Där rök kortet...

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Själv blev jag tagen 82km/h på 50 sträcka -05. Hade prövotid kvar. Blev av med kortet 2 mån och fick ta om det, så 2 mån kan du väl räkna med. Verkar ju inte som att de har höjt det (konstigt nog när de höjer allt annat). Jag hade tur att bara få 2000 böter då, det var innan dubblingen :D
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Polisen åker mest BMW, men de har tydligen en ny Varadero 1000cc här i Stockholm. Enda i Sverige enl. polisen jag pratade med.

Personligen skulle jag stanna direkt på Polisen tecken oavsett om de satt på hoj bakom inne i stan, stående efter vägen eller i efterföljande "långsam" Volvo. Finns ingen anledning att riskera livhanken för något så simpelt som ett trafikbrott. Det är helt enkelt inte värt risken att försöka pysa.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
2 månader och 4000 i böter, :fakta
Om du har prövotid så måste du även ta om körkortet, dock kan du beställa tid för detta redan efter 1 månad men uppkörningen får tidigast vara 2 månader efter dagen med stort D
 

fleetwood

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Gbg
Hoj
1985 Honda NS400R
gick det bra när du prova dra snuten i maj/juni?:D

var väl dig polisen fick preja ikull efter att du kört mot trafiken på e18 vid örebro,

swedie har tagit din "tyck synd om mig tråd" annars kunde han fått läst den så han vet hur han inte ska göra iallafall

Mmm...känns lite grann som Ak47 har förbrukat sitt förtroendekapital vad gäller mc-körning iom hans tidigare bravader:3freak . Det är nog mer relevant att lyssna på råd från en påse nötter. Hmm...Ak47, - du kanske borde byta nick, jag har ett förslag isf.
 

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Täby
Hoj
CBR 1000 RR
Mitt tips är att undersöka om det finns något underlag för att överklaga.

* Be om platsprotokoll och alla övriga protokoll/rapporter.
* Gå in på Rikspolisstyrelsens hemsida och läs igenom hur alla protokoll och rapporter skall vara ifyllda.
* Hittar du några fel så kan ju andra saker vara fel också, t.ex. hastigheten. Överklaga...
* Hittar du inga fel, bit i det sura och var glad. Erkänn och betala.

Jag blev av med kortet för ett par år sedan, men vann i tingsrätten för lite fel i platsprotokollet.

Mvh

Reb0
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
säg att du va tvungen att väja för en ekorre...därav faten :p
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Mitt tips är att undersöka om det finns något underlag för att överklaga.

* Be om platsprotokoll och alla övriga protokoll/rapporter.
* Gå in på Rikspolisstyrelsens hemsida och läs igenom hur alla protokoll och rapporter skall vara ifyllda.
* Hittar du några fel så kan ju andra saker vara fel också, t.ex. hastigheten. Överklaga...
* Hittar du inga fel, bit i det sura och var glad. Erkänn och betala.

Jag blev av med kortet för ett par år sedan, men vann i tingsrätten för lite fel i platsprotokollet.

Mvh

Reb0


Ditt resonemang förstår jag inte riktigt.

Tänk så här: om ALLA som råkar åka fast för fortkörning och skulle överklaga, du tror inte att det skulle bli ÄNDÅ dyrare böter då när regaringen inser att alla överklagar till tingsrätten, som kostar pengar??

Du lyckades med ren tur komma undan böterna för att polisen gjorde ett misstag och fyllde i fel datum/klockslag/gatuadress eller liknande, men faktum är att du körde för fort och blev ertappad...bra eller anus :va
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Tänk så här: om ALLA som råkar åka fast för fortkörning och skulle överklaga, du tror inte att det skulle bli ÄNDÅ dyrare böter då när regaringen inser att alla överklagar till tingsrätten, som kostar pengar??

Min gode vän..
Sverige är ett rättssamhälle där varje enskilld medborgare har RÄTT till att få sin sak provad i domstol! Man skall INTE behöva ta hänsyn till omkostnader för staten för att nyttja de friheter som vi lagstadgat har rätt till.

Om en person blir rapporterad för fortkörning och faktiskt kontrollerar (och upptäcker) att polisen inte följer de regler som är uppsatta för hastighetskontroller så ökar det rättssäkerheten för oss andra, då polisen förmodligen är noggrannare nästa gång och ser till att följa de reglerna som kontrollerande myndighet har ålagt dem att arbeta efter.

För om de inte följt alla reglerna, vad är det som säger att det inte är deras mätning som är fel?
 
Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Min gode vän..
Sverige är ett rättssamhälle där varje enskilld medborgare har RÄTT till att få sin sak provad i domstol! Man skall INTE behöva ta hänsyn till omkostnader för staten för att nyttja de friheter som vi lagstadgat har rätt till.

Om en person blir rapporterad för fortkörning och faktiskt kontrollerar (och upptäcker) att polisen inte följer de regler som är uppsatta för hastighetskontroller så ökar det rättssäkerheten för oss andra, då polisen förmodligen är noggrannare nästa gång och ser till att följa de reglerna som kontrollerande myndighet har ålagt dem att arbeta efter.

För om de inte följt alla reglerna, vad är det som säger att det inte är deras mätning som är fel?

