Många bra aspekter på detta ämne, här kommer en aspekt. Bra eller dålig det avgör ni själva:
Jag tycker inte att min farmor som redan har en lite kärv ekonomi och pension ska betala för min hoj. Därför tycker jag att det kanske är vettigt att vi som faktiskt är högrisk-medborgare ska betala för oss.
Sen sade någon något om hästar. Ja det borde fanimej få betala de med. De är ju livsfarliga.
Sen borde man få skatta extra mycket om man är 75+ och kör saab. De håller ju inte avståndet framför!
Sen skulle någon ta livet av sig vid 50% skatt... Hmmm fundera på denna:
En vanlig knegare som typ jag själv tjänar ungefär 20.000 i månaden.
Kvar efter FÖRSTA skattedragningen blir ca 13.500. Då har arbetsgivaren betalt ca 26.000 för att jag ska få ut 13.500 (skrämmande nära 50% redan). Sen tänker vi oss att du köper bensin för hela slanten. En liter bensin utan skatt kostar väl ungefär 3 sek tror jag (kan ha fel) alltså ca 7 kr /liter går till staten. Kvar blir alltså 4.050 kr om du köper soppa för pengarna.
Totalt har du då betalt ca 85% skatt!!!
Man kan ju räkna detta på vad man än köper. Det är ju skatt på allt.
Lite glada nyheter är ju däremot att en hoj är roligare och har mer acc och går fortare än vilken extrem sportbil som helst (nästan) till en kostnad som är en bråkdel av sportbilen.