Då var förslaget äntligen lagt på bordet...

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Här fattar jag inte riktigt vad du menar. Visst, det är ok att mc-förare betalar sina vårdkostnader; men då ska alla andra grupper som skapar vårdkostnader (skidåkare, idrottare i allmänhet, rökare, snusare, etc) också göra det. Förstår inte varför just motorcyklister ska vara ett undantag!?

Sen att de som skapar mest kostnader på individnivå ska betala mest är väl egentligen inte heller fel. En sporthojsåkare ska betala mer än en custom-åkare; men så är det ju redan, fine! Exempelvis skulle väl även en fotbollsspelare (som kan behöva dyra knäoperationer) betala mer än en golfare.

/paco

Jag håller med dig fullständigt att skapar man ett system där riskgrupper står för sina egna utgifter så ska det gälla rakt över. Inte att vissa grupper får vara med och dela på andras kostnader OCH betala extra för sina egna. MEN det här systemet är nytt så får bara aliansen regera tillräckligt länge så kommer grupp efter grupp få ta sina egna kostnader och systemet blir rättvist. Nu är det tråkigt nog vi hojåkare som "är först ut" och får punga ut med mer pengar. Hade det varit båtägarna, hästfolket, rökarna eller någon annan så hade det varit liv på deras forum istället. Någonstans måste de börja, men det vill till att regeringen visar att de fortsätter och löper linan ut, annars är det bara ytterligare en onödig skatt som suger ut pengar utan att jag får något tillbaka. (i det här fallet så ska jag betala mindre i skatt för att andra grupper också tar sina kostnader och jag väljer vad jag vill hålla på med)

Angående spåret med att styra kostnaderna på individnivå så kanske jag var otydlig. Det jag menar är att samma person kan inte ena gången skrika att kollektivet ska dela på kostnaderna för att nästa andetag inte vilja vara med och dela på kostnaderna för de som kör "mer riskabelt". Jag tycker det rimmar illa att tycka att andra ska vara med och dela på mina utgifter men att jag inte ska dela deras.
Någonstans måste man också dra gränsen för hur stor gruppen är. Ytterligheterna är helt individanpassat, du betalar för alla mina kostnader själv och vi har ingen skatt. Åt andra hållet så betalar alla lika mycket oavsett vad man gör. Hela idén med försäkringar är att sprida kostnaderna över en grupp så den enskilde individen inte ska hamna i ekonomisk missär om något råkar hända, sedan kan man bolla för och nackdelar med gruppens storlek till dödagar...

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Varför inte gå tillbaks till stenåldern så kan vi odla vår mat själva och bygga egna hojar med stenhjul. En ram snickrar man ihop själv av en björk osv...

Då behöver vi ju inte betala för någon annan utan den svage och sjuke dör helt enkelt för ingen i deras familj vill ju odla mat åt honom/henne Med motiveringen "tänker inte fixa käk åt någon annan"...

Är så less på jag vill inte betala för dig tugget...

Personligen så föredrar jag att betala för alla och dom betalar för mig...

Orkar inte odla min EGEN mat, bygga min EGEN hoj och bygga en EGEN väg runt det EGENhändigt byggda huset...

Sen att förslaget att mc-förare ska betala för sig själva kommer från folk som betalar städerskan med våra pengar är ju än mer idiotiskt!!!

Okej :rolleyes:
Du tycker alltså det är rätt att betala för alla andra också?
Om jag har förstått, för det är precis vad du gör.

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Fyfan snart monterar dom väll nån mätutrustning på oss som registerar hur många liter vi andas ut och hur mycket vi pissar som vi sen måste skatta för också.Dom kan ju lika gärna låta fotboll/hockey osv stå för sina egna kostnader också om vi ska göra det.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Skattesänkningar, ger mer i plånboken att SJÄLV bestämma vad man prioriterar att sätt pengarna på.

Det finns Arbetslöshetsförsäkring att lösa i vissa brancher. Min kostar 100:- / mån å då får jag mellanskillnaden betald upp till 90% av min ordinarie lön.
Min mc,n har jag försäkrat såsom jag tycker är lämpligt, osv. JAG bestämmer vad Jag vill betala för, inte fd sossekossor.:D

Ja jag har inte fått någe mer pengar i kassan iaf.
Vad ska jag göra åt det då?
Kan gör ett ex på hur det kan se ut.
TEX:
"Stefan" bor i hyresrätt.
Han har fått 1000kr mer i plånboken precis som dom lovat.
Men nu får stefan betala mer till tex a-kassan ca 317 kr mer.
Plus att stefan äger en bil som han e beroende av att ha för att ta se till jobbet.
På den betalar han 250 kr mer i månaden än vad han gjorde förut.
Det bli 567kr mer i månaden än vad han betalade förut.
Men oj nu har bensinpriset gått upp till 13kr L.
Stefan har 1 mil till jobbet det blir om bilen drar 1 L milen, 26 kr tur och retur.
25 dagar i månaden ska han köra den till jobbet.
Det blir 650kr för bensin, fast än dom lovade att sänka tex bensin skatten.
Vart har då Stefans 1000kr tagit vägen?
Detta är bara ett exempel.
/mvh jonas

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Though shit!!!

Har man inte råd att köra hoj..
Då får man hitta på en annan hobby..

Det är en dyr hobby från början..
Nu blir den lite dyrare.

Nu tror jag inte att den kommer att inspirera fler "rika" som har råd att köra mer hoj.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
:D :D Var det någon som sa klassamhälle? Fint det, precis som i USA... Högerns absoluta idol och förebild sen Hedenhös

Och hur funkar det i USA? :confused:

Jag pröjsar 40,000+ om året i fastighetsskatt, men knappt 1,900kr för hel/hel på hojen. (Under 30, zx10r-05)
Det borde väl vara alla "fattiga" sporthojares våta dröm.

Dessutom tycker jag sjukvården är både billigare OCH bättre. Men vad vet jag... :rolleyes:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
TEX:
Plus att stefan äger en bil som han e beroende av att ha för att ta se till jobbet.
Stefan har 1 mil till jobbet det blir om bilen drar 1 L milen, 26 kr tur och retur.
/mvh jonas

Vad jag vet har staten liten påverkan på bensinpriset utöver skatterna. Vad jag vet har ingen höjning på bensinskatten aviserats så du kan knappast lägga skulden på höjda bensinpriser på regeringen... Dessutom får han ju dra av för resor till jobbet. :pannkyss

Edit: Dessutom är det ju inte så att bensinen var gratis innan Alliansen tog makten, eller? :va Måste ha tankat på fel mackar i så fall. :rolleyes:

Last edited:

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC -04
Jag bryr mig inte så mycket om summan, men klart det är några middagar på mcdonalds!

Det komiska i det hela är att dem inför det för "ökad trafiksäkerhet". Vilket bullshit alltså hur tänker dem? På vilket sätt blir det säkrare? Om folk slutar åka pga denna lilla summa ökar inte trafiksäkerheten.

Någon som kan förklara hur dem tänker?

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag bryr mig inte så mycket om summan, men klart det är några middagar på mcdonalds!

Det komiska i det hela är att dem inför det för "ökad trafiksäkerhet". Vilket bullshit alltså hur tänker dem? På vilket sätt blir det säkrare? Om folk slutar åka pga denna lilla summa ökar inte trafiksäkerheten.

Någon som kan förklara hur dem tänker?

Det där är jag beredd att skriva under på. Omfördelningen av kostnader har inte ett smack med trafiksäkerhet att göra. Som sagt, rent bull shit.

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Okej :rolleyes:
Du tycker alltså det är rätt att betala för alla andra också?
Om jag har förstått, för det är precis vad du gör.

Hehe... Ja skarvade på lite extra men i stora drag tycker jag att sålla ut grupper som ska betala för sig själva är idiotiskt... Ingen djävel skadar väl sig med flit på en mc och ingen slalomåkare bryter väl benet för att det är kul...

