Därför blir mc-olyckorna färre

Falcken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
bambustaket på 1100 cc
Ja gör du det eftersom du tror alla gnäller och det är fel att vilja ha närmare till en bana. Om önskan om närmare till en bana tolkas som gnäll så måste jag ha stora språksvårigheter. Och varför flytta till en stad som alla "gnäller i ?" :dummer

Syftar på RICKENS inlägg !!!!!!!!!!!!!!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Får nog medge att jag oftare kritiserar/kommenterar företeelser jag personligen tycker är mindre bra. Somt handlar om personlig preferens, som tidningen, medan det jag skrivit om "bandag/kurser" är sådant som bara är illa. Det kan handla om enstaka fall men då en individ investerar tid och inte minst pengar är de saker jag nämnt inte något man kan acceptera.

Är medlem och har så varit i många år, försäkringsrabatt eller ej. När det gäller trafiksäkerhetsfrågor och motorcykelns framtid i vårt trafiksystem behövs det insatta människor som dessutom klarar att se utanför sin egen lilla intressenisch, det är sällsynt bland oss mc-sekterister. Vissa saker är ju helt fantastiska, som att det finns kompetent juridisk hjälp att tillgå.

Det är lättare att kritisera än att uppmuntra, sådan är tydligen människan och jag är tyvärr inget undantag därvidlag. Vill ändå passa på att ge er en eloge för ert arbete, kritik lär jag nog komma med ändå, vad det lider....

Inga nyheter är goda nyheter.
Men det är inte roligt att jobba bara för att slippa kritik och aldrig få beröm.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja gör du det eftersom du tror alla gnäller och det är fel att vilja ha närmare till en bana. Om önskan om närmare till en bana tolkas som gnäll så måste jag ha stora språksvårigheter. Och varför flytta till en stad som alla "gnäller i ?" :dummer

Vad har du gjort för att få närmre till en bana?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
20 mil.
Buhu.
Två timmars färdväg med en maskin man köpt för att man tycker att det är roligt att köra den.

Måste bero på att 20 mil med Stockhult som utgångspunkt är mycket längre än 20 mil var annanstans i landet som helst.:fakta Nån borde köra banan till dem istället. :eek:ffermentalitet

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Måste bero på att 20 mil med Stockhult som utgångspunkt är mycket längre än 20 mil var annanstans i landet som helst.:fakta Nån borde köra banan till dem istället. :eek:ffermentalitet

Det tyckte jag var roligt.
Men lite sanning är det dock i det.
Hur många i Stockholms stad har hojjen stående i garaget, 30 sekunder från TV-soffan?
Hur lång tid tar det att ta sig ut från staden och påbörja själva resan?
Men det tar inte bort alla problemen att bygga en bana i kungsan heller.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Varselväst syns inte framifrån pga kåpor och liggande körställning.
Varselväst ska användas av vägarbetare och liknande inte av alla och envar.
Det blir lite av vargen kommer annars.
Eller ska nästa steg bli att vi ska köra med blinkande blått ljus för att synas när alla har varselvästar i trafiken?
Se till att använda halvljuset och kör med insidan av den färgglada hjälmen samt utgå från att ni inte syns hur ni än gör och resultatet av en olycka är att knutten som bäst kommer på en andraplats och att medaljer endast delas ut till vinnaren..

Att det finns fler hojar i trafik betyder inte att det finns fler knuttar i trafiken. Jag har ökat hushållets hojar i trafik med 100% genom att köpa en hoj till. Hushållets knutteantal är dock oförändrat..

Kör säkert och tänk efter före, det är då påverkan sker. Eftertanke är så dags då det redan har hänt..

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono

En gång är ingen gång, men eftersom det alltid ska kommenteras ang avståndet till banor från Stockholm så fort det ges tillfälle så är det gnäll.

Och ja, jag inser att iom med den bedömningen så gnäller även jag, fast på er som gnäller.

Katten på råttan...

buffelhorn

Men vat vet jag?
Gick med
13 Aug 2011
Hoj
Yammaha TDM 850 1999 Och en Fyrhyling CF Moto 500
Kan inte du Ricken fixa en bana för dom gnälliga Stockholmarna?:banana

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Vit hjälm, blåstick i xenonljuset funkar förvånansvärt bra bilarna får snut associationer & blir vaksamma/ uppmärksamma, ögon tjänare som de/vi är. Ev. varselväst med rejäla reflexer är bra särskilt vid skymning & regn.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Dom ka vel bara köre till Arlanda - ca. 25 minuter från Down Tåwn Skrotholm - annars är det väl gott med möjligheter att leka av sig på flera gokart banor ( jag ka ha ganska kul på såna!)

Tänkte också på det... Arlanda TT som är hur skoj som helst.
Men sen finns ju Tuvängen, Rörken, Gröndal och Sala inom 15mil från Stockholm... även de hur skoj som helst.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
En gång är ingen gång, men eftersom det alltid ska kommenteras ang avståndet till banor från Stockholm så fort det ges tillfälle så är det gnäll.

Och ja, jag inser att iom med den bedömningen så gnäller även jag, fast på er som gnäller.

