Då var förslaget äntligen lagt på bordet...

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Försäkring

Det verkar vara en höjning på ungefär 33% för normalmotorcyklisten sa mitt försäkringsbolag. Men betydligt mer för sporthojarna lät det som.

Skenförsäkra på mormor? Grattis om det blir skada då, för du kan vara lugn för att det blir utredning från försäkringsbolagets sida om vem som nyttjade fordonet. Typ ingen ersättning alls då...

Oförsäkrat? Hmmm vem har man försäkrat hojen för? mig eller någon annan? Vem förlorar pengar då man skadas då? DU! ingen annan kommer att betala rehab och arbetsträning osv. du sitter bara där när du kommer hem från lasarettet....

Vi har få alternativ annat än att betala och se glada ut, sedan är ju så att politiker är en förnyelsebar råvara. Vi gör ett annat val om 5 år.:confused:

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Jaja.. dom sänker en skatt (fastighetsskatten) och höjer en annan; de rika fastighetsägarna gynnas; de unga (fattiga) sporthojs-åkarna drabbas. Visserligen drabbas väl alla som äger ett fordon, men vi drabbas hårdast.

Själva idéen är väl egentligen inte så dum, man får mer över i plånboken (minskad inkomstskatt) och kan själv i större utsträckning välja vad man vill göra med degen (köra mc t.ex.)

Tanken med att de som orsakar en kostnad (sjukhuskostnad till följd av trafikolycka) också ska betala den är väl i det närmaste självklar.

MEN, det ska vara RÄTTVIST. Det kommer det inte att bli. Ta alla idrottsskador till exempel. Inte fan behöver jag vara försäkrad om jag ska idrotta, men gratis sjukvård ska jag ha. Idrott är en fritidssysselsättning precis som mc-åkning. Ett annat exempel är den alpina skidåkningen. Väldigt många benbrott osv men ingen försäkring krävs för att åka skidor; gratis sjukvård det får man!

Ett annat, kanske lite mindre tydligt exempel är ju arbetslöshetsersättningen. Vissa jobbar, andra går hemma, de som jobbar betalar dom andras tillvaro.

Ok jag kan gå med på att betala för de vårdkostnader som orsakas av mc-olyckor, men då ska det vara rättvist, de som idrottar och åker alpina skidor etc. (finns säkert MÅNGA fler exempel) ska också betala för sina vårdkostnader, till exempel genom en extra försäkring.

/Paco

Gabor

Guest
Änligen. :D

Kanske kostnaderna skrämmer bort de värsta vettvillingarna från att köra hojar de inte behärskar. Typ " ditt fordon är alldeles för stort å starkt för din lilla körförmåga " är ofta befogat. :D

De som klagar får väl köpa å köra det man har råd med, ingen tvingar någon att leka med leksaker , för det är precis vad det är. Skaffa en annan hobby som inte är så dyr då. Enkelt.:D

Alternativet är att betala å hålla käften. :D

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Är du lika positiv till att rökare ska betala de 20 miljarder dom belastar samhället med varje år ?
Eller är du enbart ute efter att sätta kniven i ryggen på mc-åkare ?

Det hade vart grymmt om de fick göra det! Vafan ska jag betala massa dyra pengar för folk som vill förstöra sin kropp genom att dra ner rök i lungorna?

Tror du inte "vanligt" folk tänker så om mc-förare som blåser i 250 knyck på en 90-väg?
" Varför ska jag betala den idiotens sjukförsäkring när han krockar och blir invalidiserad?"

Jag e inte ute efter att sätta kniven i ryggen på någon men bara för att man råkar vara mc-förare betyder ju inte att man behöver stoppa huvudet i sanden och blunda för att vi löper större risk att skada oss än vad en fotgängare gör!