Låt oss pyssla med det vi gillar å låt oss alla pröjsa notan tillsammans... Det är väl det som kallas samhälle... Sen är det ju en annan sak om man skadar sig med flit för då är man ju inte frisk... Dom hojar med mer effekt är ju redan dyrare än dom med mindre... Betalar hellre den där skatten som vi hade innan istället för att dom ska snylta lite här och lite där som i slutändan landar på en större summa och säkert kostar i administrativa avgifter...

Snart måste man teckna en försäkring innan man tänder ljusen på julafton för dom som har levande ljus är en riskgrupp att bli brännskadade...

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Jag slipper ca 20.000 kr / år i fastighetsskatt nästa år (8000:- mindre redan denna deklaration), så jag betalar gärna 700:- extra för hojen....som sagt, Herren ger & Herren tar...:)

precis. grattis till er alla som äger än villa på över 300 kvm eller så.

jag är inte så jevla insatt i det här med ekonomin än, men det är så jevla klart att Moderaterna får det att se ut som att allt blir bättre ekonomiskt sett, när det enda de gör att ta lite från något, och höja något annat. Och i slutändan så är det alltid de rika som tjänar på det.

Jag tycker att det är lite kul att det var så många knegare som röstade på Moderaterna :slicka

Last edited:

Gabor

Guest
TEX:
/mvh jonas

jadu, Alla har fått en skattesänkning, på mellan 500-1000:- per mån from 1 jan
250:- är ökningen av a-kassan. inte 317, då har F-förbundet höjt sin avgift samtidigt med resterande upp till nämnda summa.
bensinpriset har som sagts inte höjts. höjningar som är kommer av världsmarknadspriset.
Avdraget tor arbete höjt till 18:- per mil, för summan över 7000:-
sen jobbar väl ingen 25 dagar i månaden ?? ja deltidare kanske.

men visst , allt blir dyrare, snus, cigg, kondomer, bananer, fläsklägg osv.

Det finns andra exempel som är åt andra hållet.:D

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Den dagen vi kommer att få skatta 50% av lönen tar jag livet av mig =S

Den dagen passerades för länge sen !

Komunalskatt säg 30%
Sen är det många sombetalar stadsskatt >10%
Moms 25%
Löneskatt ca 46%
och ovanpå detta punktskatter

gör man en kalkyl på detta hamnar man ofta kring 80% av ditt arbete går i skatt.tack vare vår nya regering börjar det minska.

Visst fortfarande kommer det att vara så att om man väljer att lägga sina pengar på högskattade saker så kommer man att betala mycket skatt men man kommer att kunna välja :tummenupp

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
visst, det blir dyrare att försäkra, men so what ?
jag kommer inte att sälja hojen iaf

betalar idag 8005:-/år Halvförsäkrat 34år R1 -04
det är 667:- i månaden
efter 32% skatt på Trafikpremien blir det 771:-

Blir att jobba en timme över extra i månaden bara

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
precis. grattis till er alla som äger än villa på över 300 kvm eller så.

jag är inte så jevla insatt i det här med ekonomin än, men det är så jevla klart att Moderaterna får det att se ut som att allt blir bättre ekonomiskt sett, när det enda de gör att ta lite från något, och höja något annat. Och i slutändan så är det alltid de rika som tjänar på det.
Jag tycker att det är lite kul att det var så många knegare som röstade på Moderaterna :slicka

Nu börjar vi jämföra äppen och päron.. :va

Villa över 300kvm...
Säg det till tant ellna som äger ett litet sommarhus på 60kvm i roslagen som måste betala 45 - 50 000 i fastighetsskatt bara för att hon enligt myndigheterna anses ha sjöläge..

Det är så patetiskt att läsa alla inlägg om att politikerna gör livet till ett helvete för alla bortskämda.

Inse att ni har det förbannat bra!
Ni sitter och kör runt på racemaskiner som en annan som är gubbe i dag inte ens vågade fantisera om när jag var yngre.
Fan! Jag hade inte råd att skaffa körkort förr än jag fyllde 40.

Att köra hoj kostar pengar!
Det kostar i inköp, det kostar i underhåll.
Man måste ha utrustning så man klarar sig lite bättre om man klotar.

