Däckval, slicks på bandagar

Mr Honda

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2014
Ort
Borås
Hoj
2007, Honda CBR 1000rr
Jag har letat ihjäl mig efter sidor med ett bra utbud av slicksdäck, men hittar ingen. De flesta ser ut att vara sidor som har allt gällande MC OCH några däck. :huvet
Men finns det ingen sida som har en massa slicks att jämföra med?
(kanske någon drömsida från tyskland med barnsliga priser)

Man letar ju alltid efter däck för rätt pris. Man tror att ju dyrare desto bättre, men kan säga att jag har absolut ingen aning just nu!! Finns ju ingen sida att jämföra med (vad jag vet)

Så min fråga är ju också självklart, vad ska jag köpa för slicks till mina bandagar i år??

(Min racingstatus: har ej racelicens än, kör ofta i snabb grupp)
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
mynetmoto är helt okej.. Själv så ska jag testa contis slicks i år. Är inte heller jätte snabb, men ska testa både soft och endurance bak och medium och soft fram. Annars så är bridgestones race däck bra, som v01 och r10 och prisvärda om man jämför med pirelli eller dunlop
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det låter som om du är en god kandidat för beg rejsdäck. Åker du bara bana så skall du ha ett rejsdäck och skall du inte vinna så duger beg däck.
 

Mr Honda

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2014
Ort
Borås
Hoj
2007, Honda CBR 1000rr
Ok, det låter ju bra i så fall :)
hörde dock av en raceputte att det var stor skillnad på slicksens första lager och de nästkommande.
Men jag kanske inte skulle känna av det :hihi
Om man vill ha bra däck som ger mig feedback i kurvorna och inte ger mig oönskade överraskningar, vilka skulle man välja då? :confused:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ok, det låter ju bra i så fall :)
hörde dock av en raceputte att det var stor skillnad på slicksens första lager och de nästkommande.
Men jag kanske inte skulle känna av det :hihi
Om man vill ha bra däck som ger mig feedback i kurvorna och inte ger mig oönskade överraskningar, vilka skulle man välja då? :confused:

Ja nya däck är bättre första passet på ett par superklistriga sulor är magiskt. Men skall du åka omkring så rekommenderar jag att du skaffar en saudisk prins som sponsor.

Elitens avlagda däck som rullat ett pass duger utmärkt för förare som åker åttor kring dig.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Beggade däck är kanoninvestering OM du hittar en pålitlig förare och till rätt peng. Ibland är inte alltid däcken så lite körda som det står i annonser. Försök som sagt bilda dig en uppfattning och att däcken inte blivit uppvärmda flera ggr/cykler för då försämras däckets egenskaper.
Det är dåligt med däcksponsrade förare idag så 20 min däckens tid är över, oftast åtminstone!

Men köp annars Endurance däck så får du bra hållbarhet och ekonomi, dom lär räcka bra till ditt tempo som dunar just nu. Men vartefter du utvecklas så är även att mjukare däck ett måste för att få det bättre fästet och mer feedback. Färska och lite nyare beggade däck dyker nog tyvärr inte upp föränn i Maj när träningar och tävlingar kommit igång.

Lycka till.

//Nitrous
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Continental raceattack, bra däck med bra feedback. Medium blandning fram och hårdare endurance blandning bak. Framdäcken dock tillverkade 2010. Det finns lite olika åsikter om att köra på äldre däck, förvaringen har stor betydelse. Jag har kört en del äldre däck tidigare fast bara bak och det har funkat ok, fram är ju lite mer gambling kanske.

http://www.gp-reifen.com/?site=shop&article=981118000000317
vad är detta för däck? verkar ju grymt bra pris eller?'
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Continental raceattack, bra däck med bra feedback. Medium blandning fram och hårdare endurance blandning bak. Framdäcken dock tillverkade 2010. Det finns lite olika åsikter om att köra på äldre däck, förvaringen har stor betydelse. Jag har kört en del äldre däck tidigare fast bara bak och det har funkat ok, fram är ju lite mer gambling kanske.


Jag har hört att conti end ska vara lite hala, speciellt i utgången på kurvorna när man går på gas.. Typ i samma klass som superbike pro/compk? Något du har märkt?? Ska nämligen själv testa den blandning du föreslog till sommaren :)
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Det är ett endurance däck med hårdare blandning så givetvis är det sämre grepp än ett mjukare däck. Feedbacken i contis däck är dock bra enligt min mening. Annars kan man ju mixa med soft fram och medium bak om man vill ha lite bättre fäste. Har aldrig provat compK/pro däcken så vet inte riktigt där.
Har kört Pirelli senaste tiden och använder SC2 till träning och kallare väderlek. SC1 på race om det är över typ 20 grader.

Jag har hört att conti end ska vara lite hala, speciellt i utgången på kurvorna när man går på gas.. Typ i samma klass som superbike pro/compk? Något du har märkt?? Ska nämligen själv testa den blandning du föreslog till sommaren :)
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Det är ett endurance däck med hårdare blandning så givetvis är det sämre grepp än ett mjukare däck. Feedbacken i contis däck är dock bra enligt min mening. Annars kan man ju mixa med soft fram och medium bak om man vill ha lite bättre fäste. Har aldrig provat compK/pro däcken så vet inte riktigt där.
Har kört Pirelli senaste tiden och använder SC2 till träning och kallare väderlek. SC1 på race om det är över typ 20 grader.


Har du kört på conti soft? har nämligen några såna liggandes också :) både soft bak och fram. Kan man räkna 1 framdäck på 2 bakdäck när båda är soft?

När du körde med endurance kommer du ihåg ungefär vilka tider du låg på våra banor? Jag tänkte framförallt köra med end på gotland för att jag har blivit rekommenderad detta och på nya banor för min del där jag inte är så snabb. Sen köra med soft på banor jag har varit mycket på.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top