Då var förslaget äntligen lagt på bordet...

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)

Men vad kul för dej!
Ja det är fan bäst för dej att du inte sitter här och klagar när dom höjer med 200% till!!!!
Sen att det var sämre förr?
Eller vad du snackar om det har jag inte en aning men det har väl absolut inte att göra med sammanhanget då vi kan dra upp 1000 grejor som var bättre förr!
Det är härligt hur ni "äldre" inte hjälper den yngre generationen!
För ni har väl aldrig varit unga?
Du skiter väl också i att killar i 18-30 åldern inte tänker försäkra?
Du tycker det är rätt att vi ska betala för en massa skit som vi inte har nått att göra med?
Har jag fel?
/mvh Jonas

Nej Jonas!

Det var inte bättre förr, eller sämre förr.. Det handlar inte om det.

Och jag skiter absolut inte i att 18 - 30 åringar sitter och kör oförsäkrat.

Och slutligen!
Nej jag tycker inte att det är rätt att ni skall betala för en massa skit som jag eller du inte har med att göra.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Skattar typ 1800 pix per år på kåken den hammnar väl på 4500 nu eller nått? visst småpotatis för er som har betalat 20 000 men jag bor i ett billigt hus av en anledning jag HAR INTE råd med nått mer. Detta tillsammans med höjd försäkring på hojjen och höjd akassa avgift gör att jag definitivt inte får "1 tusenlapp" mer i plånboken...

Men suckar...
1% av taxeringsvärdet, MAX 4500:- så du fortsätter att betala 1800:-

Johan H

grus trivs bäst som asfalt
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
CBR 1000 F-97
Ska man försöka vara lite objektiv tycker jag igenlitligen inte att förslaget är dumt. Varför ska folk som inte kör motorcykel eller ens bil, betala för de som gör det? Varför ska jag betala extra hög skatt för att någon inte orkar söka jobb och hellre går på a-kassa?

Hela filosofin är ju att man ger mindre till staten och bestämmer mer själv vart man vill att pengarna ska gå. Visst i slutändan kanske man inte har mer pengar över i plånboken än när sossarna styrde men nu kan man iallafall själv bestämma!
(Sen lägger ju även modaraterna mass dumma förslag... ex obligatoriskt medlemskap i a-kassan:va blir inte det samma sak som skatt då eller?)

Jag tycker inte heller att det är kul att försäkringen höjs men jag tycker det e mer fel att alla ska betala för mitt nöje att köra hoj.

/Will

Kyss mig i :arsele alla idrottare som inte betalar ett skit för sina avslitna ledband. Dom straffas inte ut för att dom har en hobby :mad:
Men vi ska.
FY FAN

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM

Det är så patetiskt att läsa alla inlägg om att politikerna gör livet till ett helvete för alla bortskämda.

Inse att ni har det förbannat bra!
Ni sitter och kör runt på racemaskiner som en annan som är gubbe i dag inte ens vågade fantisera om när jag var yngre.
Fan! Jag hade inte råd att skaffa körkort förr än jag fyllde 40.
QUOTE]

Visst! Jag kan väll säga att jag har det rätt bra, jämfört med hur farsan hade det för 40 år sen. Men så går det heller inte att tänka. Saker förändras!
Sen att du tror att ungdomar sitter och pillar i naveln från Måndag-Fredag och väntar sig att det ska stå en R1 i garaget går jag heller inte med på. Tror mest på att alla människor som är förbannade är de människorna som jobbar hårt och verkligen försöker att ha råd med att försäkra en motorcykel som inte är äldre än -89.

Problemet med Sverige är folk som dig som bara accepterar massa saker.
Ni tycker att allting är så lagom hela tiden.

"Jag tycker det är okej att vi betalar så mycket som vi gör, det är rätt riskabelt att åka motorcykel."

"Betalar jag 10'000 så kan jag lika gärna betala 2'000 till."

Ska sluta skriva i trådar som denna. Man blir ändå så förbannad för att det alltid ska finnas människor som kommer med sina fina uträkningar om hur mycket saker runt omkring blir billigt och att höjningen på 200 fjuttiga kronor inte är några problem.

|chippen|

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
450 FE
Tvärknullad idé, fan dra in politikernas flygresor istället så ersätter det sveriges utsläpp från hojar.. Dom kan fan åka tåg eller ta cykeln.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Snip....snip

Ska sluta skriva i trådar som denna. Man blir ändå så förbannad för att det alltid ska finnas människor som kommer med sina fina uträkningar om hur mycket saker runt omkring blir billigt och att höjningen på 200 fjuttiga kronor inte är några problem.

Jag tror också jag ska sluta skriva i såna här trådar. Jag blir förbannad på alla oinsatta som tar saker ur sitt sammanhang och gör en höna av en fjäder. Det här landet består av folk som gnäller med handen knuten i byxfickan utan att ta reda på vad som egentligen gäller och sen agera. Patetiskt!

andy63

Älskar bara motorers ljud, that´s love..
Gick med
29 Mar 2006
Hoj
hondan såld. Snart hoj igen!
dessa jävla skatter, fan skatt på allt nummera. bara för att dessa jäkla politiker ska få mer pengar innan de blir utröstade. fan va fult

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
fan,, jag som precis köpt en hoj till..
3 hojar o 2 bilar blir inge bra :huvet

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Den dagen vi kommer att få skatta 50% av lönen tar jag livet av mig =S

Vill inte vara bitter och förstöra påsken för dig (er), men jag gillar statistik.

En "normalinkomsttager" skattar idag bort ca 82% av sin inkomst. I det exemplet räknas allt utofrån nettointäkten från arbete. Dvs, moms, fast.skatt, bilskatt, arb.giv.avg., inkomstskatt och sociala avgifter som i slutändan betalas av den som tjänat pengarna. Dvs arbetstagaren!

Sorgligt men sant, klura på vad som händer om man tjänar 4-500 kakor om året!!

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
zx10r
Ja, vad ska man säga? Med tanke på alla avgifter och skatter man betalar så måste man snart börja knarka, stjäla, hamna i fängelse och sadla om till politiker för att kunna ta del av pengarna. I dagsläget känns det som att man betalar mer och mer men får mindre och mindre för pengarna....

KÄNNER EXAKT LIKADANT! VARFÖR===??? :confused:

Bananen

Guest
Och hur funkar det i USA? :confused:

Jag pröjsar 40,000+ om året i fastighetsskatt, men knappt 1,900kr för hel/hel på hojen. (Under 30, zx10r-05)
Det borde väl vara alla "fattiga" sporthojares våta dröm.

Dessutom tycker jag sjukvården är både billigare OCH bättre. Men vad vet jag... :rolleyes:

1900 kr helförsäkring/helår? då bor du fan på en öde Ö där det inte finns några andra trafikanter.:va

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Oförsäkrat, oskattat och för fort!
Civilolydnad?:tummenupp

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
...Snart så skall vi betala vägskatten baserad på mängden utsläpp, inte vikt.
Så det blir minst 1000:- lappen extra/år i ökade utgifter/mc.

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Alla skattesänkningar måste finansieras på något sätt.

Detta är klassisk moderat politik precis som svenska folket ville ha det. Jävla klagande hela tiden, ni vann ju?

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
zx10r

Det är så patetiskt att läsa alla inlägg om att politikerna gör livet till ett helvete för alla bortskämda.

Inse att ni har det förbannat bra!
Ni sitter och kör runt på racemaskiner som en annan som är gubbe i dag inte ens vågade fantisera om när jag var yngre.
Fan! Jag hade inte råd att skaffa körkort förr än jag fyllde 40.
QUOTE]

Visst! Jag kan väll säga att jag har det rätt bra, jämfört med hur farsan hade det för 40 år sen. Men så går det heller inte att tänka. Saker förändras!
Sen att du tror att ungdomar sitter och pillar i naveln från Måndag-Fredag och väntar sig att det ska stå en R1 i garaget går jag heller inte med på. Tror mest på att alla människor som är förbannade är de människorna som jobbar hårt och verkligen försöker att ha råd med att försäkra en motorcykel som inte är äldre än -89.

"Jag tycker det är okej att vi betalar så mycket som vi gör, det är rätt riskabelt att åka motorcykel."

"Betalar jag 10'000 så kan jag lika gärna betala 2'000 till."

Yepp nedanstående tanke har jag också fått och ändå har jag varit runt lite i europa.

Vad kan hända om man kör oförsäkrat? Böter ifall polisen haffar en? Om man är inblandad i olycka??

Last edited:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Det var ju bara ett exempel.
Det har väl höjts på annat håll också?
Får man dra av 2 mil om dagen på skatten?
Överskrider det ens 7000:-kr?
I valet var ju iaf bensinen nere på 10kr jämt.
Nu är det på väg upp igen.
/m,vh jonas

Ja men som sagt är det inte regeringen som bestämmer om Statoil ska lägga på en eller tolv kronor på bensinen, det gör Statoil (dvs Norska staten hehe). Det blir ju ca 700 mil * 18kr/mil = 12600 så visst lite får man ju dra av. I annat fall är inte 1 mil längre än att man kan springa/gå/cykla den sträckan på tillräckligt kort tid om det nu är så kärvt. (Att cykla tar 20-30 min i oerhört segt tempo.)

Dessutom hade förmodligen sossar+mp+v höjt bensinskatten efter detta valet också så egentligen "sparar" folk pengar på bensinen just nu... :rolleyes:
--------

Att folk inte agerar i Sverige till skillnad från många andra länder kan ju bero på att de flesta inser att vi har det rätt bra. Jag säger inte att allt är bra, verkligen inte, men det är verkligen ingen misär. De flesta inser nog också att ger man pengar från ett ställe så kommer det försvinna på ett annat. Det som är problemet nu är att mycket pengar sugs in i ett svart hål och aldrig kommer tillbaka. Det måste bero på någonting!

Om folk tror att det kommer bli dyrare med försäkring pga ökad byråkrati/administration har de nog fel. Finns inget företag som vill ha höga kostnader eftersom det leder till färre kunder. För staten däremot märks inte de där extra fantasiljarderna som ramlar ner i springorna pga ineffektivitet, det är ju bara skattebetalarna som betalar!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024