Då var förslaget äntligen lagt på bordet...

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
De som kommer TJÄNA på det här är staten eftersom det är en skatt och går rakt in i statskassan, så med andra ord så är det du och jag.

Tjäna är för mig när kapitalet ökar, inte minskar. :fakta
Du har kanske en annan uppfattning, men den tycker jag är fel.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Tjäna är för mig när kapitalet ökar, inte minskar. :fakta
Du har kanske en annan uppfattning, men den tycker jag är fel.
Tjäna är när någon får in mer pengar och vad jag vet så får staten in mer pengar när denna skatten kommer till, eller hur? Då tjänar de pengar. På detta sättet har vi ju samma uppfattning, de som tjänar på det här är staten. Men egentligen så tjänar ju inte staten på detta förslag, de sparar pengar genom att inte behöva betala lika mycket för sjukhusvistelser. Ni som är skarpsynta märker att hela högerns politik är inriktad mot att få ner ohälsotalen i sverige. Man sänker a-kassan och man sänker sjukpenning för att få bort fuskare. Man höjer försäkringen för att få bort högriskpersoner ifrån vägarna. Hela syftet med deras politik är att få ner "onödiga" kostnader som de anser är bättre att lägga på annat, bland annat skattesänkningar. Detta gör de för att fördela pengarna bättre.

Själva förslaget är inte så dumt men det som irriterar mig är att den här regeringen har kommit med ett sånt förslag.
Den nya regeringen gynnar ju bara de som redan har det bra och så kommer det även bli i framtiden.

Alla som röstade på alliansen....känn er lurade:arsele
På vilket sätt gynnar den nya regeringen höginkomsttagare med detta förslaget? Höginkomsttagare har oftast en nyare och dyrare bil, även ganska ofta med lite starkare motor. Detta är flera saker som gör att deras bil blir dyrare att försäkra jämfört med genomsnittet och med andra ord så får de även betala något mer när det gäller försäkringen efter skattehöjningen.

Last edited:

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Sv 650 -99

På vilket sätt gynnar den nya regeringen höginkomsttagare med detta förslaget? Höginkomsttagare har oftast en nyare och dyrare bil, även ganska ofta med lite starkare motor. Detta är flera saker som gör att deras bil blir dyrare att försäkra jämfört med genomsnittet och med andra ord så får de även betala något mer när det gäller försäkringen efter skattehöjningen.

Tar det lugnt och läs en gång till innan du reagerar. Jag menade inte enbart det här förslaget utan över huvud taget.

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
tänkte inte skriva nått i den här tråden.. tyckte mest det va intressant att läsa vad alla hade för synpunkter, men nu kan jag fan inte hålla mig..
årets jävla rixpucko!

Visst tyck du så, men med tanke på att 10 000 spänn per år av mina skattepengar plöjs ner i multikulturen bibehåller jag mina åsikter.

njelger

Guest
Villan ökar i värde, skatten har sänkts, förmögenhetsskatt, fastighetsskatt....börsen går som en raket....sammantaget
är trafikförsäkringen försumbar...

Alla som röstade på alliansen....känn er lurade:arsele

När en regering som inför det de gått till val på kommer till makten blir naturligtvis typer som Shwan förvirrade. Så skulle ju aldrig s göra.

Visst tyck du så, men med tanke på att 10 000 spänn per år av mina skattepengar plöjs ner i multikulturen bibehåller jag mina åsikter.

Räcker knappast med 10000...

Last edited:

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Citerar en insändare i aftonb.....
"Kära gud,gör så att det kliar våldsamt i röven på Reinfeldt och att han har för korta armar" :yoparty

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Villan ökar i värde, skatten har sänkts, förmögenhetsskatt, fastighetsskatt....börsen går som en raket....sammantaget
är trafikförsäkringen försumbar...

När en regering som inför det de gått till val på kommer till makten blir naturligtvis typer som Shwan förvirrade. Så skulle ju aldrig s göra.

Bra inlägg. Tror inte det är konstigt att folk som (S)hwan blir förbannade; de har väl alltid ansett att allting ska finansieras solidariskt. Är det förresten bara jag som tjänar på alla reformer (även med nya TF-skatten)? Då får jag väl gratulera mig själv & beklaga er andra.

Vagarbonzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
CBR900RR Fireblade
Bra inlägg. Tror inte det är konstigt att folk som (S)hwan blir förbannade; de har väl alltid ansett att allting ska finansieras solidariskt. Är det förresten bara jag som tjänar på alla reformer (även med nya TF-skatten)? Då får jag väl gratulera mig själv & beklaga er andra.

Absolut! STORT grattis till alla dom rika i samhället hurra hurra hurra!

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm
Många bra aspekter på detta ämne, här kommer en aspekt. Bra eller dålig det avgör ni själva:

Jag tycker inte att min farmor som redan har en lite kärv ekonomi och pension ska betala för min hoj. Därför tycker jag att det kanske är vettigt att vi som faktiskt är högrisk-medborgare ska betala för oss.

Sen sade någon något om hästar. Ja det borde fanimej få betala de med. De är ju livsfarliga.

Sen borde man få skatta extra mycket om man är 75+ och kör saab. De håller ju inte avståndet framför! ;)

Sen skulle någon ta livet av sig vid 50% skatt... Hmmm fundera på denna:

En vanlig knegare som typ jag själv tjänar ungefär 20.000 i månaden.
Kvar efter FÖRSTA skattedragningen blir ca 13.500. Då har arbetsgivaren betalt ca 26.000 för att jag ska få ut 13.500 (skrämmande nära 50% redan). Sen tänker vi oss att du köper bensin för hela slanten. En liter bensin utan skatt kostar väl ungefär 3 sek tror jag (kan ha fel) alltså ca 7 kr /liter går till staten. Kvar blir alltså 4.050 kr om du köper soppa för pengarna.

