Här fattar jag inte riktigt vad du menar. Visst, det är ok att mc-förare betalar sina vårdkostnader; men då ska alla andra grupper som skapar vårdkostnader (skidåkare, idrottare i allmänhet, rökare, snusare, etc) också göra det. Förstår inte varför just motorcyklister ska vara ett undantag!?
Sen att de som skapar mest kostnader på individnivå ska betala mest är väl egentligen inte heller fel. En sporthojsåkare ska betala mer än en custom-åkare; men så är det ju redan, fine! Exempelvis skulle väl även en fotbollsspelare (som kan behöva dyra knäoperationer) betala mer än en golfare.
/paco
Jag håller med dig fullständigt att skapar man ett system där riskgrupper står för sina egna utgifter så ska det gälla rakt över. Inte att vissa grupper får vara med och dela på andras kostnader OCH betala extra för sina egna. MEN det här systemet är nytt så får bara aliansen regera tillräckligt länge så kommer grupp efter grupp få ta sina egna kostnader och systemet blir rättvist. Nu är det tråkigt nog vi hojåkare som "är först ut" och får punga ut med mer pengar. Hade det varit båtägarna, hästfolket, rökarna eller någon annan så hade det varit liv på deras forum istället. Någonstans måste de börja, men det vill till att regeringen visar att de fortsätter och löper linan ut, annars är det bara ytterligare en onödig skatt som suger ut pengar utan att jag får något tillbaka. (i det här fallet så ska jag betala mindre i skatt för att andra grupper också tar sina kostnader och jag väljer vad jag vill hålla på med)
Angående spåret med att styra kostnaderna på individnivå så kanske jag var otydlig. Det jag menar är att samma person kan inte ena gången skrika att kollektivet ska dela på kostnaderna för att nästa andetag inte vilja vara med och dela på kostnaderna för de som kör "mer riskabelt". Jag tycker det rimmar illa att tycka att andra ska vara med och dela på mina utgifter men att jag inte ska dela deras.
Någonstans måste man också dra gränsen för hur stor gruppen är. Ytterligheterna är helt individanpassat, du betalar för alla mina kostnader själv och vi har ingen skatt. Åt andra hållet så betalar alla lika mycket oavsett vad man gör. Hela idén med försäkringar är att sprida kostnaderna över en grupp så den enskilde individen inte ska hamna i ekonomisk missär om något råkar hända, sedan kan man bolla för och nackdelar med gruppens storlek till dödagar...