Då var förslaget äntligen lagt på bordet...

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Ska man försöka vara lite objektiv tycker jag igenlitligen inte att förslaget är dumt. Varför ska folk som inte kör motorcykel eller ens bil, betala för de som gör det? Varför ska jag betala extra hög skatt för att någon inte orkar söka jobb och hellre går på a-kassa?

Hela filosofin är ju att man ger mindre till staten och bestämmer mer själv vart man vill att pengarna ska gå. Visst i slutändan kanske man inte har mer pengar över i plånboken än när sossarna styrde men nu kan man iallafall själv bestämma!
(Sen lägger ju även modaraterna mass dumma förslag... ex obligatoriskt medlemskap i a-kassan:va blir inte det samma sak som skatt då eller?)

Jag tycker inte heller att det är kul att försäkringen höjs men jag tycker det e mer fel att alla ska betala för mitt nöje att köra hoj.

/Will
Egentligen är det ju inte så att dom som inte äger ett fordon betalar för dom som har ett. Det är ju först när man blir skadad och utnyttjar allmänna sjukförsäkringen som detta blir verklighet. Dessutom så går ju bensinskatten vi fordonsägare betalar till andra saker än vägar och trafikskador. Skulle inte sossarna ta pengar från denna för att täcka just trafikskador?

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
Jag mår lika illa varje gång jag hör eller ser förslaget :zpy
Man vill inte inse att det snart blir allvar.
Men som så många före mig skriver så blir det nog tyvärr så att fler & fler kör oförsäkrat, & vem ska då stå för skadorna...?
Men det är klart, det är ju bättre att få billiga hushållsnära tjänster & mindre skatt på alla sina lyxkåkar. :huvet

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Precis som med allt denna kalkonregering gör. Gynna de som har massor med pengar och låt den lille mannen och kvinnan betala.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
det lär blir lite mer än 700 kr, är det någon som har kalla fakta på vad höjningen blir för olika mc?

Mitt försäkringsbolag säger att min trafikförsäkring kommer att höjas med 24% 1 juli. Det är 1200 kr på ett år.

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Känns ju bra att man som ung mc-förare som aldrig har bidragit till olycksstatistiken ska behöva betala för gamla olyckor som inträffade redan innan jag hade körkort! :tummenupp

LivinLavish

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
2 olika kinahojar... Den ena snygg, den andra med bättre kvalite...
inget klubbat än...ta d lugnt d ska genom riksdagen med,... kan tänka mig att inte alla är för det av ledamöterna...förhoppningsvis.../goba

Om tobak och alkohol beskattades fullt ut för att bära sina egna samhällskostnader så skulle det bli en rätt stor påse pengar över till de som ofrivilligt hamnat i vårdbehov.

det hade aldrig gått en sprit flaska hade gått på 2 000kr,...hehe men dbättre det än höjda premier för oss!!!!

Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag slipper ca 20.000 kr / år i fastighetsskatt nästa år (8000:- mindre redan denna deklaration), så jag betalar gärna 700:- extra för hojen....som sagt, Herren ger & Herren tar...:)

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Jag skall råna en bank är det tänkt till Juli, så jag kommer gå plus ändå! :machinegu
Kommer inte skatta 1kr av mitt rånbyte, det är valuta!

Väntar fortfarande på mina 1000 kr över / månad som lovades! Dock insåg jag det som de flesta moderater inte gjorde att sänker dem skatten så höjs något annat vilket innebär att den tusenlappen försvinner! Dock visade det sig att hälften av alla som röstar inte kunde matte och där sitter vi nu som tack för det!

Last edited:

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Egentligen är det ju inte så att dom som inte äger ett fordon betalar för dom som har ett. Det är ju först när man blir skadad och utnyttjar allmänna sjukförsäkringen som detta blir verklighet. Dessutom så går ju bensinskatten vi fordonsägare betalar till andra saker än vägar och trafikskador. Skulle inte sossarna ta pengar från denna för att täcka just trafikskador?

Men vi som kör fordon råkar ju förmodligen ut för mer trafikolyckor än folk som inte kör fordon. då är det ju igentligen inte fel att vi har större ansvar att bära upp den kostnaden.

jag tycker som sagt inte en sekund att det e kul att kostanden går upp men jag tycker det är mer rätt att vi som tar ett större risktagande betalar mer eftersom det är mer sannolikt att vi kommer kosta samhället mer pga sjukvårdsomkostnader.
Sen kan jag inte förstå varför man skrotade bonus-systemet hos försäkringsbolagen. Det var ju faktiskt något som gjorde att de som visade sig köra förståndigt inte behövde tillhöra en lika stor risk-grupp.

nog om detta. orkar inte diskutera politik nu!

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Men vi som kör fordon råkar ju förmodligen ut för mer trafikolyckor än folk som inte kör fordon. då är det ju igentligen inte fel att vi har större ansvar att bära upp den kostnaden.

Är du lika positiv till att rökare ska betala de 20 miljarder dom belastar samhället med varje år ?
Eller är du enbart ute efter att sätta kniven i ryggen på mc-åkare ?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Är du lika positiv till att rökare ska betala de 20 miljarder dom belastar samhället med varje år ?
Eller är du enbart ute efter att sätta kniven i ryggen på mc-åkare ?

varför skulle inte rökare pröjsa mer för att de förstör sig själv med sånt som var ända kotte vet är skadligt för hälsan som MC åkning kan vara?

Rundberg

Yo mamma!!!
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000-K6
ja vad säger man alla såna här dumma ideer får ju alltid någon annan dum följd t ex sken försäkringar, eller ge fan i försäkra köra olagligt funderar säkert många på.. man får väl jobba svart som fan för att få in lite extra pengar till försäkringen!

hoppas alla som röstade på moderaterna är nöjda!!! :arsele

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
varför skulle inte rökare pröjsa mer för att de förstör sig själv med sånt som var ända kotte vet är skadligt för hälsan som MC åkning kan vara?

Ja, och varför inte alla som utövar någon form av idrott. Dessa skador är ju både dyra och onödiga. För att inte tala om bergsbestigare, fallskärmshoppare och alla andra som har någon form av hobby. Och så kanske frimärkssamlare behöver dyrare glasögon.

Men huvudsaken är ju tydligen att klämma åt motorcyklisterna.

SvenneC

Medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Inte så många som jag skulle vilja ha...
Mitt försäkringsbolag säger att min trafikförsäkring kommer att höjas med 24% 1 juli. Det är 1200 kr på ett år.

Så här står det på SMC's hemsida:
"I regeringens lagrådsremiss som kom i februari föreslås en höjning av alla trafikförsäkringspremier med 32 % från 1 juli 2007."

Den föreslagna höjningen av trafikförsäkringen är 32%. Man kan alltså räkna ut sin egen kostnad genom att leta fram sitt senaste försäkringsbrev och multiplicera priset för trafikförsäkringsdelen med 1,32.

Glöm inte att göra samma uträkning för alla bilar och alla hojar du äger. :gnissla

Läs mer på: http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=1496

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...