Däckslitage?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man måste ju luta hojen nästan 45 grader åt vänster för att hamna där ute på däcket.

Inga mekaniska fel på hojen kan ju orsaka sådan lutning på hjulet vid körning rakt fram.
Om det inte är mekaniska fel, drabbades Motop3r av mycket hård sidvind från vänster / från öster på vägen ner från Nordkap till Smygehuk ?

Eller som Hoztic skriver i #10
"Hur mår fjädringen? Kan det vara så att bakskärmen skrapar i när du sitter på och det gungar lite?"

Eller kan det var något annat som skrapar i ibland ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om det inte är mekaniska fel, drabbades Motop3r av mycket hård sidvind från vänster / från öster på vägen ner från Nordkap till Smygehuk ?

Eller som Hoztic skriver i #10
"Hur mår fjädringen? Kan det vara så att bakskärmen skrapar i när du sitter på och det gungar lite?"

Eller kan det var något annat som skrapar i ibland ?

Något som skrapar i kan jag köpa men hur ett fjädring eller den typen av mekaniska fel ska leda till att däcket nöts så där långt ut på sidan får du gärna förklara?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Något som skrapar i kan jag köpa men hur ett fjädring eller den typen av mekaniska fel ska leda till att däcket nöts så där långt ut på sidan får du gärna förklara?
Jag kan inte förklara det. Men är det inget som skrapar i (Motop3r) så slutar det med
från Motop3r inlägg #7 citat:
"Jag (Motop3r) är inne på spåret lutande väg och att däcket blivit gammalt.
T30:an har ju olika gummiblandningar på sidorna och på mitten vad jag förstår. Har åldrandet kanske påverkat områdena på däcket olika?
Men varför är vänster sida helt slut?
Blåste det mycket från öster på vägen ned eller vad?

Blåste det mycket från Öster på vägen ner ?
För däcket hade ju "normalt" slitage efter halva resan, mest mittpå se #3.
För om det inte blåste, och det inte är något som skrapat och inget mekaniskt fel på hojen så återstår bara
"däcket blivit gammalt".
Och det är bara att hoppas "däcket blivit gammalt" är svaret.
Med japanska hojar placering i MotoGP 2023 så är känns det lätt att idag lägga skulden på ett gammalt Bridgestone.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kan inte förklara det. Men är det inget som skrapar i (Motop3r) så slutar det med
från Motop3r inlägg #7 citat:
"Jag (Motop3r) är inne på spåret lutande väg och att däcket blivit gammalt.
T30:an har ju olika gummiblandningar på sidorna och på mitten vad jag förstår. Har åldrandet kanske påverkat områdena på däcket olika?
Men varför är vänster sida helt slut?
Blåste det mycket från öster på vägen ned eller vad?

Blåste det mycket från Öster på vägen ner ?
För däcket hade ju "normalt" slitage efter halva resan, mest mittpå se #3.
För om det inte blåste, och det inte är något som skrapat och inget mekaniskt fel på hojen så återstår bara
"däcket blivit gammalt".
Och det är bara att hoppas "däcket blivit gammalt" är svaret.
Med japanska hojar placering i MotoGP 2023 så är känns det lätt att lägga skulden på ett gammalt Bridgestone.

1400 kubik och gaspådrag ut ur vänsterkurvor ser jag som en väldigt logisk förklaring.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ska det inte finnas ett E någonstans i beteckningen, som indikerar att det är det förstärkta däcket?

Kanske stommen gett upp om det är ett vanligt sporttouringdäck. Jag kämpar här mot mina fördomar och erfarenheter av bridgestonedäck.

Fel däck, möjlig orsak?

315 kg + förare + last. 315, är det torrvikten?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kanske så lång tid det tar innan självförtroendet kommit fram till att våga ta vänsterkurvor med en ny hoj?
Är det möjligen så att du själv Two stroke man har däck med liknande slitage ?
Eller på höger sida eller på båda sidorna ?
Gärna foto !
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det möjligen så att du själv Two stroke man har däck med liknande slitage ?
Eller på höger sida eller på båda sidorna ?
Gärna foto !

