Däckslitage bak, slicks.

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Wenhov skrev:
Jag har också råkat ut för det. En felaktigt inställd framfjädring kan ge hemskt slitage på bakdäcket.
Fjädring är inte enkelt alls...

OK, intressant. Felinställd på vilket sätt ? Dämpning ? Fjäderförspänning?

mvh Fredrik
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
Näven skrev:
Slitaget vi pratar om uppstår väl vid gaspådrag ut ur kurva. Vid detta tillfälle är det väl bakstötdämparen som får jobba mest. Kan du förklara hur oljans viskositet i framstötdämparen kan påverka detta ?

Nej, inte egentligen, men framdäcket ligger ju faktiskt i även vid gaspådraget så visst påverkar framfjädringen. Om framgaffelns olja är för tjock får framdäcket ta upp en del av rörelsen tillsammans med bakfjädringen. Det gör ju att bakfjädringen får mer krafter att hantera och det är väl inte otänkbart att det kan ge gitter vid utgången ur kurvan.

Annars håller jag med Wenhov, magin i fjädringsteknik övergår vår dödliga hjärnors kapacitet.

//H
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Så här såg mitt bakdäck ut efter heldagen på "Åsen" idag....
Hmmm.. Märkligt.... Ska det vara så här :va :D :D

Ursäkta kvalitén på bilden, sunkig mobilkamera. Fotar med riktig imorgon...
 

Bifogat

  • Bild(2).jpg
    Bild(2).jpg
    32 KB · Visningar: 120

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
hehe så klockrent..

körde fan hem på rekord tid i går. var hemma kvart i nio.
 

Wenhov

Tillbaka i RR-träsket...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Höllviken - Skåne
Hoj
GSX-R 600 -01
benfre skrev:
OK, intressant. Felinställd på vilket sätt ? Dämpning ? Fjäderförspänning?

mvh Fredrik
Hade bytt till hårdare fjädrar i gaffeln utan att ställa om fjädringen och slet upp/sönder mitt bakdäck på 2-3 pass. Sänkte sedan förspänning + retur rejält och nästa bakdäck på samma bana slets fint.

Så som jag har upplevt det så är det ofta åt det mjukare hållet man ska gå om man har felaktigt däckslitage, och framförallt då släppa på returen. Men som sagt, det kan gälla även framfjädringen.
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
Wenhov skrev:
Så som jag har upplevt det så är det ofta åt det mjukare hållet man ska gå om man har felaktigt däckslitage, och framförallt då släppa på returen. Men som sagt, det kan gälla även framfjädringen.

Förklaring till det, som jag har hört den, är att om fjädringen är för stum för att ta upp krafterna måste någon annan komponent göra det och däcket är det mest flexibla vi har, förutom själva fjädringen. Alltså får däcket leka fjädring och det sliter naturligtvis.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nåt som påverkar däckslitaget grymt mycket är ju körstilen...

Nu vet jag ju inte hur du kör men....här är en teori iaf...

Jag hade den där typen av slitage som du har på bilden precis när jag började åka. Däcket slits som mest ett par centimeter in från kanten.

Detta berodde på (min helt personliga åsikt nu) min lite "fega" körstil i början. Hade aldeles för låg kurvhastighet, och vågade sedan inte ge på gas förräns jag hade rest upp hojen till ett "bekvämt" läge ut ur kurvan, och då gav jag på nästan fullt direkt... Vilket resulterade i att bakdäcket knappt slets nånting längst ut på kanten, men en bit in (där det "bekväma" nedlägget infann sig) var det som en fördjupning där däcket slitits massor...

Nu när jag kört lite mer, och börjar bli lite "modigare", så håller jag en högre kurvhastighet och ger på lite gas tidigare (redan innan apex) och ökar succesivt (hur fan stavas det? :va ) gasen genom hela kurvan...
Och vips så slits bakdäcket mycket jämnare...
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Tackar för tippset. Skall se till att kurvhastigheten blir högre :)
/Mikkel


Macke skrev:
Nåt som påverkar däckslitaget grymt mycket är ju körstilen...

Nu vet jag ju inte hur du kör men....här är en teori iaf...

Jag hade den där typen av slitage som du har på bilden precis när jag började åka. Däcket slits som mest ett par centimeter in från kanten.

Detta berodde på (min helt personliga åsikt nu) min lite "fega" körstil i början. Hade aldeles för låg kurvhastighet, och vågade sedan inte ge på gas förräns jag hade rest upp hojen till ett "bekvämt" läge ut ur kurvan, och då gav jag på nästan fullt direkt... Vilket resulterade i att bakdäcket knappt slets nånting längst ut på kanten, men en bit in (där det "bekväma" nedlägget infann sig) var det som en fördjupning där däcket slitits massor...