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Något som är ganska intressant i diskussionen här på SH är att folk är fly förbannade och ska fly landet, sluta försäkra osv pga att vi fått ett förslag om att olika samhällsgrupper mer ska få stå för sina egna kostnader. ”Det är vansinnigt att vi inte ska dela på kakan, varför ska just vi sporthojsförare drabbas”
Nästa mening är allt som oftast, varför ska jag betala så mycket i försäkring när jag aldrig råkat ut för en olycka. Inför bonussystem så de som drabbas får betala.
Om man tänker en stund på det resonemanget så blir i alla fall jag väldigt fundersam. Först gnälls det om att hojåkare som grupp ska stå för sina egna kostnader och man tycker det är fel att plocka ut grupper som får högre kostnad till fördel för den stora massan. Men sen gnäller man inom den lila gruppen och tycker de som står för skadorna ska betala och de skötsamma hojåkarna ska slippa undan. Antingen så tycker man väl att stora massan delar eller att lilla gruppen står för sin kostnad, givetvis med någon form av balans mellan stora gruppen och massan. Men att i samma förslag tycka att stora gruppen ska betala, och mest de som utgör störst risk på individnivå är ju så motsägelsefullt som det bara kan bli. Det luktar mera som om det gnälls just för att sin egen plånbok blir tunnare. Höjda skatter och mer avgifter är ok så länge det inte drabbar mig... Med ett sånt resonemang så blir det definitivt kaka av allt. Det enda som kommer ut av en sådan diskussion är ett jävla gnäll som ingen lyssnar på. Försök vara lite konsekventa och titta lite längre än den egna plånboken när ni kastar ur er diverse dumheter om lagar och regler som ska kunna användas i ett helt land med all den variation som det innebär.

Vi hojåkare är ändå ganska lätta att peka ut som grupp. Det vi håller på med är till 90 % ett nöje och bidrar inte speciellt mycket till välfärden. Vi drar med oss stora kostnader inom hälso- och sjukvård, vi skitar ner miljön och det allmänheten ser av oss är ett kriminellt gäng som antingen rånar banker, utövar utpressning eller kör på bakhjulet och svinar i stan. Inte konstigt om vi får stå först i raden av grupper som får bära egna kostnader. Fördelen är väl att långsiktigt kommer vi få tillbaka pengarna när vi slipper kostnader för andra högriskgrupper som kommer längre ner på listan.

Det som är synd är att allmänheten inte förstår hur kul och beroendeframkallande det är att köra hoj! Det här blev alldeles för långt. Ut i solen och njut istället för läsa här!

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Jaja.. dom sänker en skatt (fastighetsskatten) och höjer en annan; de rika fastighetsägarna gynnas; de unga (fattiga) sporthojs-åkarna drabbas. Visserligen drabbas väl alla som äger ett fordon, men vi drabbas hårdast.

Själva idéen är väl egentligen inte så dum, man får mer över i plånboken (minskad inkomstskatt) och kan själv i större utsträckning välja vad man vill göra med degen (köra mc t.ex.)

Tanken med att de som orsakar en kostnad (sjukhuskostnad till följd av trafikolycka) också ska betala den är väl i det närmaste självklar.

MEN, det ska vara RÄTTVIST. Det kommer det inte att bli. Ta alla idrottsskador till exempel. Inte fan behöver jag vara försäkrad om jag ska idrotta, men gratis sjukvård ska jag ha. Idrott är en fritidssysselsättning precis som mc-åkning. Ett annat exempel är den alpina skidåkningen. Väldigt många benbrott osv men ingen försäkring krävs för att åka skidor; gratis sjukvård det får man!

Ett annat, kanske lite mindre tydligt exempel är ju arbetslöshetsersättningen. Vissa jobbar, andra går hemma, de som jobbar betalar dom andras tillvaro.

Ok jag kan gå med på att betala för de vårdkostnader som orsakas av mc-olyckor, men då ska det vara rättvist, de som idrottar och åker alpina skidor etc. (finns säkert MÅNGA fler exempel) ska också betala för sina vårdkostnader, till exempel genom en extra försäkring.

/Paco

bra skrivet

Något som är ganska intressant i diskussionen här på SH är att folk är fly förbannade och ska fly landet, sluta försäkra osv pga att vi fått ett förslag om att olika samhällsgrupper mer ska få stå för sina egna kostnader. ”Det är vansinnigt att vi inte ska dela på kakan, varför ska just vi sporthojsförare drabbas”
Nästa mening är allt som oftast, varför ska jag betala så mycket i försäkring när jag aldrig råkat ut för en olycka. Inför bonussystem så de som drabbas får betala.
Om man tänker en stund på det resonemanget så blir i alla fall jag väldigt fundersam. Först gnälls det om att hojåkare som grupp ska stå för sina egna kostnader och man tycker det är fel att plocka ut grupper som får högre kostnad till fördel för den stora massan. Men sen gnäller man inom den lila gruppen och tycker de som står för skadorna ska betala och de skötsamma hojåkarna ska slippa undan. Antingen så tycker man väl att stora massan delar eller att lilla gruppen står för sin kostnad, givetvis med någon form av balans mellan stora gruppen och massan. Men att i samma förslag tycka att stora gruppen ska betala, och mest de som utgör störst risk på individnivå är ju så motsägelsefullt som det bara kan bli. Det luktar mera som om det gnälls just för att sin egen plånbok blir tunnare. Höjda skatter och mer avgifter är ok så länge det inte drabbar mig... Med ett sånt resonemang så blir det definitivt kaka av allt. Det enda som kommer ut av en sådan diskussion är ett jävla gnäll som ingen lyssnar på. Försök vara lite konsekventa och titta lite längre än den egna plånboken när ni kastar ur er diverse dumheter om lagar och regler som ska kunna användas i ett helt land med all den variation som det innebär.

