är det kallt ute bör man köra med mjukare blandning för att få upp tempen.

Min åsikt efter att ha haft liknande fast värre problem.

/Fredrik

Näven skrev:
Någon som har en ide om vad detta kan bero på?
 
Last edited:

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
benfre skrev:
Det där var inte så farligt men med den tendensen så går däcket för varmt på ytan men hela däcket är för kallt. Använd däckvärmare längre och kör hårdare för att jobba upp tempen..

Är det kallt ute bör man köra med mjukare blandning för att få upp tempen.

Min åsikt efter att ha haft liknande fast värre problem.

/Fredrik

Instämmer med föregående talare...(vi har väl dragit detta resonemang några gånger i depån....)

Som sagt, se till att ha på däcksvärmarna MINST 1 timme (har du termostat på dem funkar det utmärkt men 2 timmar enligt C.Miniin), du kan oxå prova att öka däckstrycket till 2,2 kg (det gör tydligen att däcket går varmare)
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Släpp på returen!

Svårt att få till så däcket blir bra när det redan slitits kass, men det är troligtvis returen som bajjar till däcket, sen slits det mer om man inte använder däcksvärmare, men just den fula "skåran" är nog returen..
Fjädringen packarihop sig i smågubb eftersom den inte hinner returnera ut och då får däcket ta smällen istället för stötdämparen..
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Det där är enligt min erfarenhet mest finlir, har provat en hel del i år. Den stora boven i dramat (Det är verkligen ett drama när de dyra däcken ger sig på ett par varv) är temperaturen.

mvh Fredrik

fezt skrev:
Släpp på returen!

Svårt att få till så däcket blir bra när det redan slitits kass, men det är troligtvis returen som bajjar till däcket, sen slits det mer om man inte använder däcksvärmare, men just den fula "skåran" är nog returen..
Fjädringen packarihop sig i smågubb eftersom den inte hinner returnera ut och då får däcket ta smällen istället för stötdämparen..
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Tack för alla tips. Jag skall på Knutstorp fredag och Gelleråsen lördag och testa dessa. Återkommer med resultatet. :tummenupp
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Pelle B skrev:
Instämmer med föregående talare...(vi har väl dragit detta resonemang några gånger i depån....)

Som sagt, se till att ha på däcksvärmarna MINST 1 timme (har du termostat på dem funkar det utmärkt men 2 timmar enligt C.Miniin), du kan oxå prova att öka däckstrycket till 2,2 kg (det gör tydligen att däcket går varmare)


Det är väl ändå tvärtom ang däckstrycket. Mindre däckstryck gör att däcket rör sig mer och du har även mer gummi i backen vilket ger mer friktion.
Friktion = värme.

Högre däckstryck ger mindre gummi i backen och däcket rör sig inte lika mycket = mindre värme.
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
sunkan skrev:
Det är väl ändå tvärtom ang däckstrycket. Mindre däckstryck gör att däcket rör sig mer och du har även mer gummi i backen vilket ger mer friktion.
Friktion = värme.

Högre däckstryck ger mindre gummi i backen och däcket rör sig inte lika mycket = mindre värme.


Så tycker jag också att det borde vara men enligt experterna är det tvärt om.

/benfre
 

blade00

Superstock #9
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Knivsta
Hoj
KTM 300 EXC -12, Kymco Agility -07, Italjet 50cc, Kawasaki 80cc -00
fezt skrev:
Släpp på returen!

Svårt att få till så däcket blir bra när det redan slitits kass, men det är troligtvis returen som bajjar till däcket, sen slits det mer om man inte använder däcksvärmare, men just den fula "skåran" är nog returen..
Fjädringen packarihop sig i smågubb eftersom den inte hinner returnera ut och då får däcket ta smällen istället för stötdämparen..
Helt rätt, släpp på returen. Kolla i hojens instruktionsbok vad det skall vara orginal och utgå därifrån.
Det brukar även märkas om returen inte hänger med vid hårda inbromsningar, hojen brukar då "orma" sig i bak.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
benfre skrev:
Det där är enligt min erfarenhet mest finlir, har provat en hel del i år. Den stora boven i dramat (Det är verkligen ett drama när de dyra däcken ger sig på ett par varv) är temperaturen.

mvh Fredrik
Prova ställa returen på max, alltså inte släppa (vet inte vad man ska kalla motsatsen) och släng på ett nytt bakdäck så ska du se att skåran är ett faktum...

Sen visst, tempen är väldigt viktigt, åka ut på kalla däck e INTE bra. Och "finlir" är också något skumt, många skruvar och skruvar på sin fjädring i oändlighet utan att de egentligen vet va de gör..
Men ett koncept som miinin hade var att hålla det så enkelt som möjligt och gällande just bakdämparen var det iaf så mjuk som möjligt utan att hojen blir en gunghäst... :tummenupp
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
fezt skrev:
Prova ställa returen på max, alltså inte släppa (vet inte vad man ska kalla motsatsen) och släng på ett nytt bakdäck så ska du se att skåran är ett faktum...

Sen visst, tempen är väldigt viktigt, åka ut på kalla däck e INTE bra. Och "finlir" är också något skumt, många skruvar och skruvar på sin fjädring i oändlighet utan att de egentligen vet va de gör..
Men ett koncept som miinin hade var att hålla det så enkelt som möjligt och gällande just bakdämparen var det iaf så mjuk som möjligt utan att hojen blir en gunghäst... :tummenupp

Så våldsamma justeringar kan säkert ge resultat. Men man ligger ju knappast nära ändlägena på justeringen.

