Då var förslaget äntligen lagt på bordet...

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
Varför inte gå tillbaks till stenåldern så kan vi odla vår mat själva och bygga egna hojar med stenhjul. En ram snickrar man ihop själv av en björk osv...

Once I did. I had a wooden frame, a wooden seat and a beautiful wood engine. There was just one problem - it WOODn't go ! :D

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
Satana...:mad: Testade vad man ( ca ) pröjsar i skatt... Jaja.. Pengar e inte allt..
----------
22.709 kr/månad betalas i skatt!
57%
går till skatt
43%
blir kvar till dig

Kommunal inkomstskatt, arbetsgivaravgift, statlig inkomstskatt och moms är några av de skatter som är kopplade till dig. Totalt innebär det 22.709 kr/månad i skatt.

Innan du får din lön har din arbetsgivare redan betalat 32,42 procent i arbetsgivaravgifter. Det är en skatt du oftast inte får se, men det finns en del företag som har börjat redovisa den på lönebeskedet.

Arbetsgivaren betalar för dig 39.726 kr
Arbetsgivaravgifter 9.726 kr
Din bruttolön 30.000 kr
Inkomstskatter
Inkomstskatten består av tre delar. Den kommunala inkomstskatten betalar alla. Den statliga inkomstskatten betalas på den del av lönen som är över cirka 27 500 kr/månad. För inkomster över cirka 40 700 kr/månad ingår även den så kallade värnskatten i den statliga skatten. Pensionsavgiften bidrar till att finansiera din framtida pension. Skattereduktioner är ett slags "återbäring", dels för att kompensera för pensionsavgiften, dels i form av jobbskatteavdraget som införs från och med 2007.
Kommunalskatt 9.248 kr
Statlig inkomstskatt 523 kr
Pensionsavgift 2.100 kr
Skattereduktion 3.037 kr
På lönebeskedet 21.166 kr
Andra skatter och avgifter
De pengar du spenderar beskattas med moms, 25 procent på de flesta varor. Vi har räknat med den skatt som en medelkonsument betalar på sin konsumtion.

För dig innebär det att den totala skatt du betalar är 57 procent av vad arbetsgivaren betalade för ditt arbete.
Konsumtionsskatt (moms m m) 4.148 kr
Summa skatter 22.709 kr
Kvar till dig 17.017 kr
------------------
Eller?? :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
Alla skattesänkningar måste finansieras på något sätt.

Detta är klassisk moderat politik precis som svenska folket ville ha det. Jävla klagande hela tiden, ni vann ju?

men men dom sa ju att dom var arbetarpartiet :näsblod . folk trodde ju verkligen att enda skillnade var att man blev av med göra persson, ja och fick en tusing över varje månad. det skulle bli mindre skatter än med sossarna oxå. och lägre bensinskatt. och pengarna kom från ingenstans bara:huvet .
när man pratar om försäkringar på detta forumet så inser man att solidariteten är död. fast nämner man sådana ord blir man väl kallad kommunist.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
det finns bara en lösning...

Dra på "manowar - call to arms" på stereon....
sätt dig på bågen den 28e april o skrik ut klagoropen, visa att du inte tar skit som en liten toffelfjant som sitter hemma o gnäller för kärringen när det kniper!

INTE FAN ska de få en promenadseger över oss, precis som "de" alltid gör?!!

Visa att vi är alla motorcyklister, glidargubbar, grussmiskers, motardmongon och plastraketsfjunisar. Dra med grannens fru på virago 535an, den jobbiga pöjken som varvar sin 125a ettrigt varje söndagmorgon, enas med hojbröder och systrar!

Nu får det vara slut med motorcyklarnas alla nischer och åkarnas "bror duktig fasoner", vi måste hålla ihop, annars kan vi räkna med att ställa cyklarna i garaget o kasta nyckeln om några år!

