Då var det dags igen för bankörning

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
zatzy skrev:
vad är det för mått som inte hålls? 3 dagars bankörning, övernattning och frukost för lite över tusen lappen... är det inte mer än vad man kan förvänta sig för den lilla summan egentligen...?

Mycket körning för pengarna, absolut. Det som är gratis har det dock varit sämre med, nämligen information om vad som gäller och hur alla ska bete sig.

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
bemari skrev:
Rullar fortfarande 750:n som for i omloppsbana på Virtasalmi?
/Lasse

Jag håller på och fixar till den som bäst. Tanken är att den ska återuppstå till våren :tuttar

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
ÄNTLIGEN lite surr kring bankörningstråden! Trodde ett tag att jag hamnat hos Zeke cykles...

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Mell skrev:
Men RJ, har inte du börjat med barnkörning?
Det kan du fethajja! Skurna slicks på barnvagnen, värsta dämparna från emmaljunga och junior iklädd en tajt åtsittande barnoverall! Nog tusan kör vi hårt alltid, synd bara att motorn är hämtat från 70-talet...

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
zatzy skrev:
vad är det för mått som inte hålls? 3 dagars bankörning, övernattning och frukost för lite över tusen lappen... är det inte mer än vad man kan förvänta sig för den lilla summan egentligen...?

Jag anser att man som arrangör ska se till att ta ansvar för körningen man trots allt arrangerar.
Man kan faktiskt med väldigt små medel göra sådana här körningar väldigt bra.
Men ifjol vart det bara för mycket enligt min mening när arrangören beslutar sig för att fara hem bara för att det är dåligt väder, men samtidigt finns det personer som vill och kan köra i regn (pga att man har regndäck).
Sedan händer en olycka och då ska man fixa allt själv.
Som tur var så fanns det personer som snabbt kunde kontakta ambulans. Men att som arrangör bara packa ihop och sticka innan tiden är ute finner jag inte vara OK.

mvh Johan.

bemari

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Kuuskolmekuutonen...
Bankörning och alkohol...

Jag håller med dig vad gäller att "hålla måttet", som tur var så lyckades jag göra mig förstådd när jag ringde 112 då Christer vurpade, min finska är allt annat än bra.
En annan fundering...
Är det bara jag som tycker att det är en hel del som kombinerar MYCKET sprit med bankörning?
Har själv varit med flera år och ser en hel del som ragglar omkring natten innan och sitter dagen efter på hojen och fläskar runt på banan som om inget hänt!?

Tror inte dom skulle satt sig i bilen eller på mc:n ute i den vanliga trafiken men det är som att det är accepterat att göra det på bana
Jag ser inget fel i att dricka sprit och öl men då borde man inte sitta på hojen da'n efter eller förrän på eftermiddagen, fixa fram alkomätare så man får köra när man är grön.
Med risk för att kasta in en brandfackla så undrar jag vad ni andra tycker?
Är det OK att supa som fan på fredagen och köra dagen efter på lördagen kl. 10:00?
/Lasse

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
bemari skrev:
Är det OK att supa som fan på fredagen och köra dagen efter på lördagen kl. 10:00?
/Lasse
NEJ! Bra att det är någon som ställer frågan. Naturligtvis är det upp till var och en att dricka som man vill MEN man usätter sig själv och andra för stor fara dagen efter. Motorsport i allmänhet och roadracing i synnerhet gäller att alla sinnen är på topp. Jag tycker att det är rent bedrövligt hur vissa häller i sig en bankörningshelg, det finns 51 andra helger att supa till ändå väljer man den helg man skall vara på topp. Orsak?

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Finns en måtta på allt. Super man hårt så bör man ju inte köra, dricka ett par bärs och grilla blir ju en annan sak.
Själv kan jag inte köra när jag är bakis för då kräks jag i hjälmen....

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Mell skrev:
Finns en måtta på allt. Super man hårt så bör man ju inte köra, dricka ett par bärs och grilla blir ju en annan sak.
Själv kan jag inte köra när jag är bakis för då kräks jag i hjälmen....
Absolut ett par bärs och en flintastek är OK.

Hört talas om snusspottarhjälm, finns säkert med svart visir också...

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
bemari skrev:
/Lasse

Bra ämne, starta en tråd i rejsforumet om det oxå.
Själv klarar jag nog inte att köra dan efter om jag är redigt bakis, men man brukar ju lägga sig hyfsat tidigt även om man hinner få i sig en hel det till middagen.

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
Helt Nytt
MC Norr banåkning

På Motopark (Virtasalmi) kommer bla jag och välkände Jocke Jansson att vara på plats för att hjälpa folk med fjädringen och han kommer även att hålla föredrag på fredag.
Ang Race puttar kommer förmodligen ev Petjo Lilja hans supebike kommer att bli en sevärdhet det kan jag lova.

Allt detta ingår i priset, ang arrangemanget så upplåter Mc Norr banan och gör inte reklam för att det är föråkare och speciellt många regler utan allt är på eget ansvar.

HST

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Steny skrev:
Allt detta ingår i priset, ang arrangemanget så upplåter Mc Norr banan och gör inte reklam för att det är föråkare och speciellt många regler utan allt är på eget ansvar.