Nu läggs det på en del kostnader på bilar, motorcyklar m,m.
( Tänk på dom fattiga raggarna som har bilar som drar tre liter milen. )
Det är synd om dom också.
För nu kommer dom inte ha råd att köra sina bilar lika mycket längre.

Vi gör alla våra val här i livet..
Vi skapar våra egna prioriteringar.

Det suger getpung att lägga till vad det nu blir.. 6 - 800:- / månad i försäkring på R-bussen som jag kör runt på.

Jag prioriterar det..
Så det få helt enkelt innebära att jag får försaka nåt annat.

Face it!!

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Hoj
R1
Som min jobbarkollega säger (kommer från australien): "Ni svenskar ni gnäller o gnäller när dom höjer skatterna osv osv, men så godtar ni det utan att istället göra nåt åt saken. Konstigt land.."

Pizzabagarn

Guest
Nu börjar vi jämföra äppen och päron.. :va

Villa över 300kvm...
Säg det till tant ellna som äger ett litet sommarhus på 60kvm i roslagen som måste betala 45 - 50 000 i fastighetsskatt bara för att hon enligt myndigheterna anses ha sjöläge..

Det är så patetiskt att läsa alla inlägg om att politikerna gör livet till ett helvete för alla bortskämda.

Inse att ni har det förbannat bra!
Ni sitter och kör runt på racemaskiner som en annan som är gubbe i dag inte ens vågade fantisera om när jag var yngre.
Fan! Jag hade inte råd att skaffa körkort förr än jag fyllde 40.

Att köra hoj kostar pengar!
Det kostar i inköp, det kostar i underhåll.
Man måste ha utrustning så man klarar sig lite bättre om man klotar.

Nu läggs det på en del kostnader på bilar, motorcyklar m,m.
( Tänk på dom fattiga raggarna som har bilar som drar tre liter milen. )
Det är synd om dom också.
För nu kommer dom inte ha råd att köra sina bilar lika mycket längre.

Vi gör alla våra val här i livet..
Vi skapar våra egna prioriteringar.

Det suger getpung att lägga till vad det nu blir.. 6 - 800:- / månad i försäkring på R-bussen som jag kör runt på.

Jag prioriterar det..
Så det få helt enkelt innebära att jag får försaka nåt annat.

Face it!!

Snail_shell for president :yoparty :tummenupp

Vagarbonzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
CBR900RR Fireblade
Skattar typ 1800 pix per år på kåken den hammnar väl på 4500 nu eller nått? visst småpotatis för er som har betalat 20 000 men jag bor i ett billigt hus av en anledning jag HAR INTE råd med nått mer. Detta tillsammans med höjd försäkring på hojjen och höjd akassa avgift gör att jag definitivt inte får "1 tusenlapp" mer i plånboken...

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Vad jag vet har staten liten påverkan på bensinpriset utöver skatterna. Vad jag vet har ingen höjning på bensinskatten aviserats så du kan knappast lägga skulden på höjda bensinpriser på regeringen... Dessutom får han ju dra av för resor till jobbet. :pannkyss

Edit: Dessutom är det ju inte så att bensinen var gratis innan Alliansen tog makten, eller? :va Måste ha tankat på fel mackar i så fall. :rolleyes:

Det var ju bara ett exempel.
Det har väl höjts på annat håll också?
Får man dra av 2 mil om dagen på skatten?
Överskrider det ens 7000:-kr?
I valet var ju iaf bensinen nere på 10kr jämt.
Nu är det på väg upp igen.
/m,vh jonas

Men vad kul för dej!
Ja det är fan bäst för dej att du inte sitter här och klagar när dom höjer med 200% till!!!!
Sen att det var sämre förr?
Eller vad du snackar om det har jag inte en aning men det har väl absolut inte att göra med sammanhanget då vi kan dra upp 1000 grejor som var bättre förr!
Det är härligt hur ni "äldre" inte hjälper den yngre generationen!
För ni har väl aldrig varit unga?
Du skiter väl också i att killar i 18-30 åldern inte tänker försäkra?
Du tycker det är rätt att vi ska betala för en massa skit som vi inte har nått att göra med?
Har jag fel?
/mvh Jonas

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...