PROTESTERA för det DU tror på!
Inte fan vill jag behöva bli kriminell för att ha råd att köra hoj?!:confused:

Vi betalar redan så SATANS MYCKET skatt så någon måtta får det väl för i helvetet vara?!!!!!:huvet

Syns den 28e med knutna nävar i fickorna! :yoparty
They can take my land, but they can never take my FREEEDDDOOOOOOOOOMMM!! hehehe :yoparty

Fredde69

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
Aprilia RSV
Fan vad trött man blir. Folket måste få ha en hobby och trivas på fritiden. Om inte blir jobbet lidande. Kan fan inte förstå att högutbildade sprättar inte fattar det. Men det är klar att vi ska bara jobba och dra in pengar till deras löner/intressen. Jag kommer klara denna höjning av min försäkring genom svart jobb. (jag kommer förmodligen inte vara ensam om detta). Men är det bra för Sverige.

gyver

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2005
Hoj
Kawasaki z750
Irriterande

Fan va irriterande det är att dom har fastnat för de här "700 kronorna". Det handlar inte alls om några 700 kronor utan om en skatt på 32%. Det vill säga att en inte alls för ovanlig trafikförsäkring för oss på sporthoj på 10.000 kr per år. Kommer efter 1 Juli att kosta 13.200 kr per år. Dom här 700 kr är ett snitt på allas höjning och tänk hur många fordon det finns i Sverigen med en trafikförsäkrign under 1000 kr. Det blir bara 320 kr och de resteran 380 kr som behövs för att komma upp till snittet måste ju tas ut av någon annan. Tanken med den här skatten är god men i praktiken kommer det bli kaos. Jag hade heller sätt att man tog ut en skatt per fordon eller en extra skatt på drivmedel. För att få en jämnare fördelning och för att inte slå ut en del åldersgrupp eller fordonsgrupp.

Gabor

Guest
En del i debatterna var det så att man ville få bort just en viss specifik trafikgrupp som förorsakade de HÖGA DÖDStalen i trafikstatistiken.

Nämligen just unga MC förare med för effektstarka sporthojar.

Därför höjer man procentuelt, inte i kronor....ok ?

Då blir det kanske färre som kör just sådanba maskiner i låg ålder, just på grund av höga kostnader.

det finns bara en lösning...

Dra på "manowar - call to arms" på stereon....
sätt dig på bågen den 28e april o skrik ut klagoropen, visa att du inte tar skit som en liten toffelfjant som sitter hemma o gnäller för kärringen när det kniper!

INTE FAN ska de få en promenadseger över oss, precis som "de" alltid gör?!!

Visa att vi är alla motorcyklister, glidargubbar, grussmiskers, motardmongon och plastraketsfjunisar. Dra med grannens fru på virago 535an, den jobbiga pöjken som varvar sin 125a ettrigt varje söndagmorgon, enas med hojbröder och systrar!

Nu får det vara slut med motorcyklarnas alla nischer och åkarnas "bror duktig fasoner", vi måste hålla ihop, annars kan vi räkna med att ställa cyklarna i garaget o kasta nyckeln om några år!

PROTESTERA för det DU tror på!
Inte fan vill jag behöva bli kriminell för att ha råd att köra hoj?!:confused:

Vi betalar redan så SATANS MYCKET skatt så någon måtta får det väl för i helvetet vara?!!!!!:huvet

Syns den 28e med knutna nävar i fickorna! :yoparty
They can take my land, but they can never take my FREEEDDDOOOOOOOOOMMM!! hehehe :yoparty

Organiserar du å styr upp denna dag så det blir en stor protestmanifestation ?

Du kan annars ta kontakt med SMC, gärna ordförande direkt, finns här på SH, Galne Dansken. Tror att medlemmarna i SMC redan tänkt mycket på hur man ska aggera mot detta förslag.

Ilska är bra, bara den används på rätt sätt. Sen ska man kunna argumentera för sina ideer, annars liknar det bara mest gnäll, likt Reclaim the streets.

Om du läser olyckstråden så börjar inte året specielt bra, många olyckor redan.
Visar bara makthavarna i landet att de måste till något radikalt för att få ner olyckssiffrorna. Vi själva inom mc kollektivet klarar inte det verkar det som.

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Om man nu bortser ifrån att motorcyklister blir utpekade som de som ska betala mest och att det är orättvist och blabla, så tycker jag att det är ganska fånigt att gnälla över några tusen, när de flesta som drabbas har hojar och utrustning för hundratusentals kronor...

Om det nu svider så hårt, se om ditt hus och gör något åt situationen istället, själv bytte jag till en rejsbuss som går på diesel:tummenupp Laga matlådor, ge fan i att dricka sprit, listan kan göras lång....