Vi hojåkare är ändå ganska lätta att peka ut som grupp. Det vi håller på med är till 90 % ett nöje och bidrar inte speciellt mycket till välfärden. Vi drar med oss stora kostnader inom hälso- och sjukvård, vi skitar ner miljön och det allmänheten ser av oss är ett kriminellt gäng som antingen rånar banker, utövar utpressning eller kör på bakhjulet och svinar i stan. Inte konstigt om vi får stå först i raden av grupper som får bära egna kostnader. Fördelen är väl att långsiktigt kommer vi få tillbaka pengarna när vi slipper kostnader för andra högriskgrupper som kommer längre ner på listan.

Det som är synd är att allmänheten inte förstår hur kul och beroendeframkallande det är att köra hoj! Det här blev alldeles för långt. Ut i solen och njut istället för läsa här!

gott att det finns fler vettiga människor här som har hjälm på huvudet av en anledning!:pannkyss

Last edited:

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
finns detta förslag i sin helhet att läsa någonstans?

klart man KAN lägga mer pengar men det är ju redan dyrt som det är så varför ska det kosta så förbannat mycket? Nu måste man ju köra som en tok bara för det ska vara lönt att köra hoj, varje mil kostar ju multum :rolleyes: . För mig blir det kanske några hundra mer i månaden vilket är OK men jag hade helst sluppit, nu blir det att jobba övertid för att ha råd istället :tummenupp

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Jag kommer göra så här!
Ställer på hojjen, ringer runt och kollar vad det kostar.
Om jag tycker att det är för dyrt så kör jag mindre i "risksoner" och kör oförsäkrat.
Just ja jag är inte bombad eller idiot bara för att jag vill ha råd att göra annat i sommar än att betala försäkring.
Men en "typ" av livförsäkring kommer jag tekna.

Snälla hata inte mig! Hata spelet!
/mvh Jonas

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
M:et skrev:
Antingen så tycker man väl att stora massan delar eller att lilla gruppen står för sin kostnad, givetvis med någon form av balans mellan stora gruppen och massan. Men att i samma förslag tycka att stora gruppen ska betala, och mest de som utgör störst risk på individnivå är ju så motsägelsefullt som det bara kan bli.

Här fattar jag inte riktigt vad du menar. Visst, det är ok att mc-förare betalar sina vårdkostnader; men då ska alla andra grupper som skapar vårdkostnader (skidåkare, idrottare i allmänhet, rökare, snusare, etc) också göra det. Förstår inte varför just motorcyklister ska vara ett undantag!?

Sen att de som skapar mest kostnader på individnivå ska betala mest är väl egentligen inte heller fel. En sporthojsåkare ska betala mer än en custom-åkare; men så är det ju redan, fine! Exempelvis skulle väl även en fotbollsspelare (som kan behöva dyra knäoperationer) betala mer än en golfare.

/paco

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
problemet är ju bara att det inte kommer att stanna med denna höjning!
bensinen lär gå upp till 15 kr i sommar, sen kommer alla som kör sporthoj drabbas lite extra hårt för att folk inte vill ha oss på vägarna så vi höjer några tusen till för störande och olämpliga i trafiken.. inte att förglömma nästa år såg man att det var 20 döda mc detta år och det måste genast göras ngt åt.. vi höjer försäkringen med 200 %.