Katten på råttan...

och råttan på nötet

För det första så måste man ju då fråga sig, du VÄLJER en bana som ligger längre bort, du tycker inte det är en skillnad jämfört med att det INTE FINNS en bana närmare ?

För det andra: Gör det ont att folk från stockholm önskar få en ordentlig bana till sitt närområde ? med tanke på att stockholm med stor marginal är det länet med FLEST antal motorcyklar / km2 i sverige (6,15 mot närmaste andra län skåne 3,37).
klart som fan att det gnälls om att det inte finns någon bana, det gör ju inte det.
hade det funnits en bana så hade man inte gnällt på det, det hade gnällts på något annat som att det kostar för mkt eller att den inte är öppen osv.
Att det motorcykeltätaste området i sverige inte har en bana är väl inte direkt en fördel för oss som vill köra mc men inte kan tänka sig att dra 40 mil tur o retur, skaffa bil med krok, släp osv för att kunna forsla sig dessa milen.
hade en bana funnits i mitt närområde så hade jag också tittat på det, nu gör det inte det så då är det inte en option att sätta sig i en bil och köra till närmsta bana. Jag har inte tid att lägga 6 timmar i transport last loss och sedan få köra i 1 timme vänta i 3. betala x kr i avgifter. för mig är det bara ren idioti.

Jämfört med att sätta sig på hojen köra 20-30 mil på det lokala vägnätet istället.

Så Ricken ditt val att köra där går altså inte att jämföra.
Det är ditt frivilliga val att köra längre än vad som du behöver för att få köra på en bättre bana.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
och råttan på nötet

För det första så måste man ju då fråga sig, du VÄLJER en bana som ligger längre bort, du tycker inte det är en skillnad jämfört med att det INTE FINNS en bana närmare ?

För det andra: Gör det ont att folk från stockholm önskar få en ordentlig bana till sitt närområde ? med tanke på att stockholm med stor marginal är det länet med FLEST antal motorcyklar / km2 i sverige (6,15 mot närmaste andra län skåne 3,37).
klart som fan att det gnälls om att det inte finns någon bana, det gör ju inte det.
hade det funnits en bana så hade man inte gnällt på det, det hade gnällts på något annat som att det kostar för mkt eller att den inte är öppen osv.
Att det motorcykeltätaste området i sverige inte har en bana är väl inte direkt en fördel för oss som vill köra mc men inte kan tänka sig att dra 40 mil tur o retur, skaffa bil med krok, släp osv för att kunna forsla sig dessa milen.
hade en bana funnits i mitt närområde så hade jag också tittat på det, nu gör det inte det så då är det inte en option att sätta sig i en bil och köra till närmsta bana. Jag har inte tid att lägga 6 timmar i transport last loss och sedan få köra i 1 timme vänta i 3. betala x kr i avgifter. för mig är det bara ren idioti.

Jämfört med att sätta sig på hojen köra 20-30 mil på det lokala vägnätet istället.

Det är ditt frivilliga val att köra längre än vad som du behöver för att få köra på en bättre bana.
Läs vad du skriver, ni har ingen bana i närområdet? Jo, tyvärr så är det precis det ni har. En hel jävla bunt faktiskt.

Det jag lackar ur på är det faktum att ni är sånna jävla storstadsbor som inte klarar av att flytta arslet i en bil, eller på hoj, 20 mil enkel väg för att få vara på en bana en dag o ha skitkul.

Finns det inte utanför eran dörr så är det inte ett alternativ för er.

Och vet du, jag hör aldrig några andra än stockholmarna klaga.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
och råttan på nötet

...jag tolkar ditt inlägg som att du inte provat bana ens?

Jag har minst 15 mil enkel till närmaste riktiga bana, och för mig är det bara så INNIHELVETE värt att traila runt hojen för att få löda ur den så mycket jag klarar av på bandagarna. :yoparty

Folk har ju inga problem att åka 60 mil för att köa i skidliftar hela dagarna...tycker en bandag ger betydligt mer jag, men det är jag det...

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Läs vad du skriver, ni har ingen bana i närområdet? Jo, tyvärr så är det precis det ni har. En hel jävla bunt faktiskt.

Det jag lackar ur på är det faktum att ni är sånna jävla storstadsbor som inte klarar av att flytta arslet i en bil, eller på hoj, 20 mil enkel väg för att få vara på en bana en dag o ha skitkul.

Finns det inte utanför eran dörr så är det inte ett alternativ för er.

Och vet du, jag hör aldrig några andra än stockholmarna klaga.

Vilka banor finns i närområdet ?

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Varselvästen hjälper har jag märkt. När jag har den på mig behöver jag sällan använda tutan och långfingret. Utan måste jag nästan alltid bromsa för något blindstyre eller väja/ byta fil.
Men det som synns ännu bättre och sticker upp ovanför biltak är hjälmen, välj än färgglad hjälm så syns du ännu bättre.
Jag tror inte västen syns i de tillfällena då det är viktigt att synas, som t.ex vid möte, vänstersväng etc. Jag tror inte färgglad hjälm är tillräcklig heller. Möjligen om du slänger på blinkande gula dioder.
Det är klart att en kille i en neonväst ståendes på ett torg med svartklädda sticker ut. Men killen med lampan syns ändå mer, och det oavsett om han har neonväst eller inte.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024