Hanlotta

Flyger fram...
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
Yamaha R1 -00
I den här tråden verkar de flesta av er fokusera på era direkta kostnadsökningar på era egna premiehöjningar.
Skatten som införs på trafikförsäkringspremien berör alla typer av fordon som har trafikförsäkring - MC, personbilar, lastbilar, bussar, m.m. Det innebär ju även att alla företag som använder fordon får högre kostnader, vilket de sannolikt vill ha kompensation för. Detta innebär sannolikt att allt som transporteras på vägarna blir dyrare, t.ex. mat, kläder, möbler, bussresor, m.m. Vilka som kommer att bli drabbade av dessa kostnader är ju ganska lätt att gissa... :näsblod
Det jag tycker är konstigt när man pratar om detta förslag med folk som inte kör motorcykel, så har många inte ens hört talas om förslaget eller så tror de bara att det berör oss eftersom det som skrivs i tidningarna mest handlar om motorcyklister. Kunde man få upp ögonen på övriga samhället att detta även berör dem så kanske motståndet att införa skatten på trafikförsäkringen blir betydligt större och då kanske förslaget tas tillbaka.

ExHale

Vill inte åka T-bana
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Fireblade
MEN det här systemet är nytt så får bara aliansen regera tillräckligt länge så kommer grupp efter grupp få ta sina egna kostnader och systemet blir rättvist.

Om aliansen vinner nästa val får du gärna börja kalla mig klas-börje auf pumpelnickel.
Dom har juh tappar rekordmånga väljare och så undrar jag om dom någonsin har vunnit två val på raken?

Har själv alltid lagt min röst på M, men inte den här gången och det kommer inte att hända i framtiden heller.

Dom lovade mer i plånboken men än så länge så har jag gått back, blev väl nån hundralapp extra i månaden men alla andra höjda avgifter överstiger den summan och skall då även försäkringen höjas så går jag ännu mera back.

Så att summera det hela: jag får ut mindre i månaden och har betydligt mindre säkerhet om nått skulle hända.

Edit: kanske skall lägga till att min sporthoj är en rolig hobby och jag har inga problem att pröjsa för den, är nuvarande regerings allmänna politik som jag har problem med.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag instämmer. Har man inte råd så får man köpa en billigare hoj eller hitta på något annat att göra.

Ska man försöka vara lite objektiv tycker jag igenlitligen inte att förslaget är dumt. Varför ska folk som inte kör motorcykel eller ens bil, betala för de som gör det? Varför ska jag betala extra hög skatt för att någon inte orkar söka jobb och hellre går på a-kassa?

Hela filosofin är ju att man ger mindre till staten och bestämmer mer själv vart man vill att pengarna ska gå. Visst i slutändan kanske man inte har mer pengar över i plånboken än när sossarna styrde men nu kan man iallafall själv bestämma!
(Sen lägger ju även modaraterna mass dumma förslag... ex obligatoriskt medlemskap i a-kassan:va blir inte det samma sak som skatt då eller?)

Jag tycker inte heller att det är kul att försäkringen höjs men jag tycker det e mer fel att alla ska betala för mitt nöje att köra hoj.

/Will

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Kyss mig i :arsele alla idrottare som inte betalar ett skit för sina avslitna ledband. Dom straffas inte ut för att dom har en hobby :mad:
Men vi ska.
FY FAN

Försök håll en seriös diskussions-ton för det första. För det andra, om du läst tråden skrev M:et ett bra inlägg. Vi hojåkare/fordonsförare är först ut att bära en större del av våra kostnader själv. Som Küngen skrev har de höjt momsen på tobak, vilket innebär att de bär en större del av sjukkostnaderna som de orsakar. Troligen kommer denna förändring ske inom andra segment med.
Sen måste det ju naturligtvis finnas någon form av balans. jag tycker inte heller vi ska ha ett samhälle där alla betalar sina egna kostnader till 100% för då kan enskilda människors liv verkligen hamna i skiten, men jag tycker inte heller att alla ska betala lika mycket om nu jag gör aktiviteter som är en stor ekonomisk belasting för sammhället.

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
Jag instämmer. Har man inte råd så får man köpa en billigare hoj eller hitta på något annat att göra.

precis det är ingen rättighet att köra hoj.
däremot är det en rättighet att bo i en megavilla på en sjötomt, det är där vi alla måste bidra för att dom stackarna som bor så skall ha råd. en annan rättighet är att man måste få lov att ha miljoner på banken o slippa betala skatt för dom, det är ingen rättighet att använda sina pengar ute i samhället o skapa jobb med dom, tex genom ett intresse som mc-körning.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bara för att djävlas:
Har sporthojar på allmän väg att göra?
Varför?
Blir trafikförsäkringen för dyr, kan man alltid skaffa en riktig räser och köra bana med, samt en schyst landsvägshoj till gatåkat.
Detta har redan slagit igenom.
Hur många har inte bytt sin gatracer mot en motard?