HST

Ja om allt vore så lätt, men någon bär alltid ansvaret.
MC norr/eller vem som helst som nu hyr av banägaren.

Det finns endast två allternativ, i alla fall för mig.

1 Banägaren är ansvarig för körningen
2 Arragören är anvarig för körningen

Nr 3: att var och en skulle vara ansvarig håller inte, iaf inte i Sverige. Och jag tror inte att så skulle vara fallet i Finland heller.
Visst är det åkning på egen risk, inget snack om detta.
Men om det tex skulle fara ut en full person på banan och det händer en allvarlig olycka där fler än den fulla personen skulle komma till skada kommer någon av dom två ovannämnda att bli ansvariga. För vem är arragör & vem har släpp ut den personen på banan.
Jag som oskyldig förväntar mig ju inte direkt att man/vi ska ha onyktra chafförer efter banan. "Någon" måste ju se till så att detta inte sker. Denna gång handlade det ju inte om någon som var onykter. Men vi var trots allt i ett land där det Svenska språket inte är så gångbart.
Vi tackar Lasse för att hans kundskaper i det utlänska språket höll, denna gång.

Men vi ska inte se allt från den negativa sidan, utan också berömma Mc Norr. Dom försöker göra någonting bra. Men det finns alltid saker som man kan tänka på och göra bättre till nästa gång innan det händer värre saker.
Dom kan också få en stjärna i kanten, eftersom dom som enda Mc handlare i norrland har tagit fasta på att arrangera bankörning för alla. Vilket i alla fall jag ser som något posetivt.

mvh Johan.

zatzy

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
yamaha r6
Suzukiman skrev:
Ja om allt vore så lätt, men någon bär alltid ansvaret.
MC norr/eller vem som helst som nu hyr av banägaren.

Det finns endast två allternativ, i alla fall för mig.

1 Banägaren är ansvarig för körningen
2 Arragören är anvarig för körningen

Nr 3: att var och en skulle vara ansvarig håller inte, iaf inte i Sverige. Och jag tror inte att så skulle vara fallet i Finland heller.
Visst är det åkning på egen risk, inget snack om detta.
Men om det tex skulle fara ut en full person på banan och det händer en allvarlig olycka där fler än den fulla personen skulle komma till skada kommer någon av dom två ovannämnda att bli ansvariga. För vem är arragör & vem har släpp ut den personen på banan.
Jag som oskyldig förväntar mig ju inte direkt att man/vi ska ha onyktra chafförer efter banan. "Någon" måste ju se till så att detta inte sker. Denna gång handlade det ju inte om någon som var onykter. Men vi var trots allt i ett land där det Svenska språket inte är så gångbart.
Vi tackar Lasse för att hans kundskaper i det utlänska språket höll, denna gång.

Men vi ska inte se allt från den negativa sidan, utan också berömma Mc Norr. Dom försöker göra någonting bra. Men det finns alltid saker som man kan tänka på och göra bättre till nästa gång innan det händer värre saker.
Dom kan också få en stjärna i kanten, eftersom dom som enda Mc handlare i norrland har tagit fasta på att arrangera bankörning för alla. Vilket i alla fall jag ser som något posetivt.

mvh Johan.

jag tror var och en som vuxen människa vet och förstår det där med alkohol och körning, är man myndig borde man kunde ta hand om sig själv... på nått sätt kanske? och när man anser att man är i skick att köra, då kör man...?
eller inte vet jag...? :tungan
det är precis som i den övriga trafiken på alla vägar i detta avlånga land, finns dygnet runt nån som har för mkt promille i kroppen men som anser sig vara i skick att framföra sitt fordon... iofs så blir det rätt mkt farligare på bana, no doubt! och det är väl synd, men som sagt, man borde lita att alla kan ta vara på sig själv =) osv osv osv.. :banana

jag kanske är helt ute och "cyklar", vem vet.... :fyllisar

Last edited:

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Ombömet blir ju sämre med alkohol i kroppen. Då är det lätt att intala sig själv att man kan köra. Man tappar även konsekvenstänkandet.

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
Helt Nytt
Jag tror inte du hittar en enda arrangör som tar ansvar för körningen på tävlingarnas anm blankett står det lite finstillt att arrangören friskiver sig från allt ansvar och alla skadestånds ansökningar. Körningen sker på egen risk du måste ha egna försäkringar osv, Om någon är uppenbart bakis eller berusad så är det allas skyldighet naser jag at säga att han inte kör.

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Hej på er! fråga ang. banåkningen i finland.

Finns någon vänlig själ som har plats (för en 750 och lilla jag), antingen i buss eller släp. Verkar vara det största problemet att hitta nån att åka med (dyrt annars att åka själv) En fråga bara hur långt är det till banan från vaasa?
Hoj på er. :Bugar

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
750-R skrev:
Finns någon vänlig själ som har plats (för en 750 och lilla jag), antingen i buss eller släp. Verkar vara det största problemet att hitta nån att åka med (dyrt annars att åka själv) En fråga bara hur långt är det till banan från vaasa?
Hoj på er. :Bugar
Ca 40 mil om jag inte minns fel.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S