Visst är det som du säger, MEN nu var det inte mätningen jag syftade på heller...eller hur!

De två ggr jag åkt fast för fortkörning (båda med bil) så har det inte funnits någon anledning att överklaga, jag vet ju att jag körde för fort...:va
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Visst är det som du säger, MEN nu var det inte mätningen jag syftade på heller...eller hur!

De två ggr jag åkt fast för fortkörning (båda med bil) så har det inte funnits någon anledning att överklaga, jag vet ju att jag körde för fort...:va

Det du säger i tidigare inlägg är ju en uppmaning till att man inte skall begära prövning med hänvisning till statens omkostnader, något som jag finner högst förkastligt. CITAT: Tänk så här: om ALLA som råkar åka fast för fortkörning och skulle överklaga, du tror inte att det skulle bli ÄNDÅ dyrare böter då när regaringen inser att alla överklagar till tingsrätten, som kostar pengar??
Det var alltså detta jag reagerade på, inte just ett enskillt fall. Eller har jag fel? Det var så jag tolkade ditt tidigare uttalande.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Det du säger i tidigare inlägg är ju en uppmaning till att man inte skall begära prövning med hänvisning till statens omkostnader, något som jag finner högst förkastligt. CITAT: Tänk så här: om ALLA som råkar åka fast för fortkörning och skulle överklaga, du tror inte att det skulle bli ÄNDÅ dyrare böter då när regaringen inser att alla överklagar till tingsrätten, som kostar pengar??
Det var alltså detta jag reagerade på, inte just ett enskillt fall. Eller har jag fel? Det var så jag tolkade ditt tidigare uttalande.

Det är en uppmaning att inte överklaga om man vet att man kört för fort :tummenupp

Sen var det inte det att det blir dyrare för regeringen, utan jag menade att de kanske helt sonika bestämmer att det ska vara ÄNDÅ dyrare att köra för fort när stora mängder utav intäkterna från fortkörningböter går till rättegångskostaderna... Jag var kanske lite otydlig :)
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Vad åker civilpoliserna för nån hoj? Bmw där också eller?

Den som tog mig var en grå "honda ST1300 pan european" sprillans ny, dom hade endast haft den en vecka sa polisen som körde den. Det är inte så många som känner igen den ännu, sa han också.

Man såg inget direkt som avslöjade att det var en polis-mc.
 

x devil

supergasar expert
Gick med
22 Oct 2006
Ort
halmstad
Hoj
fire blade
om alla nekade som åkte dit för fortkörning under en vecka så hadde det inte funnits en polis på vägarna under flera månader dom skulle varit upptagna i tingsrätten:tummenupp
 

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
om alla nekade som åkte dit för fortkörning under en vecka så hadde det inte funnits en polis på vägarna under flera månader dom skulle varit upptagna i tingsrätten:tummenupp

Det är sällan poliser vittnar i rätten numera. De skriver ett PM om ärendet och detta "duger". Med detta slipper polismannen bedriva sina efterlängtade fridagar i en tingssal.

Sen om alla okynnesnekar kommer man till slut att installera en "fortkörningsdomstol" där man enbart hanterar den typen av ärenden. Vad kommer att finansiera den tror ni? Med säkerhet hade böterna höjts med 70%.

Personligen har jag betalt in ett par bakhjuls- och grässprättarböter i yngre år och skulle aldrig i världen neka till något jag har gjort.

Fortkörning är till 95% ett medvetet risktagande.
 
Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Det är sällan poliser vittnar i rätten numera. De skriver ett PM om ärendet och detta "duger". Med detta slipper polismannen bedriva sina efterlängtade fridagar i en tingssal.

Sen om alla okynnesnekar kommer man till slut att installera en "fortkörningsdomstol" där man enbart hanterar den typen av ärenden. Vad kommer att finansiera den tror ni? Med säkerhet hade böterna höjts med 70%.

Personligen har jag betalt in ett par bakhjuls- och grässprättarböter i yngre år och skulle aldrig i världen neka till något jag har gjort.

Fortkörning är till 95% ett medvetet risktagande.

Du har ju fattat vad jag menar :tummenupp

om alla nekade som åkte dit för fortkörning under en vecka så hadde det inte funnits en polis på vägarna under flera månader dom skulle varit upptagna i tingsrätten:tummenupp

x devil kommer fram till kassörskan på ICA efter att ha plockat kundvagnen full.
Kassörskan: Det blir 1378,50:- tack.
x devil: VA!!! Det kan inte stämma, vi ses i rätten!


:rolleyes:
 
Last edited:

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
x devil kommer fram till kassörskan på ICA efter att ha plockat kundvagnen full.
Kassörskan: Det blir 1378,50:- tack.
x devil: VA!!! Det kan inte stämma, vi ses i rätten!


:rolleyes:
Vi må ha olika åsikter om en hel del saker (dock inte denna), men här fick du till det :rofl
 

grymmepettan

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Luleå
Hoj
KTM Superduke
Jag blev av med kortet för nån vecka sedan, körde tydligen 183 på 110 väg.
Kortet vill dom behålla 5 månader trots att jag behöver det i jobbet, jobbar som bilmek...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top