Wenhov skrev:Jag har också råkat ut för det. En felaktigt inställd framfjädring kan ge hemskt slitage på bakdäcket.
Fjädring är inte enkelt alls...
OK, intressant. Felinställd på vilket sätt ? Dämpning ? Fjäderförspänning?
mvh Fredrik
Wenhov skrev:Jag har också råkat ut för det. En felaktigt inställd framfjädring kan ge hemskt slitage på bakdäcket.
Fjädring är inte enkelt alls...
Näven skrev:Slitaget vi pratar om uppstår väl vid gaspådrag ut ur kurva. Vid detta tillfälle är det väl bakstötdämparen som får jobba mest. Kan du förklara hur oljans viskositet i framstötdämparen kan påverka detta ?
Hade bytt till hårdare fjädrar i gaffeln utan att ställa om fjädringen och slet upp/sönder mitt bakdäck på 2-3 pass. Sänkte sedan förspänning + retur rejält och nästa bakdäck på samma bana slets fint.benfre skrev:OK, intressant. Felinställd på vilket sätt ? Dämpning ? Fjäderförspänning?
mvh Fredrik
Wenhov skrev:Så som jag har upplevt det så är det ofta åt det mjukare hållet man ska gå om man har felaktigt däckslitage, och framförallt då släppa på returen. Men som sagt, det kan gälla även framfjädringen.
Macke skrev:Nåt som påverkar däckslitaget grymt mycket är ju körstilen...
Nu vet jag ju inte hur du kör men....här är en teori iaf...
Jag hade den där typen av slitage som du har på bilden precis när jag började åka. Däcket slits som mest ett par centimeter in från kanten.
Detta berodde på (min helt personliga åsikt nu) min lite "fega" körstil i början. Hade aldeles för låg kurvhastighet, och vågade sedan inte ge på gas förräns jag hade rest upp hojen till ett "bekvämt" läge ut ur kurvan, och då gav jag på nästan fullt direkt... Vilket resulterade i att bakdäcket knappt slets nånting längst ut på kanten, men en bit in (där det "bekväma" nedlägget infann sig) var det som en fördjupning där däcket slitits massor...
Nu när jag kört lite mer, och börjar bli lite "modigare", så håller jag en högre kurvhastighet och ger på lite gas tidigare (redan innan apex) och ökar succesivt (hur fan stavas det? ) gasen genom hela kurvan...
Och vips så slits bakdäcket mycket jämnare...
Macke skrev:Nåt som påverkar däckslitaget grymt mycket är ju körstilen...
Nu vet jag ju inte hur du kör men....här är en teori iaf...
Jag hade den där typen av slitage som du har på bilden precis när jag började åka. Däcket slits som mest ett par centimeter in från kanten.
Detta berodde på (min helt personliga åsikt nu) min lite "fega" körstil i början. Hade aldeles för låg kurvhastighet, och vågade sedan inte ge på gas förräns jag hade rest upp hojen till ett "bekvämt" läge ut ur kurvan, och då gav jag på nästan fullt direkt... Vilket resulterade i att bakdäcket knappt slets nånting längst ut på kanten, men en bit in (där det "bekväma" nedlägget infann sig) var det som en fördjupning där däcket slitits massor...
Nu när jag kört lite mer, och börjar bli lite "modigare", så håller jag en högre kurvhastighet och ger på lite gas tidigare (redan innan apex) och ökar succesivt (hur fan stavas det? ) gasen genom hela kurvan...
Och vips så slits bakdäcket mycket jämnare...
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |
|
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner
Ducati Desmosedici GP7 är o... |