Jag menar inte att det beror på att man åker ut med kalla däck. Vid för kall väderlek, tex 10-15 grader för ett soft, får man aldrig upp rätt temp = skumt slitage.

/Fredrik
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Problemet löst

Just hemkommen från några dagars bankörning. Var först på Ring Knutstorp där jag testade lite olika inställningar på stötdämparen. Mindre retur och lite mer kompression hade dock ingen större effekt. Det verkade som stötdämparen inte hängde med när det behövdes. Händelsevis råkade en av de närvarande Duccatisterna ha en st Öhlins dämpare som suttit på en 998s med sig. Efter en snabb affär och likaledes snabbt byte satt Öhlinaren på plats. Mätte sagget och satte den med standard inställning. Ut på Knudan och testa. Japp det funkade kanon. Hojen kick nu stadigt över de snabba backarna och när jag kom in efter andra passet börja de däcken se normala ut. Jag vet inte om Showan inte klarar det grepp som slickset och det högre tempot på bana eller om den helt enkelt är slut efter 2500 landsvägsmil.

På Gelleråsen gick hojen som på räls i långa högern ut på start- och målrakan.
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Näven skrev:
Just hemkommen från några dagars bankörning. Var först på Ring Knutstorp där jag testade lite olika inställningar på stötdämparen. Mindre retur och lite mer kompression hade dock ingen större effekt. Det verkade som stötdämparen inte hängde med när det behövdes. Händelsevis råkade en av de närvarande Duccatisterna ha en st Öhlins dämpare som suttit på en 998s med sig. Efter en snabb affär och likaledes snabbt byte satt Öhlinaren på plats. Mätte sagget och satte den med standard inställning. Ut på Knudan och testa. Japp det funkade kanon. Hojen kick nu stadigt över de snabba backarna och när jag kom in efter andra passet börja de däcken se normala ut. Jag vet inte om Showan inte klarar det grepp som slickset och det högre tempot på bana eller om den helt enkelt är slut efter 2500 landsvägsmil.

På Gelleråsen gick hojen som på räls i långa högern ut på start- och målrakan.

Så jag hade rätt alltså.. hehe. Nejdå, skoja bara. Kanske var så att din Showa var slut eller iaf i behov av renovering..

/Fredrik
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
benfre skrev:
Så våldsamma justeringar kan säkert ge resultat. Men man ligger ju knappast nära ändlägena på justeringen.

Jag menar inte att det beror på att man åker ut med kalla däck. Vid för kall väderlek, tex 10-15 grader för ett soft, får man aldrig upp rätt temp = skumt slitage.

/Fredrik

Jag har haft samma problem med både min nuvarande och min förra cykel, men jag tror att den stora boven är att man har fel olja i gaffeln. När min förra cykel strulade på våren bytte jag till ett steg tunnare olja i framgaffeln, och vips så fungerade fjädringen igen. När jag sedan kom till varma BikeWeek så fick jag återigen problem, nu även kombinerat med bottning vid inbromsning. Så jag bytte helt sonika tillbaka till en något tjockare olja, och allt blev frid och fröjd igen.

Min tolkning är med andra ord att vi justerar och finlirar med inställningen i vår fjädring, men ägnar ingen uppmärksamhet åt att oljan, som vi justerar allt efter, faktiskt har olika viskositet vid olika temperaturer.

//Henrik
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
sepahewe skrev:


Du menar att oljan i framgaffeln skulle styra slitaget bak i stor grad ??

I bakstötdämparen har man single grade olja tror jag....

/Fredrik
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
benfre skrev:
Du menar att oljan i framgaffeln skulle styra slitaget bak i stor grad ??
/Fredrik

Japp, precis så menar jag. Jag antar att det har att göra med obalans mellan framgaffeln och bakdämparen.

//H
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Slitaget vi pratar om uppstår väl vid gaspådrag ut ur kurva. Vid detta tillfälle är det väl bakstötdämparen som får jobba mest. Kan du förklara hur oljans viskositet i framstötdämparen kan påverka detta ?


sepahewe skrev:
Japp, precis så menar jag. Jag antar att det har att göra med obalans mellan framgaffeln och bakdämparen.

//H
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
sepahewe skrev:
Japp, precis så menar jag. Jag antar att det har att göra med obalans mellan framgaffeln och bakdämparen.

//H


Hmm, ja alla teorier är bra utom de dåliga. Tycker det låter lite långsökt men jag låter det vara osagt eftersom detta är något jag inte provat själv.

Hur gick det med din teamkollega Peter i sviestad förresten? Hojen var det illa med hörde jag... tråkigt. Var precis bakom när han gick av och fattade inte riktigt varför han gled ut.

mvh Fredrik
 

Wenhov

Tillbaka i RR-träsket...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Höllviken - Skåne
Hoj
GSX-R 600 -01
sepahewe skrev:
Japp, precis så menar jag. Jag antar att det har att göra med obalans mellan framgaffeln och bakdämparen.

//H
Jag har också råkat ut för det. En felaktigt inställd framfjädring kan ge hemskt slitage på bakdäcket.
Fjädring är inte enkelt alls...
 

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
sunkan skrev:
Det är väl ändå tvärtom ang däckstrycket. Mindre däckstryck gör att däcket rör sig mer och du har även mer gummi i backen vilket ger mer friktion.
Friktion = värme.

Högre däckstryck ger mindre gummi i backen och däcket rör sig inte lika mycket = mindre värme.

Det här är sant.
Sänk trycket 0,1bar och när däcket värms upp kommer trycket att gå upp igen.
Sänk inte förmycket utan nöj dig med ovan.
Räcker det inte kan du sänka ett till eller byta till mjukare däck.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top