Inte just nu jag kör sällan numera och ännu mindre på gatan men när jag haft däck som varit slitna på sidorna (bägge) har jag alltid stött på gubbar som förklarat åt mig varför dom är nötta, oftast att jag måste pumpa hårdare.
 

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Den har inte böjd ram eller sving. Aldrig lagd eller skadad.
Den har inga skador i hjulshus/väskor/annat. Så den har inte legat och skavt.

Så här ser svingen/kardanen ut:
GTR1400.jpg

Sista dagen har jag inte film från kameran, men de andra dagarna har jag det. På filmen lutar jag inte nämnvärt åt något håll förutom det vanliga när man kör.
Har inte suttit på sniskan vad jag vet liksom.
Enda hojen jag haft dylikt slitage på också. Enda däcket jag haft sånt slitage på.
Skulle jag luta den så mycket när jag kör så skulle den luta mera än den gör på stödet.

Bussnings/lagerhaveri är tveksamt med. För hjulet snurra på bra med handkraft på centralstödet utan missljud av något slag. Skall dock mäta och kolla lite mera i helgen som kommer. Inget glapp eller dyl i alla fall.

Hittade en till bild på bakdäcket från näst sista dagen uppe vid Övik trakterna. Även här ser man slitaget på ena sidan vara ganska långt gånget.
GTR1400_1.jpg


Badäcket kommer givetvis bytas innan jag kör igen. Det är ju slut på mitten med. Har typ 1mm till corden på ett ställe på mitten.
 

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Lustigt nog började gaspådrag ut ur vänsterkurvor först efter Motop3r sett Midnattssolen.
Se inlägg #3.
Hemlängtan.... :7peta
Jag gasade nog på lite mera på vägen ned, men det skedde i etapper då det även var ganska många timmar regn och då kördes det klart lugnare
Sen har jag inte riktigt lagt ned den ordentligt då det är utanför min comfort-zone ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hemlängtan.... :7peta
Jag gasade nog på lite mera på vägen ned, men det skedde i etapper då det även var ganska många timmar regn och då kördes det klart lugnare
Sen har jag inte riktigt lagt ned den ordentligt då det är utanför min comfort-zone ?
Om du inte lagt ner den (vad är det, är det 10 eller 20 eller 30 eller 40 eller 50 grader ?) så verkar det vara däckhaveri (eller något mekaniskt fel som hände på hemvägen).
Förhoppningsvis däckhaveri men du kan ju kolla om du känner några glapp i lagren.

Two stroke man, vilket nedlägg kan behövas för det här slitaget när Motop3r var hemma i Smygehuk ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du inte lagt ner den (vad är det, är det 10 eller 20 eller 30 eller 40 eller 50 grader ?) så verkar det vara däckhaveri (eller något mekaniskt fel som hände på hemvägen).
Förhoppningsvis däckhaveri men du kan ju kolla om du känner några glapp i lagren.

Two stroke man, vilket nedlägg kan behövas för det här slitaget när Motop3r var hemma i Smygehuk ?

Jag överdrev nog med 45 grader tidigare men den nötta ytan ligger ju ungefär mitt emellan mitten och kanten på däcket. För att nöta däcket ända ut till kanten brukar det väl handla om 45 grader och mitt i mellan är väl 20-25 grader.

Och jag ser framför mig hur Motop3r vrider på gasen och börjar accelerera i utgången av kurvorna innan han riktigt rätat upp hojen.
Och 1400 kubikmeter fixar resten.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hemlängtan.... :7peta
Jag gasade nog på lite mera på vägen ned, men det skedde i etapper då det även var ganska många timmar regn och då kördes det klart lugnare
Sen har jag inte riktigt lagt ned den ordentligt då det är utanför min comfort-zone ?
Våt vägbana, fart, tyngd och kraft sliter däck och du kan nog inte förvänta dig mer av den gamla pucken.
Jag föreslår att du lägger på ett förstärkt kvalitetsdäck, t ex Pilot road 4 GT, som är ett tämligen säkert kort.
Ska använda denna tråd för att varna kompis som, trots skepsis, låtit övertala sig att testa bridgestone på sin FJR nästa gång...

