Däckslitage?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hade Pirelli Angel GT på min förra hoj (Triumph Sprint RS), och bakdäcket hade fått tre säsonger bakom sig till i år och framdäcket en säsong.
Tyckte de uppförde sig tryggt och såvitt jag kan bedöma bra grepp i vått (notera, pressar verkligen inte i vått).
Polaren som tog över Trajan har heller inget att klaga på, och vi körde båda 220 mil till till Norge nyligen i mycket regn halva tiden.
På min Moto Guzzi så sitter det på Pirelli Angel GT 2, alltså senaste generationen.
Kan inte mer än sådär halvt subjektivt bedöma skillnaden, med fördel till Angel GT 2.
Hållbarheten är bra för både gamla versionen (har gått minst 700 mil och bör enkelt klara 300 mil till), samt nya som på min Guzzi (har gått 550 mil varav 150 lugna inkörningsmil, och bör klara minst lika många till).
Ovan gäller bakdäcken, framdäcken kan jag bara spekulera i.

Summering Pirelli:
Bra livslängd
Uppför sig tryggt
Tillräckligt sportiga för vanliga vägar
Bra på vått väglag
Bra mot vattenplaning även som halvslitet (gamla versionen, nya ej halvslitet än).
Kört angel gt på ett par hojar och har gillat dem. Bytte till dem från Dunlop roadsmart, och det var mycket roligare att svänga med AngelGT. Pålitliga och allmänt trevliga, tyvärr så blev det mycket pendling så mina första fick en platå trots att de åkte bana med. Men skulle utan problem köpa fler.

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Som kuriosa kan nämnas att slitaget på framdäcket, ett Metzler Roadtec Z8 Interact, är jämt på båda sidor av däcket.
Det har en lätt platt yta på mitten och bra mera slitage på sidan av mitt strängen.
Sidorna är alltså mera slitna än mitten.

Kollar man på Metzlers hemsida och uppbyggnaden av däcket så förstår man varför.
Meztler.jpg

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Sett några såna och....nästa likadant däck har inte sånt slitage mer. Så man undrar......

Minns även en tyska som med ett michelin p3 dök upp på en Er5:a och hade ena sidan i princip helt kal medan den andra sidan var helt okej för hundratals och åter hundratals mil.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ts har kört vilse i en större rondell o har haft svårt att bestämma vilken avfart ut från rondellen där av slitaget.

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Däcket bytt och nytt monterat.
Bättre bild på skicket :crash
Man kan ju klassa det som tokslut ?
Däck_12.jpg

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin