Dålig eller ingen laddning på Honda cbr 900rr Fireblade -95.

Dpersson87

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2013
Ort
Norrköping
Hoj
1995, Honda cbr 900rr fireblade
Som rubriken lyder,
Dålig eller ingen laddning alls på hondan.
Förra året pajjade ladd regulatorn så jag brände 3 batterier.
Efter att den byttes mot en ny med kylflänsar så funkade allt prima igen.

Efter besiktningen det här året var jag tvungen att koppla till blinkers bak, och vet att jag kopplade fel vid tillfälle och brände säkringen.
Kopplade om så det blev rätt, bytte säkring och den funkade igen.

Men nu till problemet, den startar och går, tills efter ett tag så slutar hastighetsmätaren att funka, stänger då av all el och fortsätter köra vilket funkar ett tag.
Men till slut håller den sig bara vid liv på höga varv, och släpper jag av på gasen ner till under 3k varv så dör den. När jag mäter på batteriet efter detta så ligger det på UNDER 12V.

Men när jag startar igång den med startkablar någon dag senare och mäter på den så får jag laddning, strax över 14V utan lampor 2-3K varv och strax under 14V med lampor på. (så något lågt enligt mig).

Någon som vet vad problemet kan vara?
Batteri, regulatorn igen, kabel/jord glapp eller är det statorn som krånglar?

Är sämst på el, och för fattig/ snål för att lämna in tacksam för snabba svar:p

Var nyss ute och mätte på batteriet. laddningen verkar sjunka ju högre ja kommer. borde väl vara tvärt om:/
fick följande resultat på följande varv.
1k 13v
1,5k 14,5V
2k 14,3V
2,5k 14,1V
3k 14V
4k 13,9V
 
Last edited:

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Laddregulatorn på Honda är väldigt ofta orsaken, har själv en Honda NC 30 och har läst att när laddreuglatorn pajar på dom verkar alla ta regulatorn från Yamaha R6.

Efter du kablat igång den så verkar du ju få hyffsade siffror, men vad händer om du låter den stå en stund, sjunker siffrorna då? kan ju vara så att när regulatorn blr varm så fallerar den. Om så är fallet testa att kyla den med kylspray och mät igen

Är regulatorn original Honda? verkar finnas massor med Kinaskit på marknaden.

Statorn borde du kunna kolla med en ohmmätare om den fungerar genom att mäta på kablarna som går till regulatorn.

Edit: med regulatorn bortkopplad.
 
Last edited:

Dpersson87

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2013
Ort
Norrköping
Hoj
1995, Honda cbr 900rr fireblade
Felet kommer och går olika fort.
Ibland kommer det ganska fort, och ibland kan ja köra flera mil/ timmar.

Regulatorn köpte jag på mc montörerna det är inte honda orginal, men ska enligt dom vara bra grejjor.
Den är iaf klädd i kylflänsar till skillnad mot orginalets plast/gummi.

Ska mätas i morgon!
Vad ska ja ha för värden och på vilka kablar?

Hoppas på att slippa byta statorn.

Tackar för hjälpen;)
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Felet kommer och går olika fort.
Ibland kommer det ganska fort, och ibland kan ja köra flera mil/ timmar.

Regulatorn köpte jag på mc montörerna det är inte honda orginal, men ska enligt dom vara bra grejjor.
Den är iaf klädd i kylflänsar till skillnad mot orginalets plast/gummi.

Ska mätas i morgon!
Vad ska ja ha för värden och på vilka kablar?

Hoppas på att slippa byta statorn.

Tackar för hjälpen;)

Har inte tillgång just nu till min verkstadshandbok. Men man mäter helst så nära statorn som möjligt på sladdarna som går ut från statorn. Mäter man en sladd och mot jord så ska min ligga mellan 0,1 och 1 Ohm
har jag för mej. Du ska även mäta mellan alla sladdar och inte mot jord, och då ska värden vara lika.

Som sagt måste kolla i min handbok för att vara säker. Kan inte kolla förrens sent i kväll
 

Dpersson87

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2013
Ort
Norrköping
Hoj
1995, Honda cbr 900rr fireblade
Jag mätte mellan alla gula kablar, värdet var samma för alla. 0,3 hur jag än mätte.
Noterade att själva kontakten till regulatorn var något bränd, och ja "skrapade" bort en del skit från kontakterna.
Har monterat ihop allt och ska se om det funkar.

(om problemet sitter i kontakten, och ja bara slarvat och missat det när jag i all hast bytte regulatorn förra året så stryper ja mig själv.)

Har även införskaffat mig en 12V mätare som ska monteras nånstans så ja ständigt kan övervaka laddningen.

Tack för all hjälp hittills, kommer säkert strula vidare så ja får återkomma:p
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top