Vad jag menar är att alla gathojar är kompromisser med olika specialegenskaper.
Sporthojar är byggda för att köras hårt i extremt hög hastighet.
När har man nytta av det på allmän väg?
Jämför med motarder som byggs för att vara lätthanterliga på alla underlag i moderata hastigheter.
Grusracers, touringhojar, till och med glidare går att motivera i trafiken.
Men hojar byggda för att funka bäst mella två och trehundra knut?
Är det konstigt att man försöker styra upp detta?

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
Bara för att djävlas:
Varför?
Blir trafikförsäkringen för dyr, kan man alltid skaffa en riktig räser och köra bana med, samt en schyst landsvägshoj till gatåkat.

Jämför med motarder som byggs för att vara lätthanterliga på alla underlag i moderata hastigheter.

då kan du dra likhetstecken med sportbilar, snabba båtar, hästar......
det enda som har i trafiken att göra är ju bussar och lastbilar, allt annat är för bekvämlighet eller nöje, alltså onödigt.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Bara för att djävlas:
Varför?

1. Ja klart dom har! Jag gillar att mysa runt på en sporthoj och smiska kurvor i 70-90km/h...tro mig..jag GÖR det med. Det finns MÅNGA att intyga det.
2. Men varför ska jag köpa flera hojar för att göra en sak...köra hoj? Bana ger inte upplevelsen av skogar, hästskit, flugor i visiret, getingar innanför skinnstället m.m. Sen gillar jag inte körställningen på en glajder! (o många med mig...)

2. Motarder körs mer än gärna på slangen och (teoretiskt slår över oftare) det i sig är ett HÖGT riskbeteende. Sporthojar vurpar oftare i högre farter m.m. JA...men dödligheten är säkerligen inte långt ifrån på motarder om det fortsätts köras på slangen, stoppiesar m.m.

Allt handlar om ATTITYDEN hos hojkollektivet. Det spelar ingen roll om det är en 500cc eller 1200cc hoj, sporthoj, kråmpråm, motard eller scooter. Det är i princip lika enkelt att köra ihjäl sig ändå!

Det finns ett OTAL tydliga exempel på detta. Ena tråden handlar om stunt, bakhjul och kraftiga fortkörningar. Andra handlar om att fokl sörger över en som körde ihjäl sig när han körde vårdslöst och hur coolt det var innan han gick vidare. Skärpning!

Bananen

Guest
Bor i en "universitetsstad" i mellanvästern med 200-250k invånare. :)

Ok. nu är jag med.Fick för mig att det var i Sverige.:huvet
I så fall hade det nog varit på en öde Ö där din bästa kompis varit ett träd. inga vägar eller någonting som skulle kunna ge dig en högre :tungan

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Och till din körning behöver du en sporthoj, "JKay"?
Till på köpet en 600...
Pröva samma sak med en naken hoj med starkt mellanregister.
Vad gäller "flera hojar", kan du göra allt med en RF600R?

"-dB": Båtarna håller jag med om.
Men att fläska på på öppen sjö, kan liknas vid banracing.
Hur många råkar ni på som piskar bajset ur sina sportbilar?
Även sportbilar har hög försäkringspremie.
Där föll det..
Hästar orsakar personskador.
Dock sällan på andra än ryttaren.
Det de flesta ryttare sysslar med vill jag närmast likna vid enduro.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Och till din körning behöver du en sporthoj, "JKay"?
Till på köpet en 600...
Pröva samma sak med en naken hoj med starkt mellanregister.
Vad gäller "flera hojar", kan du göra allt med en RF600R?

"-dB": Båtarna håller jag med om.
Men att fläska på på öppen sjö, kan liknas vid banracing.
Hur många råkar ni på som piskar bajset ur sina sportbilar?
Även sportbilar har hög försäkringspremie.
Där föll det..
Hästar orsakar personskador.
Dock sällan på andra än ryttaren.
Det de flesta ryttare sysslar med vill jag närmast likna vid enduro.

Behöver o behöver? Kontrar med att behövs hojarna överhuvudtaget då? Jag gillar min 600 men kom inte o säj annat än att en hoj ÄR en fritidsleksak. VISSA använder den i arbetet men 90-95% av befolkningen har den som fritidsnöje.

Till det jag kör så klarar JAG mig med en RF600R (Gata OCH bana). Ska det ut i skogen så visst....det behövs en annan då. Men jag kör inte där.

Föredrar kåpor....

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...