Helt otroligt vilken kraft där verkar vara.
Hur är en sådan att köra i andra lägen ön rakt fram? Går det att mysa på på kurviga vägar och ha gaskontroll utan att det blir jobbigt?
Jag körde mycket bana med min turbogixxer och det gick alldeles utmärkt. Det man skall akta sig för är att ligga precis vid de varvtal där turbon börjar ladda, annars kan man få "spännande" konsekvenser...
Ligger man på "laddvarv" hela tiden så handlar det om mjuk gaskontroll, ungefär som på vilken modern tusenklubba som helst. Skillnaden är bara att man får väldigt mycket, väldigt hastigt om man inte är försiktig.
Jag hade nöjet att testa Erik Marklund (Turbo Xpress) egen gixxer 1000 på Kemora för några år sedan. Han sa att den hojen gått 200 gånger i bänk med alla justeringar som gjordes. Oooootroligt snäll hoj som började ladda redan vid 2500 varv, sen blev det hur mycket effekt som helst hela vägen till 12000, snacka om effektband!!! När man vred hastigt på gasen så lyfte framhjulet, oavsett varv och fart. Det var skitskoj att acca efter långrakan, 800 meter med framhjulet en dm ovanför asfalten, heeeela vägen...
Synd att resten av hojen sög fett, gungig fjädring och taskiga bromsar... men vilken motor!!! Jag kan tänka mig att nya Kawan, H2, kommer att kännas på ungefär samma sätt...motormässigt alltså!