Nu när jag kört lite mer, och börjar bli lite "modigare", så håller jag en högre kurvhastighet och ger på lite gas tidigare (redan innan apex) och ökar succesivt (hur fan stavas det? :va ) gasen genom hela kurvan...
Och vips så slits bakdäcket mycket jämnare...
 

MC Doktorn

Guest
Bra tråd
Jag har samma problem dvs bak slits abnormt några cm fr kanten och att hojen vill drifta ur tvära böjar som om den vill sätta sig på baken :va , tror att det har med körstil , fjädring och däck temp att göra .

Min amatör teori för att få ett optimalt däck slitage och bli snabbare är att

Ger man gas med kraftigare nedlägg och ökar succesivt dvs mjukare gaskontroll ur böjarna.

Ställa in fjädringen mjukt och balanserat så att fram och bak fjädring arbetar lika mycket , dvs sjunker ihop något mer fram än bak och returnerar lika mycket.

Fast det där med att sänka trycket för att få en lägre temp i däcken :va

Men i teorin är praktik samma sak men .......
 
Last edited:

2old

Lagt av å lever på otroliga minnen...
Gick med
11 Sep 2004
Ort
stadigt
Hoj
sålt....
Macke skrev:
Nåt som påverkar däckslitaget grymt mycket är ju körstilen...

Nu vet jag ju inte hur du kör men....här är en teori iaf...

Jag hade den där typen av slitage som du har på bilden precis när jag började åka. Däcket slits som mest ett par centimeter in från kanten.

Detta berodde på (min helt personliga åsikt nu) min lite "fega" körstil i början. Hade aldeles för låg kurvhastighet, och vågade sedan inte ge på gas förräns jag hade rest upp hojen till ett "bekvämt" läge ut ur kurvan, och då gav jag på nästan fullt direkt... Vilket resulterade i att bakdäcket knappt slets nånting längst ut på kanten, men en bit in (där det "bekväma" nedlägget infann sig) var det som en fördjupning där däcket slitits massor...

Nu när jag kört lite mer, och börjar bli lite "modigare", så håller jag en högre kurvhastighet och ger på lite gas tidigare (redan innan apex) och ökar succesivt (hur fan stavas det? :va ) gasen genom hela kurvan...
Och vips så slits bakdäcket mycket jämnare...


Macke

Sååå bra skrivet och matchar min åsikt...folk tycker nog vi är "skum" i vår inställning men jag känner mig ganska säker att detta är den största anledningen till fel slitning.
Jag har börjat anamma mer gas igenom kurvan och har fått en jämn, fin slitning på däcken plötsligt.
Många som "meckar" med inställningar och upplever förbättring har nog helt enkelt ändrat åkstil nästa pass utan att märka det själv...ungefär som att det går fan så mycket fortare med helt nya däck fast fästet är minst lika bra med däck man åker ut på som gått några varv redan. "Känslan" är lika när man mekat...man är långt bak i huvvet säker på att "nu funkar det..." och man kör sin hoj något litet annorlunda...

På intet sätt HELT säker /2old
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Hade helt glömt att svara med upplösningen på detta bekymmer. Problemet med slitaget försvann när jag satte upp ridehiden bak. Först testade jag med 5 mm och sedan 10 mm. Slitaget som yttrade sig genom ett spår bakdäcket ca 3 cm in från kanten upphörde. Hojen blev mycket mer snabbstyrd och ville liksom ramla in i kurvorna. Till detta skall sägas att jag redan innan hade justerat om gaffelvinklen från 24,5 till 23,5 grader.

Tilägg 2006-07-09. Problemet tillbaka i år. Börjar misstänka att det också har att göra med däckdimension. Hade 190 på 6 tum förra året när det blev bättre. Nu åter på 180 på 6 tum. (Jag köpte billigt). Var på Gotland ring och gjorde slut på ett bakdäck på två dagar. En kille som körde bakom såg att jag lade svarta spår på banan vid ax ur böjarna. Kanske det är körstilsberoende, för långsamt in och snabbt ut. Men å andra sidan har jag bara ynka 92 hk på slangen, borde väl inte kunna axa sönder ett bakdäck så lätt. De blev två feta diken i bakdäcket. Det skumma är ju att hög ridehight bak tillsammans med att baken på hojen strävar uppåt vid gaspåslag gör att det spinner mera.

Konstigt nog så är jag på gasen innan apex för att sedan öka efter hand. Hm, kanske jag måste lägga på mera tidigare. Har dock känt hur det sladdar lite då.

Jag var på Kinnekulle den 7/7 2006 och testade med hårdare retur + 6 från standard och normal ridehight. Detta gav något bätter slitage men inte helt bra.

Det finns säkert flera anledningar till dike i bakdäcket:
1. Det spinner lätt.
2. Långa böjar med hög fart som på Gotland gör att däcket överhettar.

Hur är det, lägger ni svarta spår om ni inte håller igen på gasen eller är har jag ett problem med fjädring, dämpning eller retur ?
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top