Totalt har du då betalt ca 85% skatt!!! :va

Man kan ju räkna detta på vad man än köper. Det är ju skatt på allt.

Lite glada nyheter är ju däremot att en hoj är roligare och har mer acc och går fortare än vilken extrem sportbil som helst (nästan) till en kostnad som är en bråkdel av sportbilen. :yoparty

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Absolut! STORT grattis till alla dom rika i samhället hurra hurra hurra!

Rika? Vad menar du? Aha, du är förstås pissed att sossepolitikernas utjämningspolitik inte längre ser till att "ta från de rika & ge åt de fattiga". Jag fattar. När "Svensson" får betala mer själv för något samtidigt som "rika" inte bidrar lika mycket som tidigare till massan jämrar man sig extra mycket. Jantelagen slår till i vanlig ordning. Men jag är ändå förvånad att INGEN annan här verkar ha fått mer i plånkan efter nya skattsänkningen (jobbavdraget). Själv går jag fetmycket plus efter avregleringen av fastighetsskatt (som kommer träda i kraft) + jobbavdrag.

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
Många bra aspekter på detta ämne, här kommer en aspekt. Bra eller dålig det avgör ni själva:

Jag tycker inte att min farmor som redan har en lite kärv ekonomi och pension ska betala för min hoj. Därför tycker jag att det kanske är vettigt att vi som faktiskt är högrisk-medborgare ska betala för oss.

Sen sade någon något om hästar. Ja det borde fanimej få betala de med. De är ju livsfarliga.

Sen borde man få skatta extra mycket om man är 75+ och kör saab. De håller ju inte avståndet framför! ;)

Sen skulle någon ta livet av sig vid 50% skatt... Hmmm fundera på denna:

En vanlig knegare som typ jag själv tjänar ungefär 20.000 i månaden.
Kvar efter FÖRSTA skattedragningen blir ca 13.500. Då har arbetsgivaren betalt ca 26.000 för att jag ska få ut 13.500 (skrämmande nära 50% redan). Sen tänker vi oss att du köper bensin för hela slanten. En liter bensin utan skatt kostar väl ungefär 3 sek tror jag (kan ha fel) alltså ca 7 kr /liter går till staten. Kvar blir alltså 4.050 kr om du köper soppa för pengarna.

Totalt har du då betalt ca 85% skatt!!! :va

Man kan ju räkna detta på vad man än köper. Det är ju skatt på allt.

Lite glada nyheter är ju däremot att en hoj är roligare och har mer acc och går fortare än vilken extrem sportbil som helst (nästan) till en kostnad som är en bråkdel av sportbilen. :yoparty

Du av dom 13.500 går 2.700 i moms vad du än köper så du har bara 10.800 kvar hur du än gör *L* Sverige e fantastiskt

A_o_D

dead girls never say no
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
zx10r -08
men men dom sa ju att dom var arbetarpartiet :näsblod . folk trodde ju verkligen att enda skillnade var att man blev av med göra persson, ja och fick en tusing över varje månad. det skulle bli mindre skatter än med sossarna oxå. och lägre bensinskatt. och pengarna kom från ingenstans bara:huvet .
när man pratar om försäkringar på detta forumet så inser man att solidariteten är död. fast nämner man sådana ord blir man väl kallad kommunist.

helt rätt.... jävla kommunist! ;)

sossar blir moderater och moderater blir sossar... vart ska detta sluta?
solidaritet är ett fint ord men det tog sossarna död på för LÄNGE sedan.

funderar faktiskt på att åka och demonstrera men viken typ av demonstration kommer det bli tro? blockera vägar? eller nån jävla mesmanifestation som ingen kommer varken se eller bry sig om?

Vagarbonzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
CBR900RR Fireblade
Rika? Vad menar du? Aha, du är förstås pissed att sossepolitikernas utjämningspolitik inte längre ser till att "ta från de rika & ge åt de fattiga". Jag fattar. När "Svensson" får betala mer själv för något samtidigt som "rika" inte bidrar lika mycket som tidigare till massan jämrar man sig extra mycket. Jantelagen slår till i vanlig ordning. Men jag är ändå förvånad att INGEN annan här verkar ha fått mer i plånkan efter nya skattsänkningen (jobbavdraget). Själv går jag fetmycket plus efter avregleringen av fastighetsskatt (som kommer träda i kraft) + jobbavdrag.

Du är väl på den blåa sidan och jag på den röda så det är väl ingen mening att vi börjar kasta paj på varan här :sissy

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
:D :D Var det någon som sa klassamhälle? Fint det, precis som i USA... Högerns absoluta idol och förebild sen Hedenhös

Sossepropagandan har funkat på dig ser jag..

Du vet tydligen väldigt bra hur det fungerar här i USA? Jag har bara varit här i 2 år och ser att i princip allt är billigare än i Sverige men du kanske har bott i en annan delstat än Texas? Hur länge och var bodde du?

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
I slut ändan är reformerna en bra lösning på mycket problem, man värnar mer om det som är ens eget men just nu är det vi som har intresset idag detta slår hårt emot men tittar man på det i ett längre perspektiv är reformerna bra men inte just nu.

Dock vill jag inte tillhöra dom som är just "nu" så de kan genomföra dessa reformer när jag är död eller efter jag fyllt åttio si så där.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Du är väl på den blåa sidan och jag på den röda så det är väl ingen mening att vi börjar kasta paj på varan här :sissy

Sant. Om du verkligen har en röd ideologi som du står fast vid ger jag en eloge för det. Det är inte många (och definitivt nästan inga här) som kan skryta med att de har en ideologi.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024