Hur har den förvarats alla dessa år den inte verkar ha rullat, (om jag förstått sake rätt)?
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag överdrev nog med 45 grader tidigare men den nötta ytan ligger ju ungefär mitt emellan mitten och kanten på däcket. För att nöta däcket ända ut till kanten brukar det väl handla om 45 grader och mitt i mellan är väl 20-25 grader.

Och jag ser framför mig hur Motop3r vrider på gasen och börjar accelerera i utgången av kurvorna innan han riktigt rätat upp hojen.
Och 1400 kubikmeter fixar resten.
Med ett sportdäck, ja. Deformationen i anliggningen lär väl äta en del.

Tror inte jag hade några 45° när jag asade fotpinnar, stöd och kollektor med ZRXen.
Jag hade 0 chickenstrips i -4°C. I 45° lutning tror jag inte den hade hållt i.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med ett sportdäck, ja. Deformationen i anliggningen lär väl äta en del.

Tror inte jag hade några 45° när jag asade fotpinnar, stöd och kollektor med ZRXen.
Jag hade 0 chickenstrips i -4°C. I 45° lutning tror jag inte den hade hållt i.

Poängen är alltså att han gasat sig ut ur kurvorna med ett visst nedlägg. Exakta vinkeln spelar mindre roll när man har 1400cc att dra med.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Poängen är alltså att han gasat sig ut ur kurvorna med ett visst nedlägg. Exakta vinkeln spelar mindre roll när man har 1400cc att dra med.
Jag är enig om det. Vänsterskuldran tar som regel mer stryk, enligt min erfarenhet. Lyckas du slita höger och vänster lika gör du något jag inte lyckas med. Jag menar att vägnätets beskaffenhet och kurvornas utformning gör att vänster utsätts för mer, särskilt om man ska ha någon marginal då höger är mer skymd.

Min gissning är att han kan ha ett ålderstiget däck som kanske inte ens är konstruerat för hans hoj. Undrar om jag får svar på om det är ett "vanligt" sporttouringdäck eller ett förstärkt? Tror det kan ha betydelse.
 
Last edited:

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Och jag ser framför mig hur Motop3r vrider på gasen och börjar accelerera i utgången av kurvorna innan han riktigt rätat upp hojen.
Och 1400 kubikmeter fixar resten.
Kan ha skett nu när jag tänker på det, även om jag inte är aktivt medveten om den körstilen.

Våt vägbana, fart, tyngd och kraft sliter däck och du kan nog inte förvänta dig mer av den gamla pucken.
Jag föreslår att du lägger på ett förstärkt kvalitetsdäck, t ex Pilot road 4 GT, som är ett tämligen säkert kort.
Ska använda denna tråd för att varna kompis som, trots skepsis, låtit övertala sig att testa bridgestone på sin FJR nästa gång...

Hur har den förvarats alla dessa år den inte verkar ha rullat, (om jag förstått sake rätt)?

Förvaring har skett monterat på hojen som stått i garage respektive stått utomhus under kapell. Det monterades 2014, men tillverkades slutet 2013.
Det var inte hårt, torkat eller sprucket. Gummit greppade så där som 2-3 år gamla däck gör.
Jag har ett nytt däck från 2006 ståendes i garaget som skulle hamnat på en hoj som såldes. Det kommer aldrig monteras på en hoj, utan blir nog en blomkruka någon dag. Men det däcket har förvarats mörkt och rätt tempererat, men där känner man åldern genom att det börjat hårdna och tappa elasticiteten i gummit.
GTR1400 däcket kändes inte något i närheten av det.

Körde "in det" lite innan avfärd för att se hur det kändes. Ingen hård inkörning, mest bara se hur det greppade och betedde sig under belastning. Allting kändes ok.
Framdäcket var från 2008 och byttes så fort jag fick hem hojen.:crash

Min gissning är att han kan ha ett åldersstiget däck som kanske inte ens är konstruerat för hans hoj. Undrar om jag får svar på om det är ett "vanligt" sporttouringdäck eller ett förstärkt? Tror det kan ha betydelse.

Däcket är konstruerat för tyngre sporttourers och rekommenderas till GTR1400. Det skall ha förstärkta sidoväggar.
Kawasaki körde ju med BT-021or original och dessa fick man vara glad om de nådde 500 mil enligt de flesta GTR1400 forum.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top