Vad gör vi... vi surar och gnäller men fortsätter att betala bara för någonstans känns det rätt anser vissa, eller den här repliken som är så cool på SH.com
Har man inte råd så får man väl ta en annan hoj! HA RÅD ? jag har råd frågan är vem fan vill betala sina intjänade pengar till någon som sitter på sitt feta arsle och lever på dessa pengar samt skrattar åt oss.
Lite jävla självdistans får man väl ändå ha trots man betalar så vill man väl veta varför man betalar och någon gång är det fanimej NOG!

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Jag kommer göra så här!
Ställer på hojjen, ringer runt och kollar vad det kostar.
Om jag tycker att det är för dyrt så kör jag mindre i "risksoner" och kör oförsäkrat.
Just ja jag är inte bombad eller idiot bara för att jag vill ha råd att göra annat i sommar än att betala försäkring.
Men en "typ" av livförsäkring kommer jag tekna.

Snälla hata inte mig! Hata spelet!
/mvh Jonas

Hur menar du nu? Ska du ha MC:n registrerad och köra utan försäkring lär du väl få betala dyrt via Trafikförsäkringsföreningen :va

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Hur menar du nu? Ska du ha MC:n registrerad och köra utan försäkring lär du väl få betala dyrt via Trafikförsäkringsföreningen :va

Jag tror att han menar att han kommer köra med den avställd om det blir för dyrt.

Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hoppas alla som röstade blått är nöjda nu. Hoppas bara att ni inte tänker bli arbetslösa, A-kassan hamnar ju snart på historiska museét tillsammans med varenda försäkrad MC i detta land.

Kanske dags att storma Rosenbad?

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Varför inte gå tillbaks till stenåldern så kan vi odla vår mat själva och bygga egna hojar med stenhjul. En ram snickrar man ihop själv av en björk osv...

Då behöver vi ju inte betala för någon annan utan den svage och sjuke dör helt enkelt för ingen i deras familj vill ju odla mat åt honom/henne Med motiveringen "tänker inte fixa käk åt någon annan"...

Är så less på jag vill inte betala för dig tugget...

Personligen så föredrar jag att betala för alla och dom betalar för mig...

Orkar inte odla min EGEN mat, bygga min EGEN hoj och bygga en EGEN väg runt det EGENhändigt byggda huset...

Sen att förslaget att mc-förare ska betala för sig själva kommer från folk som betalar städerskan med våra pengar är ju än mer idiotiskt!!!

Last edited:

Gabor

Guest
Hoppas alla som röstade blått är nöjda nu. Hoppas bara att ni inte tänker bli arbetslösa, A-kassan hamnar ju snart på historiska museét tillsammans med varenda försäkrad MC i detta land.

Kanske dags att storma Rosenbad?

Skattesänkningar, ger mer i plånboken att SJÄLV bestämma vad man prioriterar att sätt pengarna på.

Det finns Arbetslöshetsförsäkring att lösa i vissa brancher. Min kostar 100:- / mån å då får jag mellanskillnaden betald upp till 90% av min ordinarie lön.
Min mc,n har jag försäkrat såsom jag tycker är lämpligt, osv. JAG bestämmer vad Jag vill betala för, inte fd sossekossor.:D

Pizzabagarn

Guest
Jag slipper ca 20.000 kr / år i fastighetsskatt nästa år (8000:- mindre redan denna deklaration), så jag betalar gärna 700:- extra för hojen....som sagt, Herren ger & Herren tar...:)

Det var precis det jag syftade på men orkade inte skriva det för då skulle man väl bli kallad för kapitalistsvin. Vilken kapitalist man är som har ägt ett halvruttet hus på Värmdö.:D

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Saxat från Bilsport&MC:s hemsida:

Trafikpremieskatt från 2007-07-01
Regeringen har lämnat propositionen av-seende trafikpremieskatten till riksdagen idag den 4:e april.

Förslaget om skatt på trafikförsäkringen innebär att alla fordonsägare ska betala 32% av premien som utgör kostnaden för trafikförsäkringen. Det tidigare förslaget var 34%.

Uppgifter i media på hur stor skatten blir visar helt andra siffror jämfört med det faktaunderlag vi har. Räknat på det bestånd vi har är medelpremien för trafikmomentet knappt 900 kr vilket innebär en skatt på mindre än 300 kr om året. Endast ca 5 200 av våra 117 000 kunder erhåller en skatt på mer än 500 kr om året.

Låter inte så enormt farligt tycker jag, men många bäckar små iofs...

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
:D :D Var det någon som sa klassamhälle? Fint det, precis som i USA... Högerns absoluta idol och förebild sen Hedenhös

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...